Gå til innhold

Plutselig ekstrem soleksem i hele ansiktet. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt soleksem i hele mitt liv, men nå kom det helt plutselig. Begynte på halsen, og oppover mot ansiktet. Nå er det i hele ansiktet i tillegg til hals og krageben. Hele huden min er «bulkete» og «bumpete». Jeg ser ut som Kenickie fra Grease, og jeg pleier alltid å ha helt ren hud. Hva gjør jeg nå da? Det ser helt sykt ut.. Er jeg allergisk mot sol nå, eller hva f.. skjer? 😂

Anonymkode: ab0a6...d6a

Skrevet

Hva slags solkrem hadde du på deg? Det har vært ekstremt sterk sol de siste dagen, så ikke helt rart om du har oppholdt deg mye i sola.

Hydrokortison reseptfritt fra apoteket har funket for meg (ikke bruk den for lenge, og aldri før du skal ut i sola). Etter at jeg byttet til allergivennlig solkrem har jeg ikke fått soleksem en eneste gang, bruker nå cliniderm :) 

Anonymkode: 7df56...393

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags solkrem hadde du på deg? Det har vært ekstremt sterk sol de siste dagen, så ikke helt rart om du har oppholdt deg mye i sola.

Hydrokortison reseptfritt fra apoteket har funket for meg (ikke bruk den for lenge, og aldri før du skal ut i sola). Etter at jeg byttet til allergivennlig solkrem har jeg ikke fått soleksem en eneste gang, bruker nå cliniderm :) 

Takk for svar! Jeg har bare kjøpt den første jeg fant, så jeg har nok ikke tenkt mye over hvilken det var. Jeg har som sagt ikke reagert på sol eller solkrem før, så jeg tenkte ikke særlig over valget ;-) 

Hva er det hydrokortison-greiene? En krem? Eller? 

Allergivennlig solkrem høres ut som en god ide!

Skrevet

Ta allergi medisin. God bedring.

Anonymkode: 56e40...64a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg har bare kjøpt den første jeg fant, så jeg har nok ikke tenkt mye over hvilken det var. Jeg har som sagt ikke reagert på sol eller solkrem før, så jeg tenkte ikke særlig over valget ;-) 

Hva er det hydrokortison-greiene? En krem? Eller? 

Allergivennlig solkrem høres ut som en god ide!

Hydrokortison er både salve og krem, velg det du syns er minst klissete, om du spør på apoteket vet de hva du prøver å finne ;)

Reagerte ikke før voksen alder på sola jeg heller, og kunne før bruke hvilken som helst solkrem, men det endra seg helt plutselig, og det eneste som funker nå er allergivennlig solkrem og ikke for høy faktor, 30 går helt fint, men særlig høyere enn det blir tydeligvis for tett for huden, spesielt på brystet og hendene av en eller annen merkelig grunn.

Som anonym over nevner er allergitablett/zyrtec også innafor å ta nå :)

Skrevet

Ta zyrtec

bruk hydrokortisol

ikke utsett deg for sol i ca en uke (selv om utslettet er borte, skal det lite til at det kommer tilbake kort tid etter) 

Jeg bruker denne solkremen La Roche-Posay. Den er tilpasset huden i ansiktet og fungerer veldig bra for sensitiv hud. 

Det er så kjedelig med soleksem. Hos meg er det p pillen som gjør at jeg er mer utsatt for det. 

Anonymkode: 0d509...bb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...