Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #1 Skrevet 7. mai 2018 Har dere noen råd, tips, advarsler og anbefalinger? Anonymkode: ae127...422
Zarina Skrevet 7. mai 2018 #2 Skrevet 7. mai 2018 Vi har vært på rundreise på Cuba for ca. 3 år siden. Reiste rundt i 1 uke og var siste uken i Varadero og slappet av slikket sol og fordøyde alle inntrykkene fra rundreisen. Fantastisk land som vi har lyst til å besøke igjen! Utrolig fascinerende historie og mange flotte plasser. Veldig glad for at vi hadde guidet tur, det gjorde at vi fikk utrolig mye med oss Hvor på Cuba har dere tenkt dere? Et tips er i alle fall å ta ut kontanter med en gang dere kommer til landet for det er mange steder de ikke tar kort. Det er også veldig begrenset med minibanker (da vi var der så hadde de vel 2 eller 3 minibanker i hele Havanna) Hvis dere reiser på egenhånd er det også et stort pluss å kunne spansk ettersom mange er veldig dårlige i engelsk utenfor de største turiststedene. Maten på Cuba er ikke stort å skryte av så hvis dere er ute etter matopplevelser ville jeg dratt til et annet land De lokale bussene (i alle fall i Havanna) er ment for befolkningen og slipper ikke på turister. Det er to valutaer der og turister får kun bruke cubanske dollar som er en turistvaluta. Et annet godt tips er å ta med seg masse tålmodighet! Det er ikke alltid ting går som planlagt eller avtalt og da får man enten bare vente eller finne andre løsninger Så lenge man klarer å ta ting med et smil så går det meste helt fint. Det er veldig lav kriminalitet i landet, men lommetyverier kan så klart forekomme selv om det er sjeldent. Ellers styres jo alt av staten. De har et merkelig og fascinerende system for økonomi o.l. Hvis vi reiser tilbake noen gang så har vi lyst til å bo i casa particulares. Men da er det anbefalt å snakke spansk ettersom engelskunnskapene er dårlige. Dette ble veldig rotete og jeg kunne sikkert skrevet en hel dag om Cuba, men håper du fikk en liten oversikt. Hvis du lurer på noe konkret så kan jeg heller prøve å svare bedre
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #3 Skrevet 7. mai 2018 Tusen takk! Vi skal reise rundt på egenhånd, ja. Jeg kan litt spansk (og er intenst på Duolingo for bli enda bedre til vi reiser). Vi skal bl.a. til Havana og Trinidad, pluss noen dager på en resort a la Varadero. Både i Havana og Trinidad skal vi bo i Casas particulares - det var menge steder veldog vanskelig å få hotellrom...Vi skal kun reise i drøye 2 uker. Var det vanskelig å få visum? Har inntrykk av at det er litt komplisert, Vi driver nå og kopierer passene våre og har laget passbilder og printet ut skjema som skal sendes til ambassaden... Anonymkode: ae127...422
Zarina Skrevet 7. mai 2018 #4 Skrevet 7. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Tusen takk! Vi skal reise rundt på egenhånd, ja. Jeg kan litt spansk (og er intenst på Duolingo for bli enda bedre til vi reiser). Vi skal bl.a. til Havana og Trinidad, pluss noen dager på en resort a la Varadero. Både i Havana og Trinidad skal vi bo i Casas particulares - det var menge steder veldog vanskelig å få hotellrom...Vi skal kun reise i drøye 2 uker. Var det vanskelig å få visum? Har inntrykk av at det er litt komplisert, Vi driver nå og kopierer passene våre og har laget passbilder og printet ut skjema som skal sendes til ambassaden... Anonymkode: ae127...422 Både havanna og trinidad er nydelige steder. Visum ble ordnet for oss av reiseselskapet og eneste vi måtte gjøre var å betale 20 dollar pr. pers på slyplassen når vi skulle hjem. Skal man ordne slike ting på egenhånd så er det vel gjerne litt styrete, men tror ikke det skal være noe vanskelig å få det innvilget i alle fall. Eneste jeg har hørt fra andre (ingen erfaring selv) er at det kan være utfordrende å komme inn i USA etter man har vært på Cuba, men mulig det er annerledes nå som det har blitt mer åpenhet mellom landene. Vi reiste også i 2 uker hvorav en var rundreise. på den første uken overnattet vi på 3 ulike steder og besøkte mange plasser. Intensivt og slitsomt, men utrolig spennende å oppleve så masse forskjellig Veldig godt å ha noen dager til å slappe av på før man resier hjem igjen. Cienfuegos er også et veldig fint sted, ellers synes vi det var artig å besøke tobakksplantasje og fabrikk. Guiden vår anbefalte oss å ta en tur ut i gatene og feste med de lokale i Havanna, men vi rakk desverre ikke det. Folket der er utrolig vennlige og det er en utrolig miks av ulike folk på samme sted Folk er tolerante og det spiller liksom ingen rolle hvordan du ser ut eller kler deg eller oppfører deg, alt er ok Eller kan dere kanskje være forberedt på at det finnes lite ressurser til å reparere ødelagte ting så busser kan plutselig bryte sammen og heiser som funker ene dagen funker kanskje ikke neste. De fikser ting med det de har og får det til å funke (i alle fall en liten stund ). En veldig viktig ting: Dere må kunne dokumentere at dere har reiseforsikring når dere ankommer landet. Denne MÅ være på engelsk. Dette var rundreisen vi var på, kanskje dere kan finne noe nyttig info som kan gjelde for dere der? http://docplayer.me/20691246-T-il-deg-som-skal-pa-rundreisen-kontrastenes-cuba-na-skal-du-snart-av-sted-pa-nye-spennende-eventyr-for-a-gjore-planleggingen-enklere-har-vi-satt-s.html signerer det som skrives her : http://blogg.apollo.no/2015/09/11/reiseekspertens-beste-tips-til-cuba/ Jeg er totalt forelsket i Cuba og kjenner jeg er litt misunnelig på dere som skal reise
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #5 Skrevet 7. mai 2018 18 minutter siden, Zarina skrev: Både havanna og trinidad er nydelige steder. Visum ble ordnet for oss av reiseselskapet og eneste vi måtte gjøre var å betale 20 dollar pr. pers på slyplassen når vi skulle hjem. Skal man ordne slike ting på egenhånd så er det vel gjerne litt styrete, men tror ikke det skal være noe vanskelig å få det innvilget i alle fall. Eneste jeg har hørt fra andre (ingen erfaring selv) er at det kan være utfordrende å komme inn i USA etter man har vært på Cuba, men mulig det er annerledes nå som det har blitt mer åpenhet mellom landene. Vi reiste også i 2 uker hvorav en var rundreise. på den første uken overnattet vi på 3 ulike steder og besøkte mange plasser. Intensivt og slitsomt, men utrolig spennende å oppleve så masse forskjellig Veldig godt å ha noen dager til å slappe av på før man resier hjem igjen. Cienfuegos er også et veldig fint sted, ellers synes vi det var artig å besøke tobakksplantasje og fabrikk. Guiden vår anbefalte oss å ta en tur ut i gatene og feste med de lokale i Havanna, men vi rakk desverre ikke det. Folket der er utrolig vennlige og det er en utrolig miks av ulike folk på samme sted Folk er tolerante og det spiller liksom ingen rolle hvordan du ser ut eller kler deg eller oppfører deg, alt er ok Eller kan dere kanskje være forberedt på at det finnes lite ressurser til å reparere ødelagte ting så busser kan plutselig bryte sammen og heiser som funker ene dagen funker kanskje ikke neste. De fikser ting med det de har og får det til å funke (i alle fall en liten stund ). En veldig viktig ting: Dere må kunne dokumentere at dere har reiseforsikring når dere ankommer landet. Denne MÅ være på engelsk. Dette var rundreisen vi var på, kanskje dere kan finne noe nyttig info som kan gjelde for dere der? http://docplayer.me/20691246-T-il-deg-som-skal-pa-rundreisen-kontrastenes-cuba-na-skal-du-snart-av-sted-pa-nye-spennende-eventyr-for-a-gjore-planleggingen-enklere-har-vi-satt-s.html signerer det som skrives her : http://blogg.apollo.no/2015/09/11/reiseekspertens-beste-tips-til-cuba/ Jeg er totalt forelsket i Cuba og kjenner jeg er litt misunnelig på dere som skal reise Herlig, tusen takk for utfyllende svar - nå gleder vi oss enda mer :-) Anonymkode: ae127...422
mispire Skrevet 7. mai 2018 #6 Skrevet 7. mai 2018 Ser du har fått gode svar her. Slenger med det jeg synes er viktigst. Vi vurderte å "spare penger" å reise billigst mulig. Men er utrolig glad for at vi ordnet sjåfør/taxi mellom stedene. Verdt hver en kr og vi fikk mye mer tid til ferie casa particulares fungerer veldig bra. Kjempefornøyd på alle stedene vi var. Vi startet i Havana og bodde hos en mann som ordnet casa's for resten av reisen for oss. Ordnet sjåfør første reise og. Vi har kontaktinfo om du ønsker varadero er fint. Alle snakker om avslapping der. Joda. Like mye avslapping som på grand canaria. Vi mistet Cuba da vi kom dit. Mest avslappende var det i Remedios. Reiste til en strand like ved der to dager på rad. Hadde nesten hele stranden for oss selv. Mye mer utbytte enn de 4 dagene på stappfull strand i Varadero. Og hvis du lurte på om "myten" om at verdens beste mojito får man i havana. Så stemmer den. Gled deg til salsamusikken i gatene. Og det fantastiske rare landet. 🤗🤗
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #7 Skrevet 7. mai 2018 20 minutter siden, mispire skrev: Ser du har fått gode svar her. Slenger med det jeg synes er viktigst. Vi vurderte å "spare penger" å reise billigst mulig. Men er utrolig glad for at vi ordnet sjåfør/taxi mellom stedene. Verdt hver en kr og vi fikk mye mer tid til ferie casa particulares fungerer veldig bra. Kjempefornøyd på alle stedene vi var. Vi startet i Havana og bodde hos en mann som ordnet casa's for resten av reisen for oss. Ordnet sjåfør første reise og. Vi har kontaktinfo om du ønsker varadero er fint. Alle snakker om avslapping der. Joda. Like mye avslapping som på grand canaria. Vi mistet Cuba da vi kom dit. Mest avslappende var det i Remedios. Reiste til en strand like ved der to dager på rad. Hadde nesten hele stranden for oss selv. Mye mer utbytte enn de 4 dagene på stappfull strand i Varadero. Og hvis du lurte på om "myten" om at verdens beste mojito får man i havana. Så stemmer den. Gled deg til salsamusikken i gatene. Og det fantastiske rare landet. 🤗🤗 Takk! Vi tenkte å leie en bil til kjøringen mellom steder - eller minibuss - vi er to familier som reiser sammen. Vi skal altså ikke til Varadero, men Cayo Santa Maria, som jeg tror er litt samme greien, men litt mindre turistfelle. Skal absolutt prøve mojitoen i Havana :-) Anonymkode: ae127...422
Zarina Skrevet 7. mai 2018 #8 Skrevet 7. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk! Vi tenkte å leie en bil til kjøringen mellom steder - eller minibuss - vi er to familier som reiser sammen. Vi skal altså ikke til Varadero, men Cayo Santa Maria, som jeg tror er litt samme greien, men litt mindre turistfelle. Skal absolutt prøve mojitoen i Havana :-) Anonymkode: ae127...422 Bare vær obs på at det er dårlig skiltet og lite internettdekning på Cuba, så ikke sikkert at det er så enkelt med GPS og den slags der. I tillegg må man betale forsikring utenom leien og den dekker ikke tyveri og liknende fra bilen dersom det skulle skje. Det er langt mellom bensinstasjonene og veiene er ikke opplyste på nattestid. Skulle man være uhenldig og kjøre på noen så blir man dømt skyldig og fengslet uansett skyld eller ikke. Bilene er også ofte i dårlig stand ettersom det er liten tilgang på bildeler på Cuba.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #9 Skrevet 7. mai 2018 Har vært på Cuba to ganger og reist rundt på egenhånd. Bodde hjemme hos folk i Casa Particulares og det var en fantastisk opplevelse. Kom virkelig innpå livene til folk. Varadero var det stedet vi likte minst, enig med sammenligningen med Gan Canaria, men veldig fin strand da. Mitt beste tips er å ikke kjøpe sigarer på svartebørs. Vi gjorde det og rommet vårt ble gjennomsøkt av politiet. Hadde heldigvis gjemt det godt så de ble ikke funnet, men det var en veldig skremmende opplevelse og jeg tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd hvis de hadde funnet det. Anonymkode: d32c7...e67
beef sister Skrevet 7. mai 2018 #10 Skrevet 7. mai 2018 Tidligere måtte du betale en sum for å komme ut av landet, nå gjelder ikke dette lenger. Visumet er alt du trenger. Har for øvrig vært på Cuba to ganger, og etter første reise har jeg vært flere ganger i USA. Jeg har aldri hatt problemer med innreise. Leie bil på Cuba? Det må være en risikosport. Hvis du ender opp strandet langs en vei, og det kan fort skje, det er tross alt ikke nye biler å oppdrive, tror jeg ikke at veihjelp er rundt rundt hjørnet akkurat. Hadde heller tatt buss eller betalt for sjåfør. Turister kan bruke begge myntenheter. Det var ikke lov tidligere, men er det nå. Det er heller ikke problematisk å ta bussene som de lokale tar. Du kan nå også leie gjennom Airbnb, og kan få en helt annen standard enn tidligere. Vi brukte dette nå, og det var bra. Internett er egentlig tilgjengelig nok - ved hjelp av Internettkort på offentlig steder. Mange casa particulares har også fått lov til å tilby Internett. Dette er en prøveordning i første omgang, ble jeg fortalt, men det er altså ikke vanskelig eller umulig å få tak i nett (har nesten nettopp vært der). Når det gjelder GPS, kan du laste ned kart fra for eksempel Google på forhånd. Da får du brukt kartene uten å trenge mobildata. Mitt beste tips må allikevel være å ikke glemme ting du kan komme til å trenge. Det er mulig typiske turiststeder kan by på litt mer, men det ville jeg ikke belaget meg på. Glemt solbriller? Med mindre du er heldig nok til å gå i den ene gaten i Havana hvor noen selger solbriller fra hjemmet sitt, kan du glemme å få tak i det. Det samme gjelder solkrem, medisiner, plaster, sjampo, lader, batteri - ja, alt egentlig. Mye dårlig mat, men dette har også blitt bedre. Det er tydelig at cubanere med familie i utlandet får mye hjelp, så det har kommet en del småkule restauranter her og der. Anbefaler denne restauranten: https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g147271-d9767182-Reviews-Lamparilla_Tapas_Cervezas-Havana_Ciudad_de_la_Habana_Province_Cuba.html Det var redningen vår, etter mange dager i Havana og liten matlyst. PS: hvis du er interessert i ballett, så er nasjonalballetten på Cuba rimelig interessant. Det er dessuten ganske billig for forestillinger.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #11 Skrevet 7. mai 2018 IKKE IKKE ABSOLUTT IKKE Varadero! Man reiser ikke til Cuba for å sole seg på Varaderos strender. Da CDN du like fjerne reise til Kreta eller Mallorca Anonymkode: 39a77...ad7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå