Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #51 Skrevet 13. mai 2018 På 10.5.2018 den 1.34, Anonym bruker skrev: Feil. Med dyrehold følger regler og lovverk; som du aksepterer i samme øyeblikk som du skaffer dyr. Nødvendig tilsyn er ett av punktene i regelverket. Utendørsrøyking er ikke regulert av lovverket, og bare unntaksvis av lokale bestemmelser (f eks foran inngangen til sykehuset o.l.) Anonymkode: a27a2...912 lover og regler for katt, ja. hva feiler det folk. Anonymkode: 2991e...122
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #52 Skrevet 13. mai 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Feil! Det er ikke lovregulert med tilsyn på utekatter! Hold deg til fakta om du skal ha en mening😉 Anonymkode: 05819...768 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97#KAPITTEL_1 Sjekk paragraf 6 her: "Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell." - dvs ikke at de skal passe seg selv. Paragraf 22: "Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte." Dermed rimer ikke kattehold i private hager særlig godt med dyrets iboende egenskaper. Det utdypes i paragraf 23: "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel." Det er vel, kort fortalt, katteeieren selv som har driti på draget hvis han skaffer til veie et dyr som skal bo i et uegnet, for trangt eller begrenset miljø. Å drive med dyrehold i andre folks hager er jo absurd. Du aner jo ikke om den vil gå seg fast i noe, treffe på en engangsgrill, få i seg noe giftig, bli skadet av andres kjæledyr, bli håndtert på gale måter av f eks barn... Ingen ting av dette har man kontroll med hvis man bare slipper dem løs. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #53 Skrevet 13. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: lover og regler for katt, ja. hva feiler det folk. Anonymkode: 2991e...122 De som bryter loven? At de er idioter. Det er hovedfeilen. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #54 Skrevet 13. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: De som bryter loven? At de er idioter. Det er hovedfeilen. Anonymkode: a27a2...912 lurer litt på om idiotene du nevner er noen ganske andre ... Anonymkode: 2991e...122
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #55 Skrevet 13. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: lurer litt på om idiotene du nevner er noen ganske andre ... Anonymkode: 2991e...122 De som ikke bryter loven, og som også avstår fra å ha dyr de ikke kan gi et optimalt liv til - de er idiotene? Spennende ståsted du har. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #56 Skrevet 13. mai 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97#KAPITTEL_1 Sjekk paragraf 6 her: "Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell." - dvs ikke at de skal passe seg selv. Paragraf 22: "Dyr skal bare holdes hvis de kan tilpasse seg holdet på en dyrevelferdsmessig forsvarlig måte." Dermed rimer ikke kattehold i private hager særlig godt med dyrets iboende egenskaper. Det utdypes i paragraf 23: "Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel." Det er vel, kort fortalt, katteeieren selv som har driti på draget hvis han skaffer til veie et dyr som skal bo i et uegnet, for trangt eller begrenset miljø. Å drive med dyrehold i andre folks hager er jo absurd. Du aner jo ikke om den vil gå seg fast i noe, treffe på en engangsgrill, få i seg noe giftig, bli skadet av andres kjæledyr, bli håndtert på gale måter av f eks barn... Ingen ting av dette har man kontroll med hvis man bare slipper dem løs. Anonymkode: a27a2...912 Hahaha! Den der kommer du ingen vei med!😂For det den da sier er at all kattehold er utenfor loven. Se linken jeg la til lengre oppe i tråden. Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #57 Skrevet 13. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hahaha! Den der kommer du ingen vei med!😂For det den da sier er at all kattehold er utenfor loven. Se linken jeg la til lengre oppe i tråden. Anonymkode: 05819...768 Nei, dette er de generelle delene av loven, som legges til grunnlag for all annen fortolkning. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #58 Skrevet 13. mai 2018 La en hel haug med musefeller i bedene her og da ble det raskt slutt på å bæsje i våre bed. Anonymkode: 966b0...df1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2018 #59 Skrevet 13. mai 2018 På 9.5.2018 den 17.03, Anonym bruker skrev: Vi har 3 katter. Bor i boligfelt med masse hus, barn, hunder og katter. Vi har 2 kattedoer på vaskerommet året rundt. Sommer som vinter. Pluss en i garasjen. Vi har hatt kattene og naboen i 9 år. Nå kom hun på døra og klaga. Var lei av kattebæsjbi blomsterbeddet sitt. Og i morres hadde hun tatt vår katt på fersken så det var ikke tvil om hvem som var synderen. Trasig synes jeg. Vi får sette en kasse ute i boden også da.... men jeg vet ikke hva mer vi kan gjøre..... Noen gode råd for åfå kattene til å slutte å bruke blomsterbeddet til naboen som do?? Anonymkode: 51cd1...cd5 Hold kattekreket inne. Og ikke kom med det der pisset om at det er dyremishandling. Det er ingen som roper dyremishandling når hunder ikke får vandre fritt utendørs og der er ikke mer naturlig for hunder å være innendørs enn for katter. Det er bare en løgn katteeiere liker å fortelle for å rettferdiggjøre at de ikke tar ansvar for dyrene sine. Anonymkode: 5f26b...b1c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #60 Skrevet 14. mai 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hold kattekreket inne. Og ikke kom med det der pisset om at det er dyremishandling. Det er ingen som roper dyremishandling når hunder ikke får vandre fritt utendørs og der er ikke mer naturlig for hunder å være innendørs enn for katter. Det er bare en løgn katteeiere liker å fortelle for å rettferdiggjøre at de ikke tar ansvar for dyrene sine. Anonymkode: 5f26b...b1c Hohohoho......seriøst? Det er nesten morsomt at man har så mye useriøse og nedlatende folk her. Men det tristeste er jo at disse folkene mest sannsynlig overfører sine meninger til sine barn. Det er negative holdninger mot andre mennesker. Og mot dyr. Grenseløst synd at noen barn må vokse opp i slike omgivelser. Eller.....det er mulig at disse er stort sett tøff bak tastaturet da. Ikke veit jeg. Men det jeg vet er at jeg er så glad for at jeg har så trivelige naboer. Anonymkode: 51cd1...cd5
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #61 Skrevet 14. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hohohoho......seriøst? Det er nesten morsomt at man har så mye useriøse og nedlatende folk her. Men det tristeste er jo at disse folkene mest sannsynlig overfører sine meninger til sine barn. Det er negative holdninger mot andre mennesker. Og mot dyr. Grenseløst synd at noen barn må vokse opp i slike omgivelser. Eller.....det er mulig at disse er stort sett tøff bak tastaturet da. Ikke veit jeg. Men det jeg vet er at jeg er så glad for at jeg har så trivelige naboer. Anonymkode: 51cd1...cd5 Negative holdninger mot uansvarlig dyrehold burde ALLE spre så mye de kan, og i sær til sine barn. Det vil garantere for mer ansvarlighet i fremtiden. At naboene dine gir faen gjør dem da ikke til hyggelige mennesker. At du er for lat til å holde dyr på en skikkelig måte, og velger å bare åpne døra, gjør deg heller ikke til et bedre menneske. Tvert om. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #62 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Negative holdninger mot uansvarlig dyrehold burde ALLE spre så mye de kan, og i sær til sine barn. Det vil garantere for mer ansvarlighet i fremtiden. At naboene dine gir faen gjør dem da ikke til hyggelige mennesker. At du er for lat til å holde dyr på en skikkelig måte, og velger å bare åpne døra, gjør deg heller ikke til et bedre menneske. Tvert om. Anonymkode: a27a2...912 Morsomt hvor lite du vet og kan, spesielt om kattehold😂 Hvordan er det et uansvarlig dyrehold å slippe katter ut? Og om man virkelig lærer barn en slik holdning overfor dyreeiere sier det mye om en slik forelder. Og hun lengre oppe som mener det er løgn at det er mishandling å ikke slippe katter ut er enda mer hysterisk morsom!😂 Jeg skjønner jo at det er enkelte i denne tråden som virkelig har et behov for å spy ut gruff, for her er en plass man kan være ekkel og anonym😉 Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #63 Skrevet 14. mai 2018 Når jeg kommer hjem skal jeg slippe hesten min ut så han kan gå fritt og beite i nabolaget. Han er en utehest, nemlig, og trives best når han kan rusle, finne mat og drite der han vil. Om naboene ikke vil ha han der, så får de sette opp gjerder, jage han eller henge sølvfolie i trærne, for det liker han ikke. Kan katter så kan hester. Anonymkode: 19ca1...c8f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #64 Skrevet 14. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når jeg kommer hjem skal jeg slippe hesten min ut så han kan gå fritt og beite i nabolaget. Han er en utehest, nemlig, og trives best når han kan rusle, finne mat og drite der han vil. Om naboene ikke vil ha han der, så får de sette opp gjerder, jage han eller henge sølvfolie i trærne, for det liker han ikke. Kan katter så kan hester. Anonymkode: 19ca1...c8f Saudebønder og reingjetere har da dyrene sine gående fritt på beite. Vi slipper også ut barna våre så de får leke ute uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #65 Skrevet 14. mai 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når jeg kommer hjem skal jeg slippe hesten min ut så han kan gå fritt og beite i nabolaget. Han er en utehest, nemlig, og trives best når han kan rusle, finne mat og drite der han vil. Om naboene ikke vil ha han der, så får de sette opp gjerder, jage han eller henge sølvfolie i trærne, for det liker han ikke. Kan katter så kan hester. Anonymkode: 19ca1...c8f Tenker du bare må lese deg litt opp om bla katter og kattehold, kanskje det da går opp for deg hvor tåpelig du høres ut nå. Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #66 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Saudebønder og reingjetere har da dyrene sine gående fritt på beite. Vi slipper også ut barna våre så de får leke ute uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef Har ennå tilgode å se barn gjøre sitt fornødne i naboers blomsterbed. De går heller ikke inn i andres hager hvis de ikke blir invitert inn. Anonymkode: f86c0...c50
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #67 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tenker du bare må lese deg litt opp om bla katter og kattehold, kanskje det da går opp for deg hvor tåpelig du høres ut nå. Anonymkode: 05819...768 Hvorfor er det mer tåpelig å slippe ut en hest enn en katt? Begge er husdyr. Hva er det som gjør at katten kan gå fritt og uten tilsyn, gjøre fra seg i naboens bed, grave i de samme bedene og tisse på stolputene, mens hesten ikke kan komme og spise litt på plenen til naboen. Anonymkode: 19ca1...c8f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #68 Skrevet 14. mai 2018 Kan du høre med naboen om du kan få lov å legge ut litt kattemat der? Vanligvis så vil ikke en katt gå på do der det er mat. Dersom katten ikke gaver over det han/hun har gjort fra seg er det ofte et tegn på markering av territorier, mulig dere kan søke litt på hvordan dere kan unngå det. Anonymkode: 769ff...41e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #69 Skrevet 14. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor er det mer tåpelig å slippe ut en hest enn en katt? Begge er husdyr. Hva er det som gjør at katten kan gå fritt og uten tilsyn, gjøre fra seg i naboens bed, grave i de samme bedene og tisse på stolputene, mens hesten ikke kan komme og spise litt på plenen til naboen. Anonymkode: 19ca1...c8f Herregud, dette er det ikke verdt å svare videre på, noe så idiotisk og tåpelig du fremstår nå viser jo at du enten er stokk dum, eller vil kverulere. Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #70 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Saudebønder og reingjetere har da dyrene sine gående fritt på beite. Vi slipper også ut barna våre så de får leke ute uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef Jeg tenkte ikke å slippe han på beite. Jeg vil slippe han i boligfeltet. Han er så sosial og snill, og det er fint for han å gå litt fritt, hilse litt på naboene, spise litt gress og tulipaner og følge instinktene sine, som kattene får. Anonymkode: 19ca1...c8f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #71 Skrevet 14. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Morsomt hvor lite du vet og kan, spesielt om kattehold😂 Hvordan er det et uansvarlig dyrehold å slippe katter ut? Og om man virkelig lærer barn en slik holdning overfor dyreeiere sier det mye om en slik forelder. Og hun lengre oppe som mener det er løgn at det er mishandling å ikke slippe katter ut er enda mer hysterisk morsom!😂 Jeg skjønner jo at det er enkelte i denne tråden som virkelig har et behov for å spy ut gruff, for her er en plass man kan være ekkel og anonym😉 Anonymkode: 05819...768 Men da kan jo du som er så hysterisk smart fortelle oss hysterisk morsomme hvorfor det er så hysterisk stor forskjell på hunder og katter. Begge er ville arter som er blitt temmet av menneske. Hvorfor er det grusomt for katter å tilbringe mesteparten av livet innendørs når det er helt greit for hunder? Anonymkode: 5f26b...b1c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #72 Skrevet 14. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Herregud, dette er det ikke verdt å svare videre på, noe så idiotisk og tåpelig du fremstår nå viser jo at du enten er stokk dum, eller vil kverulere. Anonymkode: 05819...768 Selvfølgelig vil jeg kverulere, men med et håp om at du faktisk ville reflektere og argumentere for ditt syn om at det er noe som gjør at kattehold skal være unntatt fra alle regler som gjelder annet husdyrhold. Så, hva er argumentene dine for at katter kan gå fritt rundt i nabolaget, men ikke hester, hunder, kaniner eller ildere? Anonymkode: 19ca1...c8f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #73 Skrevet 14. mai 2018 Om ikke deretter prøvd kan dette være en løsning. Bland 50/50 med vann og munnskyllevann. Spray på uønskede steder med jevne mellomrom. Husk ekstra om det regner. Katter liker det ikke, og hos oss sluttet dem å klore på sofaen da jeg sprayet på blandingen. Ikke prøvd ute, men verdt et forsøk (om det ikke dreper plantene veldig merke- det har jeg ikke sjekket ut). Anonymkode: 2f465...9f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #74 Skrevet 14. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig vil jeg kverulere, men med et håp om at du faktisk ville reflektere og argumentere for ditt syn om at det er noe som gjør at kattehold skal være unntatt fra alle regler som gjelder annet husdyrhold. Så, hva er argumentene dine for at katter kan gå fritt rundt i nabolaget, men ikke hester, hunder, kaniner eller ildere? Anonymkode: 19ca1...c8f Katter fanger mus helt inntil husveggen. Den tar seg av vånn i hagen din. Om du ønsker en skabbete rev eller huggorm der i stedet ser jeg poenget ditt. Om ikke bør du for egen velferd prøve å fokusere mer på det positive rundt kattehold. Anonymkode: 2f465...9f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #75 Skrevet 14. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Katter fanger mus helt inntil husveggen. Den tar seg av vånn i hagen din. Om du ønsker en skabbete rev eller huggorm der i stedet ser jeg poenget ditt. Om ikke bør du for egen velferd prøve å fokusere mer på det positive rundt kattehold. Anonymkode: 2f465...9f1 Har ikke vånd eller og de musene som er her kan håndteres på annet vis. Kattene til naboene tar mye blåmeis, kjøttmeis og annen småfugl her, og det er faktisk et problem for småfuglbestanden. Jeg tar gjerne en huggorm eller en skvetten rev framfor kattedritt i bed, grus og plen. Velferden min er det ingenting i veien med, men jeg har ikke valgt å ha katt, så hvorfor kan naboene da belemre meg med å rydde etter den, måtte holde dører igjen så jeg ikke får pusebesøk inne, måtte ta inn uteputer når jeg reiser meg for at det ikke skal markeres på de, eller at de legger seg i de, for det er ikke ok for oss som har 2 katteallergikere i huset, og hvorfor må jeg lever med lukta av hannkattpiss på utgangsdøra mi, bare fordi noen andre vil ha katt? Må man, som nabo ikke bare finne seg i at noen har katt, men faktisk være takknemlig? Ville du blitt takknemlig for at du slapp å plukke hodene av visne tulipaner, plukke eplene dine eller kjøpe gjødsel til plenen din om jeg slapp gampen løs? Anonymkode: 19ca1...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå