Gå til innhold

Skille bestevenner???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt, la oss kalle henne Ida, går i bhg. Hun og 4 andre barn skal nå slutte på liten avdeling og begynne på stor avdeling. Ida leker hver dag med 3 av de 4 andre barna. Disse tre er gutter. Det siste barnet er jente og Ida vil ikke leke med henne. De har ingenting til felles og er svært forskjellige i utvikling. 

Ida har et spesielt tett bånd til den ene gutten, la oss kalle han Marius, de er bestevenner og leker utrolig godt. 

Nå har barnehagen bestemt at de tre guttene skal på den ene store barn avdelingen, mens Ida og den andre jenta skal på den andre store barn avdelinga.. foreldrene til guttene og jeg reagerer på dette. Vi har alle tatt det opp med Bhg at de skiller bestevenner og prøver å knytte nye bånd som ikke er hensiktsmessige. Ida har de siste ukene blitt «tvunget» inn i lek med denne jenta hun skal gå med neste år, som har ført til at Ida hjemme sier at hun ikke liker jenta og ikke vil leke med henne. Bhg sier at de to jentene leker jo sååååå fint og at de er så flinke til å bygge relasjoner. 

Jeg synes dette er utrolig vanskelig og lurer på å bytte bhg..men «dessverre» er jo alt annet enn overnevnte tilnærmet perfekt i Bhg. Vi har stortrivdes og Ida gjør også det. Likevel gnager det i meg at de skiller så sterkt vennskap som Ida og Marius har. 

Noen tips? Vi har snakket med Bhg men de er ikke å rikke...

Anonymkode: 0efb9...c0d

Fortsetter under...

Skrevet

Veldig rart. Be om samtale igjen, gjerne med styrer denne gangen. 

Anonymkode: 88a74...894

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Veldig rart. Be om samtale igjen, gjerne med styrer denne gangen. 

Anonymkode: 88a74...894

Har snakket med styrer, de gir seg ikke. Foreldrene til guttene har også snakket med styrer, de vil heller ikke at «firkløveret» skal splittes.. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har snakket med styrer, de gir seg ikke. Foreldrene til guttene har også snakket med styrer, de vil heller ikke at «firkløveret» skal splittes.. 

Hallo, det høres jo ganske merkelig ut.

MEN - det høres jo også ut som om denne andre jenta ikke har noen å leke med på samme alder, siden ingen av de fire andre barna leker med henne? Kanskje det er denne utestengingen barnehagewn vil til livs?

Anonymkode: b2d32...158

Skrevet

Dette er en helt lik situasjon som vi hadde da vår jente skulle opp i storbarn i fjor. Faktisk veldig lik: fire gutter og vår jente skulle opp i tillegg til en jente fra den andre småbarnsavdelingen. De satte de tre guttene vår datter lekte mest med, inkludert bestevennen, på en avdeling og vår jente og de andre to på en annen. 

Vet du? Det gikk helt fint. Barna leker på tvers av avdelingene OG har fått flere andre venner. Det kan faktisk bli en berikelse heller enn «katastrofe»... 

Anonymkode: 4c30b...977

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hallo, det høres jo ganske merkelig ut.

MEN - det høres jo også ut som om denne andre jenta ikke har noen å leke med på samme alder, siden ingen av de fire andre barna leker med henne? Kanskje det er denne utestengingen barnehagewn vil til livs?

Da er det jo rart å lage kjønnsdelte grupper - i sær hvis den ene gruppa er en duo, hvor ett av barna har sterke antipatier mot det andre.

Anonymkode: 67900...799

Annonse

Skrevet

Jeg bil tro at barnehagen ser  noe som dere foreldre ikke ser

Anonymkode: 34579...37c

Skrevet

Det er en veldig klein og lettvint løsning å skille og dele barn pga kjønn. Det er en uting, men det er såpass vanlig at det ikke er sikkert du kommer noen vei med å protestere. 

Når det er sagt, så skal barnets beste være et grunnleggende hensyn og du kan protestere på at det å åpenlyst deles inn etter kjønn. Jeg tenker du absolutt har en sak hvis du klager til fylkesmannen. Spesielt om både du og de andre foreldrene klager sammen. 

Anonymkode: 57651...e4c

Skrevet

Det kan jo være det er veldig mange gutter på den ene avdelingen og få på den andre slik at de forsøker å gjøre det litt mer jevnt ved å sette guttene et sted og jentene et annet.

Anonymkode: 74261...b45

Skrevet

Jeg bil tro at barnehagen ser  noe som dere foreldre ikke ser

☝🏻

Anonymkode: 0e8d4...c61

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

☝🏻

Anonymkode: 0e8d4...c61

Hmm, jeg skjønner ikke ikonene dine?

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet mitt, la oss kalle henne Ida, går i bhg. Hun og 4 andre barn skal nå slutte på liten avdeling og begynne på stor avdeling. Ida leker hver dag med 3 av de 4 andre barna. Disse tre er gutter. Det siste barnet er jente og Ida vil ikke leke med henne. De har ingenting til felles og er svært forskjellige i utvikling. 

Ida har et spesielt tett bånd til den ene gutten, la oss kalle han Marius, de er bestevenner og leker utrolig godt. 

Nå har barnehagen bestemt at de tre guttene skal på den ene store barn avdelingen, mens Ida og den andre jenta skal på den andre store barn avdelinga.. foreldrene til guttene og jeg reagerer på dette. Vi har alle tatt det opp med Bhg at de skiller bestevenner og prøver å knytte nye bånd som ikke er hensiktsmessige. Ida har de siste ukene blitt «tvunget» inn i lek med denne jenta hun skal gå med neste år, som har ført til at Ida hjemme sier at hun ikke liker jenta og ikke vil leke med henne. Bhg sier at de to jentene leker jo sååååå fint og at de er så flinke til å bygge relasjoner. 

Jeg synes dette er utrolig vanskelig og lurer på å bytte bhg..men «dessverre» er jo alt annet enn overnevnte tilnærmet perfekt i Bhg. Vi har stortrivdes og Ida gjør også det. Likevel gnager det i meg at de skiller så sterkt vennskap som Ida og Marius har. 

Datteren din høres ut som at hun er på god vei til å bli en bitch.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ida har de siste ukene blitt «tvunget» inn i lek med denne jenta hun skal gå med neste år, som har ført til at Ida hjemme sier at hun ikke liker jenta og ikke vil leke med henne. Bhg sier at de to jentene leker jo sååååå fint og at de er så flinke til å bygge relasjoner. 

Det kan det godt hende at de er blitt og, ikke alltid det er samsvar med det barna forteller og det de ansatte ser, Jeg tenker at det er bra om de får stoppet tendenser med at jeg liker henne ikke, vil ikke leke med henne

Annonse

Skrevet

Stakkars hun andre jenta.. Det høres ut som de andre barna stenger henne rett og slett ut fra leken.. 

Skrevet

Vi opplever det samme her. I første klasse bortsett fra at det er min sønn som er satt i en annen klasse en jenteklikken han alltid har lekt med.

De leker i lag på SFO jenteklikken, men merker det provoserer meg at han er satt opp på den eneste rene gutte vennegruppen. Virker litt som at gutter skal leke med gutter bastabom.

Anonymkode: b61f5...7c7

Skrevet

Da er det jo rart å lage kjønnsdelte grupper - i sær hvis den ene gruppa er en duo, hvor ett av barna har sterke antipatier mot det andre.

Anonymkode: 67900...799

Ja, de burde kanskje hatt tre grupper. Men jeg syns faktisk veldig synd på den lille jenta som ingen i klikken vil leke med og der der foreldrene til de andre barna protesterer fordi de ikke vil ha barnet sitt i samme gruppe som henne.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, de burde kanskje hatt tre grupper. Men jeg syns faktisk veldig synd på den lille jenta som ingen i klikken vil leke med og der der foreldrene til de andre barna protesterer fordi de ikke vil ha barnet sitt i samme gruppe som henne.

...jeg mente tre i hver gruppe, og ikke 2-4

Skrevet

Jeg har sagt til datteren min at ikke vi sier sånn om andre og selvsagt prøver jeg også å motivere Ida til å leke med jenta også. Men Ida snakker omtrent BARE om Marius. Hadde en lang prat med de i barnehagen og de sier at de ikke kan endre på det og at det er naturlig at barn søker etter venner av eget kjønn når de blir større enn 3 år. Dette er mitt 4 barn og en av mine sønner lekte mye med jenter og henger ofte med henger og gutter enda.. han er 13. 

Det som provoserer meg er st Bhg ødelegger et vennskap. Har også sagt til Bhg at jeg ikke visste st den siste jenta var like gammel som de andre (hun går veldig korte dager) så jeg har ikke sett henne noe særlig. Har også spurt om hun har venner, noe Bhg bekreftet med å si at hvis ikke hadde de gjort noe for lenge siden. 

Og til dere som tror jeg lar datteren min være slem mot andre så kan dere tro hva dere vil, hun har vært en rolig, lykkelig og harmonisk jente helt til Bhg bestemte seg for at Ida og den andre jenta skulle bli venner. Nå vil Ida bare i Bhg hvis hun Kan leke med Marius.... 

Skrevet
42 minutter siden, Fru Banderas skrev:

Datteren din høres ut som at hun er på god vei til å bli en bitch.

Så om man ikke liker noen er man en bitch? Da er alle bitcher

Anonymkode: 41180...def

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt til datteren min at ikke vi sier sånn om andre og selvsagt prøver jeg også å motivere Ida til å leke med jenta også. Men Ida snakker omtrent BARE om Marius. Hadde en lang prat med de i barnehagen og de sier at de ikke kan endre på det og at det er naturlig at barn søker etter venner av eget kjønn når de blir større enn 3 år. Dette er mitt 4 barn og en av mine sønner lekte mye med jenter og henger ofte med henger og gutter enda.. han er 13. 

Det som provoserer meg er st Bhg ødelegger et vennskap. Har også sagt til Bhg at jeg ikke visste st den siste jenta var like gammel som de andre (hun går veldig korte dager) så jeg har ikke sett henne noe særlig. Har også spurt om hun har venner, noe Bhg bekreftet med å si at hvis ikke hadde de gjort noe for lenge siden. 

Og til dere som tror jeg lar datteren min være slem mot andre så kan dere tro hva dere vil, hun har vært en rolig, lykkelig og harmonisk jente helt til Bhg bestemte seg for at Ida og den andre jenta skulle bli venner. Nå vil Ida bare i Bhg hvis hun Kan leke med Marius.... 

Men som jeg sa tidligere så mener jeg fremdeles at barnehagen her nok ser ting som dere foreldre ikke ser, det er ikke uvanlig. Spm barnehageansatt så vet jeg at vi av og til går mot det foreldrene ønsker, fordi vi prøver å få til en gruppedunamikk som skal fungere for alle

Skrevet

Barnegrupper deles inn etter en hensiktsmessig inndeling ift alder, kjønn og utvikling. Her har nok bhg hatt en kabal å legge ift å få avdelingene til å bli best mulig sammensatt. Dessuten er det ikke sånn at man aldri ser og leker med barna på de andre avdelingene. 

Mitt barn ble også skilt fra sine to bestevenner. De var et trekløver, min gutt og to jenter fra årskullet under. De to ble flyttet til annen avd, min fortsatte der han var. Det var en tøff overgang, skal ikke lyve om det. Han utagerte og slet med å finne sin plass i den nye barnegruppa. For mens han hadde lekt med de to jentene, hadde jo de andre jevngamle dannet sine relasjoner og vennskap. Men med godt samarbeid melllom hjem og bhg og god oppfølging i bhg, ble det bedre. Etter noen mnd var de to jentene «glemt». De møtes ute og leker sammen enda, men nå har han også dannet gode relasjoner til flere.

Jeg ble spurt på samtale om mine tanker rundt det at de skulle skilles. Jeg sa at jeg syns det var greit og litt bra, for det er lurt å lære seg å danne gode relasjoner til flere enn én eller to. Nå leker han med alle på avd, i motsetning til bare to stk. 

Barn merker veldig fort om vi foreldre ikke er fornøyd med noe. Ikke umulig at jenta di fanger opp noe du prøver å ikke vise eller snakke om så hun hører. Bare det at du har vurdert å bytte bhg pga dette (hvor du da ville ødelagt vennskapet, men da var det plutselig greit?), får meg til å tro at du viser noe negativt rundt dette og det fanger selvfølgelig jenta di opp.

Anonymkode: 390bb...2a0

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ida leker hve dag med 3 av de 4 andre barna

For meg høres det ut som en strategi å splitte klikken på fire barn for å gi det femte barnet en ørliten sjanse til å få være med..

Correct me if I'm wrong..

Nå er det vel ikke heller slik at avdelingene isoleres fra hverandre? De kan fortsatt leke ute?

Uansett.. Hadde de 4 barna klart å inkludere det 5. barnet så hadde kanskje ikke dette skjedd. Så hvis ikke personalet har jobbet med jenta de ot de tre guttene for å få dem til å inkludere så er det feil å splitte opp - da burde de ha begynt med det først

Anonymkode: 49fdb...752

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnegrupper deles inn etter en hensiktsmessig inndeling ift alder, kjønn og utvikling. Her har nok bhg hatt en kabal å legge ift å få avdelingene til å bli best mulig sammensatt. Dessuten er det ikke sånn at man aldri ser og leker med barna på de andre avdelingene. 

Mitt barn ble også skilt fra sine to bestevenner. De var et trekløver, min gutt og to jenter fra årskullet under. De to ble flyttet til annen avd, min fortsatte der han var. Det var en tøff overgang, skal ikke lyve om det. Han utagerte og slet med å finne sin plass i den nye barnegruppa. For mens han hadde lekt med de to jentene, hadde jo de andre jevngamle dannet sine relasjoner og vennskap. Men med godt samarbeid melllom hjem og bhg og god oppfølging i bhg, ble det bedre. Etter noen mnd var de to jentene «glemt». De møtes ute og leker sammen enda, men nå har han også dannet gode relasjoner til flere.

Jeg ble spurt på samtale om mine tanker rundt det at de skulle skilles. Jeg sa at jeg syns det var greit og litt bra, for det er lurt å lære seg å danne gode relasjoner til flere enn én eller to. Nå leker han med alle på avd, i motsetning til bare to stk. 

Barn merker veldig fort om vi foreldre ikke er fornøyd med noe. Ikke umulig at jenta di fanger opp noe du prøver å ikke vise eller snakke om så hun hører. Bare det at du har vurdert å bytte bhg pga dette (hvor du da ville ødelagt vennskapet, men da var det plutselig greit?), får meg til å tro at du viser noe negativt rundt dette og det fanger selvfølgelig jenta di opp.

Bytte av bhg har vi egentlig vurdert flere ganger av praktiske årsaker. Den Bhg Ida går i er stikk motsatt vei av det vi alle andre skal og hører egentlig til en annen skolekrets enn det vi skal i, derfor har vi lurt på det. Den ene gutten hun skilles fra neste år er også det eneste barnet i hennes årskull som skal på samme skole som Ida. 

Bhg skylder på andre grunner (som de ikke kan fortelle) og at kjønnsdeling er hensiktsmessig.... 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bytte av bhg har vi egentlig vurdert flere ganger av praktiske årsaker. Den Bhg Ida går i er stikk motsatt vei av det vi alle andre skal og hører egentlig til en annen skolekrets enn det vi skal i, derfor har vi lurt på det. Den ene gutten hun skilles fra neste år er også det eneste barnet i hennes årskull som skal på samme skole som Ida. 

Bhg skylder på andre grunner (som de ikke kan fortelle) og at kjønnsdeling er hensiktsmessig.... 

Ja, da har de en hensiktsmessig grunn til å dele barna på den måten. Mest sannsynlig pga antall gutter/jenter på de ulike avd. Dette står det ofte noe om i barnehagens vedtekter eller årsplan (at de har «styringsrett» på inndeling). 

Noen ting «er bare sånn» og det må vi tåle. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har de antageligvis gode grunner til det, uansett om dere foreldre liker det eller ei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...