GÃ¥ til innhold

Enda en familie som mistet alt i brann og ikke har innboforsikring. 😠

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.oblad.no/landet-rundt/innsamling/familie/far-og-fire-barn-mistet-alt-i-husbrann-na-er-det-startet-aksjon-for-a-samle-penger-til-familien/s/5-68-410126

Vi har selv vært igjennom brannhelvetet dette året, ikke huset vi bodde i men huset til foreldrene mine som gikk tapt. Ingenting fra huset ble reddet det var så vidt  foreldrene mine kom seg ut.  Jakker og veske  og det eneste de har igjen fra huset uten om det de sto og gikk i. 

Mannen og jeg kom før brannvesenet   til huset og det er helt jævlig å se barndomshjemmet mitt  og families hus i over 100 år gå opp i røyk. Vi hadde ingen mulighet å redde noe som helst. Pappa lå og sov og mamma falt og skadet seg ,    så de var bare nødt og komme seg ut. 

Vi bor såpass langt på landet at det tok brannvesenet ca 30 min å komme til oss, så derfor var det lite vi fikk gjort. 

Men  alle forsikringer  var i orden og penger fort på konto og nytt hus er allerede  snart ferdig bygd. 

Men hva er det som får en barnefamilie tilrå sette seg i en slik situasjon ? Uten innbo forsikring? 

Jeg føler med de men?  Ingen forsikring? 

Anonymkode: bc404...01f

Skrevet

Jeg føler med barna, men faren får ingen sympati fra meg. Han er voksen og forsikring må prioriteres uansett hva han må ofre av andre ting.

Anonymkode: db498...cdb

Skrevet

Forsvarer det ikke. Men forsikring er dyrt, og mange må nok desverre nedprioritere dette. Selvsagt helt feil, men har de ikke penger så blir det jo slik. Om det bare er dumskap, de har råd men ikke tenkt på det så har de vel lært nå. 

Anonymkode: e107c...bce

Skrevet

Får ikke lest det for det er abonnement men ingen forsikring er INGEN unnskyldning. Deler man det opp og betaler hver måned er det ofte bare hundrelapper. 

Anonymkode: 5bee2...a87

Skrevet

Skjønner ikke hvordan noen kan si at forsikring er dyrt? Har du råd til å eie hus må du da kunne beregne inn råd til å forsikre?

Anonymkode: 9103c...fc5

Skrevet

Vi hadde en periode ikke innbo forsikring, vi byttet forsikringsselskap og en misforståelse (og at vi ikke leste papirene godt nok 🙈) gjorde at innbo ikke ble med i forsikringen i det nye selskapet 🤔.

Oppdaget det når vi fikk vannskade, og ble ordnet på dagen, heldigvis var det ikke snakk om store skader og stort tap.

Anonymkode: d9030...f32

Skrevet

Altså..... Jeg har VELDIG dårlig råd, men forsikringer MÅ man ha uansett!!

Lite medfølelse her!! 

Anonymkode: 422af...805

Skrevet

Innboforsikring er ikke dyrt, min koster 135 kr i mnd, med uhelldekning og id-tyveriforsikring, og innboet er forsikret opp til 800.000. 

Det første jeg gjorde når jeg flyttet hjemmefra var å kjøpe forsikring. 

Anonymkode: 52a0a...4f6

Skrevet

Kjenner også jeg blir irritert på slike innsamlingsaksjoner. De tar ingen ansvar selv, men når uhellet er ute skal alle andre ta ansvar for det. En innbo-forsikring koster rundt 2500 i året, det er ikke mange kronene i måneden det, man kan også få billig innboforsikring gjennom å organisere seg. Har også sett mange nordmenn på ferie uten reiseforsikring som er så fortvilet når uhellet er ute og de må ha innsamling for å betale 250000 i sykehusregning, hold deg hjemme om du ikke kan ha forsikring. 

Anonymkode: 56c1d...284

Skrevet

Hi her.. 

De hadde husforsikring står det i artikkelen men ikke innbo forsikring.

Jeg har full forståelse at folk har dårlig  økonomi , vi har ikke kjempe økonomi men hus, bil, og innboforsikring har vi.  

Men valgt bort barne forsikring. 

Synes synn på familien men blir så matt. 

Hvorfor ikke melde seg inn i fagforening? Da gjelder kollektiv innboforsikring . 

Anonymkode: bc404...01f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innboforsikring er ikke dyrt, min koster 135 kr i mnd, med uhelldekning og id-tyveriforsikring, og innboet er forsikret opp til 800.000. 

Det første jeg gjorde når jeg flyttet hjemmefra var å kjøpe forsikring. 

Anonymkode: 52a0a...4f6

Desverre viser det seg at selv dette er for dyrt for de fattigste. Det er beinhard prioritering. Jeg har ikke lest saken, eller forsvarer dette. Jeg påpeker bare faktum at for noen er ikke dette en kostnad de har råd til. 

Jeg er fullstendig enig i at dette er en kostnad man MÅ ta. Men etter mitt arbeid som frivillig så vet jeg at det er mange familier som må vurdere hver eneste kostnad, selv medisiner til barn har blitt nedprioritert. Det er trist, men sannheten. Selvsagt er disse tilfellene sjeldene. 

Anonymkode: e107c...bce

Skrevet

En enkel risikovurdering tilsier at du ikke har råd til å ha en del forsikringer. Dropp å kjøpe de ekstra klærne og ha heller innboforsikring. Dropp et par flasker god rødvin eller hva det måtte være og ha reiseforsikring for familien. 

Anonymkode: 242be...7d3

Skrevet

Det er jo en risiko de har vært villige til å ta. Synd for dem at de mister alt, men hvis de ikke prioriterte forsikring var det kanskje ikke så stort tap.

De får begynne med å kjøpe det mest nødvendige. De er heldige med at det er loppemarkedsesong. Det kan de få det viktigste uten at det koster allerden.

Anonymkode: 4ab46...1bb

Skrevet

Jeg forsvarer absolutt ikke dette!

men skal du droppe en forsikring er det faktisk bedre å droppe innbo enn å droppe husforsikringen. 

Innbo kan man skaffe brukt/gratis. Huset er det verre med....

Anonymkode: 8a0e3...51e

Skrevet

De aller fleste har råd til det. De kan ikke være informerte om de ikke har forsikring. Gjennomsnittslønnen i Norge er høy på grunn av noen få milliardærer, men medianlønn, det som de fleste i Norge tjener var i 2016 549.000,- i året. Tror den er 580.000 nå. For de er det ingen gode unnskyldninger å ikke ha forsikring. Vanlig, utdannede, arbeidende mennesker som det finnes flest av i Norge er oppegående nok og har råd nok. Det koster en pølse i brød og en cola på Narvesen pr. mnd. Forstår ikke at du har råd til 2 barn, men ikke forsikring. Burde heller sørget for en trygg tilværelse for 1 barn da.

Det er få mennesker hvor begge er oppegående, høytlønnede, går fra hverandre, begge mister jobben og brekker ryggen og ingen av dem var smarte nok til å ha forsikring. Uvanlige kombinasjoner. 

Anonymkode: 242be...7d3

Skrevet

Jeg er alene med 2 barn, og har 200 000 i inntekt, hatt det i mange år. Og jeg har forsikringene mine i orden. Utrolig viktig å ha. Spesielt siden jeg har så dårlig råd. For jeg ville aldri klart å ha råd til å kjøpe nye ting, var uhellet ute.

Anonymkode: b104e...d0f

Skrevet

Det å ikke ha en innboforsikring er jo et "veddemål" med seg selv om at ting kommer til å gå bra. Det er jo ikke noe man må ha, men når uhellet da er ute, så er det ganske friskt å satse på at alle andre skal dekke opp for deg og gi deg ting og penger.. Om du lever på sosialstønad, så får du dekket forsikring, så selv de fattigste av de fattige har det. Sønnen min har en forsikring som koster 119,- i måneden. Det dekker innbo, reise og ulykke., så man kan få rimelige løsninger om man ikke eier ting av stor verdi og er villig til å kutte ut ei pakke røyk i måneden.

Anonymkode: 44c87...ff5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvordan noen kan si at forsikring er dyrt? Har du råd til å eie hus må du da kunne beregne inn råd til å forsikre?

Dette. Og har du ikke råd til forsikring: kjøp et mindre hus.

Anonymkode: 9da41...bbc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke eie for å ha innboforsikring. Alle som leier skal også ha innbo

Anonymkode: 93588...f5a

Skrevet

Skremmende å ikke ha innbo forsikring, og idiotisk uansett hvor dårlig økonomi man har. En enkel innboforsikring koster veldig lite. Man trenger ingen ekstra "idiotforsikringer", men å dekke det nødvendige som man trenger om noe skjer, skal man være veldig rik for å ikke ta seg råd til. Beklager, jeg synes ikke synd på folk som ikke har det, og i flere av de tilfellene jeg har sett at ikke har innboforsikring, så er ikke problemet at de ikke har råd heller.

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde en periode ikke innbo forsikring, vi byttet forsikringsselskap og en misforståelse (og at vi ikke leste papirene godt nok 🙈) gjorde at innbo ikke ble med i forsikringen i det nye selskapet 🤔.

Oppdaget det når vi fikk vannskade, og ble ordnet på dagen, heldigvis var det ikke snakk om store skader og stort tap.

Anonymkode: d9030...f32

Akkurat samme skjedde her! Forsikringsselskapet tok det heldigvis på sin kappe da jeg sa at alle forsikringer skulle byttes over! 

Anonymkode: c2917...12e

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke eie for å ha innboforsikring. Alle som leier skal også ha innbo

Anonymkode: 93588...f5a

Ja jeg vet, vi leier. Har forsikring på innbo, bil og barna. Poenget mitt var at har du råd til å eie ett hus så har du råd til forsikring også.

Skrevet

Skjønner ikke folk tar sånne valg. Her er vi godt dekket av forsikringer både mennesker , bil og hus. Vårt barn fikk kreft så her kom det godt med med ekstra penger enn det staten kom med. Forsikre dere selv og barna deres også folkens!

Anonymkode: baaca...a99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...