Gå til innhold

Ditt beste tips mot forstoppelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minstemann på 4 sliter med treg, hard mage. Den siste måneden har hun fått lactulose annenhver dag, men det hjelper liksom ikke så bra som vi hadde håpet. Hun drikker masse i løpet av dagen, er i bevegelse, men magen er som betong.... 

Nå har jeg begynt å legge knuste linfrø i kokende vann om kvelden og så silt det på morgenen og blander det i Biola. 

Men jeg  synes så synd på henne, det er tydelig at hun sliter. 

Har dere kloke damer noen råd? 

Anonymkode: d77cc...b12

Fortsetter under...

Skrevet

Snakk med legen om resept på Movicol. Event Lactulose morgen og kveld, men siden barnet er så lite bør du ikke starte noe uten å ha snakket med lege.

Anonymkode: 2a136...ca8

Skrevet

Har en straks fireåring selv med samme problem. Lactoluse funker ikke, men ble anbefalt  vi-siblin på apoteket og det hjelper veldig!! Gikk fra å bæsje steinhardt en gang i uka til å bæsje normalt nesten hver dag. I begynnelsen bæsjet han hver dag, men nå blir det gjerne annenhver ca. Må drikke mye i tillegg.. problemet er bare at det tydeligvis smaker forferdelig. Vi må blande det i nugatti for å lure det ned. 

Neste for oss blir movicol om det slutter å ha effekt. Her er problemet lite fiber, så lurer det inn der jeg kan i tillegg. Får svisker i sjokolademelk i helgene, smoothie, Biola, mye rosiner, linfrø i frokostblanding, i pannekaker osv. 

Anonymkode: 6fc71...5c7

Skrevet

Vi brukte movicol junior ei god stund. 

Men pga store hudproblemer ble vi anbefalt å prøve melkefri diett noen uker. Da ordnet magen seg i samme slengen.  

Så nå lever barnet uten melk og uten movicol.  (Og får det i seg melk, får det 15 bleier påfølgende dag..).

Anonymkode: da6de...e87

Skrevet

Takk for svar. 

Har allerde kuttet ned på melken, maks to glass for dagen av vanlig melk, men hun får biola. 

Skal bestille en legetime og be om movicol. Vet at andre også har hatt god erfaring med det. Har villet prøve å løse det i det lengste med kosthold og litt lactulose, men nå går det ikke lenger. 

Skrevet

Tenker det kan være lurt å se på årsaken til forstoppelsen. Allergier, lite fordøyelsesenzymer (spise mat som inneholder masse enzymer, feks ananas og kiwi), for lite eller mye fiber i kosten, barnet kniper igjen, lite væskeinntak osv. 

Anonymkode: 48c4d...773

Annonse

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en straks fireåring selv med samme problem. Lactoluse funker ikke, men ble anbefalt  vi-siblin på apoteket og det hjelper veldig!! Gikk fra å bæsje steinhardt en gang i uka til å bæsje normalt nesten hver dag. I begynnelsen bæsjet han hver dag, men nå blir det gjerne annenhver ca. Må drikke mye i tillegg.. problemet er bare at det tydeligvis smaker forferdelig. Vi må blande det i nugatti for å lure det ned. 

Neste for oss blir movicol om det slutter å ha effekt. Her er problemet lite fiber, så lurer det inn der jeg kan i tillegg. Får svisker i sjokolademelk i helgene, smoothie, Biola, mye rosiner, linfrø i frokostblanding, i pannekaker osv. 

Anonymkode: 6fc71...5c7

Vi-Siblin er lurt. Og et tilsvarende kosttilskudd som er litt mer finpulverisert heter Lunelax. Kanskje smaker det mindre ufyselig? 

Anonymkode: ef0d6...e92

Skrevet

Movicol er reseptfritt :)

Anonymkode: b80b1...dbf

Skrevet

Har dere forsøkt en ss linfrø i litt yoghurt eller Biola hver morgen, sammen med et stort glass vann? 

Det hjelper for voksne og barn her i huset, men vi har aldri forsøkt legemidler, så har ikke noe å sammenligne med. 

Anonymkode: dcb1c...3e1

Skrevet

Hi her

Jeg føler vi har prøvd det meste jeg kunne komme på, bortsett fra å gå til legen. 

Jeg passer på å gi mye drikke, frukt og grønnsaker, og ellers variert mat. Men nå har det nesten ikke kommet noe ut siden fredag..... Og når det ikke kommer noe ut, så spiser hun nesten ingenting heller... Og når det går så mange dager i mellom, så vegrer hun seg, for da gjør det vondt. 

Det er godt å høre hvilke erfaringer andre har, før jeg bestiller legetime. For da vet jeg litt mer om hva som har virket for andre. Og så pøser jeg på med drikke, vannmelon, linfrø i grøt og i biola i mellomtiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...