Gå til innhold

Hvilken medisinsk kompetanse har vernepleier i forhold til sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva kan en vernepleier gjøre, som IKKE en sykepleier kan? 

Anonymkode: f7296...767

Har du tatt begge utdanningene ?

Anonymkode: 8d887...a11

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva kan en vernepleier gjøre, som IKKE en sykepleier kan? 

Anonymkode: f7296...767

Vernepleiere har (mer) sosiologi enn sykepleiere, lærer mer om kommunikasjon og mellommenneskelige relasjoner. Jeg spurte meg selv her i forige uke hva jeg som vernepleier er god på, og snakket også med en kollega som er vernepleier. Vi var litt i tvil en god stund, og tenkte lenge før vi kom frem til at vi er utrolig gode på kommunikasjon.

At vernepleien er en lettere utdanning vil jeg kanskje ikke påstå. Nå har jeg selvfølgelig ikke gått sykepleien, så jeg har jo ingenting å sammenligne med, men jeg kan skrive under på at vernepleien ikke var et spesielt lett studie, selv om det er lettere når det er noe man kan litt om, og man interesserer seg for.

Begge er 3-årig, og man har på flere områder lik kompetanse.

Anonymkode: ec188...f8b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som vernepleier kan du ikke dosere eller feks sette injeksjoner eller ta blodprøver,  du kan ikke gi medisiner uten å ha rådført deg. Eks behovsmedisin. Du kan kun dele ut ferdig dosert. Vernepleier er " under" sykepleier der de er på samme sted.

Anonymkode: 3083b...4e6

Det stemmer i hvert fall ikke, hilsen sykepleier som arbeider med mange vernepleiere

Skrevet

Jeg opplever at sykepleiere har mer status enn vernepleiere. Jeg merker det selv i min egen jobb, det er vi sykepleiere som holder oversikt og tar det største ansvaret. Mulig det også er personavhengig. Sykepleier er en mer etablert utdannelse, mulig det er derfor det er slik. 

Skrevet

Jobber i psykiatrien og sykepleiere og vernepleier er sidestilt hos oss. 

Anonymkode: 88a2d...16e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vernepleiere har (mer) sosiologi enn sykepleiere, lærer mer om kommunikasjon og mellommenneskelige relasjoner. Jeg spurte meg selv her i forige uke hva jeg som vernepleier er god på, og snakket også med en kollega som er vernepleier. Vi var litt i tvil en god stund, og tenkte lenge før vi kom frem til at vi er utrolig gode på kommunikasjon.

At vernepleien er en lettere utdanning vil jeg kanskje ikke påstå. Nå har jeg selvfølgelig ikke gått sykepleien, så jeg har jo ingenting å sammenligne med, men jeg kan skrive under på at vernepleien ikke var et spesielt lett studie, selv om det er lettere når det er noe man kan litt om, og man interesserer seg for.

Begge er 3-årig, og man har på flere områder lik kompetanse.

Ikke enig! Følte at hele sykepleien var et kurs i mellommenneskelige relasjoner og kommunikasjon i relasjoner.!😜

Anonymkode: 34cbb...425

Skrevet

Jeg føler at sykepleiere selv tror de er mer verdt enn meg som vernepleier i bolig på avdeling med mest pleie. Har ikke selv valgt å bytte avdeling, og ville nok ikke gjort det dersom det ikke var behov for min kompetanse på denne avdelingen.

Men som nevnt over her, så har jeg tenkt over hva min kompetanse faktisk er. Vi vernepleiere har en såpass bred kompetanse at vi ikke liksom har fordypet oss ordentlig i noen ting. Jeg føler meg litt malplassert i pleie, men det er sikkert andre vernepleiere som har vært i praksis med mer pleie som er flinkere på det også.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva kan en vernepleier jobbe med som en sykepleier ikke kan?

Anonymkode: 23e37...399

På skole, miljøterapeut. Sykepleiere er stort sett stuck på sykehus og sykehjem.

Anonymkode: 9a6a5...ea1

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som vernepleier kan du ikke dosere eller feks sette injeksjoner eller ta blodprøver,  du kan ikke gi medisiner uten å ha rådført deg. Eks behovsmedisin. Du kan kun dele ut ferdig dosert. Vernepleier er " under" sykepleier der de er på samme sted.

Du blander nok med hjelpepleier. 

Anonymkode: f594a...54a

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skole, miljøterapeut. Sykepleiere er stort sett stuck på sykehus og sykehjem.

Sykepleiere kan jobbe på sykehus, sykehjem, boliger for funksjonshemmede, i psykiatrien, hjemmesykepleien, forsikringsselskaper, legekontorer osv. Mye mer allsidige arbeidsplasser enn du skisserer. 

Anonymkode: 5bcdd...864

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har to sykepleiere som jobber som miljøterapeuter i bofelleskapet der jeg jobber, og det søkes aktivt etter flere.

Jeg kjenner personlig en sykepleier som jobber på skole.

Ellers er det mange andre muligheter for sykepleiere enn på sykehjem og sykehus. Hjemmesykepleie, legevakt, bup, dps, osv.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sykepleiere kan jobbe på sykehus, sykehjem, boliger for funksjonshemmede, i psykiatrien, hjemmesykepleien, forsikringsselskaper, legekontorer osv. Mye mer allsidige arbeidsplasser enn du skisserer. 

Mange stillingsannonser jeg leser foretrekkes det type vernepleier, sosionom og barnevernspedagog. Er jobbsøker og vil for alt i verden bort fra sykehus. Men eneste jeg er kvalifisert til er sykehus og sykehjem. Hadde vært noe mer attraktiv om jeg hadde hatt psykiatri videreutdanning. Legekontor vil oftest ikke ha sykepleiere, de vil heller har helsesekretærer. Så nei, ikke mere allsidige arbeidsplasser.

Skrevet

Jeg kjenner sykepleiere som jobber i barnevernet, som miljøarbeider på skole og i bolig for mindreårige flyktninger.... 

Anonymkode: a661c...2ca

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mange stillingsannonser jeg leser foretrekkes det type vernepleier, sosionom og barnevernspedagog. Er jobbsøker og vil for alt i verden bort fra sykehus. Men eneste jeg er kvalifisert til er sykehus og sykehjem. Hadde vært noe mer attraktiv om jeg hadde hatt psykiatri videreutdanning. Legekontor vil oftest ikke ha sykepleiere, de vil heller har helsesekretærer. Så nei, ikke mere allsidige arbeidsplasser.

Jeg kjenner personlig sykepleier som jobber i alt fra forsikringsselskaper, legevakter, boliger for funksjonshemmede, legekontorer og i psykiatrien. Hvilke stillinger er det du søker på da? Det stemmer rett og slett ikke at sykepleiere er stuck på sykehus og sykehjem som du sier. 

Skrevet

Vernepleiere er bedre på miljøterapi, tilrettelegging, holistisk pleie og kommunikasjon enn sykepleiere. Sykepleierne er overlegne på somatisk pleie og observasjon.

Hilsen sosionomen som jobber i team med både vernepleier og sykepleier. 

Anonymkode: 9d975...718

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner personlig sykepleier som jobber i alt fra forsikringsselskaper, legevakter, boliger for funksjonshemmede, legekontorer og i psykiatrien. Hvilke stillinger er det du søker på da? Det stemmer rett og slett ikke at sykepleiere er stuck på sykehus og sykehjem som du sier. 

Joda forsikringsselskap vil gjerne ha sykepleiere, legevakta må jo ha sykepleiere.  Boliger for funksjonshemmede - ikke mange av dem der, blir ala sykehjem det, men sikkert yngre pasienter/ brukere. Legekontor foretrekker helsesekretærer. Psykiatrien, joda, men har man ingen erfaring derifra vil de ha sykepleiere med psykiatrisk etterutdanning. Poenget er at du ender opp med sykepleieroppgavene.

Men jeg snakker ut fra meg selv og mine erfaringer, jeg vil gjerne inn i miljøterapeut-stilling. Men da foretrekkes vernepleiere, barnevernspedagoger eller sosionomer. Min erfaring er at spl-utdanninga er mer og mindre ubrukelig utenom sykehus og sykehjem. Fordi vi er så somatisk rettet.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan en vernepleier.

Hilsen en sykepleier. 

Anonymkode: 058dc...925

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen vernepleier med de funksjonene i hjemmesykepleien,  hvertfall. 

I hjemmetjenesten der jeg har jobbet har vernepleier både satt injeksjoner og dosert medisin.

Anonymkode: 93aa7...b0e

Skrevet

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=119602953

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=119051672

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=118533849

https://www.finn.no/job/parttime/ad.html?finnkode=118385180

https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=119537864

samtlige av disse annonsene nevner sykepleie som relevant utdanning. Ingen av dem er på sykehus eller sykehjem.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke samtlige. Men beklager, til tross for din streben etter å overbevise meg, så er jeg uenig med deg. Det har med mine erfaringer og interesser å gjøre. Hadde jeg vært 19-20 år og i startgropa for valg av utdannelse, så hadde sykepleier vært uaktuelt. Angrer dypt og intenst på valget, og ser at vernepleiere og barnevernspedagoger er mer ettertraktet innenfor det jeg ønsker. Sykepleier»tittelen» min er ubrukelig og hadde jeg ikke vært avhengig av lønn hadde jeg sluttet på dagen.

Skrevet

Ikke samtlige. Men beklager, til tross for din streben etter å overbevise meg, så er jeg uenig med deg. Det har med mine erfaringer og interesser å gjøre. Hadde jeg vært 19-20 år og i startgropa for valg av utdannelse, så hadde sykepleier vært uaktuelt. Angrer dypt og intenst på valget, og ser at vernepleiere og barnevernspedagoger er mer ettertraktet innenfor det jeg ønsker. Sykepleier»tittelen» min er ubrukelig og hadde jeg ikke vært avhengig av lønn hadde jeg sluttet på dagen.

Mulig det er lettere for vernepleiere og barnevernspedagoger å få de jobbene du ønsker deg, men jo, samtlige av annonsene jeg linker til nevner sykepleie som relevant utdanning, og ingen av dem er på sykehus eller sykehjem.

Skrevet

FBC17D19-CFA7-4A63-801B-EBDFAC7F0065.thumb.jpeg.5b1a8ca215fe001d13322c11aefa7474.jpegMen uansett er d ikke primært spl de vil ha. Uansett, ut fra det jeg leser vil neppe sykepleieren være førstevalget.

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

FBC17D19-CFA7-4A63-801B-EBDFAC7F0065.thumb.jpeg.5b1a8ca215fe001d13322c11aefa7474.jpegMen uansett er d ikke primært spl de vil ha. Uansett, ut fra det jeg leser vil neppe sykepleieren være førstevalget.

Hvis du leser stillingsannonser på den måten du gjør med denne annonsen, så begrenser du dine egne muligheter. Her her nevnes også sykepleier i annonseteksten. Det er ellers også mulig å søke på, og få, stillinger der sykepleier ikke er nevnt, hvor de f.eks. søker tre årig relevant høyere utdanning, eller lignende. 

Skrevet
10 timer siden, Eliseflisa skrev:

Jeg opplever at sykepleiere har mer status enn vernepleiere. Jeg merker det selv i min egen jobb, det er vi sykepleiere som holder oversikt og tar det største ansvaret. Mulig det også er personavhengig. Sykepleier er en mer etablert utdannelse, mulig det er derfor det er slik. 

Dette er ikke personavhengig, men holdningsavhengig. Jeg er sykepleier og jobber med vernepleiere, alle er sidestilt og gjør samme jobben. Det er fordi vi har en leder og et miljø som setter pris på tverrfaglighet. Sykepleiere har litt mer fokus på somatikk, men vernepleiere tar det også med i vurderinger. Vernepleiere har mer sosialfaglig. At det er en mer etablert utdannelse er mulig litt sant, men du skal være forsiktig, det nærmer seg fort 100’år siden de første vernepleiere ble utdannet.

Så tydelig at det er mange her som ikke vet noe om vernepleiere, og man bør ikke svare på det man ikke vet nok om. Jeg mener jeg har blitt en bedre sykepleier av å jobbe med vernepleiere, fordi jeg ser flere ting på ulike måter nå. Elsker arbeidsplassen min pga tverrfagligheten.

Anonymkode: 1e484...7b3

Skrevet

Her er en screenshot av nøyaktig samme stilling. Hvis du leser selve teksten står sykepleier ramset opp også. I tillegg står det skrevet under «nøkkelord» rett under der du selv har ringet rundt. 

Dessuten: du kan ikke la deg begrense av hvilke kvalifikasjoner de ber om i stillingsannonsen. Da må du skrive en søknad som overbeviser dem om at du er då bra at du er verdt å intervjue likevel. Jeg har selv klart å få en stilling som leder med personalansvar, hvor det viktigste kriteriet var at man måtte ha ledererfaring. Det hadde ikke jeg, men fikk jobben likevel. 

B6ADC407-96B8-4A25-AF77-9D5232A8BEB2.jpeg

Anonymkode: 58687...862

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...