Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #76 Skrevet 14. mai 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har ikke vånd eller og de musene som er her kan håndteres på annet vis. Kattene til naboene tar mye blåmeis, kjøttmeis og annen småfugl her, og det er faktisk et problem for småfuglbestanden. Jeg tar gjerne en huggorm eller en skvetten rev framfor kattedritt i bed, grus og plen. Velferden min er det ingenting i veien med, men jeg har ikke valgt å ha katt, så hvorfor kan naboene da belemre meg med å rydde etter den, måtte holde dører igjen så jeg ikke får pusebesøk inne, måtte ta inn uteputer når jeg reiser meg for at det ikke skal markeres på de, eller at de legger seg i de, for det er ikke ok for oss som har 2 katteallergikere i huset, og hvorfor må jeg lever med lukta av hannkattpiss på utgangsdøra mi, bare fordi noen andre vil ha katt? Må man, som nabo ikke bare finne seg i at noen har katt, men faktisk være takknemlig? Ville du blitt takknemlig for at du slapp å plukke hodene av visne tulipaner, plukke eplene dine eller kjøpe gjødsel til plenen din om jeg slapp gampen løs? Anonymkode: 19ca1...c8f Her spør du feil person, men ja, jeg vil heller ha hest enn hage. 😉 Tro meg, jeg ser absolutt problemene kattehold i nabolag kan presentere. Samtidig tenker jeg man må prøve å få et annet perspektiv på det enn bare kattedritt, løpetid og mjauing. At andre katter går inn til dere er ikke ok, uansett om det er allergi eller hva annet grunnen er, men hadde jeg vært deg hadde jeg hatt vannpistolen klar. Da prøver de seg ikke mange gangene! Anonymkode: 2f465...9f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #77 Skrevet 14. mai 2018 Jeg hater naboer. Kan jeg gjøre noe for å bli kvitt de? Anonymkode: 3ecd4...987
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #78 Skrevet 14. mai 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Saudebønder og reingjetere har da dyrene sine gående fritt på beite. Vi slipper også ut barna våre så de får leke ute uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef Du vet visst ikke mye om rein og sau... Begge deler beiter her jeg bor, og begge deler slippes UTENFOR utmarksgjerdet. Ser du dem i boligfeltet, skal jeg love deg at eierne får det månelyst. Og løse hunder leveres til politiet. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #79 Skrevet 14. mai 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du vet visst ikke mye om rein og sau... Begge deler beiter her jeg bor, og begge deler slippes UTENFOR utmarksgjerdet. Ser du dem i boligfeltet, skal jeg love deg at eierne får det månelyst. Og løse hunder leveres til politiet. Anonymkode: a27a2...912 Nå var dette like mye en kommentar ift de som hevder det er brudd på loven å slippe ut katten uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #80 Skrevet 14. mai 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Morsomt hvor lite du vet og kan, spesielt om kattehold😂 Hvordan er det et uansvarlig dyrehold å slippe katter ut? Og om man virkelig lærer barn en slik holdning overfor dyreeiere sier det mye om en slik forelder. Og hun lengre oppe som mener det er løgn at det er mishandling å ikke slippe katter ut er enda mer hysterisk morsom!😂 Jeg skjønner jo at det er enkelte i denne tråden som virkelig har et behov for å spy ut gruff, for her er en plass man kan være ekkel og anonym😉 Anonymkode: 05819...768 Du skriver mye om bidragsyterne i tråden, men lite om trådens tema. Hva om du nå deler med oss all den fantastiske kunnskapen du har om katter og kattehold, som du mener vi mangler? Opplys verden! Kom med det! Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #81 Skrevet 14. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå var dette like mye en kommentar ift de som hevder det er brudd på loven å slippe ut katten uten tilsyn. Anonymkode: 61f47...6ef Å slippe ut katten uten tilsyn er risikosport, når det gjelder kattens velferd, ja. Å slippe den ut i boligstrøk er bare slemt, hensynsløst og sykdomsfremkallende overfor de menneskene som bor der og som ikke vil ha katt. Mens rein går ute hele året MED gjetere og i forhåndsdefinerte soner, og sauer går ute kun om sommeren, i forhåndsdefinerte soner - begge deler i pakt med dyrets naturlige atferd, og helt uten å sjenere mennesker, og i tillegg er det altså nyttedyr som gir mat og holder bygdene i hevd. Ikke kosedyr som folk holder bare av kjedsomhet. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #82 Skrevet 14. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å slippe ut katten uten tilsyn er risikosport, når det gjelder kattens velferd, ja. Å slippe den ut i boligstrøk er bare slemt, hensynsløst og sykdomsfremkallende overfor de menneskene som bor der og som ikke vil ha katt. Mens rein går ute hele året MED gjetere og i forhåndsdefinerte soner, og sauer går ute kun om sommeren, i forhåndsdefinerte soner - begge deler i pakt med dyrets naturlige atferd, og helt uten å sjenere mennesker, og i tillegg er det altså nyttedyr som gir mat og holder bygdene i hevd. Ikke kosedyr som folk holder bare av kjedsomhet. Anonymkode: a27a2...912 Har du kjørt langs norske landeveier? Hvor ofte kommer ikke du borti skilter som varsler både sau, kyr og rein beitende langs veibanen? Og gjeting av rein? Tror du dette gjøres daglig? Hva med episoden her i vinter da 90 rein gikk med pga et krasj med toget? Anonymkode: 61f47...6ef
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #83 Skrevet 14. mai 2018 Hvis du ikke finner en måte å hindre kattene i å bruke området får du og de andre katteeierne i området rullere på å plukke opp dritt og vaske etter kattene. Anonymkode: b1265...a3e
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #84 Skrevet 14. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du kjørt langs norske landeveier? Hvor ofte kommer ikke du borti skilter som varsler både sau, kyr og rein beitende langs veibanen? Og gjeting av rein? Tror du dette gjøres daglig? Hva med episoden her i vinter da 90 rein gikk med pga et krasj med toget? Anonymkode: 61f47...6ef Ja, jeg bor i et reinbeitedistrikt, så jeg kjenner til problematikken. Og de går ikke i innhegninger, hvis det er det du mener. Selvsagt ikke. Men så er de også bare halvveis domestiserte dyr, og de må gå der de kan finne mat. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #85 Skrevet 14. mai 2018 De selger masse rart på CLAS OHLSON for å ha oppi blomsterbed osv / forhindre kattebæsjing. Jeg bare overså det da jeg var der. Anonymkode: c5355...efc
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #86 Skrevet 14. mai 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg bor i et reinbeitedistrikt, så jeg kjenner til problematikken. Og de går ikke i innhegninger, hvis det er det du mener. Selvsagt ikke. Men så er de også bare halvveis domestiserte dyr, og de må gå der de kan finne mat. Anonymkode: a27a2...912 Men, er ikke dette like mye risikosport som å slippe ut en katt ift dyrenes velferd? At det nesten kan defineres som uansvarlig når vi ser på tallene over ihjelkjørt rein og sau enten av tog eller biler? Og hva med rovdyr? Ørn, jerv, bjørn, ulv og gaupe? Hvor mangerives ikke ihjel og kvested av disse? Sa ikke lovverket som noen så fint refererte til lenger oppe her at ikke skulle utsette dyrene for noen risiko? Eller var det bare en regel som gjaldt katter? Anonymkode: 61f47...6ef
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #87 Skrevet 14. mai 2018 Bare dra på Clas Ohlson og bruk spray e.l så holder de seg unna! Det er laget produkter til det formålet. Anonymkode: c5355...efc
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #88 Skrevet 14. mai 2018 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men, er ikke dette like mye risikosport som å slippe ut en katt ift dyrenes velferd? At det nesten kan defineres som uansvarlig når vi ser på tallene over ihjelkjørt rein og sau enten av tog eller biler? Og hva med rovdyr? Ørn, jerv, bjørn, ulv og gaupe? Hvor mangerives ikke ihjel og kvested av disse? Sa ikke lovverket som noen så fint refererte til lenger oppe her at ikke skulle utsette dyrene for noen risiko? Eller var det bare en regel som gjaldt katter? Anonymkode: 61f47...6ef Har du dokumentasjon på at togulykken skyldtes manglende tilsyn, altså? For det har ikke jeg. Det er jo opp til Mattilsynet å bestemme hvor tett tilsynet må være, og siden denne saken ble offentlig må vi jo anta at de som skulle ha tatt kontakt med eieren også har gjort det. Husk at med produksjonsdyr så kommer det jevnlig veterinærer på inspeksjon. Det gjør det ikke med kjæledyr. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2018 #89 Skrevet 14. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du dokumentasjon på at togulykken skyldtes manglende tilsyn, altså? For det har ikke jeg. Det er jo opp til Mattilsynet å bestemme hvor tett tilsynet må være, og siden denne saken ble offentlig må vi jo anta at de som skulle ha tatt kontakt med eieren også har gjort det. Husk at med produksjonsdyr så kommer det jevnlig veterinærer på inspeksjon. Det gjør det ikke med kjæledyr. Anonymkode: a27a2...912 Så, hvorfor er ikke mattilsynet mer i bildet når det gjelder katter og tilsyn til dem? Og om veterinærer er på jevnlige tilsyn hos produksjonsdyr, hvorfor dukker det opp tragedier jevnlig da? Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #90 Skrevet 15. mai 2018 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så, hvorfor er ikke mattilsynet mer i bildet når det gjelder katter og tilsyn til dem? Og om veterinærer er på jevnlige tilsyn hos produksjonsdyr, hvorfor dukker det opp tragedier jevnlig da? Anonymkode: 05819...768 Svar på det første: det lurer jeg også på! Og der mener jeg at det er MANGE katteeiere i Norge som burde bli fradømt retten til å eie dyr! Svar på det andre: det skjer ikke "jevnlig". Men grunnen til at det skjer, er jo at dyrenes habitat er innskrenket av menneskelig aktivitet. Toglinjer, veier, bosettinger osv stykker opp beitemarkene. Dermed plasseres mer av ansvaret på eierne, som må ha tilsyn med dyra. (Du vet veldig lite om seriøst dyrehold til å være så engasjert i akkurat kjæledyrhold. Men det er vel vanlig hos fremmedgjorte byfrøkner som kaller katta for "gutten min" og tror elgsteika vokser i frysedisken.) Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #91 Skrevet 15. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Svar på det første: det lurer jeg også på! Og der mener jeg at det er MANGE katteeiere i Norge som burde bli fradømt retten til å eie dyr! Svar på det andre: det skjer ikke "jevnlig". Men grunnen til at det skjer, er jo at dyrenes habitat er innskrenket av menneskelig aktivitet. Toglinjer, veier, bosettinger osv stykker opp beitemarkene. Dermed plasseres mer av ansvaret på eierne, som må ha tilsyn med dyra. (Du vet veldig lite om seriøst dyrehold til å være så engasjert i akkurat kjæledyrhold. Men det er vel vanlig hos fremmedgjorte byfrøkner som kaller katta for "gutten min" og tror elgsteika vokser i frysedisken.) Anonymkode: a27a2...912 Dette svaret ga ingenting, men nå er jeg er overbevist om at du kun er et kverulerende troll. Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #92 Skrevet 15. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dette svaret ga ingenting, men nå er jeg er overbevist om at du kun er et kverulerende troll. Anonymkode: 05819...768 Og du skriver fortsatt kun personkarakteristikker og null annet av verdi. Skulle ikke du opplyse oss litt om alt det du vet? Kom an, gi oss alt det hemmelige du sitter på. Opplys folket om kattehold! Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #93 Skrevet 15. mai 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Og du skriver fortsatt kun personkarakteristikker og null annet av verdi. Skulle ikke du opplyse oss litt om alt det du vet? Kom an, gi oss alt det hemmelige du sitter på. Opplys folket om kattehold! Anonymkode: a27a2...912 Hva vil du vite? Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #94 Skrevet 15. mai 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Og du skriver fortsatt kun personkarakteristikker og null annet av verdi. Skulle ikke du opplyse oss litt om alt det du vet? Kom an, gi oss alt det hemmelige du sitter på. Opplys folket om kattehold! Anonymkode: a27a2...912 Hvorfor så agresiv? Anonymkode: 61f47...6ef
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #95 Skrevet 15. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor så agresiv? Anonymkode: 61f47...6ef Fordi vedkommende tror hun kan kverulere om noe hun tydeligvis ikke har peiling på😂 Anonymkode: 05819...768
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #96 Skrevet 15. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi vedkommende tror hun kan kverulere om noe hun tydeligvis ikke har peiling på😂 Anonymkode: 05819...768 Gi meg peiling, da. Det er femte gang i tråden du påstår at du vet så mye mer. Opplys meg. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2018 #97 Skrevet 15. mai 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva vil du vite? Anonymkode: 05819...768 Hvorfor det bør være lov å holde kjæledyr som ikke får tilsyn og som dermed gjør skade på andres eiendom, sprer smitte og skader lokal fauna. Anonymkode: a27a2...912
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2018 #98 Skrevet 16. mai 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det bør være lov å holde kjæledyr som ikke får tilsyn og som dermed gjør skade på andres eiendom, sprer smitte og skader lokal fauna. Anonymkode: a27a2...912 Når ble dette en diskusjon om hva som burde vært lov og ikke? Det jeg har diskutert før i tråden er bla at det ikke er lovpålagt å ha tilsyn på katter som går ute. Her jeg bor skulle man skutt hjorten med ditt resonementt, for her er det snakk om ødeleggelse! Men det er heldigvis ikke lov😉 Katter er ofte streifer, som elsker å være ute. De markerer, men det gjør hunder også. Hunder er et annet type, de er flokkdyr og er opplært til å gå i bånd. Du skjønner vel at en hund hadde kunne gjøre mye større skade enn en katt? Og du skjønner vel at å diskutere hva som burde vært lov, kontra hva som faktisk er lov er jo lite hensiktsmessig? Vil du vite mer detaljert? Anonymkode: 05819...768
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå