Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #1 Skrevet 6. mai 2018 Hvor mye forstår de egentlig? Har et barn som har revet ut alle sidene i en bok (den finnes ikke i butikken, så kan ikke kjøpe ny). Hva forstår de av sånt egentlig? Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #2 Skrevet 6. mai 2018 Det forstår hun ganske sikkert null av. I denne alderen er det du og ikke hun som er ansvarlig for at hun ikke finner på tull. Anonymkode: 3d55e...796
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #3 Skrevet 6. mai 2018 Hvor var foreldrene når barnet gjorde dette? Så små barn krever tilsyn og gjør man ikke det kan man skylde på seg selv. En 2-3 åring har ikke forutsetning til å ta vare på seg selv og forstå konsekvenser av egne handlinger Anonymkode: 1d4ab...5d7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #4 Skrevet 6. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor var foreldrene når barnet gjorde dette? Så små barn krever tilsyn og gjør man ikke det kan man skylde på seg selv. En 2-3 åring har ikke forutsetning til å ta vare på seg selv og forstå konsekvenser av egne handlinger Anonymkode: 1d4ab...5d7 En av dem (2,5-åringen eller storesøskenet) har klart å snike boka inn på rommet, og gjorde det før de stod opp i morges. Boka har alltid vært i stua. Mener du jeg skal sove på soverommet med dem for at de ikke skal gjøre sånt? 😂 Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #5 Skrevet 6. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det forstår hun ganske sikkert null av. I denne alderen er det du og ikke hun som er ansvarlig for at hun ikke finner på tull. Anonymkode: 3d55e...796 Ansvarlig og ansvarlig, uhell skjer (uhellet i denne situasjonen er at de fikk med boka inn på rommet). De har ikke bøker på soverommet, nettopp av den grunnen. Tok bort bøkene for.. tja.. 6 mnd siden. Alt er ute i stua. Sukk. Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #6 Skrevet 6. mai 2018 Selvfølgelig skal du snakke med 2,5 åringen og fortelle at det er galt. De forstår mye mer enn vi tror. En på 9 mnd som går rundt stuebordet og har prøvd det noen ganger og fått tilsnakk forstår at man ikke skal rive i duken, men de gjør det likevel, med et glimt i øyet. Anonymkode: 65b6f...280
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #7 Skrevet 6. mai 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: En av dem (2,5-åringen eller storesøskenet) har klart å snike boka inn på rommet, og gjorde det før de stod opp i morges. Boka har alltid vært i stua. Mener du jeg skal sove på soverommet med dem for at de ikke skal gjøre sånt? 😂 Anonymkode: 6c14b...3ed Nei, det skal du selvsagt ikke. Det er likevel ditt ansvar å sørge for at en på 2,5 år ikke gjør noe som er uheldig, eller verre, farlig. Du kan selvsagt hverken straffe eller kjefte på barnet! Som du sier, uhell skjer. Vær bare glad for at det ikke var noe farlig hun fikk tak i. Når det er sagt skal man selvsagt fjerne tingen og si nei, det er ikke lov, OM man er der i gjerningsøyeblikket. Anonymkode: 88eb3...7b9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #8 Skrevet 6. mai 2018 Første skritt på veien er i hvert fall å bytte ut «snakke til» med «snakke med». Det går fint an å forklare at man blir lei seg når ting blir ødelagt, og at dette ikke var så veldig ålreit. Anonymkode: f9be0...3d3
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #9 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Første skritt på veien er i hvert fall å bytte ut «snakke til» med «snakke med». Det går fint an å forklare at man blir lei seg når ting blir ødelagt, og at dette ikke var så veldig ålreit. Anonymkode: f9be0...3d3 Men øvrige i tråden mener at det ikke går an. Så her er dere uenige.. Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #10 Skrevet 6. mai 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal du snakke med 2,5 åringen og fortelle at det er galt. De forstår mye mer enn vi tror. En på 9 mnd som går rundt stuebordet og har prøvd det noen ganger og fått tilsnakk forstår at man ikke skal rive i duken, men de gjør det likevel, med et glimt i øyet. Anonymkode: 65b6f...280 Ja. Og jeg vet at hun skjønner mye, men noen ganger tror jeg kanskje hun skjønner like mye som eldre barn fordi hun er veldig smart Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #11 Skrevet 6. mai 2018 Straffe en på 2,5 år? 😳😞 Anonymkode: d2afe...188
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #12 Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det skal du selvsagt ikke. Det er likevel ditt ansvar å sørge for at en på 2,5 år ikke gjør noe som er uheldig, eller verre, farlig. Du kan selvsagt hverken straffe eller kjefte på barnet! Som du sier, uhell skjer. Vær bare glad for at det ikke var noe farlig hun fikk tak i. Når det er sagt skal man selvsagt fjerne tingen og si nei, det er ikke lov, OM man er der i gjerningsøyeblikket. Anonymkode: 88eb3...7b9 Sier du det? Og det skal du liksom sitte på rumpa og fortelle meg på Internett? Tror du jeg er dum, eller? De fleste foreldre er fullstendig klar over at man skal sørge for at barna ikke gjør noe farlig 😂herlighet, så teit skrevet. Det er en selvfølge! Men newsflash: Bøker er ikke farlige. Derfor lar vi dem lese bøker. Tror du vi har en liten bokhylle i stua full av kniver som de kan leke med og "få tak i"? Nei, det har vi ikke. Bøker - de får faktisk stå fremme. Og ja, de får lov til å lese bøker. Og det fortsetter vi med. Kniver og "farlige ting" står ikke fremme i stua. Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #13 Skrevet 6. mai 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Straffe en på 2,5 år? 😳😞 Anonymkode: d2afe...188 Hva gjør du om en på 2,5 år river katten i pelsen? (Å fjerne barnet fra situasjonen og si "nei" er også straff. Så her er jeg spent på svaret) Anonymkode: 6c14b...3ed
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #14 Skrevet 6. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men øvrige i tråden mener at det ikke går an. Så her er dere uenige.. Anonymkode: 6c14b...3ed Jeg har ikke sett noen som mener at man ikke kan snakke med barnet og forklare at man ikke ødelegger bøker? Men det er ikke det du spør om i hi. Du spør om man kan snakke til (altså kjeft?) eller straffe en på 2,5 år. Det var i hvert fall det jeg svarte på. Du må også passe deg for å forveksle det med å være sterk verbalt om hun har godt språk og det å være langt kommet intelektuellt. Det er ikke alltid det henger sammen og da kan det være lett å tro at barnet skjønner mer enn det har forutsetning for. Anonymkode: 88eb3...7b9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #15 Skrevet 6. mai 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men øvrige i tråden mener at det ikke går an. Så her er dere uenige.. Anonymkode: 6c14b...3ed Jeg har svart over at hun nok ikke forstår, og hverken kan snakkes til eller straffes. Det betyr da på ingen måte at jeg ikke mener at du skal snakke MED barnet om dette. Det hjelper nok ikke på superkort sikt, men det er sånne samtaler som etterhvert gradvis gir henne innsikt i konsekvenser av handlinger. Anonymkode: 3d55e...796
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #16 Skrevet 6. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva gjør du om en på 2,5 år river katten i pelsen? (Å fjerne barnet fra situasjonen og si "nei" er også straff. Så her er jeg spent på svaret) Anonymkode: 6c14b...3ed Jeg tror ikke vi har samme forståelse av begrepet straff. Å fjerne et barn fra sitasjonen er jo ofte svært nødvendig og om man ikke kjefter eller påfører barnet skam samtidig er det jo ikke straff? Det er en konsekvens av å gjøre noe som er farlig eller ikke greit Anonymkode: 88eb3...7b9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #17 Skrevet 6. mai 2018 Mine barn har fått time out fra de var ca to år. Men da har de fått det etter at jeg har forklart at de ikke får lov. Jeg regner med det er datteren din sin første erfaring med å rive i stykker en bok. Da gir det ingen mening med time out, for da blir det uforutsigbart. Om hun derimot hadde revet i stykker en bok før, og du hadde gitt beskjed om at det ikke var greit, og hun gjorde det igjen. Da hadde jeg gitt time out. Å forklare ting for en toåring kan ofte bli litt for abstrakt for dem, tenker jeg. Hvis du gir en synlig reaksjon, blir litt opprørt eller streng eller sint tenker jeg det er bedre. Da kobler hun reaksjon og handling, og så kan hun få ting forklart mer når hun blir større og har kapasitet til å forstå abstrakte begreper som «man» og «eie» og «skjeldne». For all del det er fint å forklare ting for barn, men man må sørge for å gjøre det veldig konkret. Anonymkode: 73173...5ea
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #18 Skrevet 6. mai 2018 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye forstår de egentlig? Har et barn som har revet ut alle sidene i en bok (den finnes ikke i butikken, så kan ikke kjøpe ny). Hva forstår de av sånt egentlig? Anonymkode: 6c14b...3ed Ingenting, selvfølgelig. Riving i bøker er en fase. Det går over. Ikke kjeft og fjern de bøkene du er redd for. Anonymkode: e31f7...4c8
Mamma_til_2 Skrevet 6. mai 2018 #19 Skrevet 6. mai 2018 En på 2.5 år forstår mer enn man tror, men de evner ikke og tenke langt tilbake og koble tilsnakk med noe som skjedde for flere timer siden, så man må snakke med barnet i det situasjonen oppstår, man må forklare og forklare til man blir grønn.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #20 Skrevet 6. mai 2018 11 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: En på 2.5 år forstår mer enn man tror, men de evner ikke og tenke langt tilbake og koble tilsnakk med noe som skjedde for flere timer siden, så man må snakke med barnet i det situasjonen oppstår, man må forklare og forklare til man blir grønn. Nei, forstår ikke det som har sjedd for flere timer siden, men om du viser henne boka og spør hva som har sjedd, så kan hun garantert fortelle at det er hun som har revet ut sidene. Da kan du fortelle at det er ikke lov å gjøre, fordi dere da ikke kan lese i boka mer. Anonymkode: 65b6f...280
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #21 Skrevet 6. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, forstår ikke det som har sjedd for flere timer siden, men om du viser henne boka og spør hva som har sjedd, så kan hun garantert fortelle at det er hun som har revet ut sidene. Da kan du fortelle at det er ikke lov å gjøre, fordi dere da ikke kan lese i boka mer. Anonymkode: 65b6f...280 Men da snakker man med barnet og hverken kjefter eller straffer som hi lurer på er greit. Anonymkode: 88eb3...7b9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #22 Skrevet 6. mai 2018 Selvsagt skal du snakke til dem med lik linje som søskene, men straff fører aldri noe godt med seg Anonymkode: 24f5b...e8f
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #23 Skrevet 6. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye forstår de egentlig? Har et barn som har revet ut alle sidene i en bok (den finnes ikke i butikken, så kan ikke kjøpe ny). Hva forstår de av sånt egentlig? Anonymkode: 6c14b...3ed Det forstår en 2,5 åring godt, så klart du kan snakke til henne. Men straff har ikke noe for seg Anonymkode: 6b5b2...d5c
Mostly Harmless Skrevet 6. mai 2018 #24 Skrevet 6. mai 2018 Å prate med en toåring om noe hun gjorde for to timer siden, har nok ikke stort for seg annet enn at du får lettet ditt eget hjerte. Du kan jo snakke generelt om at det ikke er greit å rive sidene ut av bøker, men best effekt får du av å stoppe henne idet det skjer. Å snakke om at boken var sjelden og ikke kan erstattes, har null og niks for seg. Uerstattelige ting må bare fjernes fra steder toåringen oppholder seg uten å være under oppsyn og kan få tak i dem. Og mår det gjelder eksempelet om babyen på ni måneder som river i duken med glimt i øyet, mener man dette har med at barnet utforsker hvordan verden fungerer og ikke fordi de vet at det de gjør trykker på knappene til mamma. Triumfen i øynene skyldes at barnet gleder seg over å klare å forutsi hva som vil skje. «Nå drar jeg i duken, og nå løfter mamma meg vekk». De øver på å finne ut hva som skjer når de gjør slik og sånn, men har ikke tanke på at de går mamma på nervene.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2018 #25 Skrevet 6. mai 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor mye forstår de egentlig? Har et barn som har revet ut alle sidene i en bok (den finnes ikke i butikken, så kan ikke kjøpe ny). Hva forstår de av sånt egentlig? Anonymkode: 6c14b...3ed Min 2,5 åring er alt for stor til å gjøre slikt. Det forstår hun godt hva er og at ikke skal gjøres. Hun snakker jo flytende og er jo helt med. Ved ettårsalder derimot kunne kanskje slikt skje. Anonymkode: 2bd95...79a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå