Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #76 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så at jeg mener at polyester-drakter ikke hører hjemme i garderoben til voksne er helt på siden av tema? Morsom du😂 Hvem har forresten utvalgt deg til å bestemme hva vi skal skrive eller ikke i denne tråden? Anonymkode: 5941d...762 Men, selv draktene fra sparkjøp, som koster en brøkdel av hva hi vil gi, er da ikke laget av polyester... Skjortene er at bomull og draktene av ull..... https://www.sparkjop.no/813783_Festdrakt_med_skjorte?spa_7_categories=catalog01_dame&spa_7_categories=catalog01_dame_dame2dfestdrakt Anonymkode: db5d3...b87
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #77 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Me and my monkey skrev: Festdrakter er ok på småjenter, men voksne damer bør holde seg langt unna. Da hadde jeg heller kjøpt meg en fin vanlig kjole, enn å utbrodert til "hele verden" at du ikke har råd til bunad og må gå med en billig stygg kopi. Himmel for en dustekommentar. Det er ikke alle festdrakter som ser ut som en billig kopi. For en sneversynt tankgang Anonymkode: 969f6...4ea
Himmel og hav Skrevet 18. mai 2018 #78 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men, selv draktene fra sparkjøp, som koster en brøkdel av hva hi vil gi, er da ikke laget av polyester... Skjortene er at bomull og draktene av ull..... https://www.sparkjop.no/813783_Festdrakt_med_skjorte?spa_7_categories=catalog01_dame&spa_7_categories=catalog01_dame_dame2dfestdrakt Anonymkode: db5d3...b87 Det sier i grunnen bare enda mer om at en del festdrakter er alvorlig overpriset. Polyester og viskose til 6 000,-: https://vallandfestdrakt.no/hermeline-damedrakt-rod, bare som et eksempel.
Elina Skrevet 18. mai 2018 #79 Skrevet 18. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Makan til snobberi. Kanskje noen faktisk synes festdraktene er finere enn bunader? Noen bunader er virkelig, virkelig ikke pene, og de som bærer dem ser uten unntak ut som digre klumpedeiser uten livlinje. Anonymkode: 72c14...95b Altså, hun sier hva hun mener om en ting, en bunad/drakt. Ja, hun har jo helt rett i at mange koster mye mer enn det de egentlig skulle ha gjort. Jeg ser på hvilke stoff det er i plaggene jeg kjøper, bunad eller ei. Om jeg hadde funnet en fin topp til 900 kroner og den hadde vært i polyester så hadde den også vært overpriset. Du derimot synes det er helt greit å slenge dritt om andre mennesker og kaller dem digre klumedeiser uten livlinje. Det er for deg helt greit sålenge man for guds skyld ikke sier sin mening om overprisede festdrakter til 6-7000 kroner som er laget i polyester. Å si sin mening er ikke snobberi, det er faktisk veldig positivt at det kommer ut krikk mot masseproduserte festdrakter i billigstoff. For det er så alt for mange som ikke tenker på dette når de kjøper klær ellers. Med tanke på at dette er et plagg en skal bruke i mange år og som en invisterer ganske mange tusen i så er det jo veldig bra at man får slik informasjon slik at man kan ta et godt valg. Over til det HI spurte om: Om jeg måtte velge så hadde jeg gått for råndastakk og rutaliv eller en annen tradisjonsrik drakt. Kjøpe brukt er jo også et alternativ, så kan du jo samle søvl etterhvert. Jeg har selv bunad men kunne godt ha hatt en råndastakk med rutaliv, den er kjempefin. Så bunad eller festdrakt, tenk kvalitet, stoff og tradisjon så kommer du i mål uansett
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #80 Skrevet 18. mai 2018 8 minutter siden, Elina skrev: Altså, hun sier hva hun mener om en ting, en bunad/drakt. Ja, hun har jo helt rett i at mange koster mye mer enn det de egentlig skulle ha gjort. Jeg ser på hvilke stoff det er i plaggene jeg kjøper, bunad eller ei. Om jeg hadde funnet en fin topp til 900 kroner og den hadde vært i polyester så hadde den også vært overpriset. Du derimot synes det er helt greit å slenge dritt om andre mennesker og kaller dem digre klumedeiser uten livlinje. Det er for deg helt greit sålenge man for guds skyld ikke sier sin mening om overprisede festdrakter til 6-7000 kroner som er laget i polyester. Å si sin mening er ikke snobberi, det er faktisk veldig positivt at det kommer ut krikk mot masseproduserte festdrakter i billigstoff. For det er så alt for mange som ikke tenker på dette når de kjøper klær ellers. Med tanke på at dette er et plagg en skal bruke i mange år og som en invisterer ganske mange tusen i så er det jo veldig bra at man får slik informasjon slik at man kan ta et godt valg. Over til det HI spurte om: Om jeg måtte velge så hadde jeg gått for råndastakk og rutaliv eller en annen tradisjonsrik drakt. Kjøpe brukt er jo også et alternativ, så kan du jo samle søvl etterhvert. Jeg har selv bunad men kunne godt ha hatt en råndastakk med rutaliv, den er kjempefin. Så bunad eller festdrakt, tenk kvalitet, stoff og tradisjon så kommer du i mål uansett Men da må du jo komme fra Guldbrandsdalen hvis du skal gå med denne.. Anonymkode: 4cc9e...8de
Elina Skrevet 18. mai 2018 #81 Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da må du jo komme fra Guldbrandsdalen hvis du skal gå med denne.. Anonymkode: 4cc9e...8de Om valget til HI hadde vært overpriset polyester eller råndastakk og rutaliv så klarer hun sikkert klart å skrapt fram en sletning derifra. Dessuten så er det ikke alle som bryr seg om dette når de velger festdrakt, iallefall ikke like mye som bunad.
sug lut Skrevet 18. mai 2018 #82 Skrevet 18. mai 2018 Rondastakken er ordentlig, ull, 150 år gammel og vakker.
Gjest grønteple Skrevet 18. mai 2018 #83 Skrevet 18. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Makan til snobberi. Kanskje noen faktisk synes festdraktene er finere enn bunader? Noen bunader er virkelig, virkelig ikke pene, og de som bærer dem ser uten unntak ut som digre klumpedeiser uten livlinje. Anonymkode: 72c14...95b Ha, ha 😁 "digre klumpedeiser"! Det var det jeg følte meg som ja... Følte meg ikke vel hvertfall med bunad som var litt trang noen steder og litt romslig andre plasser. Klarte ikke helt å sette fingeren på det, men nå vet jeg 😉
aanonym Skrevet 18. mai 2018 #84 Skrevet 18. mai 2018 Det finnes jo ulike typer drakter da. Ulike varianter av Sparkjøp-drakter og oppover i prisklasse, og «ordentlige» festdrakter som i grunnen er bunader. F.eks. Tromsødrakt, kystdrakt eller lenvikdrakt (og mange andre). Det er jo ikke noe klart skille mellom bundet og drakter. Se om du kan finne en festdrakt fra ditt område.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #85 Skrevet 18. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da må du jo komme fra Guldbrandsdalen hvis du skal gå med denne.. Anonymkode: 4cc9e...8de Å, må du det? Jeg er ikke fra noe sted i nærheten av Gudbrandsdalen engang, men jeg gikk med den på torsdag likevel, jeg! Og det skjedde ingenting..! Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #86 Skrevet 19. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Å, må du det? Jeg er ikke fra noe sted i nærheten av Gudbrandsdalen engang, men jeg gikk med den på torsdag likevel, jeg! Og det skjedde ingenting..! Anonymkode: ab62b...ef7 Jeg bryr meg ikke, men siden alle har sterke meninger om festdrakter her så kan jeg jo påpeke regler ved bruk av bunad. Anonymkode: 4cc9e...8de
Superdolly Skrevet 19. mai 2018 #87 Skrevet 19. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bryr meg ikke, men siden alle har sterke meninger om festdrakter her så kan jeg jo påpeke regler ved bruk av bunad. Anonymkode: 4cc9e...8de Det finnes ikke bunadsregler. Det er ikke lovregulert noe sted at man må ha tilknytning eller hvilken tilknytning man skal ha for å kunne kjøpe seg en bunad, og Norsk Flid selger alle sine bunader i alle sine butikker.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #88 Skrevet 19. mai 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Men da må du jo komme fra Guldbrandsdalen hvis du skal gå med denne.. Anonymkode: 4cc9e...8de Nei, det må man ikke. Ja, drakten har sitt opphav i Gudbrandsdalen, men har blitt nasjonaleie, omtrent på linje med hardanger-bunaden. Anonymkode: 998ca...4c8
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2018 #89 Skrevet 19. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg bryr meg ikke, men siden alle har sterke meninger om festdrakter her så kan jeg jo påpeke regler ved bruk av bunad. Anonymkode: 4cc9e...8de Da bør du jo først ha peiling. Anonymkode: ab62b...ef7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå