Gå til innhold

Er jeg pliktig til å spørre utleier før jeg låner ut leiligheten til noen andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne skal låne leiligheten min ei uke i sommer. Huseier bor i samme hus, så jeg kommer uansett til å si ifra sånn at de vet hvem det er som går ut og inn av leiligheten og hvem de kontakter om det skulle være noe i løpet av den tiden, men kan de nekte? Kan de si at det ikke er greit å låne den ut mens jeg er borte? 

Anonymkode: 71376...ab9

Fortsetter under...

Skrevet

Selvfølgelig kan de nekte, det er deg de har leid ut til. Men presenterer du det på en skikkelig måte går det nok bra.

Anonymkode: 23b60...66b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan de nekte, det er deg de har leid ut til. Men presenterer du det på en skikkelig måte går det nok bra.

Er det virkelig så selvfølgelig? Jeg finner ikke noe regler på det. Jeg leier jo leiligheten, hun bare låner den (helt gratis) ei uke mens jeg er bortreist. Tar jo ingen inntekter for det, så det er jo ikke det som kalles "fremleie". Det er rett og slett ei god venninne som er på besøk og låner leiligheten, og selvfølgelig overholder regler mtp. støy. Møblene er mine, så om noe av det ødelegges er det jo mitt problem.

Jeg regner med det ikke er et problem for dem, altså. Men jeg kom til å lure på om de faktisk kan si nei? 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Glem det, jeg tror jeg fant det nå. Ser ut som at du har rett! Hehe, takk :)

Skrevet

Det er deg de leier ut til, så de kan si nei. Selvfølgelig veldig sært, men de kan. Noen ønsker å leie ut til folk uten barn, andre til folk med barn, noen til studenter, andre tol folk over 50. Så selv om det bare er ei uke, så må du si ifra.

Anonymkode: 300f7...3ce

Skrevet

Det er jo deres eiendom, selvfølgelig kan de si nei til at noen totalt fremmede skal bo der. Alt mennesker må lure på. 

Anonymkode: 6134f...ca6

Annonse

Skrevet

Kan de virkelig det? Det er HIs leilighet når hun leier den. Hun må da kunne ha besøk i sin egen bolig? Min venninne leier ut i sin egen bolig. Mannen hun leide ut til ville at kjæresten skulle flytte inn. Venninna mi ønsket det ikke, men da hun sjekket fant hun ut at hun ikke kunne nekte.

Anonymkode: 8db41...392

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig veldig sært, men de kan

er det virkelig sært å si nei til at fremmede ikke kan låne leiligheten som er leid ut til hi? hva er sært med det?

Anonymkode: bfbe8...bde

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er det virkelig sært å si nei til at fremmede ikke kan låne leiligheten som er leid ut til hi? hva er sært med det?

Men hvor er det nedfelt at de kan nekte det? HI betaler jo for å bruke boligen. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor er det nedfelt at de kan nekte det? HI betaler jo for å bruke boligen. 

Det vet jeg ikke, siden jeg ikke skrev noe om det

Skrevet

Det er lov å nekte andre å flytte inn i boligen, selv om der bare er for en uke. Men det er ikke lov å nekte en kjæreste å flytte inn, med mindre man har skrevet noe annet i kontrakten. Min leietaker dro på ferie og lånte ut leiligheten til kompisgjengen som festet og bråket. Det var ikke i avtalen vår, så jeg fikk hjelp av namsmannen til å kaste han ut. Nå var han borte i 14 dager og hadde også tatt betalt av kameratene sine for å få låne boligen. (fremleie). Leiekontrakten er mellom meg og leietaker. 

Anonymkode: c48ba...084

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvis det er som HI skriver at det er ei rolig venninne, så hadde ikke jeg som huseier sagt noe på det for én uke. Jeg synes det er sært dersom de sier nei, men som jeg skriver, så kan de si nei. Jeg hadde ikke syntes det var sært om det var for lenger tid, men ei uke bør gå fint.

Anonymkode: 300f7...3ce

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke, siden jeg ikke skrev noe om det

Da vet du jo ikke noe om det?

Annonse

Skrevet

Husleieloven sier det skal svært mye til for å nekte fremleie ved midlertidig fravær. Er det ikke fremleie, men bortlån kan du selvsagt gjøre det. 

Anonymkode: 07192...59e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da vet du jo ikke noe om det?

Sa jeg at jeg gjorde det da?

Skrevet

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Anonymkode: 7e7d4...e8f

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ei venninne skal låne leiligheten min ei uke i sommer. Huseier bor i samme hus, så jeg kommer uansett til å si ifra sånn at de vet hvem det er som går ut og inn av leiligheten og hvem de kontakter om det skulle være noe i løpet av den tiden, men kan de nekte? Kan de si at det ikke er greit å låne den ut mens jeg er borte? 

Så lenge du sier fra og du står ansvarlig for skader som kan oppstå selv om du ikke er der, så er nok ikke det noe problem.

Anonymkode: 9dd09...f59

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

§ 7-2.Den alminnelige regelen om framleie

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

Anonymkode: 7e7d4...e8f

Hvis det ikke er snakk om at hun låner ut mot økonomisk vederlag, regnes det ikke som framleie.

Ellers: "Hovedregelen om fremleie finnes i husleieloven § 7-2 og sier at en leietaker ikke kan fremleie eller på annet vis overlate bruksretten sin til andre uten samtykke fra utleieren. Fra dette utgangspunktet finnes noen unntak. Når det gjelder delvis utleie, vil utleier kun ha adgang til å nekte fremleie om det foreligger saklig grunn etter husleieloven § 7-3. Hel fremleie ved leietakers midlertidige fravær, for eksempel ved sykdom, studieopphold i utlandet, militærtjeneste eller andre tungtveiende grunner i maks to år kan utleieren kun nekte om det foreligger saklig grunn, jf. husleieloven § 7-4." Jusinfo.no

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig så selvfølgelig? Jeg finner ikke noe regler på det. Jeg leier jo leiligheten, hun bare låner den (helt gratis) ei uke mens jeg er bortreist. Tar jo ingen inntekter for det, så det er jo ikke det som kalles "fremleie". Det er rett og slett ei god venninne som er på besøk og låner leiligheten, og selvfølgelig overholder regler mtp. støy. Møblene er mine, så om noe av det ødelegges er det jo mitt problem.

Jeg regner med det ikke er et problem for dem, altså. Men jeg kom til å lure på om de faktisk kan si nei? 

De kan ikke si nei, men det er sikkert greit å informere dem om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...