Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #26 Skrevet 11. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er alltid de minst kunnskapsrike, de mest påståelige? Anonymkode: d77e7...2ba Fordi de tror at det de vet er alt som er verd å vite om noe. https://no.wikipedia.org/wiki/Dunning-Kruger-effekten Anonymkode: 14da9...6ca
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2018 #27 Skrevet 12. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b Bruk litt tid på å lese før du uttaler deg om ting du absolutt ikke har greie på. Anonymkode: 998ca...4c8
Himmel og hav Skrevet 17. mai 2018 #28 Skrevet 17. mai 2018 Hei, HI. Jeg vet ikke hva du endte med når det gjaldt kjøp av festdrakt, men jeg så noen av dem på voksne damer i byen i dag, og jeg håper du ikke har kjøpt enda. De er virkelig ikke fine på voksne damer, og de lyser "billig bunadskopi" lang vei. Felles for de jeg så var polyesterblanke stoffer, broderier med litt rare plasseringer, antagelig sånn at skjørtet skal kunne legges opp uten å miste broderiet, og belter med litt klumpete borrelåsfester i ryggen. Det var ikke stygt, men om det er bunad du ønsker deg, så trål finn.no for brukt bunad nå etter 17,mai, og se om du kan finne et kupp, for det ser virkelig ikke bra nok ut til å koste 6 000,-.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #29 Skrevet 17. mai 2018 52 minutter siden, Himmel og hav skrev: Hei, HI. Jeg vet ikke hva du endte med når det gjaldt kjøp av festdrakt, men jeg så noen av dem på voksne damer i byen i dag, og jeg håper du ikke har kjøpt enda. De er virkelig ikke fine på voksne damer, og de lyser "billig bunadskopi" lang vei. Felles for de jeg så var polyesterblanke stoffer, broderier med litt rare plasseringer, antagelig sånn at skjørtet skal kunne legges opp uten å miste broderiet, og belter med litt klumpete borrelåsfester i ryggen. Det var ikke stygt, men om det er bunad du ønsker deg, så trål finn.no for brukt bunad nå etter 17,mai, og se om du kan finne et kupp, for det ser virkelig ikke bra nok ut til å koste 6 000,-. Til vanlig så virker du så oppegående når du svarer,men dette innlegget kunne du virkelig spart deg for! Jeg også mange voksne med festdrakter idag å de var så flotte og kledde de så godt at jeg nå har bestemt for å kjøpe en selv. Anonymkode: 87d54...45c
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #30 Skrevet 17. mai 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til vanlig så virker du så oppegående når du svarer,men dette innlegget kunne du virkelig spart deg for! Jeg også mange voksne med festdrakter idag å de var så flotte og kledde de så godt at jeg nå har bestemt for å kjøpe en selv. Anonymkode: 87d54...45c "Kunne spart seg for?" Bare fordi hun klarer å gjenkjenne kvalitet på lang avstand, så blir du fornærma? Får da være måte på hvor hårsår det går an å bli. 1 time siden, Himmel og hav skrev: Hei, HI. Jeg vet ikke hva du endte med når det gjaldt kjøp av festdrakt, men jeg så noen av dem på voksne damer i byen i dag, og jeg håper du ikke har kjøpt enda. De er virkelig ikke fine på voksne damer, og de lyser "billig bunadskopi" lang vei. Felles for de jeg så var polyesterblanke stoffer, broderier med litt rare plasseringer, antagelig sånn at skjørtet skal kunne legges opp uten å miste broderiet, og belter med litt klumpete borrelåsfester i ryggen. Det var ikke stygt, men om det er bunad du ønsker deg, så trål finn.no for brukt bunad nå etter 17,mai, og se om du kan finne et kupp, for det ser virkelig ikke bra nok ut til å koste 6 000,-. Godt oppsummert. Helt enig. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #31 Skrevet 17. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: "Kunne spart seg for?" Bare fordi hun klarer å gjenkjenne kvalitet på lang avstand, så blir du fornærma? Får da være måte på hvor hårsår det går an å bli. Godt oppsummert. Helt enig. Anonymkode: ab62b...ef7 Som sagt kunne jeg også se hva som var festdrakt men hva så? De kledde den virkelig å såg skikkelig fint ut i den. Jeg har nå bestillt meg festdrakt å kunne ikke brydd meg mindre om hva snobber som deg og "himmel og hav" mener om at vi kjøper sånt "billigplagg". Anonymkode: 87d54...45c
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #32 Skrevet 17. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Som sagt kunne jeg også se hva som var festdrakt men hva så? De kledde den virkelig å såg skikkelig fint ut i den. Jeg har nå bestillt meg festdrakt å kunne ikke brydd meg mindre om hva snobber som deg og "himmel og hav" mener om at vi kjøper sånt "billigplagg". Anonymkode: 87d54...45c Hvis du ikke bryr deg, hvorfor er du så sur og såra? Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2018 #33 Skrevet 17. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis du ikke bryr deg, hvorfor er du så sur og såra? Anonymkode: ab62b...ef7 Hun rakker ned på de som velger å kjøpe festdrakt istedenfor bunad,å det bør hun holde seg for god for! Det er ingenting galt med å bruke festdrakt,en del av de er faktisk ganske fine. Anonymkode: 87d54...45c
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #34 Skrevet 18. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun rakker ned på de som velger å kjøpe festdrakt istedenfor bunad,å det bør hun holde seg for god for! Det er ingenting galt med å bruke festdrakt,en del av de er faktisk ganske fine. Anonymkode: 87d54...45c Rakker ikke ned. Hun sier sin mening. Festdrakt på voksne er bare ikke pent. Bedre å spare noen år til en ekte bunad. Anonymkode: ba75d...194
gale damen Skrevet 18. mai 2018 #35 Skrevet 18. mai 2018 Det er ikke alle festdrakter som er verken stygge eller billige. Det er også en bunad eller to som etter min oppfatning er skrekkelig. Hovedproblemet med billige festdrakter er, som påpekt ovenfor, substandard materialer og fraværende håndtverk. Jeg driter i om bunaden/festdrakten er noe du har laget selv av gamle gardiner, men stoffene må være skikkelige, og håndverket skal være bra utført. Dèt får du ikke om du handler på Coop.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #36 Skrevet 18. mai 2018 Kystdrakta er fin, den har jeg, men koster kanskje litt mer enn du hadde tenkt. Er sikkert en av de dyreste draktene. Anonymkode: 09742...3a1
Himmel og hav Skrevet 18. mai 2018 #37 Skrevet 18. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun rakker ned på de som velger å kjøpe festdrakt istedenfor bunad,å det bør hun holde seg for god for! Det er ingenting galt med å bruke festdrakt,en del av de er faktisk ganske fine. Anonymkode: 87d54...45c Jeg rakker ikke ned på, men sier at om det er bunad du ønsker deg, så er ikke de masseproduserte festdraktene i nærheten av å se "bunadete" ut, og jeg er redd at du vil bli skuffa. Jeg rakker absolutt ikke ned på festdrakter. Sønnen min har en. Det er masse flotte festdrakter, kystdrakta, som nevnt oppi her, Oslos jubileumsdrakt, 100-årsdrakta, Nord-Norges festdrakt osv, men de har det til felles at de er sydd på mål og av gode materialer. Jeg synes rett og slett det er hårreisende å ta 6-7 000,- for ei drakt i polyester, men om det er det du vil ha - go for it!
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #38 Skrevet 18. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Som sagt kunne jeg også se hva som var festdrakt men hva så? De kledde den virkelig å såg skikkelig fint ut i den. Jeg har nå bestillt meg festdrakt å kunne ikke brydd meg mindre om hva snobber som deg og "himmel og hav" mener om at vi kjøper sånt "billigplagg". Anonymkode: 87d54...45c Slik jeg forstår Himmel og hav, så handler det ikke om at festdraktene er "billigplagg", men at man får lite for pengene. Borrelås i ryggen og polyester indikerer at plagget er overpriset. Anonymkode: b1065...4aa
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #39 Skrevet 18. mai 2018 Jeg klarer bare ikke å fatte at dere kan tenke på å kjøpe "festdrakt" en gang! Ta et kjapt søk på finn.no - det ligger bunader i fleng til salgs - for en rimelig penge. Rutaliv og rondastakk har vært nevnt tidligere, kan samtidig nevne de enkle hallingstakkene. Spare penger et år, så er det enkelt å skaffe seg en ordentlig bunad i stedet for en billig polyester-kjole. Anonymkode: 998ca...4c8
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #40 Skrevet 18. mai 2018 På 12.5.2018 den 2.22, Anonym bruker skrev: Bruk litt tid på å lese før du uttaler deg om ting du absolutt ikke har greie på. Anonymkode: 998ca...4c8 Ingen bunader er autentiske på den måten at folk faktisk har gått rundt i plagg som er like for hundrevis av år siden. Alle bunader som finnes i dag er konstruert, på den måten at de kun inneholder elementer av tradisjonelle plagg. Sånn er det faktisk. Anonymkode: 72c14...95b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #41 Skrevet 18. mai 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg klarer bare ikke å fatte at dere kan tenke på å kjøpe "festdrakt" en gang! Ta et kjapt søk på finn.no - det ligger bunader i fleng til salgs - for en rimelig penge. Rutaliv og rondastakk har vært nevnt tidligere, kan samtidig nevne de enkle hallingstakkene. Spare penger et år, så er det enkelt å skaffe seg en ordentlig bunad i stedet for en billig polyester-kjole. Anonymkode: 998ca...4c8 Makan til snobberi. Kanskje noen faktisk synes festdraktene er finere enn bunader? Noen bunader er virkelig, virkelig ikke pene, og de som bærer dem ser uten unntak ut som digre klumpedeiser uten livlinje. Anonymkode: 72c14...95b
gale damen Skrevet 18. mai 2018 #42 Skrevet 18. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Makan til snobberi. Kanskje noen faktisk synes festdraktene er finere enn bunader? Noen bunader er virkelig, virkelig ikke pene, og de som bærer dem ser uten unntak ut som digre klumpedeiser uten livlinje. Anonymkode: 72c14...95b Javisst. Men det er da ikke det som er diskusjonen, er det vel? De ikke-pene bunadene er fagmessige i sin utførelse, og laget av skikkelige stoffer. At DU synes de er stygge hører ikke hjemme verken her eller der.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #43 Skrevet 18. mai 2018 11 minutter siden, gale damen skrev: Javisst. Men det er da ikke det som er diskusjonen, er det vel? De ikke-pene bunadene er fagmessige i sin utførelse, og laget av skikkelige stoffer. At DU synes de er stygge hører ikke hjemme verken her eller der. Men at du synes festdrakter er stygge hører hjemme her? Anonymkode: 4cc9e...8de
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #44 Skrevet 18. mai 2018 30 minutter siden, gale damen skrev: Javisst. Men det er da ikke det som er diskusjonen, er det vel? De ikke-pene bunadene er fagmessige i sin utførelse, og laget av skikkelige stoffer. At DU synes de er stygge hører ikke hjemme verken her eller der. At DU mener at det ikke hører hjemme her, betyr ikke at det ikke gjør det. Mange bunader er råstygge, og folk ser ut som klovner når de går i dem. Spiller ingen rolle om de er av god kvalitet og eksempler på godt håndverk, de er likevel formløse, klumpete og grelle med hodeplagg som gjør det umulig å ta den som bærer det på alvor. Anonymkode: 72c14...95b
gale damen Skrevet 18. mai 2018 #45 Skrevet 18. mai 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men at du synes festdrakter er stygge hører hjemme her? Anonymkode: 4cc9e...8de Jeg tror ikke jeg har kommet med påstanden at festdrakter er stygge.
gale damen Skrevet 18. mai 2018 #46 Skrevet 18. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: At DU mener at det ikke hører hjemme her, betyr ikke at det ikke gjør det. Mange bunader er råstygge, og folk ser ut som klovner når de går i dem. Spiller ingen rolle om de er av god kvalitet og eksempler på godt håndverk, de er likevel formløse, klumpete og grelle med hodeplagg som gjør det umulig å ta den som bærer det på alvor. Anonymkode: 72c14...95b Jo, det spiller en rolle. Bunad er norsk håndtverkstradisjon på sitt ypperste. Noen av dem er formløse, og hodeplaggene er skrekkelige. Der er vi helt enige. Men det er likevel godt utført håndtverk. Jeg har aldri sett en bunad, uansett hvor stygg den i utgangspunktet måtte synes meg, der det ikke er et eller annet ved den fagmessige utførelsen som jeg kan beundre. Jeg tror aldri jeg har opplevd å ikke kunne ta bæreren av en slik drakt på alvor.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #47 Skrevet 18. mai 2018 14 timer siden, Himmel og hav skrev: Hei, HI. Jeg vet ikke hva du endte med når det gjaldt kjøp av festdrakt, men jeg så noen av dem på voksne damer i byen i dag, og jeg håper du ikke har kjøpt enda. De er virkelig ikke fine på voksne damer, og de lyser "billig bunadskopi" lang vei. Felles for de jeg så var polyesterblanke stoffer, broderier med litt rare plasseringer, antagelig sånn at skjørtet skal kunne legges opp uten å miste broderiet, og belter med litt klumpete borrelåsfester i ryggen. Det var ikke stygt, men om det er bunad du ønsker deg, så trål finn.no for brukt bunad nå etter 17,mai, og se om du kan finne et kupp, for det ser virkelig ikke bra nok ut til å koste 6 000,-. Ikke alle festdrakter ser sånn ut, det er fine av de og. Min mor har en festdrakt som er veldig fin, og hun har mange ganger fårr spørsmål om hvor bynaden hennes kommer fra? Så det der med at det er kun bunad som duger er tull Anonymkode: 969f6...4ea
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #48 Skrevet 18. mai 2018 Har man ikke råd til skikkelig bunad går man for kjole. Fake er aldri vellykket. Anonymkode: 4c507...f09
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2018 #49 Skrevet 18. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ingen bunader er autentiske på den måten at folk faktisk har gått rundt i plagg som er like for hundrevis av år siden. Alle bunader som finnes i dag er konstruert, på den måten at de kun inneholder elementer av tradisjonelle plagg. Sånn er det faktisk. Anonymkode: 72c14...95b Æh, nei, sånn er det faktisk ikke. Les deg opp, f.eks. om bunaden fra Setesdal. Anonymkode: 998ca...4c8
gale damen Skrevet 18. mai 2018 #50 Skrevet 18. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke alle festdrakter ser sånn ut, det er fine av de og. Min mor har en festdrakt som er veldig fin, og hun har mange ganger fårr spørsmål om hvor bynaden hennes kommer fra? Så det der med at det er kun bunad som duger er tull Anonymkode: 969f6...4ea Men da er det en festdrakt som er skikkelig laget. Om du kaller det bunad, festdrakt eller folkedrakt er ikke viktig. En festdrakt laget av polyester kan aldri se pen ut. En festdrakt som er skikkelig laget er like pen, og antagelig vanskelig å skille fra, en bunad.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå