Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #51 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Makan til snobberi. Kanskje noen faktisk synes festdraktene er finere enn bunader? Noen bunader er virkelig, virkelig ikke pene, og de som bærer dem ser uten unntak ut som digre klumpedeiser uten livlinje. Anonymkode: 72c14...95b Tull! Alle er flotte i bunad, så lenge den er tilpasset brukeren. Alle bunader er også fine, det kan virke som det av og til er litt rare sammensetninger av f.eks. stoff, men dette er historisk betinget. Anonymkode: 998ca...4c8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #52 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men at du synes festdrakter er stygge hører hjemme her? Anonymkode: 4cc9e...8de Ja, for de er kopier, holder lav kvalitet, er i billig stoff, gjort på maskin. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #53 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen bunader er autentiske på den måten at folk faktisk har gått rundt i plagg som er like for hundrevis av år siden. Alle bunader som finnes i dag er konstruert, på den måten at de kun inneholder elementer av tradisjonelle plagg. Sånn er det faktisk. Anonymkode: 72c14...95b Nei. Flere er direkte videreførsel av lokal draktskikk, som nevnt før: Røros, Setesdal, Hardanger, Telemark, Gudbrandsdalen osv Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #54 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, for de er kopier, holder lav kvalitet, er i billig stoff, gjort på maskin. Anonymkode: ab62b...ef7 Slle festdrakter er jo ikke det. Kystdrakten er et godt eksempel på en nydelig festdrakt laget for hånd med ordentlig stoff/materialer. Men ja, de syntetiske "billig-draktene" ala slike som Name-it selger til barn, passer ikke til voksne. Anonymkode: 5941d...762
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #55 Skrevet 18. mai 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slle festdrakter er jo ikke det. Kystdrakten er et godt eksempel på en nydelig festdrakt laget for hånd med ordentlig stoff/materialer. Men ja, de syntetiske "billig-draktene" ala slike som Name-it selger til barn, passer ikke til voksne. Anonymkode: 5941d...762 Himmel&Hav snakket heller ikke om "alle festdrakter". Hun presiserte vel nokså tydelig at det dreide seg om polyesterkjolene fra butikk. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #56 Skrevet 18. mai 2018 Hadde bare lyst å legge ved et bilde/link av kystdrakten. Ingen kan vel si at dette ikke er skikkelig håndverk og preget av norsk tradisjon, selv om det er en drakt og ikke en bunad. Tenker bare at det ikke går an å konkludere med at det kun er bunad som er håndverk og kvalitet. Mulig kystdrakten er noen tusenlapper under bunad i pris, men kan godt hende du får noen "ordentlige" bunader som er billigere enn kystdrakt også. https://www.google.no/search?q=kystdrakt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjarP-Iro_bAhUCESwKHQukDm8Q_AUICigB&biw=1239&bih=603#imgrc=V-OOeL0DiszvVM: Anonymkode: 09742...3a1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #57 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Himmel&Hav snakket heller ikke om "alle festdrakter". Hun presiserte vel nokså tydelig at det dreide seg om polyesterkjolene fra butikk. Anonymkode: ab62b...ef7 Jeg siterte ikke Himmel&Hav, kun et innlegg der det sto at noen syntes festdrakter var stygge fordi de var i dårlig stoff, maskinlagde og lav kvalitet. Derfor svarte jeg at det ikke gjaldt alle festdraktene. Må bare beklage at jeg ikke har studert alle 3 sidene av denne tråden nøyere før jeg svarte😉 Anonymkode: 5941d...762
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #58 Skrevet 18. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde bare lyst å legge ved et bilde/link av kystdrakten. Ingen kan vel si at dette ikke er skikkelig håndverk og preget av norsk tradisjon, selv om det er en drakt og ikke en bunad. Tenker bare at det ikke går an å konkludere med at det kun er bunad som er håndverk og kvalitet. Mulig kystdrakten er noen tusenlapper under bunad i pris, men kan godt hende du får noen "ordentlige" bunader som er billigere enn kystdrakt også. https://www.google.no/search?q=kystdrakt&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjarP-Iro_bAhUCESwKHQukDm8Q_AUICigB&biw=1239&bih=603#imgrc=V-OOeL0DiszvVM: Anonymkode: 09742...3a1 Får du en komplett kystdrakt for under 6000 kr? Hvis ikke, hvorfor mener du at dette innlegget er relevant for tema i tråden? Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #59 Skrevet 18. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg siterte ikke Himmel&Hav, kun et innlegg der det sto at noen syntes festdrakter var stygge fordi de var i dårlig stoff, maskinlagde og lav kvalitet. Derfor svarte jeg at det ikke gjaldt alle festdraktene. Må bare beklage at jeg ikke har studert alle 3 sidene av denne tråden nøyere før jeg svarte😉 Anonymkode: 5941d...762 Beklagelse mottatt. Man bør alltid sjekke kontekst før man svarer. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #60 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, gale damen skrev: Men da er det en festdrakt som er skikkelig laget. Om du kaller det bunad, festdrakt eller folkedrakt er ikke viktig. En festdrakt laget av polyester kan aldri se pen ut. En festdrakt som er skikkelig laget er like pen, og antagelig vanskelig å skille fra, en bunad. Den er veldig flott, hun har brodert den selv. Men den var ikke dyr, jeg husker ikke hvor mye. Anonymkode: 969f6...4ea
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #61 Skrevet 18. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Beklagelse mottatt. Man bør alltid sjekke kontekst før man svarer. Anonymkode: ab62b...ef7 Ok😂😉 Anonymkode: 5941d...762
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #62 Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok😂😉 Anonymkode: 5941d...762 (Så man unngår å virke uopplyst og dermed drite seg ut. Bare et råd.) Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #63 Skrevet 18. mai 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Får du en komplett kystdrakt for under 6000 kr? Hvis ikke, hvorfor mener du at dette innlegget er relevant for tema i tråden? Anonymkode: ab62b...ef7 Fordi det ble skrevet at alle festdrakter er juks og kun bunad duger, og kun bunad er tradisjon og håndlaget. Anonymkode: 09742...3a1
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #64 Skrevet 18. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: (Så man unngår å virke uopplyst og dermed drite seg ut. Bare et råd.) Anonymkode: ab62b...ef7 Bare av nysgjerrighet, på hvilken måte mener du jeg driter meg ut? Jeg skrev at kystdrakten er et eksempel på en flott festdrakt, og at polyester-drakter ikke passer for voksne.. Spent på hva du mener var helt feil med det😉 Anonymkode: 5941d...762
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #65 Skrevet 18. mai 2018 Det er forskjell på en festdrakt til 1.500 kr (som sparkjøp) og 6.000 kr (som pascal), men jeg synes begge deler er fint jeg. Så begge deler på 17.mai, og bærerne hadde jo pyntet seg og følte seg fine. Selv de i "rimelige" drakter fra Sparkjøp hadde jo pyntet seg og var fine Men når det er sagt så ville jeg nok spart og kjøpt bunad selv. Jeg fikk bunaden min på Finn for 15.000 kr, inkludert skjorte og alt. Sølv har jeg ønsket meg gavekort til både til bursdager og jul så jeg i løpet av første året fikk det viktigste som sølvet til veske, hemper og en sølje, resten tar jeg etterhvert. Anonymkode: db5d3...b87
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #66 Skrevet 18. mai 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det ble skrevet at alle festdrakter er juks og kun bunad duger, og kun bunad er tradisjon og håndlaget. Anonymkode: 09742...3a1 Da har du ikke lest tråden. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #67 Skrevet 18. mai 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare av nysgjerrighet, på hvilken måte mener du jeg driter meg ut? Jeg skrev at kystdrakten er et eksempel på en flott festdrakt, og at polyester-drakter ikke passer for voksne.. Spent på hva du mener var helt feil med det😉 Anonymkode: 5941d...762 F eks at tråden ikke handler om Kystdrakt, ettersom HI spesifikt ba om råd mht billigere drakter. Og dessuten at ingen har sagt at kystdrakt er i den kategorien som tråden omhandler. Så du er bare helt på siden av tema. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #68 Skrevet 18. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: F eks at tråden ikke handler om Kystdrakt, ettersom HI spesifikt ba om råd mht billigere drakter. Og dessuten at ingen har sagt at kystdrakt er i den kategorien som tråden omhandler. Så du er bare helt på siden av tema. Anonymkode: ab62b...ef7 Ok. Så at jeg mener at polyester-drakter ikke hører hjemme i garderoben til voksne er helt på siden av tema? Morsom du😂 Hvem har forresten utvalgt deg til å bestemme hva vi skal skrive eller ikke i denne tråden? Anonymkode: 5941d...762
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #69 Skrevet 18. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så at jeg mener at polyester-drakter ikke hører hjemme i garderoben til voksne er helt på siden av tema? Morsom du😂 Hvem har forresten utvalgt deg til å bestemme hva vi skal skrive eller ikke i denne tråden? Anonymkode: 5941d...762 Som sagt, bare et råd for at du ikke driter deg ut: les de forutgående innleggene før du svarer. Et annet råd: when in a hole, stop digging. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #70 Skrevet 18. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som sagt, bare et råd for at du ikke driter deg ut: les de forutgående innleggene før du svarer. Et annet råd: when in a hole, stop digging. Anonymkode: ab62b...ef7 Søt du er😘 Du kan jo vurdere å ta til deg det treffende "ordtaket" selv😉😂 Anonymkode: 5941d...762
amandine Skrevet 18. mai 2018 #71 Skrevet 18. mai 2018 (endret) 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Som sagt kunne jeg også se hva som var festdrakt men hva så? De kledde den virkelig å såg skikkelig fint ut i den. Jeg har nå bestillt meg festdrakt å kunne ikke brydd meg mindre om hva snobber som deg og "himmel og hav" mener om at vi kjøper sånt "billigplagg". Anonymkode: 87d54...45c De fleste festdrakter er ikke billige på pris, mange av dem er derimot billige på kvalitet og søm. Og det synes. Endret 18. mai 2018 av amandine Leste resten av tråden
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #72 Skrevet 18. mai 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: (Så man unngår å virke uopplyst og dermed drite seg ut. Bare et råd.) Anonymkode: ab62b...ef7 Det er vel ikke akkurat ...762 som driter seg ut her 😂😎 Anonymkode: 4c507...f09
Fru Banderas Skrevet 18. mai 2018 #73 Skrevet 18. mai 2018 Festdrakt til voksne ser ikke ut i måneskinn, selv om noen få unntak ser relativt ok ut. De som er glorete forsøk på å se ut som beltestakker er de verste. Med det sagt, så synes jeg at folk som er født og oppvokst i Oslo, med foreldre fra Oslo, men en grandtante fra Bø som liksom legitimerer at man valser rundt med beltestakk fra Telemark, er like ille. Unntaket er om man faktisk har arvet bunaden.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #74 Skrevet 18. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok. Så at jeg mener at polyester-drakter ikke hører hjemme i garderoben til voksne er helt på siden av tema? Morsom du😂 Hvem har forresten utvalgt deg til å bestemme hva vi skal skrive eller ikke i denne tråden? Anonymkode: 5941d...762 Det er jo ganske mange som har bestemt seg for at man ikke kan bruke rimelige festdrakter, så hvorfor kan ikke andre bestemme hvem som skal skrive hva? Jeg mener at man kan kle seg i det man vil og skrive/mene det man vil! Anonymkode: 4cc9e...8de
Mrs. Kaizer Skrevet 18. mai 2018 #75 Skrevet 18. mai 2018 Festdrakter er ok på småjenter, men voksne damer bør holde seg langt unna. Da hadde jeg heller kjøpt meg en fin vanlig kjole, enn å utbrodert til "hele verden" at du ikke har råd til bunad og må gå med en billig stygg kopi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå