Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #51 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: min mening, helt greit du har en annen... Anonymkode: 425ee...57d Det handler ikke om meninger, men at det er et lovbestemt krav til hvor mange barn én barnehagelærer kan ha ansvar for. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #52 Skrevet 10. mai 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: min mening, helt greit du har en annen... Anonymkode: 425ee...57d Så din mening er at det er greit å pverskride kravene for pedagogisk bemanning? Akkurat som om de ikke er altfor stramme fra før Anonymkode: 34579...37c
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #53 Skrevet 10. mai 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så din mening er at det er greit å pverskride kravene for pedagogisk bemanning? Akkurat som om de ikke er altfor stramme fra før Anonymkode: 34579...37c Fakta holder ikke mot følelser... Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #54 Skrevet 10. mai 2018 18 timer siden, Fru Banderas skrev: Datteren din høres ut som at hun er på god vei til å bli en bitch. .....Kalte du nettopp en 4-åring en bitch? Det finnes grenser, menneske. Hvis du kommer fra en planet hvor alle barn leker sammen, alle barn er like og det aldri finnes uenighet, så jo det ypperlig. Men resten av oss må forholde oss til virkeligheten. Anonymkode: 87a11...cd2
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #55 Skrevet 10. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Til deg lenger oppe som hevder at «utskifting av mennesker er skadelig for barn» har du kilder som dokumenterer at det er skadelig for barn å havne på annen storbarnsavdeling enn bestevennene i samme barnehage? Barns vennskap ender seg fort, men noen kan være vare lenger. Jeg er selv utdannet førskolelærer, men forteller nå om min erfaring som mor. Jeg har ei jente som nå er ti år og som gikk i en barnehage med ulike turgrupper. I hennes gruppe var det en annen jente som egentlig hørte til kullet over, før en tredje kom fra en annen barnehage. Hun isolerte min jente. Fra hun begynte på avdelingen hadde jenta mi trekt mot en gutt på en av de andre gruppene. Hun snakker mye om han hjemme, men i barnehagen gjorde erfaringen med den «nye» jenta at hun ikke turde å initiere mer kontakt. Jeg er sjeleglad for at barnehagen gjorde en innsats for å få jenta mi inn i denne guttens indre krets. De to siste årene ble en fantastisk opplevelse der hun hadde sosial status og tre gode vennskap. De tre andre går på samme skole og barna ses ikke så ofte, men den gjensynsgleden når de ses er så ekte. De andre tre ses jo hele tiden, så de kunne lett ha glemt min datter. Når jeg leser HI er jeg så takknemlig for at ikke foreldrene til den ene jenta prøvde å stoppe barnehagen, hun var ikke postitiv i starten. Jeg tviler på at jenta mi hadde vært den populære og trygge jenta hun er i dag om ikke barnehagen hadde jobbet med relasjonene Da hun var 3-4 år. Jeg blir trist av å lese HI fordi dette er eg typisk eksempel på at en selv har barn som klarer seg bra og derfor ikke «ser» andre. Jeg er også litt betenkt over at HI mener å vite at det er denne jenta som ikke er på utviklingsnivå med de andre, samtidig som hun knapt ser henne fordi hun har korte dager. Antagelig er det hovedgrunnen til at hun ikke er inkludert. Barnehagen har et samfunnsansvar og et ansvar for alle barn. Det relasjonsarbeidet som gjøres i barnehagen kan forme et helt liv. Små barn mobber, å holde tilbake vennskap er mobbeadferd. Slik adferd er positiv for mobberene som føler sterkere tilhørighet til hverandre ved ekskludere andre. Det betyr ikke at de er onde, det er tross alt svært små barn det er snakk om. De bare tar den enkleste veien til det som føles bra for dem, for empati må læres og de skjønner ikke hvordan dette påvirker det utestengte barnet. Det er med andre ord «normal» adferd og ikke noe å bli sjokkert over. Det som er sjokkerende er st vokse mennesker ikke skjønner det. En barnehage kan ikke la sosialt sterke barns relasjoner utvikle seg «normalt» fordi det fungerer for de sosialt sterke. Mobbing er nemlig en strategi som fungerer svært godt for mobberne. Derfor må de kanskje begrense Idas utfoldelse en periode fordi den andre jentas psykososiale oppvekstmiljø er mye viktigere enn at Ida får velge helt selv hvem hun skal leke med hele tiden. Jeg tviler nemlig sterkt på at de splitter barna hele dagen, mest sansynlig er det snakk om korte lekegruppe-økter eller turer. Det er en invistering i begges sosiale kompetanse. Kjønnssammensetningen av gruppe har også mye å si for miljøet i en barnehage. Skjevhet både den ene og den andre veien gir utfordringer sosialt. Det er også sant at de fleste eldre barn leker mest med barn av samme kjønn, men jeg er ikke fan av at en bare regner med av at det blir sånn. Ida høres ut som sosialt sterk jente som vil tåle denne delingen godt. Hun vil fremdeles møte guttene i utetiden, og mest sansynlig også få oppsøke dem inne. Jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig. Anonymkode: fca89...326 Å Jesus. Rørende historie, men på hvilken måte syns du den var relevant for HI? Det som skjer er jo at DE VOKSNE isolerer jenta med et barn som hun ikke vil leke med, og sørger for at det blir kun de to. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #56 Skrevet 10. mai 2018 Og dokumentasjonen fins, den. Selv på pensum for barne- og ungdomsarbeidere lærer man hvordan små barn danner tilknytning allerede ved ettårsalderen, og hva det gjør med dem når de må bryte opp relasjoner. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #57 Skrevet 10. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å Jesus. Rørende historie, men på hvilken måte syns du den var relevant for HI? Det som skjer er jo at DE VOKSNE isolerer jenta med et barn som hun ikke vil leke med, og sørger for at det blir kun de to. Anonymkode: 67900...799 Nei, de jobber med å bygge relasjoner som er hensiktsmessige for høstens gruppefordeling, og med å inkludere alle. Det er derfor 100% sammenlignbart. Hi son jente skal over på stor avdeling med det som mest sansynlig er mellom 18 og 36 andre barn. Det er ikke isolering. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #58 Skrevet 10. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, de jobber med å bygge relasjoner som er hensiktsmessige for høstens gruppefordeling, og med å inkludere alle. Det er derfor 100% sammenlignbart. Hi son jente skal over på stor avdeling med det som mest sansynlig er mellom 18 og 36 andre barn. Det er ikke isolering. Anonymkode: fca89...326 Her og nå isoleres hun med det barnet hun har minst tilknytning til, og skilles fra det barnet hun trekkes mot. Anonymkode: 67900...799
n74 Skrevet 10. mai 2018 #59 Skrevet 10. mai 2018 19 timer siden, Fru Banderas skrev: Datteren din høres ut som at hun er på god vei til å bli en bitch. Tror heller du er en, som klarer å skrive noe sånt om en treåring på et forum😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #60 Skrevet 10. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og dokumentasjonen fins, den. Selv på pensum for barne- og ungdomsarbeidere lærer man hvordan små barn danner tilknytning allerede ved ettårsalderen, og hva det gjør med dem når de må bryte opp relasjoner. Anonymkode: 67900...799 Vennskap mellom barn er selvsagt helt reelle, og de kan sørge over å miste dem. Det er ikke situasjonen i HI, det der det jeg ber deg om å dokumentere. HI sin jente kommer ikke til å miste relasjoner, de går fortsatt i samme barnehage. Dette er en helt vanlig situasjon i alle avdelingsbarnehager og de prøver jo faktisk å styrke relasjonen mellom jentene for å lette overgangen. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #61 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her og nå isoleres hun med det barnet hun har minst tilknytning til, og skilles fra det barnet hun trekkes mot. Anonymkode: 67900...799 Det heter lekegrupper, helt vanlig i så godt som alle barnehager. Det står ingen steder at hun ikke får lov å være med guttene over hodet, bare at de prøver å føre henne sammen (styrke relasjonen) til den andre jenta. Det betyr antagelig lekegrupper, noe de på ingen måte kan ha ressurser til å gjennomføre i hele åpningstiden. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #62 Skrevet 10. mai 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her og nå isoleres hun med det barnet hun har minst tilknytning til, og skilles fra det barnet hun trekkes mot. Anonymkode: 67900...799 Nei, det gjør hun ikke. De prøver nok heller å gjøre noe med et firkløver som kanskje ekskluderer andre. Det er jo heller ikke sånn at de her to jentene er helt alene på en gruppe, det er andre barn der og som hun kan leke med Anonymkode: 34579...37c
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #63 Skrevet 10. mai 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det heter lekegrupper, helt vanlig i så godt som alle barnehager. Det står ingen steder at hun ikke får lov å være med guttene over hodet, bare at de prøver å føre henne sammen (styrke relasjonen) til den andre jenta. Det betyr antagelig lekegrupper, noe de på ingen måte kan ha ressurser til å gjennomføre i hele åpningstiden. Anonymkode: fca89...326 Og lekegruppa kan ikke bestå av henne og Marius. Ja, logisk. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #64 Skrevet 10. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og lekegruppa kan ikke bestå av henne og Marius. Ja, logisk. Anonymkode: 67900...799 Poenget med lekegrupper er ikke å la «bestevenner» leke i fred. Det er å skape et godt sosialt miljø for ALLE barna på avdelingen. Da setter en barna sammen i konstellasjoner som de ikke automatisk velger selv. Det hjelper dem å oppdage nye lekekamerater og å mestre andre sosiale situasjoner enn dem de søker selv. De fleste velger det de er mest komfortable med. Ida og Marius har en sterk relasjon som de mestrer selv, det er ingen grunn til å bruke lekegrupper der de er sammen som et verktøy da. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #65 Skrevet 10. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget med lekegrupper er ikke å la «bestevenner» leke i fred. Det er å skape et godt sosialt miljø for ALLE barna på avdelingen. Da setter en barna sammen i konstellasjoner som de ikke automatisk velger selv. Det hjelper dem å oppdage nye lekekamerater og å mestre andre sosiale situasjoner enn dem de søker selv. De fleste velger det de er mest komfortable med. Ida og Marius har en sterk relasjon som de mestrer selv, det er ingen grunn til å bruke lekegrupper der de er sammen som et verktøy da. Anonymkode: fca89...326 Egentlig litt som med ekteskap - to personer bestemmer at det er hverandre de helst vil dele tida med. Det er jo enormt urettferdig mot alle andre som ikke får delta i det fellesskapet. Satt på spissen, men helt ærlig: hvorfor forventer vi noe helt, helt annet av små barn enn av oss selv...? Større emosjonell robustitet bør jo komme med alderen, så det er jo egentlig vi voksne som best burde tåle å få relasjoner splittet opp. Men det vil vi ikke. Vi godtar det imidlertid for barn. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #66 Skrevet 10. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Egentlig litt som med ekteskap - to personer bestemmer at det er hverandre de helst vil dele tida med. Det er jo enormt urettferdig mot alle andre som ikke får delta i det fellesskapet. Satt på spissen, men helt ærlig: hvorfor forventer vi noe helt, helt annet av små barn enn av oss selv...? Større emosjonell robustitet bør jo komme med alderen, så det er jo egentlig vi voksne som best burde tåle å få relasjoner splittet opp. Men det vil vi ikke. Vi godtar det imidlertid for barn. Anonymkode: 67900...799 Jeg får ikke velge hvem jeg skal forholde meg til hele tiden. Det virker som om du tror jeg, og pedagogene i denne barnehagen må ha noe i mot vennskapet mellom disse barna for å plassere dem på ulike avdelinger fra høsten. Det er etter all sansynlighet ikke tilfellet. De må ta hensyn til alle barna i barnehagen OG et overordnet lovverk når de bestemmer hvor barna skal plasseres når de bytter avdeling. En lekegruppe varer en kort stund, det er på ingen måte påtvunget vennskap, men forsøk på å bygge opp en vennskapsrelasjon. De kan prøve, men ikke tvinge dem til å bli gode venner. Går det ikke, så må de likevel jobbe med relasjonen så barna behandler hverandre med respekt. I likhet med alle mennesker som skal delta i samfunnet må nemlig disse barna lære seg å fungere best mulig sammen med mennesker de ikke er bestevenner med. Jeg velger hvem jeg besøker på fritiden, men jeg kan ikke velge hvem jeg studerer og jobber med. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #67 Skrevet 10. mai 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er sunt for voksne å knytte nye bånd. For småbarn kan utskiftninger av mennesker være direkte skadelig. Anonymkode: 67900...799 Tull. Omsorgspersoner ja - ikke oppleve av kompisen går på en annen avdeling. Anonymkode: b139d...4ee
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #68 Skrevet 10. mai 2018 Du har ikke tenkt på at barnehagen splitter dem med vilje? At jenta di og denne gutten har dårlig innflytelse på hverandre? At de er urokråkene på avd? At de ikke vil videreføre dette til storbarnsavdeling?? Hvis du tror barnehagen splitter dem for å være slemme så tror jeg ikke denne barnehagen er spesielt perfekt!! Det er en grunn til at de blir splitta. Bare godta det.... dette er livet. På skolen.... og etterhvert i arbeidslivet. Anonymkode: c2bbc...40a
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #69 Skrevet 10. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg velger hvem jeg besøker på fritiden, men jeg kan ikke velge hvem jeg studerer og jobber med. Anonymkode: fca89...326 Du kan slutte i jobb og studier hvis du vantrives. Barnehagebarn kan ikke slutte. De har ingen makt i eget liv. Ikke engang over å velge vennskap, ser vi her - den ene tingen som altså ungene selv organiserer... Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #70 Skrevet 10. mai 2018 Dette er nok ingen krise! Vil tro at den andre jenta er prioriteringen fra barnehagens side i denne saken, da hun høres utestengt ut. Klart barnehagen må prioritere det. Om du tenker at hun vil få flere venner i en annen barnehage kan dere jo bytte? Anonymkode: 862c0...6da
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #71 Skrevet 10. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan slutte i jobb og studier hvis du vantrives. Barnehagebarn kan ikke slutte. De har ingen makt i eget liv. Ikke engang over å velge vennskap, ser vi her - den ene tingen som altså ungene selv organiserer... Anonymkode: 67900...799 Jeg vet ikke om det nytter å prøve å forklare dette flere ganger, men om barn selv får organisere alt som har med sosiale relasjoner å gjøre, blir alt for mange barn som får livet ødelagt av mobbing. Mobbing lønner seg enkelt og greit, derfor vil mange gjøre det. Derfor SKAL barnehagepersonell tidvis gå inn og påvirke barnas samspill. Formulert slik i Rammeplan for barnehage. Personalet skal: forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre. Din er en veldig enkel holdning å ha om en har barn som klarer seg godt sosialt og aldri trenger hjelp. For dem som av en eller annen grunn står utenfor kan den være en dødsdom. Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #72 Skrevet 10. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ikke om det nytter å prøve å forklare dette flere ganger, men om barn selv får organisere alt som har med sosiale relasjoner å gjøre, blir alt for mange barn som får livet ødelagt av mobbing. Mobbing lønner seg enkelt og greit, derfor vil mange gjøre det. Derfor SKAL barnehagepersonell tidvis gå inn og påvirke barnas samspill. Formulert slik i Rammeplan for barnehage. Personalet skal: forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing, krenkelser og uheldige samspillsmønstre. Din er en veldig enkel holdning å ha om en har barn som klarer seg godt sosialt og aldri trenger hjelp. For dem som av en eller annen grunn står utenfor kan den være en dødsdom. Anonymkode: fca89...326 Skjønner helt fint forklaringen. Flott formålsparagraf. Men ser ikke helt at det hjelper noen at HIs datter skal fungere som støttekontakt for et annet barn som hun aktivt misliker. Det lyder som en tap/tap-situasjon. Som alle andre påpeker her; de vil ikke bli gående i en avdeling med kun to barn. Der vil være andre. Det lyder som om de voksne har sett seg litt blind på gutt/jentegreier og prøver å lage kjønnsdelte grupper. Har også sett (i småskolen) at voksne gjorde alt de kunne for å holde bestevenner fra hverandre. Faktisk i så stor grad at de er villige til å sette dem i ulike klasser. Det er viss opplest og vedtatt at hvis to mennesker liker hverandre best, så er deres samvær og deres connection en trussel mot andre rundt. Da ødelegger de for andre. Dette gjelder vel å merke kun mennesker under 18 år... For dem over 18 regner vi det som kjemperart om de IKKE danner eksklusive, tosomme forbindelser. Forstå det den som kan. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #73 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner helt fint forklaringen. Flott formålsparagraf. Men ser ikke helt at det hjelper noen at HIs datter skal fungere som støttekontakt for et annet barn som hun aktivt misliker. Det lyder som en tap/tap-situasjon. Som alle andre påpeker her; de vil ikke bli gående i en avdeling med kun to barn. Der vil være andre. Det lyder som om de voksne har sett seg litt blind på gutt/jentegreier og prøver å lage kjønnsdelte grupper. Har også sett (i småskolen) at voksne gjorde alt de kunne for å holde bestevenner fra hverandre. Faktisk i så stor grad at de er villige til å sette dem i ulike klasser. Det er viss opplest og vedtatt at hvis to mennesker liker hverandre best, så er deres samvær og deres connection en trussel mot andre rundt. Da ødelegger de for andre. Dette gjelder vel å merke kun mennesker under 18 år... For dem over 18 regner vi det som kjemperart om de IKKE danner eksklusive, tosomme forbindelser. Forstå det den som kan. Anonymkode: 67900...799 Ingjerd så henger du deg opp i en tanke om at de aktivt prøver p forhindre vennskapet mellom akkurat disse to. Det har ikke HI sagt noe om. Det vi vet er at fire av fem barn som skal på store avdelinger er venner, mens den femte er utenfor. Det virker også som du tror at barnehagen holde dem fra hverandre konstant. Det vi vet er at de har prøvd å føre de to jentene sammen, foreløpig har de ikke lykkes. Hvordan forslår du at en barnehage jobber med å inkludere et barn som er utenfor i en slik situasjon ? Anonymkode: fca89...326
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #74 Skrevet 10. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingjerd så henger du deg opp i en tanke om at de aktivt prøver p forhindre vennskapet mellom akkurat disse to. Det har ikke HI sagt noe om. Det vi vet er at fire av fem barn som skal på store avdelinger er venner, mens den femte er utenfor. Det virker også som du tror at barnehagen holde dem fra hverandre konstant. Det vi vet er at de har prøvd å føre de to jentene sammen, foreløpig har de ikke lykkes. Hvordan forslår du at en barnehage jobber med å inkludere et barn som er utenfor i en slik situasjon ? Anonymkode: fca89...326 Ved å føre det barnet sammen med et annet barn som ikke er grunnleggende negativ til den personen, for eksempel. Bygge på eksisterende kjemi eller sympati, ikke der den ene har sterke antipatier mot den andre. Det kan nemlig slå MYE verre ut. Anonymkode: 67900...799
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2018 #75 Skrevet 10. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ved å føre det barnet sammen med et annet barn som ikke er grunnleggende negativ til den personen, for eksempel. Bygge på eksisterende kjemi eller sympati, ikke der den ene har sterke antipatier mot den andre. Det kan nemlig slå MYE verre ut. Anonymkode: 67900...799 Nå sier HI at datteren sier hun ikke vil leke med jenta, men barnehagen sier at de leker sammen. Sterke antipatier står det ingenting om, det er din tolkning. Om de er fem barn i dette årskullet, må de nesten jobbe med den gruppen de har. Anonymkode: fca89...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå