Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang valg av hovedmål på skolen ?

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var sånn i tvil og ville høre andre sine innspill.... og mye pga at barnet her er lei seg fordi de ikke kommer i klasse.... 

Anonymkode: fcf73...2ce

Om du ikke liker nynorsk så blir det feil å sende barnet dit. Vennskapet mellom jentene kan bestå allikevel. Synes du har fått mange gode råd. Det høres for meg ut som om nynorskklassene jevnt over er bedre, vi har ikke det tilbudet her jeg bor.

Fortsetter under...

Eg skreiv i det første svaret mitt at de bør velje nynorsk, fordi det vil gjere skulegangen for jenta di enklare enn om ho skal ha nynorsk som sidemål. Når ungane er små spelar det ikkje nokor rolle kva skriftspråk dei lærer, dei tek det eine like lett eller tungt som det andre. Tenk lenger enn til barneskulen! Ho vil ha eit stort fortrinn med nynorsk som hovudmål den dagen dei skal begynne med sidemål. Bokmålet får ho gratis. 

Men sidan du ser ut til å ha teke avgjerda før du spurte her, så har vel ikkje velmeinte råd tyding for deg. Eg forstår berre ikkje kvifor du da spør!

Grunnen til mitt råd er på bakgrunn av at eg underviser i norsk i vidaregåande skule, og see kor tungt nynorsk er for mange av elevane mine, dei har bokmål som hovudmål, dei aller fleste. Eg hadde i mi tid nynorsk som hovudmål, og skriv i dag begge, utan å tenkje over det. Eg veit  ikkje eingong alltid kva mål eg skriv, før eg ser etter. Bokmål som sidemål har aldri kosta meg meir enn ein halv kalori. 

Anonymkode: 98084...46f

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eg skreiv i det første svaret mitt at de bør velje nynorsk, fordi det vil gjere skulegangen for jenta di enklare enn om ho skal ha nynorsk som sidemål. Når ungane er små spelar det ikkje nokor rolle kva skriftspråk dei lærer, dei tek det eine like lett eller tungt som det andre. Tenk lenger enn til barneskulen! Ho vil ha eit stort fortrinn med nynorsk som hovudmål den dagen dei skal begynne med sidemål. Bokmålet får ho gratis. 

Men sidan du ser ut til å ha teke avgjerda før du spurte her, så har vel ikkje velmeinte råd tyding for deg. Eg forstår berre ikkje kvifor du da spør!

Grunnen til mitt råd er på bakgrunn av at eg underviser i norsk i vidaregåande skule, og see kor tungt nynorsk er for mange av elevane mine, dei har bokmål som hovudmål, dei aller fleste. Eg hadde i mi tid nynorsk som hovudmål, og skriv i dag begge, utan å tenkje over det. Eg veit  ikkje eingong alltid kva mål eg skriv, før eg ser etter. Bokmål som sidemål har aldri kosta meg meir enn ein halv kalori. 

Anonymkode: 98084...46f

Vi er forskjellig. Jeg gikk yrkesfag. Trengte ikke nynorsk 

På 9.5.2018 den 8.06, Anonym bruker skrev:

Vanskelig problemstilling, men jeg ville nok valgt bokmål, både av den grunn du nevner og at jeg... kremt... syns nynorsk er helt ubrukelig. Kan ikke forstå hvilken bruk barnet mitt skal ha av det som voksen. 

Anonymkode: e3203...591

Kan jo håpe at skolen klarer å fungere som en motvekt til deg, og gjøre barnet litt mer reflektert og oppegående enn opphavet sitt.

Anonymkode: ea249...429

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan jo håpe at skolen klarer å fungere som en motvekt til deg, og gjøre barnet litt mer reflektert og oppegående enn opphavet sitt.

Anonymkode: ea249...429

Ja, la oss håpe på det. Hvis ikke har hun ingen håp i livet, stakkars. En mor som ikke ser meningen med nynorsk, tenke seg til. Burde ikke fått barn i det hele tatt egentlig.

Fikk forresten 6 i nynorsk både i standpunkt på ungdomsskolen og eksamen på videregående, men må si det føles som største sløsinga av tid i løpet av hele skolegangen min. Skulle heller gjerne lært meg et fremmedspråk til eller fordypet meg i historie. Det ville jeg hatt bruk for idag. Nynorsken har jeg per dags dato aldri brukt etter jeg ble ferdig på skolen (nå bor jeg på Østlandet da!) 

Anonymkode: e3203...591

På ‎10‎.‎05‎.‎2018 den 21.35, Anonym bruker skrev:

Mener du vi bør gå for nynorsk da? Pga svarene? 

Jeg har aldri fått bruk for nynorsk i mitt voksne liv, heller ikke min mann. Begge hadde nynorsk på barneskolen.

Ta et eksempel: i barnehagen har de jobbet mye med forberedelser til skolestart. Jobbet med å kjenne etter FØLELSER. Hva FØLER du nå...osv.. og vipps er FØLELSER blitt til KJENNSLER. Er mange ord som ikke ligner en gang... fra dagligtale til nynorsk? Eller tar jeg feil? De skal bøye ord og de skal skrive stil.  Hvordan klare å hjelpe? Jeg har hjulpet storesøster MYE, og vært sjeleglad for at hun har bokmål...

Jenta er i tillegg prematur. Kanskje det blir vanskeligere for henne?

Det kommer nok til å gå bra uansett tenker jeg.....

Hi

Men hvorfor spør du da? Da har du jo tydeligvis allerede bestemt deg?

Anonymkode: 80071...d5f

Annonse

Nynorsk nå er litt krampaktig og det er kun et spørsmål om tid før det forsvinner som obligatorisk sidemål. Gradvis vil det nok også bli borte som hovedmål.

Litt trist kanskje, men det er den veien det går. 

Anonymkode: 78ce2...eb8

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nynorsk nå er litt krampaktig og det er kun et spørsmål om tid før det forsvinner som obligatorisk sidemål. Gradvis vil det nok også bli borte som hovedmål.

Litt trist kanskje, men det er den veien det går. 

Anonymkode: 78ce2...eb8

Supert 😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...