Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang valg av hovedmål på skolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten vår vil gå i klasse med bestevenninnen. Det betyr at vi må velge nynorsk som skriftspråk. Jeg ønsker egentlig bokmål... 

Det er en ganske liten skole. Det blir 1 bokmålsklasse og 1 nynorskklasse. 

Hva ville du gjort? Ser ikke for meg at jeg skal klare å hjelpe med leksene når det er nynorsk 

Anonymkode: fcf73...2ce

Fortsetter under...

Skrevet

Vanskelig problemstilling, men jeg ville nok valgt bokmål, både av den grunn du nevner og at jeg... kremt... syns nynorsk er helt ubrukelig. Kan ikke forstå hvilken bruk barnet mitt skal ha av det som voksen. 

Anonymkode: e3203...591

Skrevet

Hvor gamle er de? Har de hatt nynorsk som hovedmål før? 

Jeg hadde nynorsk som hovedmål på barneskolen, men byttet til bokmpl på ungdomsskolen. Angrer. 

Anonymkode: d0afe...499

Skrevet

Jeg ville valgt nynorsk. 

Bokmål er enkelt å plukke opp etter hvert ettersom det meste på TV og de fleste bøker er på bokmål. Å være god i nynorsk er et fortrinn i mange offentlige stillinger.

I tillegg vil nynorskklassene mange steder være mer stabile. Innflyttere, både fra andre land og fra andre steder i Norge, velger oftere bokmål. Familiene til barna i nynorskklassene har ofte en sterkere tilknytning til stedet de bør og klassemiljøet blir derfor ofte bedre.

Anonymkode: 8faa6...9b0

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt nynorsk. 

Bokmål er enkelt å plukke opp etter hvert ettersom det meste på TV og de fleste bøker er på bokmål. Å være god i nynorsk er et fortrinn i mange offentlige stillinger.

I tillegg vil nynorskklassene mange steder være mer stabile. Innflyttere, både fra andre land og fra andre steder i Norge, velger oftere bokmål. Familiene til barna i nynorskklassene har ofte en sterkere tilknytning til stedet de bør og klassemiljøet blir derfor ofte bedre.

Kunne ikke vært mer enig i dette. Jeg er selv oppvokst med bokmål.

Anonymkode: 814ab...316

Skrevet

Delte meninger her... ikke lett.

Men er et poeng at nynorsk elevene har sikkert mer tilknytning til stedet vi bor

De er 6 år... Er vi voksne som må ta et valg. Barna forstår jo ikke hva valget av språk innebærer... 

Annonse

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt nynorsk. 

Jeg er forresten oppvokst med nynorsk, men husker ikke noe særlig av det 🙈🙈

H.i.

Skrevet

Med nynorsk som hovedmål får man mye gratis på vgs mtp sidemål. 

Vi hadde samme dilemmaet med vår skolestarter og har valgt nynorsk. Både pga at det er skriftspråket til kommunen og pga at bokmål lærer de godt uansett. 

Anonymkode: ead57...853

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt nynorsk. 

Skulle svare bokmål selvfølgelig, og at hun får mange nye venninner i den nye klassen + at bestevenninnen møter hun i friminuttene. Men så leste jeg dette svaret og da ble jeg i tvil. Dette var veldig gode argumenter.

Anonymkode: b9722...0a8

Skrevet

Velg nynorskklassen.

Bokmål kommer hun til å lære seg uansett, men nynorsk er "nå eller aldri".

Vi hadde litt av samme problemstilling, men har aldri angret på at vi gikk for nynorsk. Leksehjelp blir sikkert ingen problem. ;) 

(Dessuten får jenta di gå i klasse med bestevenninnen sin. Det er jo et pluss. ;)

Skrevet

Jeg hadde valgt nynorsk. Det er bare positivt. Du kan jo hjelpe henne med leksene likevel. De aller fleste lekser krever ikke at du kan det godt, og om du har hatt det selv, så kommer nok mye tilbake også. Venner er veldig viktig for barn i barneskolealder. Om dere lar dem gå sammen kan de ha noe fint i mange år framover, kanskje hele livet. Nynorsk er en fordel å ha både på CV og for samlet karaktersnitt senere. Den ulempen at du ikke kan hjelpe henne med noen veldig, veldig få lekseoppgaver er liten ift. fordelene ved å gå i nynorskklassen.

Anonymkode: 642fd...df5

Skrevet

Nå tror jeg ikke nødvendigvis på at 6 åringene er bestevenner for alltid, selv om de føler det slik i dag. Barna får mange nye venner på skolen, og mange av vennskapene fra barnehagen kan endre seg når hverdagen endres.

Men, jeg tror vel at jenta kan ha mange fordeler av å gå i en nynorskklasse. Tipper at mange av foreldrene der er bevisste og følger opp og hun vil jo få et fortrinn senere som er god i nynorsk.

Skrevet

Jeg hadde nynorsk som hovedmål og var veldig glad for det da vi skulle begynne med sidemål. Bokmål som sidemål er mye enklere, for det lærer man uansett gjennom bøker og media. Det er den absolutt største fordelen slik jeg ser det. Men jeg har ikke brukt nynorsk etter ungdomsskolen og husker lite av det i dag.

Anonymkode: d39a7...f3e

Annonse

Skrevet

Jeg hadde ikke latt det at venninnen skal gå i nynorskklassen påvirke mitt valg. Hvem som er bestevenninnen kan endre seg raskt når de er 6 år og burde ikke ha noen betydning. Det viktige er hvilket skriftspråk dere vil at deres datter skal ha som hovedmål. 

Anonymkode: 3a184...277

Skrevet

Jeg ville valgt nynorsk.  Da får hun nye gratis.  

Hilsen realist som ble ansatt i bedrift med nynorsk som målform. Og brått måtte finne frem den gule ordlista fra vgs igjen. Hjelpe meg så lang tid jeg brukte på å skrive mailer de første ukene! 🙈

(Og jeg snakker tilnærmet rent nynorsk)

Anonymkode: 16a3d...659

Skrevet

Jeg ville valgt bokmål. Som du sier selv kan du ikke hjelpe henne med rettskriving og nynorsk er en bygde-kuriositet

Anonymkode: f411c...6d7

Skrevet

Nynorsk er ikke så "striks" som det var før. Jeg hadde nynorsk på barne -og ungdomsskolen, og ser at det er mye enklere med nynorsk nå enn i "min tid". Begge våre har/har hatt nynorsk på barneskolen (kunne ikke velge), og eldstemann valgte nynorsk videre på ungdomsskolen. Veldig greit syns jeg, da de lærer seg bokmål uansett, og dermed vil få det mye enklere når de skal ha sidemål. Alle må jo ha sidemål, så nynorsk kommer de borti uansett.

Skrevet

Hva skal hun med nynorsk? Er ikke det snart på vei ut? Har aldri hatt bruk for det. 

Anonymkode: 20431...46a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal hun med nynorsk? Er ikke det snart på vei ut? Har aldri hatt bruk for det. 

Bruk for det er jo en ting, men enn så lenge må jo alle ha sidemål.

Skrevet
41 minutter siden, MTF skrev:

Bruk for det er jo en ting, men enn så lenge må jo alle ha sidemål.

Joa, men bedre med noen timer sidemål enn å ha det full tid vel?

Skrevet

Eg skulle ynskja eg kunne få dette valet!! Her er jenta mi nødt til å velja bokmål, då det ikkje finst nynorskklassar. 

Nynorskelevar er generelt flinkare i språk og blir gode i begge målformer. Miljøet i nynorskklassar er ofte meir stabilt som nemd over her. 

Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 5e1c0...f32

Skrevet

Nynorsk. 

Anonymkode: bcd5c...807

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joa, men bedre med noen timer sidemål enn å ha det full tid vel?

Det er jo så, men nynorsk er som sagt ikke så nynorsk (hvis man kan si det sånn) som det var før, så å ha det fra barneskolen av og venne seg til å bruke det som hovedmål på skolen, gjør jo at sidemålet blir en lek når den tid kommer. Tror nok det er andre veien for de som får nynorsk som sidemål.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eg skulle ynskja eg kunne få dette valet!! Her er jenta mi nødt til å velja bokmål, då det ikkje finst nynorskklassar. 

Nynorskelevar er generelt flinkare i språk og blir gode i begge målformer. Miljøet i nynorskklassar er ofte meir stabilt som nemd over her. 

Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 5e1c0...f32

Hun må ikke. Hun har rett på å velge nynorsk som hovedmål, men det blir mer jobb for skolen. 

Til hi:Jeg ville definitivt valgt nynorsk. Du klarer å hjelpe med leksene fordi dere lærer sammen. Dessuten er ikke nynorsk hva det en gang var. 2012 reformen endret mye og det har nå veldig mange likhetstrekk med bokmål. Selv velger jeg å skrive konservativ nynorsk, men det er fordi jeg syns det er enklere. 

Nei, tenk fortrinn for videre skolegang, stabilitet i klasserom og mangfold. ☺️

Hilsen norsklæreren 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jenten vår vil gå i klasse med bestevenninnen. Det betyr at vi må velge nynorsk som skriftspråk. Jeg ønsker egentlig bokmål... 

Det er en ganske liten skole. Det blir 1 bokmålsklasse og 1 nynorskklasse. 

Hva ville du gjort? Ser ikke for meg at jeg skal klare å hjelpe med leksene når det er nynorsk 

"Hjelpe med leksene"? Du skal da ikke undervise henne.

Ta nynorskklassen. Bokmål lærer de uansett.

Anonymkode: d4a83...7cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...