Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #1 Skrevet 9. mai 2018 Jeg føler meg så dum. Jeg kan mye, men ikke ting folk liker å snakke om. F.eks. har jeg aldri vært interessert i politikk. Jeg er dårlig på geografi, historie, ok jeg er dårlig på ALT Det hemmer meg virkelig, men jeg får ikke til å snu det Har dere tips til hva jeg bør starte med? Hvordan lese seg opp på ting så man henger med i vanlige samtaler? Anonymkode: e9056...48c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #2 Skrevet 9. mai 2018 Les nyheter, følge med på debattprogrammer på TV, les romaner, gå på foredrag osv, f.eks på Litteraturhus, bibliotek, kulturhus osv. Kjøp ukeaviser, som Morgenbladet og Dag og Tid, les DN (helgeutgavene i det minste). Ting blir interessante når du setter deg inn i dem. Tips til small talk er å alltid spørre samtalepartneren ut om dem selv - folk elsker å snakke om seg selv. Anonymkode: 79994...b30
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #5 Skrevet 9. mai 2018 Takk for svar Small talk er ikke noe problem, jeg er ikke redd for å prate med folk. Problemet er at nå det går fra "vær og vind", om meg/dem/barn/jobb så er det så merkbart at jeg faller ut. Jeg har ingen kunnskap om ting folk prater om i lunsjen på jobb feks. Feks en diskusjon om slaver, en om feminister, og en om oljefondet, jeg ramlet av og visste ikke om NOE fornuftig å si. Jeg leser litt nyheter/aviser men føler ikke jeg blir noe klokere. De forklarer jo ikke hva feminisme, kommunisme, venstre- vs høyresiden i politikken osv betyr.... 😣 så ender opp med å føle at jeg hører nyheter på gresk. Anonymkode: e9056...48c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #7 Skrevet 9. mai 2018 Digitalt abonnement på Aftenposten = 199 kr i måneden. Last ned P2 Ekko-podcastene hver dag = gratis. I begynnelsen kan du google ordene du ikke forstår, men etter bare noen uker vil du merke at det generelle kunnskapsnivået ditt øker. Aftenposten har også bakgrunnsartikler med jevne mellomrom, av typen "Hva er greia i Syria, egentlig?". Det er aldri for sent å starte! Anonymkode: 1552d...d3e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #8 Skrevet 9. mai 2018 Du kan låne pensumbøker i videregående i samfunnsfag, geografi og historie på biblioteket. Disse er faktisk ganske lettleste og berører overflaten. Det gir FN fin innføring i mange emner. Anonymkode: 4cd75...30e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #9 Skrevet 9. mai 2018 Folk prater gjerne om det som interesser dem. Hvis du ikke kan noe om tema det snakkes om, lytt, spør spm. Lær. Vær nysgjerrig. Snakk om det som intresser deg når det faller naturlig. Vi er forskjellige, ingen kan alt om alt. Istedefor å se på deg som dum, se på det som at noen har helt andre interessefelt enn deg. Det er helt ok. Finn ut hva du liker og lær om det eller tema som du har lyst til å lære mer om. Det er så mye å lære ingen av oss blir ferdig i dette livet. Derfor fordyp deg i det DU intresserer deg for. Anonymkode: 58356...ad8
Merdee Skrevet 9. mai 2018 #10 Skrevet 9. mai 2018 (endret) 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler meg så dum. Jeg kan mye, men ikke ting folk liker å snakke om. F.eks. har jeg aldri vært interessert i politikk. Jeg er dårlig på geografi, historie, ok jeg er dårlig på ALT Det hemmer meg virkelig, men jeg får ikke til å snu det Har dere tips til hva jeg bør starte med? Hvordan lese seg opp på ting så man henger med i vanlige samtaler? Anonymkode: e9056...48c Velg deg ett eller to temaer du leser deg opp på. Les pensum/ faglitteratur, og få innblikk i debatter og informasjon videre på nettet. Endret 9. mai 2018 av Merdee
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2018 #11 Skrevet 9. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Folk prater gjerne om det som interesser dem. Hvis du ikke kan noe om tema det snakkes om, lytt, spør spm. Lær. Vær nysgjerrig. Snakk om det som intresser deg når det faller naturlig. Vi er forskjellige, ingen kan alt om alt. Istedefor å se på deg som dum, se på det som at noen har helt andre interessefelt enn deg. Det er helt ok. Finn ut hva du liker og lær om det eller tema som du har lyst til å lære mer om. Det er så mye å lære ingen av oss blir ferdig i dette livet. Derfor fordyp deg i det DU intresserer deg for. Anonymkode: 58356...ad8 Nja... Litt allmennkunnskap bør vi vel ha alle sammen. Det er selvsagt greit å spørre, men det er ikke så dumt å lese aviser, se på NRK, lese en roman, høre på podcast (Ekko er lurt). Anonymkode: a386b...8de
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #12 Skrevet 10. mai 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Small talk er ikke noe problem, jeg er ikke redd for å prate med folk. Problemet er at nå det går fra "vær og vind", om meg/dem/barn/jobb så er det så merkbart at jeg faller ut. Jeg har ingen kunnskap om ting folk prater om i lunsjen på jobb feks. Feks en diskusjon om slaver, en om feminister, og en om oljefondet, jeg ramlet av og visste ikke om NOE fornuftig å si. Jeg leser litt nyheter/aviser men føler ikke jeg blir noe klokere. De forklarer jo ikke hva feminisme, kommunisme, venstre- vs høyresiden i politikken osv betyr.... 😣 så ender opp med å føle at jeg hører nyheter på gresk. Anonymkode: e9056...48c Har du seriøst klart å bli voksen uten å få forklart feminisme og andre -ismer? Eller hva venstreside og høyreside i politikken betyr? Anonymkode: aef0c...ab0
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #13 Skrevet 10. mai 2018 Jeg støtter ekko! Det er et veldig godt program, både for de som kan mye og for de som kan lite. Jeg lærer stadig noe nytt i mitt eget fagfelt der, samtidig som jeg henger med, og lærer mye nytt i andre fagfelt. Jeg pleier å laste de ned som podcast å høre på i bilen. Anonymkode: 7f08c...350
Nyttårs barn Skrevet 10. mai 2018 #14 Skrevet 10. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du seriøst klart å bli voksen uten å få forklart feminisme og andre -ismer? Eller hva venstreside og høyreside i politikken betyr? Anonymkode: aef0c...ab0 Handler vel og om å føle seg selvsikker nok til å åpne munnen og mene noe. Og da kan det være greit å kjenne litt til ting.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #15 Skrevet 10. mai 2018 23 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar Small talk er ikke noe problem, jeg er ikke redd for å prate med folk. Problemet er at nå det går fra "vær og vind", om meg/dem/barn/jobb så er det så merkbart at jeg faller ut. Jeg har ingen kunnskap om ting folk prater om i lunsjen på jobb feks. Feks en diskusjon om slaver, en om feminister, og en om oljefondet, jeg ramlet av og visste ikke om NOE fornuftig å si. Jeg leser litt nyheter/aviser men føler ikke jeg blir noe klokere. De forklarer jo ikke hva feminisme, kommunisme, venstre- vs høyresiden i politikken osv betyr.... 😣 så ender opp med å føle at jeg hører nyheter på gresk. Anonymkode: e9056...48c 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du seriøst klart å bli voksen uten å få forklart feminisme og andre -ismer? Eller hva venstreside og høyreside i politikken betyr? Anonymkode: aef0c...ab0 Jeg vet hva alle de tingene betyr, men kan alt for lite om det til at jeg hadde hatt noe å bidra med i en samtale om det. Så hi er ikke alene om å føle seg lost til tider Anonymkode: 5632b...7e1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #16 Skrevet 10. mai 2018 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Folk prater gjerne om det som interesser dem. Hvis du ikke kan noe om tema det snakkes om, lytt, spør spm. Lær. Vær nysgjerrig. Snakk om det som intresser deg når det faller naturlig. Vi er forskjellige, ingen kan alt om alt. Istedefor å se på deg som dum, se på det som at noen har helt andre interessefelt enn deg. Det er helt ok. Finn ut hva du liker og lær om det eller tema som du har lyst til å lære mer om. Det er så mye å lære ingen av oss blir ferdig i dette livet. Derfor fordyp deg i det DU intresserer deg for. Anonymkode: 58356...ad8 Du har fått flere gode tips av andre, Hi, og jeg tror også at det anonym ad8 her skriver er lurt å huske på. Snu tankegangen din - fra å føle deg utenfor og psyke deg selv ned til å tenke "hm, interessant, dette kan jeg lære noe mer om" - og så spørre spørsmål, lytte aktivt til det de andre sier. Og når du kommer hjem, kanskje ta et enkelt googlesøk om det som ble snakket om. Velg deg et tema pr. uke og ta for deg det begrepet i en uke, og les litt om det den uken. La f.eks. resten av denne uken handle om feminismen. Jeg var veldig belest og oppdatert før. Leste masse. Nå har jeg vært veldig syk i noen år og har på en måte falt ut av alt, greide ikke følge med på nyheter, hukommelsesproblemer m.m. Nå har jeg bestemt meg for å snu dette. Jeg har fremdeles mye av samme problemene, men jeg velger å være mer aktiv i min egen læring i hverdagen. Det er de pussigste ting du kan bruke for å lære nye ting. I dag leste jeg i en historisk klissbok, og der nevntes et fjell jeg vet jeg har hørt navnet på en gang, men ellers sa deg meg ingenting, og det var også nevnt en del historiske hendelser. Et par timer etterpå tok jeg et enkelt google-søk og leste meg litt opp på disse tingene. Det er jo bare på overflaten, men alle monner drar. Noen ganger er det diskusjoner på forumet her om ting jeg ikke kan noe om, og da googler jeg det også - så til og med forumet her kan være en motivasjon for å søke mer kunnskap. Jeg har også begynt å lese litt mer av nyheter. De bedre kildene, f.eks. Nrk og Aftenposten har ofte også linker til mer bakgrunnskunnskap om det som diskuteres, og da klikker jeg meg gjerne inn på det også. Støtter også det å følge med på debatter på tv, jeg synes de på nrk ofte er gode. Nrk har en del gode programmer som er gode for å holde seg oppdatert og for å få bakgrunnsinformasjon for å forstå aktuelle hendelser, f.eks. Urix (men det er flere også). Se på naturprogram med ungene, og google etterpå etter det dere har sett - geografien, landet, historie, språk, dyrene osv. Om det skjer en større hendelse, google gjerne også hva store og anerkjente utenlandske mediakanaler skriver om sakene - ofte har de en litt annen vinkling enn norske medier har, så da får du flere sider ved saken, og dermed også mer du kan reflektere rundt. Gjør det morsomt å lære, ikke stress La det rett og slett gå litt sport i det å lære deg nye ting. Det er også mer motiverende hvis du lar aktuelle hendelser (nyheter, samtaler med andre, noe du ser/leser/hører om eller som av en eller annen grunn interesserer deg) inspirere deg til å søke mer informasjon om noe. Anonymkode: 516ac...1c4
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #17 Skrevet 10. mai 2018 38 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Handler vel og om å føle seg selvsikker nok til å åpne munnen og mene noe. Og da kan det være greit å kjenne litt til ting. Det er selvsagt sant. Generelt er kvinner gode til å stille krav til seg selv før de snakker. Menn, derimot, plaprer i vei selv om de ikke kan mye om temaet. Anonymkode: aef0c...ab0
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #18 Skrevet 10. mai 2018 På 9.5.2018 den 18.01, Anonym bruker skrev: Jeg føler meg så dum. Jeg kan mye, men ikke ting folk liker å snakke om. F.eks. har jeg aldri vært interessert i politikk. Jeg er dårlig på geografi, historie, ok jeg er dårlig på ALT Det hemmer meg virkelig, men jeg får ikke til å snu det Har dere tips til hva jeg bør starte med? Hvordan lese seg opp på ting så man henger med i vanlige samtaler? Anonymkode: e9056...48c Jeg er akkurat lik som deg 🙈 Anonymkode: 2d617...dfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå