Gå til innhold

Hva ville du gjort om du var meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tobarnsmamma, det er på tide å finne meg en jobb når yngste begynner forhåpentlig i bhg etter sommeren. Jeg har jobbet med mye forskjellige før jeg ble mamma men aldri hatt fast jobb eller holdt på en jobb lengre enn 6 mnd. Jobbet dermed mye som vikar for Adecco. Dermed har jeg en CV som ikke ser bra ut i det hele tatt. Når det gjelder skole så fullførte jeg aldri videregående ferdig. Mange av de jobbene jeg hadde og var «ustabil» (altså at jeg ikke holdt på jobbene) var også når jeg var yngre det vil si rundt 18-23 år. Så var i utgangspunktet arbeidssøker før jeg ble gravid men fikk aldri napp. Jeg er nå i 30 årene og vil finne meg noe jeg liker å jobbe med, å begynne å ta opp fag nå for å få studiekompetanse blir for tøft og vanskelig å eventuelt studere videre. Jeg har ikke motivasjon til det. Har i tillegg et barn med en diagnose så skolebenken igjen det tror jeg ikke jeg kan få til. Men samtidig så vil jeg ikke sitte i kasss på kiwi. Jeg kunne tenkt meg å jobbe som helsesekretær, på legesenter eller et sykehus.!eller sitte i resepsjonen for et firma/bedrift eller hotell.

Tilbyr nav kurs eller kan jeg ta noe privat? Saken er at jeg er veldig lærevillig og lærer fort, og er oppegående.  Jeg vil ikke ende opp på som renholder eller sitte i kassa på kiwi selv det er en jobb det også. Jeg vil barna også skal se opp til mammen sin. 

Håper noen kan komme med noen gode råd

Anonymkode: 3fec9...e96

Fortsetter under...

Skrevet

Hva med kontormedarbeider eller medisinsk sekretær via NKI?

Anonymkode: d1f35...0c0

Skrevet

Hva er det som gjorde deg ustabil, og hva gjør deg stabil nå?

Hva liker du å gjøre, og hva er du flink til? Det kan være lurt å ta noen sånne yrkesvalg-tester på nett, så får du antakelig tips om mye som du ikke engang tenker på.

Skrevet

Barna dine kommer til å se opp til deg om du jobber i kassa på kiwi eller som renholder også, altså. Det er ærlige og viktige jobber begge deler. Undersøk lokale firma, hoteller og andre steder hvor du kunne tenke deg å jobbe. Tilby å være ringevikar i starten for å få en fot innenfor. Lykke til!

Anonymkode: 9960e...6ef

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva med kontormedarbeider eller medisinsk sekretær via NKI?

Hvordan funker det? Kan du forklare nærmere?

Skrevet
1 time siden, sug lut skrev:

Hva er det som gjorde deg ustabil, og hva gjør deg stabil nå?

Hva liker du å gjøre, og hva er du flink til? Det kan være lurt å ta noen sånne yrkesvalg-tester på nett, så får du antakelig tips om mye som du ikke engang tenker på.

Jeg hadde ustabile kjæreste forhold, ene kjæresten jeg hadde var sykelig sjalu og lot meg ikke jobbe. Dette var når jeg var yngre altså, og lot meg styre av andre. Festet en del, kom forsent på jobb osv. Jeg har vel modnet med årene, har giftet meg med en bra mann, har to flotte barn og stabil liv. Motivasjonen min er så klart barna mine.

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan funker det? Kan du forklare nærmere?

Det er en yrkesrettet fagutdanning, men merk at den ikke gir deg fagbrev. Du kan likevel ha gode sjanser til å få fast jobb. Koster i underkant av 50.000 og tar rundt 18 måneder tror jeg.

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna dine kommer til å se opp til deg om du jobber i kassa på kiwi eller som renholder også, altså. Det er ærlige og viktige jobber begge deler. Undersøk lokale firma, hoteller og andre steder hvor du kunne tenke deg å jobbe. Tilby å være ringevikar i starten for å få en fot innenfor. Lykke til!

Anonymkode: 9960e...6ef

Joda, det er klart det. Men jeg vil ha en «bedre» jobb en kiwi. Men om jeg ikke får napp noen steder så tar jeg det får. 

Skrevet

Joda, det er klart det. Men jeg vil ha en «bedre» jobb en kiwi. Men om jeg ikke får napp noen steder så tar jeg det får. 

Jeg ville ha tatt utdanning hvis jeg var deg. Det er utopi å tro at du skal få sekretærjobb uten vgs i dag. 

Anonymkode: 9e537...4bf

Skrevet

Tjener man ikke ganske bra på kiwi ?🤔

Anonymkode: 54213...ecb

Skrevet

Ta en utdannelse! Det får du til! Selv stillinger på kiwi har bortimot 200 søkere, og med en så rotete CV skal det holde hardt å få jobb. Hva med sykehjem? Hjemmehjelp? De trenger alltid folk og det er ikke alltid nødvendig med utdannelse. Jeg tok vakter på forskjellige plasser før jeg tok utdannelse. Jeg er utdannet helsesekretær med fagskole i lønn og personal. Helsesekretær tok meg 3 mnd på NKI og 4 mnd på skole (2 og 3.året). Du kan hvis du vil! Tok lønn og personal på 5 mnd på kveldstid med full jobb og 3 unger. Alt går om man bare vil :) 

Anonymkode: efb9e...fd2

Skrevet

Ta en utdannelse! Det får du til! Selv stillinger på kiwi har bortimot 200 søkere, og med en så rotete CV skal det holde hardt å få jobb. Hva med sykehjem? Hjemmehjelp? De trenger alltid folk og det er ikke alltid nødvendig med utdannelse. Jeg tok vakter på forskjellige plasser før jeg tok utdannelse. Jeg er utdannet helsesekretær med fagskole i lønn og personal. Helsesekretær tok meg 3 mnd på NKI og 4 mnd på skole (2 og 3.året). Du kan hvis du vil! Tok lønn og personal på 5 mnd på kveldstid med full jobb og 3 unger. Alt går om man bare vil :) 

Anonymkode: efb9e...fd2

Wow. Klapp på skulderen! Kjempe flink. Ja, jeg har veldig lyst å ta utdanning, problemet er bare om jeg får det til med to små barn. Men vil helst gjøre dette via nettstudier. Jeg har heller ikke studiekompetanse. Må jeg ikke ha det hvis jeg skal ta nettstudier på NKI for å bli helsesekretær ? Gikk du på skole i tillegg til at du tok nettstudier eller hvordan gikk du fram? Hvor mange år brukte du totalt på alt og kr? 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Klapp på skulderen! Kjempe flink. Ja, jeg har veldig lyst å ta utdanning, problemet er bare om jeg får det til med to små barn. Men vil helst gjøre dette via nettstudier. Jeg har heller ikke studiekompetanse. Må jeg ikke ha det hvis jeg skal ta nettstudier på NKI for å bli helsesekretær ? Gikk du på skole i tillegg til at du tok nettstudier eller hvordan gikk du fram? Hvor mange år brukte du totalt på alt og kr? 

Hun har jo svart på alt det der.

Anonymkode: 9e537...4bf

Annonse

Skrevet

Hvis du går inn på hjemmesiden til NKI nå, så ser du at de har tilbud på karriereveiledning for øyeblikket. Hvis jeg var deg ville jeg brukt 800 kr på det nå og tatt det videre derfra. Både en større online-test og samtale med veileder var inkludert. 

Skrevet

Absolutt ikke nki og "medisinsk sekretær". Det er ingenting, ingen utdannelse,  og om du får jobb, vil lønna være dårligere enn helsesekretær. Hvis du skal utdanne deg, ta helsesekretær på voksenopplæring. Da får du autorisasjon, og mange flere valgmuligheter ang jobb.

Anonymkode: 6b503...2a0

Skrevet

Jeg ville kontaktet voksenopplærngen der du bor, og spurt om du kunne få snakke med en veileder. 

Anonymkode: 05b3f...095

Skrevet
På 5/3/2018 den 22.03, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du at det er bedre å være sekretær uten utdannelse, enn butikkmedarbeider eller renholder uten utdannelse? Hvorfor er det en bedre jobb? Jeg tjente bedre som renholder uten fagbrev, enn jeg gjjør som pedagogisk leder i barnehage

Anonymkode: be9e5...0ee

Skrevet

Jeg forstår ikke helt tankegangen din ang. 'bra' og 'dårlige' jobber. Noen av de lykkeligste og mest harmoniske menneskene, de som faktisk tar seg tid til å se og bry seg om andre, ikke er stresset, og ikke jager etter det materialistiske livet, er de som har jobber med manuelt arbeid, og gjerne ufaglært. Renholdere, hjemmehjelper, skogsarbeidere, gartnere og, ja, butikkmedarbeidere; de kan ha et flott liv der de ikke bruker opp sin mentale kapasitet på jobben sin, men får brukt kroppen sin på jobb og hodet sitt på fritiden gjennom hobbyer og gode relasjoner. De trenger ikke ta med seg jobben hjem, svare på mailer, osv. De har fri når de har fri.

Og barn ser IKKE opp til foreldrene sine pga hvilket yrke de har. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du tror dette. Det eneste som betyr noe, er hvorvidt foreldrene elsker de, støtter de og gir de gode verdier i livet. Det er helt uavhengig av yrke.

Jeg er utdannet lærer, fordi jeg trodde det var viktig å 'bli noe'. Jeg har i de senere år innsett at jeg solgte sjela mi for en illusjon om at livet skulle bli bedre med utdannelse og profesjonsutdanning. Og her sitter jeg, med null fritid, konstante bekymringer og stress, og ingen lykke. Ønsker å bli renholder.

Poenget mitt, hi, er at du kan bli meget lykkelig i en jobb uten utdannelse. Tjene helt greit kan du også gjøre, bare du står på og er pålitelig. 

Anonymkode: 14bfa...29e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...