Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #1 Skrevet 3. mai 2018 Dette høres jo sikkert helt patetisk ut for dere som klarer å spise det meste, men jeg liker virkelig ikke fisk. Syns det er totalt motbydelig og maten vokser i munnen min. Jeg prøver å lære meg å like det, og vi har fisk til middag en dag i uka. Dette har vi gjort i flere år, og fortsatt klarer jeg ikke å like det. Og det synes, jeg er på kanten til å brekke meg hver gang. I går hadde vi fisk igjen, og nå har jeg fått omgangssyke og oppkastet lukter råtten fisk. Samme med avføringa, lukter helt for jævlig fisk (hadde torsk i går). Nå blir jeg dårlig bare av tanken på å klare å spise fisk igjen noen gang. Hva i all verden skal jeg gjøre?? Vennligst unngå frekke svar som "voks opp" og "skjerp deg". Hvis det var så enkelt ville jeg gjort det for lengst! Anonymkode: c677b...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #2 Skrevet 3. mai 2018 Torsk og hvit fisk generelt er ikke veien å gå om du skal lære å like fisk. Begynn med det som smaker bedre. Røkt laks? Så kan du etterhvert tilberede laksefilet, det er veldig godt, spesielt om det er ovnsbakt eller gratinert, med en kremet saus og pasta til! Peppermakrell eller makrell i tomat er også godt og mange som liker. Eller hva med sushi? Jeg liker IKKE torsk/sei osv. Elsker nå laks og makrell (likte ikke det heller før!). Sushi er jeg også glad i. Og nå i det siste har dere begynt å gå greit med fiskepinner og fiskegrateng med mye makaroni og liten fisk, selv om de inneholder hvit fisk. Men det tok en lang vei å komme dit. Så ikke push deg ved å spise mat du synes er ekkel (torsk). Finn heller noe som er en delikatesse, som er godt først. Varmrøkt laks kanskje. Så kan du ta det gradvis. Anonymkode: ff1a4...871
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #3 Skrevet 3. mai 2018 Altså, MÅ du like fisk, da? Ta tilskudd av de fettsyrene du går glipp av, og drit i å utsette deg for sånn selvpining. Du har prøvd, i flere år, det er lov å gi opp nå! God bedring! Anonymkode: 58438...156
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #4 Skrevet 3. mai 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Altså, MÅ du like fisk, da? Ta tilskudd av de fettsyrene du går glipp av, og drit i å utsette deg for sånn selvpining. Du har prøvd, i flere år, det er lov å gi opp nå! God bedring! Anonymkode: 58438...156 Takk for dette!! Så deilig med en som forstår 😄 og joda, jeg har tenkt tanken, men ungene elsker fisk, så jeg føler ikke jeg kan droppe det helt. Og jeg vil egentlig ikke avsløre for dem at jeg ikke liker det. Har alltid syntes og syns fortsatt at det er veldig flaut 😄 Anonymkode: c677b...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #5 Skrevet 3. mai 2018 Noen ting liker man bare ikke. Sånn er det. Det høres ut som om du har gjort en solid innsats for å lære å like fisk, nå høres ut som et godt tidspunkt å gi opp! Lag fiskemiddag til familien når du ikke skal spise med dem pga jobb el.l. Eller spis grønnsaker og tilbehør og la de andre spise fisk, eller varm deg noen rester når de andre spiser fisk. Det er lov å ikke like ting hvis man har prøvd å lære å like det, ikke bare bestemt seg med en gang. Det lærer jeg mine barn, og det synes jeg du også skal leve etter😊👍🏻 Anonymkode: 84cdf...d73
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #6 Skrevet 3. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Torsk og hvit fisk generelt er ikke veien å gå om du skal lære å like fisk. Begynn med det som smaker bedre. Røkt laks? Så kan du etterhvert tilberede laksefilet, det er veldig godt, spesielt om det er ovnsbakt eller gratinert, med en kremet saus og pasta til! Peppermakrell eller makrell i tomat er også godt og mange som liker. Eller hva med sushi? Jeg liker IKKE torsk/sei osv. Elsker nå laks og makrell (likte ikke det heller før!). Sushi er jeg også glad i. Og nå i det siste har dere begynt å gå greit med fiskepinner og fiskegrateng med mye makaroni og liten fisk, selv om de inneholder hvit fisk. Men det tok en lang vei å komme dit. Så ikke push deg ved å spise mat du synes er ekkel (torsk). Finn heller noe som er en delikatesse, som er godt først. Varmrøkt laks kanskje. Så kan du ta det gradvis. Anonymkode: ff1a4...871 Tusen takk for så fint svar Laks med masse saus går nogen lunde greit, så kanskje jeg skal ha det litt oftere. Den hvite fisken sliter jeg veldig med, men godt jeg ikke er alene Anonymkode: c677b...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #7 Skrevet 3. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen ting liker man bare ikke. Sånn er det. Det høres ut som om du har gjort en solid innsats for å lære å like fisk, nå høres ut som et godt tidspunkt å gi opp! Lag fiskemiddag til familien når du ikke skal spise med dem pga jobb el.l. Eller spis grønnsaker og tilbehør og la de andre spise fisk, eller varm deg noen rester når de andre spiser fisk. Det er lov å ikke like ting hvis man har prøvd å lære å like det, ikke bare bestemt seg med en gang. Det lærer jeg mine barn, og det synes jeg du også skal leve etter😊👍🏻 Anonymkode: 84cdf...d73 Takk for dette! Veldig mye sant i det du sier, og jeg ville jo aldri tvunget barna til å spise noe i flere år som de ikke liker. Kanskje jeg skal gi opp snart og godta nederlaget! Anonymkode: c677b...fc7
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #8 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for så fint svar Laks med masse saus går nogen lunde greit, så kanskje jeg skal ha det litt oftere. Den hvite fisken sliter jeg veldig med, men godt jeg ikke er alene Anonymkode: c677b...fc7 Har inntrykk av at mange ikke liker hvit fisk. Og de barna som «ikke liker fisk» har ofte bare spist nettopp hvit fisk. Jeg spøy av det som barn og synes fortsatt det vokser i munnen. dattera mi på 3 elsker fisk, men vi har jo aldri torsk og sei. Har røkt laks i pastasalat og av og til som pålegg. Peppermakrell og makrell i tomat som pålegg. Av og til laksefilet til middag (kanskje 1-2 ganger i mnd), da med en veldig god saus og pasta, og nå nylig har vi begynt å ha litt fiskepinner også. Anonymkode: ff1a4...871
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #9 Skrevet 3. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for dette! Veldig mye sant i det du sier, og jeg ville jo aldri tvunget barna til å spise noe i flere år som de ikke liker. Kanskje jeg skal gi opp snart og godta nederlaget! Anonymkode: c677b...fc7 Det er sant som de andre sier her også, at du MÅ jo ikke spise fisk eller tvinge deg til det Men det kan jo hende du finner noe du synes er godt. Liker du sushi? Anonymkode: ff1a4...871
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #10 Skrevet 3. mai 2018 Jeg liker heller ikke fisk som torsk og sei, men liker laks og ørret. Kveite er også godt, det er annen smak på den enn torsk. Og spekeskinke på flatbrød, med kokt potet og rømme! Den hvite fisken jeg ikke liker holder jeg meg bare unna. 😊 Anonymkode: c27f8...0ea
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #11 Skrevet 3. mai 2018 Hva med fiskepinner? Det inneholder hvit fisk, men den er godt kamuflert. Alle barna vi har besøk av, liker i hvert fall det, uansett hvor kresne de måtte være. Findus har også noen andre fisketyper med sprø frityr utenpå og er de godt stekt, smaker de ikke særlig mye fisk. I tillegg har de f.eks. fylt rødspette, der sausen inni og paneringen gir det meste av smaken. Fiskekaker med hvitløk og purre fra ferskvaredisk har også mindre fiskesmak. Støtter imidlertid forslaget om å ta vitaminer og heller satse på andre typer fisk enn hvit fisk. Røkelaks, røkt kolje, makrell smaker helt annerledes enn hvit fisk. Anonymkode: d6942...c39
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #12 Skrevet 3. mai 2018 Sånn er det med noen typer mat. Fisk har jo en spesiell smak. Selv elsker jeg alt av fersk fisk, men klarer ikke behandlet fisk. Makrell i tomat er noe av det ekleste jeg vet! Og mat som har kommet i retur kan jo gi avsmak for hva det skal være. Sier som de andre her: går det ikke, så går det ikke. Spis det du klarer, og vær ellers nøye med å ta tilskudd. Klapp på skulderen for at du har gjort en så god innsats for å få barna til å like fisk! En venninne av meg liker heller ikke fisk, men hun gjør et unntak for en middag jeg pleier å lage: små biter sprøstekt laks, ovnsbakte potetbåter og en god salat - gjerne greskinspirert. Serveres med god tzatziki. Anonymkode: 4dde5...61f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #13 Skrevet 3. mai 2018 Nå har jo ikke jeg det problemet du har, men prøver å svare deg likevel. Hadde laget hjemmelagde fiskepinner, og hadde besøk av et barn som sa neitakk når jeg fortalte at det var fisk til middag. Jenta mi som da var ca 10 år sa til henne, du bare MÅ smake på mammas fiskepinner, de er best i verden. Jenta smakte, og konstaterte at de ikke var så ille, så kanskje det er tilberedningsmåten du kan se litt på? Denne oppskriften har jeg brukt: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/hjemmelagde-fiskepinner-med-rakost-og-potetmos/ Husk at jo mindre biter du deler fisken i, jo mindre "fiskesmak" får du i hver bit. Selv har jeg funnet ut at kokt fisk er vi ikke noe flink på, får det bare ikke til å bli godt, har derimot en mamma som er ekspert på det, så vi steker fisk hjemme, og drar til mamma og spiser kokt fisk. Anonymkode: eefdb...8ca
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #14 Skrevet 3. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for så fint svar Laks med masse saus går nogen lunde greit, så kanskje jeg skal ha det litt oftere. Den hvite fisken sliter jeg veldig med, men godt jeg ikke er alene Anonymkode: c677b...fc7 Det er du ikke. Jeg er veldig glad i laks og ørret, men torsk klarer jeg ikke i det hele tatt, liker egentlig ikke så godt andre hvite fisk heller. Bare lukta av kokt torsk gjør meg kvalm. Pass og på at du får tak i bra fisk, ikke en med skikkelig fiskesmak, det er nok til å skremme de fleste. Anonymkode: e2f4d...9bb
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #15 Skrevet 3. mai 2018 Er sånn selv, tvinger i meg når vi har fisk. Kan like stekt sei, men kokt fisk, laks, ørret osv klarer jeg ikke lukta av. Er nesten fy å ikke like fisk her i landet, men er som deg, det vokser i munnen. Men makrell i tomat, på tube vel og merke spiser jeg hver dag..hehe Anonymkode: 887ce...eaf
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #16 Skrevet 3. mai 2018 Vi spiser ganske mye fisk, men vi spiser aldri kokt fisk. Det er så uendelig mange måter å tilberede fisk på som ikke innebærer å koke den, så det er ikke noe poeng å lage kokt fisk hvis man ikke liker det. Slutt å lage kokt fisk og lag annen fisk enn torsk hvis du ikke liker det. Anonymkode: 5ac33...8a6
sug lut Skrevet 3. mai 2018 #17 Skrevet 3. mai 2018 Tilbered sånn at fiskesmaken ikke er fremtredende. For eksempel sånn: https://www.bbcgoodfood.com/recipes/4666/superquick-fish-curry
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #18 Skrevet 3. mai 2018 Jeg har det akkurat som deg, godt å høre at jeg ikke er alene😂Har aldri likt fisk. Prøver å presse i meg litt sånn for helsa sin skyld, men vokser i munnen. Gjelder all fisk og skalldyr og har alltid vært sånn. Jeg har begynt å godta at slik er det bare. Liker ikke lukta heller.... heldigvis liker mann og barn fisk da. Anonymkode: 23a64...79e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2018 #19 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er godt voksen, og har spist fisk en gang i uka i alle år. Hater det.. men jeg synes feit fisk som laks, er verst. Og når jeg tenker på forholda laksen lever under, blir jeg enda kvalmere.. Prøv hyse, den har lite fiskesmak. Og lever fritt, og er så mye mer miljøvennlig! Anonymkode: a7b34...216
Yellow Brick Road Skrevet 3. mai 2018 #20 Skrevet 3. mai 2018 Jeg er glad i fisk, og vi spiser mye fisk, helst hvit for laks er det ingen av oss som er spesielt glad i. Men vi spiser så og si aldri "kokt fisk med potet og grønnsaker". Det kan være godt det også, men da må fisken være omtrent rett fra havet. Vi spiser fisk i curry-varianter, med forskjellige krydder eller urter, forskjellige sauser og annet tilbehør. Og så må fisken være fersk og fint og den skal ikke lukte "fisk", den skal lukte friskt og ha spenstig kjøtt. Kokt fisk spiser vi nesten aldri, men stekt fisk fordi den er lettere å krydre og finne godt tilbehør til.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #21 Skrevet 4. mai 2018 Uff det er ikke noe særlig, er selv der med leverposteien, brekker meg hver gang og spydd et par ganger, prøv litt skalldtr først Anonymkode: 4d73a...fb5
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2018 #22 Skrevet 4. mai 2018 Ikke press deg selv til å spise fisken om den "vokser i munnen på deg", da kommer du aldri til å lære å like det. Begynn i det små med typisk barnemat- fiskekaker, fiskepinner, fiskeboller, fiskegrateng osv. Dersom det er kokt fisk som er vanskeligst, så unngå det en lang stund nå. Lag stekt laks, ørret, panert fisk osv. Jeg kunne ikke putte en ørliten bit med kokt fisk i munnen uten å brekke meg før, og brukte noen år på å finne den måten å tilberede fisken på som gjorde at jeg klarte å nyte smaken. Feks kokt torsk lages med hvit saus, poteter og MASSE sprøstekt bacon. Anonymkode: 5f2f0...fa2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå