Gå til innhold

Folk som ikke er på sosiale medier..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 44 og møtte mannen min i året 2000 på nett via en felles aktivitet, altså nesten 20 år siden. Mange her inn som ikke hadde begynt i barneskolen en gang. Har fulgt med utviklingen og bruker internett for veldig mye, men ikke sosial media. Jeg har et facebook-profil for ungene, det er kun for det praktiske, beskjeder og info ifb skole og idrett. Jeg kommenterer ikke, har ingen venner knyttet til profilen, liker ikke (har faktisk blokkert all traffic til facebook på min pc, kun et gammelt nettbrett som har facebook appen).

Jeg ser på vennina mi som bruker maaange timer på facebook. Virker nesten som jobb, er hun ute må jeg be henne sette mobilen på lydløs, ellers går det pling-pling-pling hele tiden og hun klarer ikke la den ligge. "må bare sjekke". En tidtyv av dimensjoner!

Det er faktisk forskning allerede som undersøker hvordan sosiale medier og bruk av mobiltelefon har forandret samspill mellom barn og foreldre. Eller omverden. Bare gå til en lekeplass og observer. Barna sitter i sandkassa, mødrene sitter med mobilen. Ingen slår av en liten prat lengre.

I tillegg er folk så ukritisk med informasjon om seg selv. De har ikke tatt innover seg at nettet ikke glemmer. Ingenting. Jeg er glad ingen kan lese hva jeg skrev om ting og tang som er 15 år gamle.

Anonymkode: ab7b3...adf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alle har også mail. Kan ikke bare klassene og idrettslagene bruke mail da? Det burde ikke være en forutsetning for skolen og barneidretten at foreldrene oppretter kontoer på kommersielle sosiale medier. Det må jaggu være valgfritt.

Anonymkode: 15d0e...355

I sånne grupper går det an å diskutere ting med flere andre. Feks kjøring til kamper og bursdager, hva man skal kjøpa i gave til læreren, når noen skal bake osv Mail blir tungvint til det. 

Jada, det er valgfritt, men hvorfor skal det være så vanskelig å bare opprette en konto så man kan få med seg all infoen.

Flere ganger diskuterer man ting der, og de som ikke er med blir sure fordi vi har kommet frem til dn avgjørelse. Det er kun på foreldremøter to ganger i året man kan diskutere ting som gjelder klassen. Hadde vært så utrolig lett om bare alle kunne vært i de gruppene. Jeg skjønner ikke problemet.

Anonymkode: 988f4...a80

Skrevet

Jobber med IT, jeg vet at alle min likes blir registrert og at det jeg legger ut ikke lenger er mitt. Jeg har allikevel en lukket gruppe for deling av bilder av mitt barn, for familie som bor i et annet land. Det er praktisk av den enkle grunn at så mange andre er på løsningen. Det er familie som jeg ikke villet brukt facetime med. Invitasjoner til utdrikkningslag fra folk jeg ikke kjenner dukker opp. De jeg kjenner som ikke er på FB er ofte en del eldre enn 60, en fra barneskolen har falt ut fra samfunnet ellers og krever å bli ringt eller få SMS hvis noen skal kontakte han. Det er blitt slik at man stenger seg selv ute også om man ikke er tilstede. Ingen må noe som helst og ingen eksploderer av å ikke være på FB, men åå et tidspunkt blir det som å kreve å få fax for å være med på dine eller barnas sosiale begivenheter. 

Du får påminnelser om arrangement, de lager en poll om hvilken dag som passer for tur i Operaen. Det er noe helt annet enn e-post. Oversiktlig digital kommunikasjon i grupper, åpne, lukkede, eller kringkasting (som i en til mange relasjon) kommer det til å være behov for. Aktørene endrer seg selvfølgelig, mens noen er kommet for å bli. 

Anonymkode: c5f6b...e4e

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk som ikke er på fb og lignende sosiale medier... Skjønner de ikke at dette er fremtiden? Må le litt av folk som er så anti teknologi 😂

Vi lever faktisk ikke i 1800 og steinalderen! 

Hva tenker dere om dette?

Anonymkode: 831be...1dd

Hahaha, de ler sikkert like mye av deg.  Feks. som Stive Jobs, han er vel den i vår tid som var mest inovativ på ny teknologi men han var alikevel ikke på sosiale medier. Fordi han vet hva slike tjenester gjør med ditt privatliv.

Ellers så har du en rekke andre personer som jobber innen teknologi og nyskapning som holder seg langt unna sosiale medier. Det finnes sider av sosiale medier som er ganske skremmende. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I sånne grupper går det an å diskutere ting med flere andre. Feks kjøring til kamper og bursdager, hva man skal kjøpa i gave til læreren, når noen skal bake osv Mail blir tungvint til det. 

Jada, det er valgfritt, men hvorfor skal det være så vanskelig å bare opprette en konto så man kan få med seg all infoen.

Flere ganger diskuterer man ting der, og de som ikke er med blir sure fordi vi har kommet frem til dn avgjørelse. Det er kun på foreldremøter to ganger i året man kan diskutere ting som gjelder klassen. Hadde vært så utrolig lett om bare alle kunne vært i de gruppene. Jeg skjønner ikke problemet.

Anonymkode: 988f4...a80

Alt som kan skrives på Facebook kan også skrives i mail. Så voldsomt mer tungvint er det ikke.

Hvis du mener det skal være valgfritt å være på sosiale medier så må du også godta at folk velger å ikke være der, av grunner DE velger. Vi ønsker vel ikke et samfunn der sosiale medier har fått så mye makt at folk MÅ være der for å være jevnbyrdige samfunnsborgere. Som du ser av denne tråden er det flust av grunner til å ikke være på sosiale medier.

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk som ikke er på fb og lignende sosiale medier... Skjønner de ikke at dette er fremtiden? Må le litt av folk som er så anti teknologi 😂

Jeg tror ikke du skjønner at sosiale medier ikke er fremtiden. Jeg hadde Facebook i flere år mellom 2007 og 2013, men jeg har ikke savnet det stort de siste 5 årene jeg har gått uten. 

Du skjønner det at Facebook endrer måten man er sammen på. Jeg går glipp av en haug av arrangementer på Facebook, men jeg får en del personlige invitasjoner på SMS eller mail eller via tlf, WhatsApp, messengerappen eller Spond. De er rettet til meg, fra folk som har tenkt at jeg kanskje vil være med på ditt eller datt. Det er kjempehyggelig, og noe helt annet enn å være et klikk i mengden.

Samme er det med bilder. Jeg sender personlige bilder til folk via snap, eller på god gammeldags SMS. Min opplevelse er at folk setter pris på det. Det er ikke bare et bilde pøst ut til Gud og hvermann, det er spesielt til dem, fordi det var noe jeg ville dele med dem. Det er noe helt annet. 

Barna våre sine aktiviteter er heller ikke arrangert via Facebook. Spond funker mye bedre til å organisere sånne ting. 

Så ikke for å være krass, men jeg tror det er du som ikke er helt med i tiden 😘

Anonymkode: e647f...197

Skrevet

Jeg har fb, har ikke vært på den siden lenge før jul. Fb er blitt en skryteside, og derfor synes jeg det er helt uinteressant. Har en venninne som det er nesten helt umulig å være sammen med, for det plinger i den fuckings telefonen hennes nesten hele tiden, og hun er helt nødt til å sjekke. Hun blir helt stressa hvis hun prøver å la det være, og er som deg hi, som ikke skjønner at andre ikke har det samme behovet. Utover fb som jeg egentlig ikke bruker, så har jeg ingen andre sosiale kontoer. Jeg synes det holder mer enn nok med alt det andre jeg bruker nettet til, og er fornøyd med det.

Anonymkode: e0f77...b4e

• 6 år senere...
Skrevet

Innlegg (Norsk):

Internett har forandret måten vi kommuniserer, arbeider og lærer på. Det er ikke lenger bare et verktøy for informasjon – det er en nødvendig del av hverdagen vår.

1. Enklere Kommunikasjon

Internett gjør det mulig å kommunisere med hvem som helst, hvor som helst, via e-post, videosamtaler og meldingsapper – i sanntid.

2. Kunnskap for Alle

Med internett har vi tilgang til uendelige ressurser innen utdanning, forskning og nyheter – tilgjengelig når som helst.

3. Digital Arbeidsplass

Bedrifter bruker internett for drift, markedsføring og kundekontakt. Det gir fleksibilitet og globale muligheter.

Konklusjon:

Internett er en uunnværlig del av det moderne livet. Det kobler oss sammen, gir oss kunnskap og gjør samfunnet mer effektivt.

Anonymkode: 16d4c...e5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.5.2018 den 12.36):

Alle har også mail. Kan ikke bare klassene og idrettslagene bruke mail da? Det burde ikke være en forutsetning for skolen og barneidretten at foreldrene oppretter kontoer på kommersielle sosiale medier. Det må jaggu være valgfritt.

Nei det er ikke valgfritt. Om du vil være med i diskusjonen er det du som må være tilgjengelig på den kanalen man velger. Og den som sender ut info velger den enkleste kanalen. Mail er absolutt ikke en enkel kanal å bruke for den stakkaren som jobber frivillig som lagleder for laget til din unge. 
Du må kunne være involvert og det er ditt ansvar å innhente den informasjonen du trenger, det er ikke lagleders ansvar å sørge for at du har lest. 

Anonymkode: 1fad4...f79

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.5.2018 den 21.28):

Jeg synes det er fascinerende, og litt skremmende, med mennesker som ukritisk sluker alt nytt som dukker opp, spesielt teknologiske nyvinninger, med argumenter som «vi lever faktisk ikke i steinalderen».

Selv om vi lever i 2025 så betyr ikke det at alt som finnes opp og markedsføres er så innmari bra. Bare se hvor mye problemer blant annet skolene har hatt med blant annet barn, sosiale medier og manglende skolebøker (for fysiske bøker er jo såååååå 1800-tallet lizm…). Det er lov å skru på litt kritisk sans, selv i 2025.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei det er ikke valgfritt. Om du vil være med i diskusjonen er det du som må være tilgjengelig på den kanalen man velger. Og den som sender ut info velger den enkleste kanalen. Mail er absolutt ikke en enkel kanal å bruke for den stakkaren som jobber frivillig som lagleder for laget til din unge. 
Du må kunne være involvert og det er ditt ansvar å innhente den informasjonen du trenger, det er ikke lagleders ansvar å sørge for at du har lest. 

Anonymkode: 1fad4...f79

Tråden er 7 år gammel.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det er fascinerende, og litt skremmende, med mennesker som ukritisk sluker alt nytt som dukker opp, spesielt teknologiske nyvinninger, med argumenter som «vi lever faktisk ikke i steinalderen».

Selv om vi lever i 2025 så betyr ikke det at alt som finnes opp og markedsføres er så innmari bra. Bare se hvor mye problemer blant annet skolene har hatt med blant annet barn, sosiale medier og manglende skolebøker (for fysiske bøker er jo såååååå 1800-tallet lizm…). Det er lov å skru på litt kritisk sans, selv i 2025.

Hun du svarer var i 2018...

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hun du svarer var i 2018...

But still…

Skrevet

Å være digital må vi alle. Det er apper, og vi betaler regninger digitalt. 
Men å henge på sosiale media er som snap og fb er ikke noe man må gjøre. Det er jo tidsfordriv. Jeg er for mye på skjerm og ikke at det er spesielt bra for eg å hele tiden være tilgjengelig, selv om jeg har mye glede av det også. Det er en balanse i alt 

Anonymkode: c2529...984

Skrevet

There are actually many good reasons not to be on Facebook or similar social media – and more and more people are choosing to take a step back from the digital “soda.” For some it’s about privacy, for others about time management, or just a desire to be more present in everyday life.

I know several people who have opted out of it altogether, and instead use other ways to stay updated – like newsletters, forums (like this one!), or more neutral platforms that don't require a personal profile.

work I work a lot with digital tools myself and have seen a growing interest in more "controlled" digital surfaces, especially among parents of young children who want an overview without algorithm noise. We actually wrote an article about it recently on a Norwegian website - if you search for something like "digital drives Norway" , you'll probably find it.

In short: It's entirely possible to be informed and social – without being "on" all the time. It's about conscious choices and what works best for your own lifestyle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...