Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #1 Skrevet 10. mai 2018 Som du kan lese på tittelen, har jeg ikke råd til å kjøpe en bunad. Har falt for noen festdrakter som koster +/- 6000kr. Er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. Har du noen tips og råd? Eller har du en festdrakt å anbefale? Har falt for hermeline og fjellvåken fra Valland, samt noen fra Pascal. Anonymkode: 888e9...253
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #2 Skrevet 10. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som du kan lese på tittelen, har jeg ikke råd til å kjøpe en bunad. Har falt for noen festdrakter som koster +/- 6000kr. Er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. Har du noen tips og råd? Eller har du en festdrakt å anbefale? Har falt for hermeline og fjellvåken fra Valland, samt noen fra Pascal. Anonymkode: 888e9...253 Syns alle de der er for glorete og jålete. De ligner byfruer som har kledd seg opp for å etterligne bunadkledde kvinner. Kjøp deg råndastakk og rutaliv, det koster 2500-4500 kroner, og er en drakt med ekte tradisjon. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #3 Skrevet 10. mai 2018 https://www.norskfestdrakt.no/products/damefestdrakt-bg1321 Anonymkode: 0be9c...4fc
Himmel og hav Skrevet 10. mai 2018 #4 Skrevet 10. mai 2018 Jeg ville vært mer betenkt på å legge 6-7000,- i en drakt av polyester og viskose. Rondastakken som hun over nevner er selvfølgelig ikke så stæsjet som de du viser til, men du verden så mye finere, etter min smak . Ellers finnes det mange andre bunader som er tradisjonsrike og fine til omtrent den prisen du nevner: https://www.norskflid.no/bunad/bunader/vestfold/blaatoeysbunad/ https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118664527 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118219496
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #5 Skrevet 10. mai 2018 Enig med et par andre her, kjøp rutaliv og rondastakk. Det er ekte vare, i motsetning til disse "festdraktene". Anonymkode: 998ca...4c8
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #6 Skrevet 11. mai 2018 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Som du kan lese på tittelen, har jeg ikke råd til å kjøpe en bunad. Har falt for noen festdrakter som koster +/- 6000kr. Er veldig usikker på hvilken jeg skal velge. Har du noen tips og råd? Eller har du en festdrakt å anbefale? Har falt for hermeline og fjellvåken fra Valland, samt noen fra Pascal. Anonymkode: 888e9...253 Datteren min har Fjellvåken pikedrakt og den er såpass fin at jeg kunne hatt den selv :-) Anonymkode: 4cc9e...8de
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #7 Skrevet 11. mai 2018 Denne fra Pascal er min favoritt. Hadde lett kjøpt den om jeg hadde 5000 kr å bruke fritt Anonymkode: 87d54...45c
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #8 Skrevet 11. mai 2018 Jeg hadde spart de pengene og spart videre til en ekte bunad 😊 Anonymkode: a8437...1b2
HeiteH Skrevet 11. mai 2018 #9 Skrevet 11. mai 2018 Ville aldri kjøpt festdrakt. Ville spart videre og kjøpt bunad brukt evt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #10 Skrevet 11. mai 2018 Googlet på de du nevnte og syns denne var veldig fin Anonymkode: 1d743...ac1
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #11 Skrevet 11. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Googlet på de du nevnte og syns denne var veldig fin Anonymkode: 1d743...ac1 Huff, nei. Den var jo den verste... "Liksom-beltestakk" nede og på forkleet, og hvitt liv. Huff og atter huff... En merkelig forvrengning av bonderomantikk filtrert gjennom moderne smak. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #12 Skrevet 11. mai 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Googlet på de du nevnte og syns denne var veldig fin Anonymkode: 1d743...ac1 Denne synes jeg var forferdelig glorete, men den fra Pascal som det var bilde av i et av svarene var veldig pen. Ikke hør på dem som mener at du må ha "ekte" bunad - alle bunader er konstruerte. Anonymkode: 72c14...95b
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #13 Skrevet 11. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne synes jeg var forferdelig glorete, men den fra Pascal som det var bilde av i et av svarene var veldig pen. Ikke hør på dem som mener at du må ha "ekte" bunad - alle bunader er konstruerte. Anonymkode: 72c14...95b Det er feil. Bunader fra noen landsdeler er en direkte videreføring av folkelig draktskikk i området før byenes konfeksjonsmote kom inn. Det gjelder det meste av Telemark, Setesdal, Hallingdal, Hardanger og flere av bygdene i Hordaland, alle samekoftene, draktene fra Røros-området, og ikke minst Gudbrandsdalen. Disse er de stedene hvor folkedraktene ikke var gått ut av bruk, og hvor håndverkstradisjonene i å sy dem også var høyst levende, da Hulda Garborg og Klara Semb satte i gang gjenoppliving av tradisjonene. Andre bunader bygger på en noe svekka tradisjon, eller søker å gjeninnføre en draktskikk som var gått ut av bruk, men hvor plaggene fortsatt fantes på loft og i kister. Det gjelder store deler av Agder og Vestlandet, Trøndelag og mange av dalstrøka i Buskerud og Oppland, f eks Numedal og Valdres. Og så er andre rekonstruert på bakgrunn av mangelfullt materiale, som Nordland, Troms og Finnmark og deler av Hedmark. Noen få er konstruert helt ut av ingenting, bl a Steen og Strøms lyseblå oslobunad, den hvite bergensbunaden, kystdrakten, Marie Aaen-bunaden og en del andre. Anonymkode: ab62b...ef7
Himmel og hav Skrevet 11. mai 2018 #14 Skrevet 11. mai 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Googlet på de du nevnte og syns denne var veldig fin Anonymkode: 1d743...ac1 Min niese på 6 ville elsket denne. Hennes fasit på hva som er fint er: rosa , lilla, sølv og gull, og denne fyller alle kriteriene. Glorete og grusom.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #15 Skrevet 11. mai 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Googlet på de du nevnte og syns denne var veldig fin Anonymkode: 1d743...ac1 Se bort ifra fargene, så blir jeg lei meg av å se slike kopier av beltestakken. Burde ikke være lov. Anonymkode: ba75d...194
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #16 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er feil. Bunader fra noen landsdeler er en direkte videreføring av folkelig draktskikk i området før byenes konfeksjonsmote kom inn. Det gjelder det meste av Telemark, Setesdal, Hallingdal, Hardanger og flere av bygdene i Hordaland, alle samekoftene, draktene fra Røros-området, og ikke minst Gudbrandsdalen. Disse er de stedene hvor folkedraktene ikke var gått ut av bruk, og hvor håndverkstradisjonene i å sy dem også var høyst levende, da Hulda Garborg og Klara Semb satte i gang gjenoppliving av tradisjonene. Andre bunader bygger på en noe svekka tradisjon, eller søker å gjeninnføre en draktskikk som var gått ut av bruk, men hvor plaggene fortsatt fantes på loft og i kister. Det gjelder store deler av Agder og Vestlandet, Trøndelag og mange av dalstrøka i Buskerud og Oppland, f eks Numedal og Valdres. Og så er andre rekonstruert på bakgrunn av mangelfullt materiale, som Nordland, Troms og Finnmark og deler av Hedmark. Noen få er konstruert helt ut av ingenting, bl a Steen og Strøms lyseblå oslobunad, den hvite bergensbunaden, kystdrakten, Marie Aaen-bunaden og en del andre. Anonymkode: ab62b...ef7 Ja, det kan du jo tro Anonymkode: 72c14...95b
Himmel og hav Skrevet 11. mai 2018 #17 Skrevet 11. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan du jo tro Anonymkode: 72c14...95b Det handler vel ikke så mye om å tro. Det hun over skriver er ganske etterrettelig.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #18 Skrevet 11. mai 2018 3 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det handler vel ikke så mye om å tro. Det hun over skriver er ganske etterrettelig. Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b
Himmel og hav Skrevet 11. mai 2018 #19 Skrevet 11. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b Feil. Les deg opp om f.eks Setesdalsbunaden.
soleia Skrevet 11. mai 2018 #20 Skrevet 11. mai 2018 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b Trur ikkje du har lese deg opp på dei fem bunadskategoriane. Det annonym ef7 seier stemmer. Nokre bunader, feks frå Setesdal, Hardanger, Fana og Samekofter har vore i kontinuerleg bruk, medan andre er henta ned frå loft, sett saman av gamle draktdeler, eller er heilt nykonstruerte, slik som mange av dei broderte bunadane. http://bunadsbloggen.blogg.no/1360614668_de_fem_bunadskategori.html
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #21 Skrevet 11. mai 2018 59 minutter siden, soleia skrev: Trur ikkje du har lese deg opp på dei fem bunadskategoriane. Det annonym ef7 seier stemmer. Nokre bunader, feks frå Setesdal, Hardanger, Fana og Samekofter har vore i kontinuerleg bruk, medan andre er henta ned frå loft, sett saman av gamle draktdeler, eller er heilt nykonstruerte, slik som mange av dei broderte bunadane. http://bunadsbloggen.blogg.no/1360614668_de_fem_bunadskategori.html Vet du hvilken kategori Sunnfjord-bunaden er i? Anonymkode: 78c8a...e22
soleia Skrevet 11. mai 2018 #22 Skrevet 11. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hvilken kategori Sunnfjord-bunaden er i? Anonymkode: 78c8a...e22 Nei, er ikkje så voldsomt inne på bunader, men den er ikkje kategori 1 eller 5. Den byggjer på gamle draktdeler, så kategori 3 - 4? på same måte som Sognebunaden.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #23 Skrevet 11. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b Oooh, som det svir når man brenner fingrene 😂😂😂 Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #24 Skrevet 11. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Se bort ifra fargene, så blir jeg lei meg av å se slike kopier av beltestakken. Burde ikke være lov. Anonymkode: ba75d...194 Enig. Det er frekt. Anonymkode: ab62b...ef7
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2018 #25 Skrevet 11. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er bare vås! Alle bunader er konstruert rundt ett eller annet "autentisk". Anonymkode: 72c14...95b Hvorfor er alltid de minst kunnskapsrike, de mest påståelige? Anonymkode: d77e7...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå