Gå til innhold

Fellesgarasje i sameie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen der ute som har peiling på lover og regler rundt fellesgarasje i et sameie?

Vi eier en garasje i en rekke med fire andre naboer. Vi bruker denne garasjen kun til oppbevaring, skrur enkel lyspære på og av en håndfull ganger i løpet av vinteren. En del av de andre lader elbil, bruker strøm i garasjen i forbindelse med oppussing etc. Saken er nå at ved el-inspeksjon ble ikke det elektriske anlegget godkjent, og tre av naboene ønsker nå å rive hele rekka og bygge opp ny. Kan vi tvinges til å bli med på det? Vi bruker som sagt garasjen minimalt, og er fullstendig uinteressert i å bruke penger på dette, penger vi heller ikke har.

Vil gjerne høre fra noen som vet noen lover og regler på dette.

Anonymkode: 0564c...fec

Skrevet

Å ha garasje knyttet til deres leilighet vil sikkert øke verdien på leiligheten deres. Ville iallefall tatt det med i vurderingen har jeg vært dere. I tilfellet dere skal selge en vakker dag. 

Anonymkode: d2233...3da

Skrevet

Dere kan stemme nei på sameiemøtet, årsmøtet eller hva dere har, men med 3 mot 1 blir dere nedstemt. Dere har kjøpt en garasje uten å bruke den. Vedlikehold må til. Dere investerte i garasjen også. Dere har sikkert tjent på den også, på papiret. Å bygge opp ny rekke kommer til å øke verdien. Vil dere bestemme selv, må du ha enebolig uten fellesareal etc. 

Anonymkode: ef487...399

Skrevet

Dette kan komme som et forslag på årsmøte, eller ekstraordinært årsmøte. Da må det stemmes over. Dette høres ut som en dyrere investering, da det må gjøres noe med strømmen også? I så fall kan sameiet låne pengene i banken, og heller legge på fellesutgiftene om dere ikke har pengene. 

Anonymkode: 0060a...d2e

Skrevet

Nå kan ikke jeg reglene, men nylig økte de husleien her med 700 kr i måneden, fordi de totalrenoverte garasjeanlegget her. Jeg har ikke bil. Og nå har det blitt forbudt å leie ut garasjeplassen, og forbudt og lagre noe på plassen. Kjenner jeg er forbanna, at jeg må betale for noe jeg ikke kan bruke. Tidligere så leide jeg ut plassen min til en nabo familie med 2 biler.

Anonymkode: c7e5a...3fd

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå kan ikke jeg reglene, men nylig økte de husleien her med 700 kr i måneden, fordi de totalrenoverte garasjeanlegget her. Jeg har ikke bil. Og nå har det blitt forbudt å leie ut garasjeplassen, og forbudt og lagre noe på plassen. Kjenner jeg er forbanna, at jeg må betale for noe jeg ikke kan bruke. Tidligere så leide jeg ut plassen min til en nabo familie med 2 biler.

Da hadde jeg sagt at jeg lånte den bort (gratis), om den andre familien gikk med på det, og fortsatt ville betale...

Anonymkode: 0060a...d2e

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke selge plassen til noen andre i sameiet da? De kan vel ikke nekte deg det? Hvilken lov bruker de når de nekter deg å leie den ut?

Anonymkode: f61d7...836

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...