Gå til innhold

Skille bestevenner???

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ida leker hve dag med 3 av de 4 andre barna

For meg høres det ut som en strategi å splitte klikken på fire barn for å gi det femte barnet en ørliten sjanse til å få være med..

Correct me if I'm wrong..

Nå er det vel ikke heller slik at avdelingene isoleres fra hverandre? De kan fortsatt leke ute?

Uansett.. Hadde de 4 barna klart å inkludere det 5. barnet så hadde kanskje ikke dette skjedd. Så hvis ikke personalet har jobbet med jenta de ot de tre guttene for å få dem til å inkludere så er det feil å splitte opp - da burde de ha begynt med det først

Anonymkode: 49fdb...752

Den jenta mitt barn ikke leker med er korte dager i Bhg og jeg visste ikke at hun også blir 3 i år. 

Anonymkode: 0efb9...c0d

Fortsetter under...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Den jenta mitt barn ikke leker med er korte dager i Bhg og jeg visste ikke at hun også blir 3 i år. 

Det er fortsatt en uholdbar situasjon hvis de fire andre barna på samme alderstrinn leker sammen og ikke tar med den siste jenta. Da må barnehagen sette inn tiltak, og det har de gjort nå. 

Selv om det virker kjipt nå, så får vi håpe at pedagogene, som flere andre sier, ser noe dere foreldrene ikke gjør, og at de har handlet til beste for alle barna

Anonymkode: 49fdb...752

Skrevet

Tror den jenta som hun ikkje vil leike med er noe dei må ta tak i. Der ligger nok meir som er lukket som verken noen skal få innsyn i.

Anonymkode: 368e9...c20

Skrevet

En av bestevennene til min gutt det året han ble 3 år, var også en av jentene. De kom på samme avdeling, likevel lekte de mindre og mindre med hverandre og innen de begynte på skolen, var det helt andre barn de hadde som bestevenner. Barnet ditt er 2 eller 3 år, da er ikke bestevennene varige. Et par måneder etter sommeren har hun funnet nye bestevenner og når hun skal begynne på skolen, er det de du er bekymret over at hun ikke skal begynne sammen med. 

Anonymkode: 89c2c...615

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet. Vi settes sammen i mange ulike menneskegrupper gjennom hele livet. Hun kan fortsatt være venn men Marius. Det er sunt for småbarna å lære seg å knytte nye bånd også. 

Anonymkode: b139d...4ee

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt problemet. Vi settes sammen i mange ulike menneskegrupper gjennom hele livet. Hun kan fortsatt være venn men Marius. Det er sunt for småbarna å lære seg å knytte nye bånd også. 

Anonymkode: b139d...4ee

Det er sunt for voksne å knytte nye bånd. For småbarn kan utskiftninger av mennesker være direkte skadelig. 

Anonymkode: 67900...799

Annonse

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har snakket med styrer, de gir seg ikke. Foreldrene til guttene har også snakket med styrer, de vil heller ikke at «firkløveret» skal splittes.. 

Så dårlig. 

Anonymkode: 9edff...04e

Skrevet

Slutt med det der bestevennmaset, la ungene få ha mange venner og ikke oppfordre den til å ha en bestevenn.

ungene er (snart) 3 -TRE -år. De er vel ikke de eneste barna i barnehagen? Mulig avdelingen jenta di kommer på passer fint til henne i forhold til de andre barna? Kanskje hun leker med flere av de som er året eldre? At barnehagen ser at dette vil være utviklende for henne?

hun kan fortsatt være venn med Marius. De kan leke ute i barnehagen, dere kan invitere han hjem. Kanskje hun (eller han?) har godt av å bli selvstendig, finne flere vennskap? Kanskje din datter styrer han for mye? Kanskje de ikke klarer å bestemme selv hva de vil gjøre men MÅ alltidgjøre det samme? Kanskje de ødelegger lek og samhold i barnehagen med å ikke inkludere andre?

hva med å invitere denne andre jenta med hjem for å leke? At du som voksen snakker positivt om henne? Hva med å gi ting en sjanse og heller bytte barnehage om det ikke går.

og slutt med det der bestevennpratet. Begynn å prat om venner. Bestevenn blir ofte problem, man har lov å ha mange venner. Ungene er snart tre år og bør kunne lære å leke ned flere.

Anonymkode: 32958...a7e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så dårlig. 

Nei, det er ikke dårlig. De ansatte har tatt en beslutning som tar hensyn til alle barna i gruppene, ikke bare firkløveret, det er tross alt de ansatte som ser hvordan ting er i barnehagen

Anonymkode: 34579...37c

Skrevet

Hvor gamle er ungene? De pleier vel å flytte over på stor avdeling det året de fyller tre? 

Min er 2,5 og i hennes aldersgruppe er det seks barn. Ingen av disse barna har noen som helst forståelse av ordet bestevenn, og selv om noen av de leker lettere med hverandre enn andre, så er det fortsatt viktigere HVILKEN LEKE barnet leker med, enn hvem som leker med den. Selv om jenta mi og ei annen leker mye sammen, så dumper hun glatt denne jenta for å leke med duplo og der satt tilfeldigvis Axel så da leker hun med han i stedet. Da er hun og Axel bestevenner i ca. 5 minutter før hun innser at Kaia sitter på sykkelen og DET hørtes mye bedre ut. Heeellooo Kaia, skal vi være bestevenner??  Og sånn går det hele dagen har jeg skjønt. 

HI, slutt å lage problemer av noe som ikke er et problem. Når de bytter avdeling så bytter de også gruppe. Sånn er det bare. Gruppefordelinga kan ikke fungere 110 prosent for alle, men hvis du gjør det til en naturlig ting at det er sånn her det blir, så kommer jenta di fort til å legge fra seg sutringa også. Men om dere sitter å sutrer sammen og du viser at du syns så synd på jenta di som ikke får leke med bestevennene sine, så gjør du bare overgangen verre. 

Anonymkode: e9ecf...a1d

Skrevet

Syns du får mange krasse svar her hi. Jeg er ikke enig i det hele tatt. 

Anonymkode: 57651...e4c

Skrevet

Til deg lenger oppe som hevder at «utskifting av mennesker er skadelig for barn» har du kilder som dokumenterer at det er skadelig for barn å havne på annen storbarnsavdeling enn bestevennene i samme barnehage?

Barns vennskap ender seg fort, men noen kan være vare lenger. Jeg er selv utdannet førskolelærer, men forteller nå om min erfaring som mor.

Jeg har ei jente som nå er ti år og som gikk i en barnehage med ulike turgrupper. I hennes gruppe var det en annen jente som egentlig hørte til kullet over, før en tredje kom fra en annen barnehage. Hun isolerte min jente.

Fra hun begynte på avdelingen hadde jenta mi trekt mot en gutt på en av de andre gruppene. Hun snakker mye om han hjemme, men i barnehagen gjorde erfaringen med den «nye» jenta at hun ikke turde å initiere mer kontakt.

Jeg er sjeleglad for at barnehagen gjorde en innsats for å få jenta mi inn i denne guttens indre krets. De to siste årene ble en fantastisk opplevelse der hun hadde sosial status og tre gode vennskap. De tre andre går på samme skole og barna ses ikke så ofte, men den gjensynsgleden når de ses er så ekte. De andre tre ses jo hele tiden, så de kunne lett ha glemt min datter. 

Når jeg leser HI er jeg så takknemlig for at ikke foreldrene til den ene jenta prøvde å stoppe barnehagen, hun var ikke postitiv i starten. Jeg tviler på at jenta mi hadde vært den populære og trygge jenta hun er i dag om ikke barnehagen hadde jobbet med relasjonene Da hun var 3-4 år.

Jeg blir trist av å lese HI fordi dette er eg typisk eksempel på at en selv har barn som klarer seg bra og derfor ikke «ser» andre. Jeg er også litt betenkt over at HI mener å vite at det er denne jenta som ikke er på utviklingsnivå med de andre, samtidig som hun knapt ser henne fordi hun har korte dager. Antagelig er det hovedgrunnen til at hun ikke er inkludert.

Barnehagen har et samfunnsansvar og et ansvar for alle barn. Det relasjonsarbeidet som gjøres i barnehagen kan forme et helt liv.

Små barn mobber, å holde tilbake vennskap er mobbeadferd. Slik adferd er positiv for mobberene som føler sterkere tilhørighet til hverandre ved ekskludere andre. Det betyr ikke at de er onde, det er tross alt svært små barn det er snakk om. De bare tar den enkleste veien til det som føles bra for dem, for empati må læres og de skjønner ikke hvordan dette påvirker det utestengte barnet.

Det er med andre ord «normal» adferd og ikke noe å bli sjokkert over. Det som er sjokkerende er st vokse mennesker  ikke skjønner det.

En barnehage kan ikke la sosialt sterke barns relasjoner utvikle seg «normalt» fordi det fungerer for de sosialt sterke. Mobbing er nemlig en strategi som fungerer svært godt for mobberne. Derfor må de kanskje begrense Idas utfoldelse en periode fordi den andre jentas psykososiale oppvekstmiljø er mye viktigere enn at Ida får velge helt selv hvem hun skal leke med hele tiden. Jeg tviler nemlig sterkt på at de splitter barna hele dagen, mest sansynlig er det snakk om korte lekegruppe-økter eller turer. Det er en invistering i begges sosiale kompetanse.

Kjønnssammensetningen av gruppe har også mye å si for miljøet i en barnehage. Skjevhet både den ene og den andre veien gir utfordringer sosialt. Det er også sant at de fleste eldre barn leker mest med barn av samme kjønn, men jeg er ikke fan av at en bare regner med av at det blir sånn.

Ida høres ut som sosialt sterk jente som vil tåle denne delingen godt. Hun vil fremdeles møte guttene i utetiden, og mest sansynlig også få oppsøke dem inne. Jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig.

Anonymkode: fca89...326

Skrevet

Syns det dårligste her er hvis dere bytter bhg !

Jenta mi har 20 bestevenner, ingen av disse skal begynne på samme skole som henne. Det går bra det også. De fra bhg skal gå på ungdomsskole sammen med dattera mi, så de møtes igjen. 

Anonymkode: a13ac...0c5

Annonse

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så dårlig. 

Oi, dere kommer til å få mange problemer videre i livet.... overgang til barneskole, ungdomsskole, videregående.....

Jeg ville føle meg veldig krenket som foreldre til de andre jenta, når andre foreldre har møte med styrer for å slippe å måtte starte på avdeling med mitt barn. Firkløver, faktisk! De er 3 år, de må læremå forholde seg til andre barn. 

Skrevet

Hadde rett og slett byttet barnehage hvis jeg var i deres sitasjon, hadde ikke godtatt dette.. hadde forlangt møte med de som bestemmer over styreren, altså eieren av bhg ( hvis den ikke er privat,men kommunial )

Anonymkode: 425ee...57d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde rett og slett byttet barnehage hvis jeg var i deres sitasjon, hadde ikke godtatt dette.. hadde forlangt møte med de som bestemmer over styreren, altså eieren av bhg ( hvis den ikke er privat,men kommunial )

Du tuller nå, sant? ☺️ 

Det er så traumatisk at barnet må gå på en annen avdeling enn «bestevennen» fra småbarnsavdelingen, at da vurderer mam seriøst å skille dem permanent ved å bytte barnehage? Skikkelig logisk. 🤣

Anonymkode: 4c30b...977

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tuller nå, sant? ☺️ 

Det er så traumatisk at barnet må gå på en annen avdeling enn «bestevennen» fra småbarnsavdelingen, at da vurderer mam seriøst å skille dem permanent ved å bytte barnehage? Skikkelig logisk. 🤣

Nei.. jeg mener det. ikke greit dette her

Skrevet

Du finner aldri en barnehage som setter hensynet til akkurat ditt eller ditt barns ønske fremfor det som er best for gruppene totalt sett. Det har aldri vært en garanti for at en får velge hvem barna skal går på stor avdeling med. Det er en kabal både sosialt og rent ressursmessig.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ville du delt det inn da? Firkløveret på en gruppe og den siste jenta på en annen?

De fire "bestevennene" måtte splittes på en eller annen måte uansett, og når barnehagen konkluderer med at dette er den beste måten å gjøre det på syns jeg det er helt hinsides at en gjeng med mødre skal kreve noe annet, kun fordi de ikke får komme på gruppe med alle de tre bestevennene sine. Det er for søren snakk om treåringer her. Hadde det vært sånn at de satt de fire andre barna på en gruppe og HI sitt på en annen, da hadde hun fått min fulle støtte. Men de har tatt en barnegruppe på fem barn og delt inn i to grupper på 3 og 2 barn. Det får ikke blitt mer rettferdig. 

Skrevet

Hvordan ville du delt det inn da? Firkløveret på en gruppe og den siste jenta på en annen?

De fire "bestevennene" måtte splittes på en eller annen måte uansett, og når barnehagen konkluderer med at dette er den beste måten å gjøre det på syns jeg det er helt hinsides at en gjeng med mødre skal kreve noe annet, kun fordi de ikke får komme på gruppe med alle de tre bestevennene sine. Det er for søren snakk om treåringer her. Hadde det vært sånn at de satt de fire andre barna på en gruppe og HI sitt på en annen, da hadde hun fått min fulle støtte. Men de har tatt en barnegruppe på fem barn og delt inn i to grupper på 3 og 2 barn. Det får ikke blitt mer rettferdig. 

alle sammen

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

alle sammen

Og da overskride krav til pedagogisk bemanning for å tilfredsstille et unyansert ønske fra foreldre?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK. Lykke til med videre curling da. 👍

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da overskride krav til pedagogisk bemanning for å tilfredsstille et unyansert ønske fra foreldre?

min mening, helt greit du har en annen...

Skrevet

alle sammen

Det er en logistikk som skal gå opp også, i forhold til antall barn på hver avdeling. Men dette forstår jo ikke foreldre som kun er opptatt av at prinsessen får det som hun vil. 

Skrevet

min mening, helt greit du har en annen...

Nei. Det har ikke med meninger å gjøre. Det har med krav til pedagogisk forsvarlighet å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...