Gå til innhold

Hvilken medisinsk kompetanse har vernepleier i forhold til sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt begge utdanningene til høsten, har fortsatt tid til å omprioritere i søknaden og vet ikke helt hvilken jeg skal gå for. Har prøvd å google akkurat det spørsmålet som er i overskriften, uten å helt få svar. Kan vernepleier jobbe på sykehus for eksempel? Sette sprøyter? Dele ut medisin? Det viktigste for meg er å ha lett for å få jobb, bor litt usentralt hehe. Men interessene mine ligger nok litt mer på "miljøarbeider-rollen" mer enn det medisinske, så der er jo vernepleier mer interessant for meg.

Anonymkode: 0c8f5...975

Skrevet

Hadde definitivt gått for vernepleier, flere valg når det gjelder jobb.

hilsen sykepleier som har søkt vernepleie til høsten.

Anonymkode: 9a6a5...ea1

Skrevet

Som vernepleier kan du ikke dosere eller feks sette injeksjoner eller ta blodprøver,  du kan ikke gi medisiner uten å ha rådført deg. Eks behovsmedisin. Du kan kun dele ut ferdig dosert. Vernepleier er " under" sykepleier der de er på samme sted.

Anonymkode: 3083b...4e6

Skrevet

Vernepleiere lærer mer om psykiatri, psykisk utviklingshemming osv. Sykepleiere lærer om hele kroppen, men med størst fokus på det somatiske. Jeg tror ikke du kan jobbe på somatiske sykehus som vernepleier (ihvertfall ingen der jeg jobber), men det finnes jo mange psykiatriske institusjoner og sykehus man kan jobbe på. Jeg tenker det avhenger av hva du ønsker å jobbe med, hva du bør prioritere først. Det går jo an å ta videreutdanning i psykiatri som sykepleier også. 

Anonymkode: 23a8d...ae6

Skrevet

Jeg jobber på kirurgisk sengepost og her er det ingen vernepleiere som blir ansatt, har heller aldri hørt om vernepleiere på de andre medisinske og kirurgisk postene på sykehus som jeg har jobbet på tidligere eller være i praksis på. Så jeg vil tro du ikke kan jobbe på somatisk sykehus som vernepleier, så hvis du vil inn på sykehus ville jeg valgt sykepleien i stedet. 

Anonymkode: 5bcdd...864

Skrevet

Jeg er vernepleier. Vi kan sette intramuskulære injeksjoner og legge i dosere medisin. Selv jobber jeg på psyk avdeling på sykehus og min medisinkompetanse er sidestilt med sykepleiernes. Jeg tror som det er nevnt tidligere at du bør ta ett valg ut fra interesse felt.

Anonymkode: 8d887...a11

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er vernepleier. Vi kan sette intramuskulære injeksjoner og legge i dosere medisin. Selv jobber jeg på psyk avdeling på sykehus og min medisinkompetanse er sidestilt med sykepleiernes. Jeg tror som det er nevnt tidligere at du bør ta ett valg ut fra interesse felt.

Vernepleiere kan ikke jobbe på somatisk sykehusavdeling. Kjenner vernepleiere som jobber på sykehjem. 

Skrevet

Er det både sykepleier og vernepleier på jobb, så har sykepleier det overordnede ansvar 

Anonymkode: f7296...767

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen vernepleier med de funksjonene i hjemmesykepleien,  hvertfall. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det både sykepleier og vernepleier på jobb, så har sykepleier det overordnede ansvar 

Slik er det ikke på vår avdeling. Her er vernepleiere og sykepleiere sidestilt. Hilsen Vernepleier

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik er det ikke på vår avdeling. Her er vernepleiere og sykepleiere sidestilt. Hilsen Vernepleier

Hvordan kan de være sidestilt, når vernepleiere ikke har den samme medisinske kompetansen?

Anonymkode: b0671...5fb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen vernepleier med de funksjonene i hjemmesykepleien,  hvertfall. 

I hjemmesykepleien der jeg jobber har vernepleiere nesten samme funksjonen som sykepleiere... 

Anonymkode: a661c...2ca

Skrevet

Hvordan kan de være sidestilt, når vernepleiere ikke har den samme medisinske kompetansen?

Anonymkode: b0671...5fb

Vernepleiere tar ikke blodprøver eller setter feks veneflon, men det gjør ikke sykepleierne heller på vår avdeling. Vi gjør de samme oppgavene. DVs legge i dosett, gi ut medisin, sette subcutane (sjelden) og intramuskulære injeksjoner. Dette har vernepleiere i utdanningen også,

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som vernepleier kan du ikke dosere eller feks sette injeksjoner eller ta blodprøver,  du kan ikke gi medisiner uten å ha rådført deg. Eks behovsmedisin. Du kan kun dele ut ferdig dosert. Vernepleier er " under" sykepleier der de er på samme sted.

Jeg er utdannet vernepleier. Vi kan legge i dosetter og kontrollere dem, og er sidestilt med sykepleiere på min arbeidsplass. Vi kan gi medisiner eks behovsmedisin og vurdere når brukere har behov for dette.
Vi kan også sette intramuskulære injeksjoner, men ja, du har til en viss grad rett i at vi ikke kan ta blodprøver, det er ikke noe vi har lært på skolen, men vi fikk beskjed om at dette kunne vi få opplæring i hvis det ble aktuelt å ta mye blodprøver på den arbeidsplassen vi kom på. 

Det jeg fikk høre når jeg gikk vernepleier er at vi vernepleiere kan ikke jobbe på sykehus eller akuttmedisin. Bortsett fra det kan vi jobbe på de samme plassene.

Jeg ser nå på min arbeidsplass (bolig for utviklingshemmede). Jeg er akkurat flyttet fra en avdeling hvor det var mange brukere med atferdsproblematikk til en avdeling hvor det er mye stell og pleie. Der ser jeg at jeg ikke er så god, altså på stell og pleie, dette hadde vi litt i utdanningen, 1 uke tror jeg, mens sykepleiere nok har mye mer av dette. De sykepleierne jeg jobber med der er god på stell og pleie.

Sykepleiere har også mer om medisiner i utdannelsen enn vernepleiere. Dette ser jeg at er litt skummelt nå når jeg er på den avdelingen som har mange flere medisiner også. Satt på forskjellige måter som jeg ikke har vært borti før, men dette er jo noe jeg ser og lærer. Vi har jo også en plikt selv å si fra når det er noe vi ikke mestrer. Jeg har nå vært med andre å sett ulike administrasjonsmåter, og kan nå begynne å gjøre dette selv fordi jeg nå er trygg på det.

Anonymkode: ec188...f8b

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er helt feil, hvordan kan du skrive dette når du tydeligvis ikke har peiling.

Vernepleiere og sykepleiere er sidestilt i hjemmesykepleie, institusjoner og boliger. Selv om sykepleiere har mer medisinsk kompetanse.

Vernepleier kan ikke jobbe i somatikken på sykehus. 

Anonymkode: 85e26...6ef

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hadde definitivt gått for vernepleier, flere valg når det gjelder jobb.

hilsen sykepleier som har søkt vernepleie til høsten.

Anonymkode: 9a6a5...ea1

Hva kan en vernepleier jobbe med som en sykepleier ikke kan?

Anonymkode: 23e37...399

Skrevet

Vernepleier er en lettere utdanning enn sykepleier både i gjennomføring og faglig tyngde.

Anonymkode: 2cd52...866

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vernepleiere tar ikke blodprøver eller setter feks veneflon, men det gjør ikke sykepleierne heller på vår avdeling. Vi gjør de samme oppgavene. DVs legge i dosett, gi ut medisin, sette subcutane (sjelden) og intramuskulære injeksjoner. Dette har vernepleiere i utdanningen også,

Hva dere gjør er vel irrelevant??

Skrevet

Hva kan en vernepleier gjøre, som IKKE en sykepleier kan? 

Skrevet

Hva dere gjør er vel irrelevant??

Hva mener du? Trodde Hi bl.a spurte om hvilken medisinkompetanse vernepleier har, og da prøvde jeg å forklare siden det lengre opp ble gitt feilinformasjon.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? Trodde Hi bl.a spurte om hvilken medisinkompetanse vernepleier har, og da prøvde jeg å forklare siden det lengre opp ble gitt feilinformasjon.

Du sier at spl på deres AVD ikke setter pvk

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du sier at spl på deres AVD ikke setter pvk

Eller tar blodprøver

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er bare tull. Vernepleier har samme medisinopplærong som sykepleiere, og kan ta også ta blodprøver etter opplæring. 

Hilsen vernepleier i spesialisthelsetjenesten, som har nøyaktig samme ansvarsområde som sykepleierne på samme avdeling.

Anonymkode: 684ff...453

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva kan en vernepleier gjøre, som IKKE en sykepleier kan? 

Ingenting på sykehusavdeling iallefall. For sykepleier er en helsefaglig utdannelse, mens vernepleier er en helse og sosial fagligutdanning. Derfor jobber mange vernepleiere på skolen, i psykiatri, innenfor barnevernet osv

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vernepleier er en lettere utdanning enn sykepleier både i gjennomføring og faglig tyngde.

Anonymkode: 2cd52...866

Har du tatt begge? Siden du kan påstå det..

Anonymkode: 684ff...453

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...