Gå til innhold

Skille bestevenner???

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og lekegruppa kan ikke bestå av henne og Marius. Ja, logisk.

Anonymkode: 67900...799

Det er ikke før etter treårsalderen at barn begynner å bli klar over sitt eget kjønn. Jenter heller gjerne mot "jenteleker" som mor, far og barn, mens gutter ofte må begynner mer med typisk herjelek og lekeslåssing. Ingen regel uten unntak, selvsagt, men det vet man ikke før etterpå. Så å plassere den jenta som sliter med å få seg venner, sammen med to gutter som hun allerede har blitt utestengt av og som sannsynligvis om kort tid kommer til å ha helt andre interesser enn hun selv, det sier seg selv at det ikke er optimalt. Det er heller ingen garanti at ikke Marius dumper HI sitt barn for å leke sloss med de tre andre gutta når de kommer tilbake etter sommerferien, og da sitter HI sitt barn der da, alene. 

Jeg klarer ikke å forstå at folk har så lav terskel for å kritisere barnehagen for et valg de har tatt basert på hvordan de opplever barna. De ser den barnegruppa flere timer enn dere ser deres egne barn. De vet nok hva de driver med! 

Anonymkode: e9ecf...a1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved å føre det barnet sammen med et annet barn som ikke er grunnleggende negativ til den personen, for eksempel. Bygge på eksisterende kjemi eller sympati, ikke der den ene har sterke antipatier mot den andre. Det kan nemlig slå MYE verre ut.

Dette er jo bare din fantasi. Barnehagen sier jentene leker sammen

Anonymkode: 34579...37c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo bare din fantasi. Barnehagen sier jentene leker sammen

Ja, jøss. Mora aner sikkert ingen ting om barnet sitt 😂 så når det står i hovedinnlegget at jenta ikke trives med denne andre, er det bare oppspinn! 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jøss. Mora aner sikkert ingen ting om barnet sitt 😂 så når det står i hovedinnlegget at jenta ikke trives med denne andre, er det bare oppspinn! 

Er det nå sånn at det er så ille som det du skisserer, så er det jo enda viktigere at barnehagen tar tak i dette, før de ender opp med et stort mobbeproblem. Å feie det under teppet løser ingen ting

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står at treåringen har sagt at hun ikke liker den andre og ikke vil leke med henne. Jeg vet ikke med andre, men treåringene jeg kjenner både privat og på jobb kan lett si slike ting uten at det stikker spesielt dypt. 

Anonymkode: fca89...326

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det nå sånn at det er så ille som det du skisserer, så er det jo enda viktigere at barnehagen tar tak i dette, før de ender opp med et stort mobbeproblem. Å feie det under teppet løser ingen ting

Blir det et mindre problem hvis de blir satt sammen, og den ene er prisgitt den andre? Hun som har færrest sosiale forbindelser kan jo bli et offer. Har sett det mye hos litt større barn. Den ene regjerer den andre. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Blir det et mindre problem hvis de blir satt sammen, og den ene er prisgitt den andre? Hun som har færrest sosiale forbindelser kan jo bli et offer. Har sett det mye hos litt større barn. Den ene regjerer den andre. 

Du skjønner at de ikke låser dem inn i et bur og sjekker om begge er i live etter tre timer?

Fagpersoner har verktøy og fremgangsmåter de bruker i slike situasjoner. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvem sier at den ene er prisgitt den andre. Barnehagen har kompetente pedagoger som vet hva de driver med

Skrevet

Problemet her er jo at de som svarer rett og slett ikke tror på HI. De mener hun bare finner opp og at alle liker seg så godt sammen, atte. 

Man underkjenner ungenes behov for vennskap hvis man reduserer det hele til "den leker med den, da er de sikkert venner, da". Kontakt og tilknytning er mer enn som så. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet her er jo at de som svarer rett og slett ikke tror på HI. De mener hun bare finner opp og at alle liker seg så godt sammen, atte. 

Man underkjenner ungenes behov for vennskap hvis man reduserer det hele til "den leker med den, da er de sikkert venner, da". Kontakt og tilknytning er mer enn som så. 

Det er virkelig ikke det de av oss som svarer her gjør. Vi anerkjenner ALLE barns behov for vennskap og tilhørighet, ikke bare de som ordner biffen helt selv. 

At barn som har gode venner tilbringer noe tid med andre enn favorittene betyr ikke at de blir frarøvet de etablerte vennskapene. Det gir den flere sosiale strenger å spille på.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er virkelig ikke det de av oss som svarer her gjør. Vi anerkjenner ALLE barns behov for vennskap og tilhørighet, ikke bare de som ordner biffen helt selv. 

At barn som har gode venner tilbringer noe tid med andre enn favorittene betyr ikke at de blir frarøvet de etablerte vennskapene. Det gir den flere sosiale strenger å spille på.

Eller de begynner å "straffe" det barnet som de er koblet sammen med uten å ville det. Spennende eksperiment.

Skrevet

Eller de begynner å "straffe" det barnet som de er koblet sammen med uten å ville det. Spennende eksperiment.

Det er 18 år siden jeg begynte å jobbe i barnehage. I løpet av disse årene har jeg sett mye mobbeadferd blandt barn, noen så små som to år. Jeg har aldri sett det du skisserer her, selv om jeg har vært med på at relasjonsarbeid ikke har munnet ut i nye, nære vennskap. Det er heller ikke alltid målet.

Jeg mistenker at du har er mentalt bilde av hvordan slikt arbeid foregår som ikke stemmer med realiteten.

Det er selvsagt mulig at HI sin barnehage bommer fullstendig på gjennomføring, for all del. Nå er HI mest opptatt av at hun ikke får bestemme hvordan barnehagen skal fordele barna på ledige plasser fra august. Vi kjøper selvsagt ikke at barnehagens beslutning hverken er kalkulert eller helt tilfeldig fordi vi har forkunnskap om hvilke hensyn de må ta.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er 18 år siden jeg begynte å jobbe i barnehage. I løpet av disse årene har jeg sett mye mobbeadferd blandt barn, noen så små som to år. Jeg har aldri sett det du skisserer her, selv om jeg har vært med på at relasjonsarbeid ikke har munnet ut i nye, nære vennskap. Det er heller ikke alltid målet.

Jeg mistenker at du har er mentalt bilde av hvordan slikt arbeid foregår som ikke stemmer med realiteten.

Det er selvsagt mulig at HI sin barnehage bommer fullstendig på gjennomføring, for all del. Nå er HI mest opptatt av at hun ikke får bestemme hvordan barnehagen skal fordele barna på ledige plasser fra august. Vi kjøper selvsagt ikke at barnehagens beslutning hverken er kalkulert eller helt tilfeldig fordi vi har forkunnskap om hvilke hensyn de må ta.

Jeg har vel et "mentalt bilde" av erfaringer jeg har gjort meg. Og da er det bl a hvordan unger som ikke passer sammen, men som MÅ omgås tett fordi noen voksne bestemmer det, og hvordan det egentlig ikke er til glede for noen av dem; verken den mer sosialt robuste eller den mindre sosialt robuste.

At folk som faktisk jobber i barnehage snakker om "mobbeatferd" hos toåringer, skremmer vannet av meg. Vitner om et merkelig menneskesyn...

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vel et "mentalt bilde" av erfaringer jeg har gjort meg. Og da er det bl a hvordan unger som ikke passer sammen, men som MÅ omgås tett fordi noen voksne bestemmer det, og hvordan det egentlig ikke er til glede for noen av dem; verken den mer sosialt robuste eller den mindre sosialt robuste.

At folk som faktisk jobber i barnehage snakker om "mobbeatferd" hos toåringer, skremmer vannet av meg. Vitner om et merkelig menneskesyn...

Du fortsetter å kverne på det samme som du har fått mange svar på, derfor kommenterer jeg bare det nye.

Å identifisere mobbeadferd hos småbarn vitner ikke om et merkelig menneskesyn. Det handler om å kunne og forstå faget sitt. Det er veldokumentert gjennom seriøs forskning, du finner litteratur i Oria om du vil lese deg opp.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke tenkt på at barnehagen splitter dem med vilje? At jenta di og denne gutten har dårlig innflytelse på hverandre? At de er urokråkene på avd? At de ikke vil videreføre dette til storbarnsavdeling?? Hvis du tror barnehagen splitter dem for å være slemme så tror jeg ikke denne barnehagen er spesielt perfekt!! Det er en grunn til at de blir splitta. Bare godta det.... dette er livet. På skolen.... og etterhvert i arbeidslivet. 

Anonymkode: c2bbc...40a

Barnehagen sier at Ida og Marius har fungert utmerket sammen siden Ida begynte der noen mnd etter Marius. De sier at både Ida og Marius har et fint samspill og leker god rollelek sammen. De er på samme nivå språklig og trekker hverandre i positiv retning. Så den holder ikke dessverre.. 

Anonymkode: 0efb9...c0d

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du fortsetter å kverne på det samme som du har fått mange svar på, derfor kommenterer jeg bare det nye.

Å identifisere mobbeadferd hos småbarn vitner ikke om et merkelig menneskesyn. Det handler om å kunne og forstå faget sitt. Det er veldokumentert gjennom seriøs forskning, du finner litteratur i Oria om du vil lese deg opp.

Vel, jeg hører sjelden andre førskolelærere snakke om mobbeatferd i barnehagen. De snakker om mer eller mindre gode relasjoner, mer eller mindre hensiktsmessige strategier, om episoder etc., de stempler ikke barna. 

(Og å ikke ville leke med en eller annen er faktisk ikke å mobbe den personen.) 

Skrevet

Vel, jeg hører sjelden andre førskolelærere snakke om mobbeatferd i barnehagen. De snakker om mer eller mindre gode relasjoner, mer eller mindre hensiktsmessige strategier, om episoder etc., de stempler ikke barna. 

(Og å ikke ville leke med en eller annen er faktisk ikke å mobbe den personen.) 

Da har de ikke lest seg opp de siste årene. Det er mist ti år siden de første resultatene begynte å komme, de siste årene har fagmiljøet også kommet mer eller mindre til enighet. Eventuelt så har de erfart at folk steiler når de hører ordet i barnehagesammenheng, og formulerer seg derfor annerledes ovenfor andre enn fagfolk.

Å identifisere adferd er ikke å stemple barna som mobbere. Det er små barn i en sosial læringsprosess.

Skrevet

Da har de ikke lest seg opp de siste årene. Det er mist ti år siden de første resultatene begynte å komme, de siste årene har fagmiljøet også kommet mer eller mindre til enighet. Eventuelt så har de erfart at folk steiler når de hører ordet i barnehagesammenheng, og formulerer seg derfor annerledes ovenfor andre enn fagfolk.

Å identifisere adferd er ikke å stemple barna som mobbere. Det er små barn i en sosial læringsprosess.

Og det er under fem år siden trenden snudde og man fikk økt fokus på å ikke kalle det "mobbing" i barnehagen. Nettopp fordi det da må antas at det de gjør er bevisst handling. Så det er vel du som ikke henger med i svingene.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er under fem år siden trenden snudde og man fikk økt fokus på å ikke kalle det "mobbing" i barnehagen. Nettopp fordi det da må antas at det de gjør er bevisst handling. Så det er vel du som ikke henger med i svingene.

Det er virkelig ikke sant, det har vært en lang, faglig debatt på om en kan bruke begrepet mobbing. Derfor vil en også finne artikler som argumenterer i mot.

Rammeplan, læringsmiljøsenteret og barnehagelærerutdanningene bruker begrepet. Det gjorde de ikke da jeg ble utdannet på tidlig 2000- tall.

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er sunt for voksne å knytte nye bånd. For småbarn kan utskiftninger av mennesker være direkte skadelig. 

Litt vell dramatisk.  Om barnet har trygge og faste rammer så klarer de utmerket å få nye bekjentskap, og oppleve at venner forsvinner.  

Det hender jo opp til flere ganger at det kommer både nye barn og voksne inn i en barnehage, og det går veldig fint. 

Det er foreldrene sin jobb å gjøre barnet så trygt og robust at det takler enkle forandringer i hverdagen.  

Mange må virkelig slutte å overbeskytte sine prinser og prinsesser.  

Anonymkode: 47cee...75c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

.....Kalte du nettopp en 4-åring en bitch? 

Det finnes grenser, menneske. Hvis du kommer fra en planet hvor alle barn leker sammen, alle barn er like og det aldri finnes uenighet, så jo det ypperlig. Men resten av oss må forholde oss til virkeligheten. 

Anonymkode: 87a11...cd2

Nei, jeg kalte ikke for. Jeg skrev "er på god vei til å bli en".

Foreslår lesekurs.

Skrevet

Jeg har en jente, som da hun var 4-5 år, ikke var spesielt hyggelig. Det begynte en ny jente i bhg, og hun ville gjerne leke med min Ida, men hun nektet plent. Gikk sin vei, ville bare leke med et par gutter. Hun kunne si at Maria er dum, og at jeg skal leke med Filip, og Maria får ikke være med!!

Jeg tok det opp med barnehagen, for hun sa hjemme at hun ikke likte Maria, og nektet å leke med henne. I tillegg tok jeg kontakt med mor til Maria, og inviterte dem hjem til oss, vi var hos dem, og Ida satt og furtet, helt til vi lekte vannkrig, hadde skattejakt og hadde voksen mot barn stafett, der de skulle være på lag. 

Etter dette ble det gradvis bedre. De ble aldri bestevenner, og det er helt greit, altså, men jeg er glad for at Ida i hvert fall oppfører seg fint mot Maria når de treffes. 

Tror ikke det hadde gått seg til av seg selv... 

Anonymkode: 34caa...37b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Med så gigantiske skylapper og liten evne til å forstå det andre skriver, så er jeg sjeleglad barnehageansatte er mye mer kompetente til dette enn det du er

Skrevet

Dere skjønner at det ikke kun er de to jentene som skal gå på denne avdelingen. De vil faktisk være andre barn der og, kanskje til og med flere som disse jentene kommer til å storkose seg med å leke med. 

Kanskje gutta kommer på motsatt avdeling fordi det er der de passer best i gruppa? 

Anonymkode: 32958...a7e

Skrevet
2 timer siden, Fru Banderas skrev:

Nei, jeg kalte ikke for. Jeg skrev "er på god vei til å bli en".

Foreslår lesekurs.

Oi.

Takes one to know one...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...