Gå til innhold

Naboens mur forfaller, hvem sitt ansvar å vedlikeholde? Står i tomtegrensa...

Anbefalte innlegg

Skrevet

men på naboens tomt. Den ble satt opp delvis mot vår vilje, da den sperrer for utsyn og minker vår bruk av området. Nå har det seg slik at denne muren er i ferd med å falle fra hverandre, bit for bit. Delvis pga dårlig håndverk og delvis fordi den ikke er ferdigstilt. Det er på vår side den er verst, det ser direkte stygt ut, men vil jo være veldig dyrt å reparere og ferdigstille.... What to do!?? Prøver å lese meg opp på gjerdelov osv, men forstår ikke så mye🙈

Anonymkode: 4d68c...9f3

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis den er lovlig satt opp av naboen, på naboens eiendom og dere ikke har nytte av den er den naboens ansvar, men de har sannynlig vis ikke plikt til å holde den pen.

Hvis det løsner stener som faller ned i deres hage eller den gjør det farloc å ferdes i hagen deres kan dere nok kreve at de ordner det.

Dere kan jo også sette opp en hekk eller et gjerde for å gjøre det penere.

Anonymkode: a5c73...ef0

Skrevet

Hvordan kan en mur, satt opp på naboens eiendom, minke deres bruk av området?

Anonymkode: 66b9c...391

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan en mur, satt opp på naboens eiendom, minke deres bruk av området?

Av hele innlegget mitt var det DET du klarte å henge deg opp i? Jaja😅 Vanskelig å forklare, men muren er satt opp på en stor bergknaus, som er en del av en tidligere flott naturtomt, som ble brukt mye av både våre barn og naboens. Før var det altså ingen klar grense mellom tomtene, og det funket fint for begge parter. Når disse nye naboene flyttet inn ønsket de å skjerme tomten sin, og bygde derfor denne muren midt i tomtegrensa. Ifølge nye naboloven har de lov til dette, så vi sa (noe motvillig) ja til muren, mot lovnad om at den skulle bli så fin så, med fine skiferfliser og hekk på toppen. Problemet nå er at skiferflisene faller av en etter en, samt at siste del av muren fortsatt står uferdig- uten fliser og uten hekk i. Så det som før var en flott bergknaus med små og store trær, lyng og vannspeil på, ser nå mer ut som et innesperra fengselsområde med lecablokk-mur og fliser som faller flekkvis av, uheldig nok mye nærmere vårt hus enn deres også... 

Skrevet

Du er faktisk sur fordi dere ikke kan bruke naboens tomt som dere vil lenger. Må si jeg skjønner de nye eierene og hvorfor de satte opp mur.

Anonymkode: 23d96...108

Skrevet (endret)

Vår nabo har en gammel, stygg og skjev murt mur, full av mose osv , i tomtegrense. Helt grusom, har ingen funksjon, og er bare stygg. Muren er kun synlig for oss. Vi forsøkte å å dem til å fikse den, men de var helt uinteressert. Vi måtte til slutt sette opp et hagegjerde for å slipper se den. 

Endret av aanonym

Annonse

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er faktisk sur fordi dere ikke kan bruke naboens tomt som dere vil lenger. Må si jeg skjønner de nye eierene og hvorfor de satte opp mur.

Anonymkode: 23d96...108

Eh nei, det stemmer altså ikke. Tror du må lese innleggene mine en gang til - så kanskje du fanger opp poenget mitt til slutt. HI

Skrevet

Dere sa motvillig ja til muren? Har det noe å si egentlig? De har vel lov til å sette den opp uavhengig av hva dere mener?

De kan jo ha så stygg mur de vil på egen tomt. Kan ikke dere bare plante hekk eller sette opp et gjerde langs egen tomtegrense, så slipper dere å se på naboens stygge mur? 

Eller be dem feste på skiferfliser som faller av og fullføre gjerdet? Men det gjør de jo egentlig som de vil på egen tomt. 

Anonymkode: 13109...512

Skrevet

Dere får bygge gjerde på egen tomt. 

Anonymkode: 18350...eed

Skrevet

Du kommer ingen vei med det du skriver her.

Vil du ha den vekk så start advokat på det men du taper saken i alle retninger. Og at på kvalme i nabolaget og til latter.

Anonymkode: af3fd...bd9

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

men på naboens tomt. Den ble satt opp delvis mot vår vilje, da den sperrer for utsyn og minker vår bruk av området. Nå har det seg slik at denne muren er i ferd med å falle fra hverandre, bit for bit. Delvis pga dårlig håndverk og delvis fordi den ikke er ferdigstilt. Det er på vår side den er verst, det ser direkte stygt ut, men vil jo være veldig dyrt å reparere og ferdigstille.... What to do!?? Prøver å lese meg opp på gjerdelov osv, men forstår ikke så mye🙈

De har jo lov til å sette opp hva slags mur de vil og trenger ikke deres motvillige tillatelse. Kan dere ikke plante en hekk inntil muren da, så slipper dere å se den

Anonymkode: da402...904

Skrevet

Jeg tror heller ikke du får gjort noe med dette.

Men jeg forstår godt at dette er irriterende. Å ha slike sluskenaboer er et mareritt

Anonymkode: ac2cc...aef

Skrevet

Mange som svarer i vilden sky uten særlig peiling her ser jeg. Det året min "kjære" nabo satt opp denne muren midt i tomtegrensa var det faktisk ikke lov til å gjøre dette, uten naboens tillatelse. En slik mur måtte isåfall settes 4 meter unna tomtegrensa, for å oppfylle datidens krav. Vanlig gjerde OK, mur ikke OK, ifølge nabogjerdeloven. Men uheldigvis for oss ble denne loven endret året etterpå, og dermed ble det liten vits for oss å si nei og lage stor sak ut av det. Jeg ville mye heller beholdt den flotte naturtomta slik den var, enn å kappe ned alle trærne og bygge en stygg mur midt på, skikkelig fengselsfølelse fordi den som sagt står høyt opp i terrenget på en bergknaus, så sperrer utsyn mot skogen og i det hele tatt. 

Nå som muren først er der må vi jo bare leve med den, saken nå er jo som sagt at flisene faller av, muren råtner fra innsiden og en tredjedel er fortsatt helt uferdig. Har googlet meg frem til følgende om vanlige gjerder i tomtegrensa, men usikker på om det er overførbart til naboens mur. 

" Hovedregelen sier at dersom du ønsker gjerde, men ikke naboen, må du selv dekke kostnadene. Det gjelder både oppsetting og vedlikehold."

HI

Annonse

Skrevet

Og glemte å føye til, det er ikke så lett for oss å dekke til den stygge muren, da den som sagt står rett på fjell og plante hekk osv er lettere sagt enn gjort. HI

Skrevet

Naboen har jo alt sitt påfdet tørre? Du vil tvinge naboen til hva da?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og glemte å føye til, det er ikke så lett for oss å dekke til den stygge muren, da den som sagt står rett på fjell og plante hekk osv er lettere sagt enn gjort. HI

Du får bygge din egen lekre mur

Skrevet

Vedlikehold av muren. Leser ikke folk innleggene på tråden her, er det liten vits i å svare... HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vedlikehold av muren. Leser ikke folk innleggene på tråden her, er det liten vits i å svare... HI

Eierens ansvar. Om han gidder å ta seg bryet. Noe han nok ikke gjør, sålenge muren ikke sjenerer andre enn deg

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr bare at ansvaret og kostnadene til vedlikehold ligger på naboen og ikke kan kreves delt med deg. 

Skrevet

Det er veldig enkelt å gjøre narr av Hi her, men skjønner godt frustrasjonen hennes. HI: vil anbefale deg å plante villvin. Den setter lange skudd og dekker fort muren på deres side, selv om du må plante litt unna. Eføy er også et alternativ. 

Skrevet
1 minutt siden, Evablaum skrev:

Eierens ansvar. Om han gidder å ta seg bryet. Noe han nok ikke gjør, sålenge muren ikke sjenerer andre enn deg

Ja nettopp. Jeg tror også det er hans ansvar, men uheldigvis for oss er det desidert verst på vår side av muren, pga sola står midt på antageligvis. Det er snakk om at en tredjedel av flisene har løsnet nå, så det ser jo helt grusomt ut. På hans side er det bare et par fliser det er snakk om såvidt jeg kan se. Verre er det dog at muren kommer til å råtne med tid og stunder siden den ikke er tett, da raser den nok sammen bit for bit hele veien bortover- veldig nice.. 

HI

Skrevet
2 minutter siden, prekæs skrev:

Det er veldig enkelt å gjøre narr av Hi her, men skjønner godt frustrasjonen hennes. HI: vil anbefale deg å plante villvin. Den setter lange skudd og dekker fort muren på deres side, selv om du må plante litt unna. Eføy er også et alternativ. 

Nå klikker det for hi snart. Du svarer jo ikke på spm

Skrevet

Det virker som om denne muren kan utgjøre en fare for de som oppholder seg i nærheten av den. Hva hvis barn leker der og får en skifterflis i hodet? Nå kjenner jeg ikke lovverket, men naboen bør absolutt gjøre den trygg eller fjerne den helt.

Anonymkode: c6737...f15

Skrevet
5 minutter siden, Evablaum skrev:

Nå klikker det for hi snart. Du svarer jo ikke på spm

Hva er ditt problem da?

Anonymkode: da402...904

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som om denne muren kan utgjøre en fare for de som oppholder seg i nærheten av den. Hva hvis barn leker der og får en skifterflis i hodet? Nå kjenner jeg ikke lovverket, men naboen bør absolutt gjøre den trygg eller fjerne den helt.

Anonymkode: c6737...f15

Godt poeng! Absolutt et scenario jeg skal lufte for dem. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...