Spurvugla Skrevet 6. mai 2018 #26 Skrevet 6. mai 2018 Ikke straffe eller kjefte, men forklare at nå er boka ødelagt, og dere kan ikke reparere den igjen. Så, neste gang dere leser en bok, kan si noe slikt som "nå må vi være forsiktig med boka så den ikke går i stykker" for å minne henne på at bøker er skrøpelige og ikke så lette å reparere. (Noen her ser ut til å mene at man skal fjerne alt som en på 2,5 kan komme til å ødelegge. Jeg må si jeg lurer litt på om de har klart for seg hvor stor en unge på 2,5 egentlig er, det virker helt urealistisk.)
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #27 Skrevet 6. mai 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal du snakke med 2,5 åringen og fortelle at det er galt. De forstår mye mer enn vi tror. En på 9 mnd som går rundt stuebordet og har prøvd det noen ganger og fått tilsnakk forstår at man ikke skal rive i duken, men de gjør det likevel, med et glimt i øyet. Anonymkode: 65b6f...280 Det er eigentlig et eksempel på at de forstår mindre enn vi tror. Så små barn tenker ikke i samme perspektiv som voksne, så selv om de kanskje kan forstå sammenhengen mellom å dra i duken og få tilsnakk der og da, så husker de ikke nødvendigvis den sammenhengen neste gang, men de liker duken og det er gøy å dra i den. Det er seriøst langt flere foreldre som overvurderer barna sine intellektuelt enn de som ubdervurderer dem. Anonymkode: ff6e4...906
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #28 Skrevet 6. mai 2018 Man straffer selvsagt ingen barn. Barn på 2,5 forstår som regel mye, og kan fint bli snakket med! Anonymkode: e4a0a...74f
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #29 Skrevet 6. mai 2018 Du kan forklare at det ikke er greit å gjøre sånt, men du kan ikke straffe. Anonymkode: 93325...37b
LillePunk Skrevet 6. mai 2018 #30 Skrevet 6. mai 2018 Vesla vår er 2,5 og forstår godt når vi snakker med henne i etterkant om hun har gjort noe som ikke er lov. Straffes skal de ikke, men er jo viktig å forklare. Små barn skjønner mye mer enn en skulle tro, selv om det selvfølgelig er de voksnes ansvar for å passe på. Om de bare får holde på som de vil, uten å bli fortalt at slik skal ikke gjøres, for da blir det ødelagt eller noen får vondt eller blir lei seg, tror jeg vi oppfostrer mye rart... Like viktig (om ikke enda mer) er selvfølgelig ros og skryt når de gjør gode ting.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #31 Skrevet 6. mai 2018 Tilsnakk, straff, timeout? stakkars barn😕 Jeg er nok en av de som oppdrar etter «mordernere tider» med tilknytningsomsorg og etter trygghetssirkelen med time-in, forståelse for barnet følelser og utvikling osv. Skal ikke late som at jeg er perfekt for jeg har selv hevet stemmen til barnet mitt tidligere for eksempel, men jeg husker raskt at det barnet trenger er veiledning av en voksen og ikke kjeft. Det sier seg selv at et så lite barn ikke har forståelse for at en bok blir ødelagt når man river i sidene på den. At det ikke går an å reparere den. Det må man forklare barnet på en rolig og barnevennlig måte, ikke ved å kjefte. Det er det ingen som liker, ikke engang voksne folk. Cos kurs burde etter min mening vært noe alle foreldre får i løpet av svangerskapet/etter fødsel. Er tydelig at flere ikke har dreisen på dette med barnets følelser, tanker og behov. 9mnd gammel baby trosser mor ved å leke med duken!? Hallo. Absolutt ikke. Barnet har lært seg å forutse at når hen drar i duken eller trykker på tven for eksempel, så kommer mamma til å reagere med å si nei og plukke hen opp. Barnet smiler når hen faktisk klarer å forutse rett. Det er ikke for å trosse mor og gjøre det på pur f***. Barnet er bare begynt å bli mer bevisst i situasjoner. Skummelt at folk tenker sånn om så små barn! Et barn på 2,5år forstår helt fint hvis man bare forklarer på en rolig måte. Barna har ikke samme kjennskap til situasjoner og ting som voksne. Derfor skal man heller ikke sitte å bare si «nei ikke gjør sånn» til et barn, for det forstår ikke hvorfor hvis man ikke forklarer det. «Nei, ikke kast mat på gulvet da blir det skitten, MEN du kan sette matbiten på bordet/gi den til meg istedet». Anonymkode: 14c38...6db
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #32 Skrevet 6. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tilsnakk, straff, timeout? stakkars barn😕 Jeg er nok en av de som oppdrar etter «mordernere tider» med tilknytningsomsorg og etter trygghetssirkelen med time-in, forståelse for barnet følelser og utvikling osv. Skal ikke late som at jeg er perfekt for jeg har selv hevet stemmen til barnet mitt tidligere for eksempel, men jeg husker raskt at det barnet trenger er veiledning av en voksen og ikke kjeft. Det sier seg selv at et så lite barn ikke har forståelse for at en bok blir ødelagt når man river i sidene på den. At det ikke går an å reparere den. Det må man forklare barnet på en rolig og barnevennlig måte, ikke ved å kjefte. Det er det ingen som liker, ikke engang voksne folk. Cos kurs burde etter min mening vært noe alle foreldre får i løpet av svangerskapet/etter fødsel. Er tydelig at flere ikke har dreisen på dette med barnets følelser, tanker og behov. 9mnd gammel baby trosser mor ved å leke med duken!? Hallo. Absolutt ikke. Barnet har lært seg å forutse at når hen drar i duken eller trykker på tven for eksempel, så kommer mamma til å reagere med å si nei og plukke hen opp. Barnet smiler når hen faktisk klarer å forutse rett. Det er ikke for å trosse mor og gjøre det på pur f***. Barnet er bare begynt å bli mer bevisst i situasjoner. Skummelt at folk tenker sånn om så små barn! Et barn på 2,5år forstår helt fint hvis man bare forklarer på en rolig måte. Barna har ikke samme kjennskap til situasjoner og ting som voksne. Derfor skal man heller ikke sitte å bare si «nei ikke gjør sånn» til et barn, for det forstår ikke hvorfor hvis man ikke forklarer det. «Nei, ikke kast mat på gulvet da blir det skitten, MEN du kan sette matbiten på bordet/gi den til meg istedet». Anonymkode: 14c38...6db Veldig enig med deg. Jeg ser også med min niåring at han ikke gjør ting på pur faen, men at han rett og slett ikke klarer å forutse konsekvensene. Da han ble født var jeg veldig alene om å ha et tilknytningsomsorg/COS-perspektiv. Jeg ser med glede at det blir flere og at det ikke er så mye straff/belønning tankegang lenger. Anonymkode: e31f7...4c8
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #33 Skrevet 6. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig enig med deg. Jeg ser også med min niåring at han ikke gjør ting på pur faen, men at han rett og slett ikke klarer å forutse konsekvensene. Da han ble født var jeg veldig alene om å ha et tilknytningsomsorg/COS-perspektiv. Jeg ser med glede at det blir flere og at det ikke er så mye straff/belønning tankegang lenger. Anonymkode: e31f7...4c8 Hva er COS-perspektiv? Anonymkode: 3d03a...e93
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #34 Skrevet 6. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig enig med deg. Jeg ser også med min niåring at han ikke gjør ting på pur faen, men at han rett og slett ikke klarer å forutse konsekvensene. Da han ble født var jeg veldig alene om å ha et tilknytningsomsorg/COS-perspektiv. Jeg ser med glede at det blir flere og at det ikke er så mye straff/belønning tankegang lenger. Anonymkode: e31f7...4c8 Hva har din 9 åring gjort som du mener at han ikke kan forutse konsekvensene av? Anonymkode: 6b5b2...d5c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #35 Skrevet 6. mai 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Hva er COS-perspektiv? Anonymkode: 3d03a...e93 Å tolke etter trygghetssirkelen samt å være obs på sin egen "haimusikk", dvs. egne toleransevindu som må utvides. CoS står for circle of security. Anonymkode: 50f8b...5d7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #36 Skrevet 6. mai 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det forstår hun ganske sikkert null av. I denne alderen er det du og ikke hun som er ansvarlig for at hun ikke finner på tull. Anonymkode: 3d55e...796 Dette. Du må gjete dem, bremse dem og avlede dem. Etterpå er det for seint. Anonymkode: 19ace...d04
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #37 Skrevet 6. mai 2018 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Sier du det? Og det skal du liksom sitte på rumpa og fortelle meg på Internett? Tror du jeg er dum, eller? De fleste foreldre er fullstendig klar over at man skal sørge for at barna ikke gjør noe farlig 😂herlighet, så teit skrevet. Det er en selvfølge! Men newsflash: Bøker er ikke farlige. Derfor lar vi dem lese bøker. Tror du vi har en liten bokhylle i stua full av kniver som de kan leke med og "få tak i"? Nei, det har vi ikke. Bøker - de får faktisk stå fremme. Og ja, de får lov til å lese bøker. Og det fortsetter vi med. Kniver og "farlige ting" står ikke fremme i stua. Anonymkode: 6c14b...3ed Da får du legge vekk ting du er redd for at barna skal ødelegge. Straff? Det Er helt ut det nå... Husker jeg ødela en porselensfigur mamma hadde fått av sin bestemor . Jeg var vel 4 - 5 år. Jeg snublet i en hylle, og denne dingsen datt ut og knuste. Glemmer aldri den skjenneprekenen, hylingen og griningen til mamma. Ble sendt på rommet. Har hatt dårlig samvittighet i mange år. Men nå tenker jeg at det er søren meg hennes egen feil ! Anonymkode: 4d8d1...429
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #38 Skrevet 7. mai 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Sier du det? Og det skal du liksom sitte på rumpa og fortelle meg på Internett? Tror du jeg er dum, eller? De fleste foreldre er fullstendig klar over at man skal sørge for at barna ikke gjør noe farlig 😂herlighet, så teit skrevet. Det er en selvfølge! Men newsflash: Bøker er ikke farlige. Derfor lar vi dem lese bøker. Tror du vi har en liten bokhylle i stua full av kniver som de kan leke med og "få tak i"? Nei, det har vi ikke. Bøker - de får faktisk stå fremme. Og ja, de får lov til å lese bøker. Og det fortsetter vi med. Kniver og "farlige ting" står ikke fremme i stua. Anonymkode: 6c14b...3ed Men uerstattelige bøker som ikke fins i butikken velger du å ha fremme i stedet. Luuuuuuringen. Anonymkode: 19ace...d04
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2018 #39 Skrevet 7. mai 2018 Barnet vet ikke verdi av ting. Det fant noe å bla i,thats it,pekebok eller noen som helst annen bok. Bøker er mobile,du kan heve dem høøøøøyt, eller la dem være på bordet og risikere. Anonymkode: d5f92...fc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå