Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang valg av hovedmål på skolen ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt nynorsk. 

Bokmål er enkelt å plukke opp etter hvert ettersom det meste på TV og de fleste bøker er på bokmål. Å være god i nynorsk er et fortrinn i mange offentlige stillinger.

I tillegg vil nynorskklassene mange steder være mer stabile. Innflyttere, både fra andre land og fra andre steder i Norge, velger oftere bokmål. Familiene til barna i nynorskklassene har ofte en sterkere tilknytning til stedet de bør og klassemiljøet blir derfor ofte bedre.

Anonymkode: 8faa6...9b0

Enig i dette, av samme grunner. At jenta di får en tryggere skolestart ved å ha bestevenninnen i samme klasse er bare et ekstra pluss.

Velg nynorsk :)

Anonymkode: 7e399...38d

Jeg ville valgt nynorsk, nynorskelevene er mystisk nok bedre enn bokmålelevene i både hovedmål og sidemål.

Vi valgte nynorsk til våre og var veldig spent på om vi ville være i stand til å yte leksehjelp. Det har gått overraskende bra, og eldste som går på videregående behersker begge målformene like godt. Han hadde nok ikke blitt god i nynorsk med kun sidemålsundervisning, og ligger ikke etter bokmålselever i bokmål.

Anonymkode: b52da...626

Eg hadde sjølvsagt valt nynorsk, ynskte det for ungane våre og, men det var ikkje eit tilbod her.   Som nynorskbrukar får du bokmålet tilnærma "gratis".  Eg la svært lite energi ned i å lære bokmål i si tid. 

Nokon kjenningar bur ein stad der det er ein klasse av kvar målform.  Der er nynorskklassen minst, men med dei fleste "innfødde" frå bygda, medan bokmålsklassen er større og med meir "gjennomtrekk" av folk som flyttar til og frå.  Dei har valt nynorsk til alle ungane pga klassemiljø.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt klart nynorsk. Det vil gi henne mye gratis senere. Bokmål lærer hun seg uansett.

Dessuten er nynorsk vårt vakreste skriftspråk!

Anonymkode: 60cbb...17a

Samisk er mer vakkert.

Annonse

1 time siden, Oladritiboks skrev:

Samisk er mer vakkert.

Ettersom jeg ikke kan samisk så må jeg si meg uenig. Samisk skriftspråk sier meg ingenting, det er bare uforståelige tegn.

Men samisk som TALESPRÅK mener jeg er vakkert å høre på. 

Anonymkode: 60cbb...17a

7 timer siden, Optatium skrev:

Hun må ikke. Hun har rett på å velge nynorsk som hovedmål, men det blir mer jobb for skolen. 

Til hi:Jeg ville definitivt valgt nynorsk. Du klarer å hjelpe med leksene fordi dere lærer sammen. Dessuten er ikke nynorsk hva det en gang var. 2012 reformen endret mye og det har nå veldig mange likhetstrekk med bokmål. Selv velger jeg å skrive konservativ nynorsk, men det er fordi jeg syns det er enklere. 

Nei, tenk fortrinn for videre skolegang, stabilitet i klasserom og mangfold. ☺️

Hilsen norsklæreren 

Nei, det kan ein ikkje. Ein må samla ti elevar for at dei skal laga nynorskklasse. 😖

Anonymkode: 5e1c0...f32

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det kan ein ikkje. Ein må samla ti elevar for at dei skal laga nynorskklasse. 😖

For å få egen klasse må man være ti. Det betyr ikke at man må være ti elever for å ha et annet hovedmål enn resten av klassen. Derav ekstraarbeidet.

Eg hadde vald nynorsk. Mine to eldste har hatt nynorsk heile vegen, og har utan tvil eit stort fortrinn til til dømes eksamen i hovudmål og sidemål. De har óg vald nynorsk sjølve som hovudmål på vidaregåande, noko eg er mykje glad for. 

Anonymkode: 26be3...7b0

1 time siden, Anonym bruker skrev:

For å få egen klasse må man være ti. Det betyr ikke at man må være ti elever for å ha et annet hovedmål enn resten av klassen. Derav ekstraarbeidet.

Dette er då slett ikkje det verken mållaget eller skulen har opplyst om. 🙁 Har ein krav på nynorskundervisning som einaste nynorskelev på barneskulen? har du link til ein stad dette står? 😊

Annonse

Mange gode argument for nynorsken her, og svært mange subjektive argument for bokmål. Eg har aldri høyrt nokon klage over at dei hadde nynorsk som hovudmål på barneskulen. Sjølv vaks eg opp i ein nynorskkommune, men bytta seinare til bokmål då eg flytta til bokmålsland. Eg angra i mange år og nytta vidareutdanning som eir høve til å bytte igjen. Det har vore utfordrande, nynorsken har endra seg og bokmål er dominerande både i litteratur og hjelpemiddel som til eksempel stavekontroll på telefonen.

Om barna mine hadde vekse opp ein plass dei ville få støtte for nynorsk i til eksempel dialekt, hadde valet vore enkelt for min del. Det at eg etterkvart er blitt ganske god i nynorsk er heilt ubetydeleg i forhold til støtten i medier og tekstar rundt dei. Som forelder til barn som får opplæring i nynorsk ville eg mellom anna ha sørga for at det var nynorske bøker tilgjengeleg. I din situasjon hadde eg gått for nynorsk av alle grunnane du har fått presentert i tråden.

Heilt til slutt:

"Eg kjenner ein som bytte frå nynorsk til bokmål då han byrja på vidaregåande. I dag er han einsam, ugift, arbeidslaus, alkoholisert og ute av stand til å gjere greie for seg. Dessutan ser han ikkje ut. Luktar gjer han også. Alle eg kjenner som heldt på nynorsken då dei byrja på vidaregåande, har idag interessante og godt betalte jobbar, mange gode vener og ekstremt stimulerande kjærleiksliv. Dessutan ser dei bra ut, alle som ein. Fine tenner har dei også. Eg berre nemner det."
- Are Kalvø

Anonymkode: 834bd...c51

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Vi går nok for bokmål...

Anonymkode: fcf73...2ce

Javel, kvifor ba du om innspel da, sidan du slett ikkje hadde til intensjon å ta omsyn til dei? I denne tråden er det massiv støtte til nynorsk, i svaret ditt klarer du ikkje eingong å presentere eit einaste argument for kvifor de likevel vel bokmål. 

Anonymkode: 98084...46f

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Javel, kvifor ba du om innspel da, sidan du slett ikkje hadde til intensjon å ta omsyn til dei? I denne tråden er det massiv støtte til nynorsk, i svaret ditt klarer du ikkje eingong å presentere eit einaste argument for kvifor de likevel vel bokmål. 

Anonymkode: 98084...46f

Mener du vi bør gå for nynorsk da? Pga svarene? 

Jeg har aldri fått bruk for nynorsk i mitt voksne liv, heller ikke min mann. Begge hadde nynorsk på barneskolen.

Ta et eksempel: i barnehagen har de jobbet mye med forberedelser til skolestart. Jobbet med å kjenne etter FØLELSER. Hva FØLER du nå...osv.. og vipps er FØLELSER blitt til KJENNSLER. Er mange ord som ikke ligner en gang... fra dagligtale til nynorsk? Eller tar jeg feil? De skal bøye ord og de skal skrive stil.  Hvordan klare å hjelpe? Jeg har hjulpet storesøster MYE, og vært sjeleglad for at hun har bokmål...

Jenta er i tillegg prematur. Kanskje det blir vanskeligere for henne?

Det kommer nok til å gå bra uansett tenker jeg.....

Hi

Jeg tror du gjør et rett valg hi. Blir helt feil å velge nynorsk bare pga venninnen, foreldrene hennes vurderer tydeligvis ikke å plassere henne i bokmålsklassen pga din jente, just sayin´. 

Anonymkode: f411c...6d7

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du vi bør gå for nynorsk da? Pga svarene? 

Jeg har aldri fått bruk for nynorsk i mitt voksne liv, heller ikke min mann. Begge hadde nynorsk på barneskolen.

Ta et eksempel: i barnehagen har de jobbet mye med forberedelser til skolestart. Jobbet med å kjenne etter FØLELSER. Hva FØLER du nå...osv.. og vipps er FØLELSER blitt til KJENNSLER. Er mange ord som ikke ligner en gang... fra dagligtale til nynorsk? Eller tar jeg feil? De skal bøye ord og de skal skrive stil.  Hvordan klare å hjelpe? Jeg har hjulpet storesøster MYE, og vært sjeleglad for at hun har bokmål...

Jenta er i tillegg prematur. Kanskje det blir vanskeligere for henne?

Det kommer nok til å gå bra uansett tenker jeg.....

Hi

Bare for å ødelegge argumentet ditt - følelsar er også korrekt nynorsk.

De må sjølvsagt få velje det de vil, men er berre litt nysgjerrig på kvifor du skriv ein tråd der du spør om kva du skal velje, når du tydelegvis har bestemt deg på førehand? (og du kunne hatt godt av å få oppdatert nynorsken din, for ein kan fint skrive følelsar og å føle på nn)

-og dessuten: https://forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/07/nynorsken-gjer-elevane-i-sogn-og-fjordane-flinkare

19 minutter siden, soleia skrev:

De må sjølvsagt få velje det de vil, men er berre litt nysgjerrig på kvifor du skriv ein tråd der du spør om kva du skal velje, når du tydelegvis har bestemt deg på førehand? (og du kunne hatt godt av å få oppdatert nynorsken din, for ein kan fint skrive følelsar og å føle på nn)

-og dessuten: https://forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/07/nynorsken-gjer-elevane-i-sogn-og-fjordane-flinkare

Jeg skrev i hi: "Jeg ønsker egentlig bokmål...." Du mener at jeg nå bør velge nynorsk pga deres svar...eller? 

Du elsker tydeligvis nynorsk, jeg hater nynorsk. Idiotisk at vi skal ha 2 skriftspråk. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du gjør et rett valg hi. Blir helt feil å velge nynorsk bare pga venninnen, foreldrene hennes vurderer tydeligvis ikke å plassere henne i bokmålsklassen pga din jente, just sayin´. 

Anonymkode: f411c...6d7

Ja. Har tenkt mye på det. De 2 jentene som har vært bestevenner i mange år.... betyr visst ikke så mye...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev i hi: "Jeg ønsker egentlig bokmål...." Du mener at jeg nå bør velge nynorsk pga deres svar...eller? 

Du elsker tydeligvis nynorsk, jeg hater nynorsk. Idiotisk at vi skal ha 2 skriftspråk. 

Lurte berre på motivasjonen til å skrive innlegget.  Sjølvsagt legg foreldra til veninna andre moment til grunn for valet sitt enn at dei to jentene er veninner, på same måte som du tydelegvis gjer det. Dei kan då godt vere vener sjølv om dei går i paralellklassar. 

1 minutt siden, soleia skrev:

Lurte berre på motivasjonen til å skrive innlegget.  Sjølvsagt legg foreldra til veninna andre moment til grunn for valet sitt enn at dei to jentene er veninner, på same måte som du tydelegvis gjer det. Dei kan då godt vere vener sjølv om dei går i paralellklassar. 

Jeg var sånn i tvil og ville høre andre sine innspill.... og mye pga at barnet her er lei seg fordi de ikke kommer i klasse.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...