Gå til innhold

Har en venninne som har "bestemt" seg for å ødelegge et ekteskap fordi hun mener mannens kone ikke er god nok for ham

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholde seg til dette? Begynner å bli matt kjenner jeg. Jeg trodde dette var en betatthet som skulle gå over. Men hun har holdt på i over et halvt år nå. Mannen det er snakk om er en typisk "drømmemann"- han er utrolig empatisk, snill, morsom, inkluderende, utrolig kjekk, velutdannet, gode verdier osv. Min venninne mener at fordi de to har like utdannelser fortjener hun en mann med lik faglig bakgrunn som henne selv, og det er ikke måte på hvor dum og enkel kona hans er som ikke har høyere utdannelse. Tror hun er hjemmeværende på tredje året og det må selvfølgelig hun dra opp hele tiden. "Han fortjener en kvinne med ambisjoner" etc, etc. Til og med seksuallivet deres spekulerer hun i. Mener han ikke får seg noe hjemme og at hun er den moderne kvinnen som er villdyr i senga. Hun er 35 år! Jeg er glad i henne men merker at denne besettelsen gjør henne motbydelig. Og etter det jeg har sett virker denne mannen å elske sin kone. Burde jeg si noe til ham?

Anonymkode: b29d7...f3e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde først og fremst bedt henne om å ta seg sammen og forklart henne i klartekst for "ufordragelig" denne oppførselen hennes er. Hvis hun ikke tok seg sammen, så ville jeg ha vurdert å tatt det opp med han, men det kommer litt an på hvor godt du kjenner han.

Anonymkode: 353ad...b77

Skrevet

Hvor godt kjenner hun ham da, og har hun gjort noen framstøt? Har han vist interesse? Jeg tenker hun klarer jo ikke å ødelegge dersom han ikke er interessert.

Anonymkode: e6872...8ef

Skrevet

Hadde bedt henne holde opp og forklart henne i klartekst hvor patetisk hun er. Om hun hadde brutt vennskapet, hadde det vært like greit for min del.

Anonymkode: 98503...554

Skrevet

Ville vel snakket med henne før jeg snakket med han. Fortell hvor tragisk og patetisk hun oppfører seg og at besettelsen av denne mannen er syk og at hun trenger psykiatrisk hjelp om hun ikke klarer p landet ligge. 

Hjelper ikke det, ville jeg avsluttet vennskapet og advart han mot henne.

Anonymkode: 18a14...4da

Skrevet

Den venninnen der hadde jeg klart meg uten. Hun virker ikke riktig klok 

Anonymkode: 49d1c...2ad

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor godt kjenner hun ham da, og har hun gjort noen framstøt? Har han vist interesse? Jeg tenker hun klarer jo ikke å ødelegge dersom han ikke er interessert.

Anonymkode: e6872...8ef

De var utplassert i samme firma under studietiden, der de traff hverandre. Vil vel si de er som bekjente og tidligere kolleger å regne. Jeg har vært naboens hans tidligere så vi har blitt introdusert for hverandre på den måten. Har vært på byen sammen ved noen få anledninger og de har pratet sammen og stemningen har vært god. Tror nok ikke han mistenker at hun "er der". Hun påstår selv hun ikke har gjort noen fremstøt enda.

HI

Skrevet

Det høres ut som hun er 'hekta' på denne mannen, og da er det ikke lett å se fornuft. Dette har du ingenting med. Ikke ta sider, ikke kutt henne ut heller. Forsøk å forstå, men ikke bland deg. Er du den venninna som er der og er nøytral gjennom hele dette dramaet, vil dere komme ut på andre siden som sterkere. 

Jeg var utro mot min mann, og jeg mistet de fleste venninnene mine pga det. De hadde ingenting med det å gjøre, var ikke innblandet i forholdet og jeg snakket ikke om det. Men likevel ble det til at de fordømte meg, fordi de ikke prøvde å forstå at jeg var i en krise, hadde vært gjennom en depresjon og handlet ikke i fornuft. De eneste to venninnene som stod ved min side, er to stk som har vært gjennom mye vanskelig selv, og de dømte meg ikke. Jeg gjør alt for dem, fordi de viste seg å være ekte venner. 

Vær den venninnen. Du er et bedre menneske enn å bare kutte ut de som tråkker feil i livet, er du ikke?

Anonymkode: 911ad...b21

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som hun er 'hekta' på denne mannen, og da er det ikke lett å se fornuft. Dette har du ingenting med. Ikke ta sider, ikke kutt henne ut heller. Forsøk å forstå, men ikke bland deg. Er du den venninna som er der og er nøytral gjennom hele dette dramaet, vil dere komme ut på andre siden som sterkere. 

Jeg var utro mot min mann, og jeg mistet de fleste venninnene mine pga det. De hadde ingenting med det å gjøre, var ikke innblandet i forholdet og jeg snakket ikke om det. Men likevel ble det til at de fordømte meg, fordi de ikke prøvde å forstå at jeg var i en krise, hadde vært gjennom en depresjon og handlet ikke i fornuft. De eneste to venninnene som stod ved min side, er to stk som har vært gjennom mye vanskelig selv, og de dømte meg ikke. Jeg gjør alt for dem, fordi de viste seg å være ekte venner. 

Vær den venninnen. Du er et bedre menneske enn å bare kutte ut de som tråkker feil i livet, er du ikke?

Jeg forstår dine venninner som tok avstand fra deg veldig godt. Å være utro er det verste man kan gjøre mot en man elsker, og sykdom ol er ingen unnskyldning for dine handlinger!

Anonymkode: dadd1...4c3

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for et argument. Du mener virkelig at dine venner bare skulle stå å se på at du bedro din mann og være venner med deg fordi du hadde gått gjennom en krise? 

Jeg har vært gjennom flere livskriser, men jeg er ikke utro mot min mann av den grunn. Ansvar for eget liv og egne valg er noe dritt 

Anonymkode: 49d1c...2ad

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei god veninne meiner eg ville vore ei som snakka med deg om det du heldt på med, og at du heldt på å øydelegge både for deg sjølv og andre.  Din situasjon var kanskje annleis ved at skaden allereie var skjedd då veninnene fekk vite om det, men no er HI i ein situasjon der ho kan prøve å forhindre veninna og denne kjenningen i å gjere noko dumt, som evt vil ramme ein heil familie. 

HI, eg hadde nok prøvd å snakke veninna til rette om eg var deg, før eg snakka med han, men det har du vel allereie forsøkt.  Og ein kan vere ein god ektemake på mange andre måtar enn å vere på likt utdanningsnivå.  Trur eg ville teke såpass hardt i til ei veninne som toska seg slik, og sagt at kona han har truleg er ei betre kone for han enn ho ville vore.  Ho har iallefall ikkje mykje omtanke for barna hans.

Skrevet

Hadde vært brutalt ærlig med venninnen min. Hver gang hun hadde begynt å mase om det, så hadde jeg stoppet henne tvert: «Vet du hva? Det der gidder jeg ikke å høre på. Det blir for dumt!»

Og jeg hadde antakeligvis informert både mann og kone om hennes oppførsel.

Anonymkode: de8cc...ee1

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår dine venninner som tok avstand fra deg veldig godt. Å være utro er det verste man kan gjøre mot en man elsker, og sykdom ol er ingen unnskyldning for dine handlinger!

Anonymkode: dadd1...4c3

Jeg forstår ikke venninnene som tok avstand fra deg. Utroskapen var en sak mellom deg og din mann, de hadde ikke noe med å fordømme deg og forkaste deg som venninne av den grunn. Virkelig gode venner, står ved hverandres side i tykt og tynt.

Anonymkode: 3fa7c...e5b

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke venninnene som tok avstand fra deg. Utroskapen var en sak mellom deg og din mann, de hadde ikke noe med å fordømme deg og forkaste deg som venninne av den grunn. Virkelig gode venner, står ved hverandres side i tykt og tynt.

Hva med de venninnene som kanskje har opplevd at partneren har vært utro. Og ikke kan akseptere at noen gjør det mot andre. Det er ganske ødeleggende for noen å bli bedratt og sviktet på den måten.

Anonymkode: ae034...6ec

Skrevet

Men hva gjør hun for å ødelegge da?

For er det alvorlige ting, så ville jeg nok tatt kontakt med denne mannen og advart han. 

Og noen damer er så utspekulerte, klarer og få med seg flere og får virkelig ødelagt. Har selv vært utsatt for en sånn kvinne, og det er virkelig ikke gøy.

Anonymkode: c195c...40e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva gjør hun for å ødelegge da?

For er det alvorlige ting, så ville jeg nok tatt kontakt med denne mannen og advart han. 

Og noen damer er så utspekulerte, klarer og få med seg flere og får virkelig ødelagt. Har selv vært utsatt for en sånn kvinne, og det er virkelig ikke gøy.

Anonymkode: c195c...40e

Hun har ikke gjort noe enda såvidt jeg vet. Men hun sier hun skal legge inn aksjer litt og litt så hun ikke fremstår overstadig interessert 🤷‍♀️Hun er overbevist om at han vil falle til slutt, fordi hun er mer interessant, og penere. (Hennes ord) utseendemessig er hun en helt annen type enn kona hans så jeg tror neppe han hadde giftet seg med akkurat henne hvis han ville ha en som lignet min venninne der.

Takk for svar og synspunkt alle sammen.

HI

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke gjort noe enda såvidt jeg vet. Men hun sier hun skal legge inn aksjer litt og litt så hun ikke fremstår overstadig interessert 🤷‍♀️Hun er overbevist om at han vil falle til slutt, fordi hun er mer interessant, og penere. (Hennes ord) utseendemessig er hun en helt annen type enn kona hans så jeg tror neppe han hadde giftet seg med akkurat henne hvis han ville ha en som lignet min venninne der.

Takk for svar og synspunkt alle sammen.

HI

Ut fra det du forteller her ville jeg både snakket en gang til med henne og snakket med ham.

Noen - slik din venninne gir inntrykk av å være - er så utspekulerte og innfule i måten de går frem på, at det kan være han plutselig befinner seg i en situasjon hvor det virker som om han har vært utro uten å ha gjort noe. Det i seg selv kan være ødeleggende for et forhold. Jeg ville advart ham, da kan han lettere gjennomskue henne når hun begynner, og også lettere sette grenser for seg selv.

Anonymkode: 56105...0ff

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at gode venner aksepterer alt fra hverandre? Jeg har valgt mine venner av ulike grunner, men i hovedsak fordi de har et verdisett som stemmer overens med mitt eget. Hvis de gjør valg som bryter veldig med det de har "solgt seg inn" med, så endrer mitt syn på dem seg. Jeg vil virkelig ikke ha venner som ikke mener noe om det jeg gjør. Jeg håper mine venner snakker med meg hvis jeg tar dårlige valg. Hvis jeg bulker en annen bil og stikker, håper jeg de sier til meg at jeg må melde meg. Hvis jeg overlater barna mine til seg selv på kvelden, håper jeg de sier fra til meg. Hvis jeg drikker meg dritings sammen med ungene mine, håper jeg de stopper meg. Hvis jeg begår seksuelle overgrep mot naboens barn, håper jeg de nærmer seg grensen. Hvis jeg dreper noen håper jeg at de er over grensen for lenge siden. Poenget er at også venner må kjenne etter når en venn gjør noe som gjør at man endrer totalt syn på den andre, og derfor at vennskapet smuldrer opp. 

Anonymkode: 5432b...159

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at gode venner aksepterer alt fra hverandre? Jeg har valgt mine venner av ulike grunner, men i hovedsak fordi de har et verdisett som stemmer overens med mitt eget. Hvis de gjør valg som bryter veldig med det de har "solgt seg inn" med, så endrer mitt syn på dem seg. Jeg vil virkelig ikke ha venner som ikke mener noe om det jeg gjør. Jeg håper mine venner snakker med meg hvis jeg tar dårlige valg. Hvis jeg bulker en annen bil og stikker, håper jeg de sier til meg at jeg må melde meg. Hvis jeg overlater barna mine til seg selv på kvelden, håper jeg de sier fra til meg. Hvis jeg drikker meg dritings sammen med ungene mine, håper jeg de stopper meg. Hvis jeg begår seksuelle overgrep mot naboens barn, håper jeg de nærmer seg grensen. Hvis jeg dreper noen håper jeg at de er over grensen for lenge siden. Poenget er at også venner må kjenne etter når en venn gjør noe som gjør at man endrer totalt syn på den andre, og derfor at vennskapet smuldrer opp. 

Ifølge denne logikken så burde jo ingen kvinner tilgi sine utro ektemenn? Likevel er det jo plenty av kvinner som tilgir og går videre når de blir utsatt for utroskap. Burde de ikke gjøre det mener du? De må jo "endre syn totalt på den andre" når den de elsker svikter dem?

Og tror du menn ditcher kompiser som har vært utro mot kona si? Hvorfor ikke, tror du?

Anonymkode: f7a54...2ca

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge denne logikken så burde jo ingen kvinner tilgi sine utro ektemenn? Likevel er det jo plenty av kvinner som tilgir og går videre når de blir utsatt for utroskap. Burde de ikke gjøre det mener du? De må jo "endre syn totalt på den andre" når den de elsker svikter dem?

Og tror du menn ditcher kompiser som har vært utro mot kona si? Hvorfor ikke, tror du?

Ja, jeg tror en del menn ditcher kompiser som har vært utro mot kona si. Kjenner faktisk en del som gjorde det da min eks var utro og innledet et nytt forhold samtidig som han og jeg fikk barn. Klart man kan tilgi en partner som har vært utro, hvis han har nok andre positive egenskaper og forholdet ellers er bra. Forskjellen fra et ekteskap og et vennskap er vel som regel at i ekteskapet så unnskylder man seg hvis man har driti seg ut. Den jeg svarer i denne tråden hevder jo at venner ikke har noe med hva den andre gjør. 

Skrevet

Jeg må bare påpeke at jeg er GLAD for at de venninnene kuttet meg ut da jeg hadde vært utro. Nå har jeg endelig sett hvem de virkelige vennene mine er, og ikke minst har jeg full støtte av en fantastisk mann som har tilgitt meg. Jeg har fått silt bort dritten, for å si det sånn!

Fortsett å fordømme og sitte på deres høye hester, kjære dere. Jeg var sånn i mange år, jeg også. Dere får vokte dere vel for å tråkke feil, fordi det er stor fare for at venninnene dere omgir dere med, er like fordømmende som dere er. 

Til deg, hi; jeg sier det igjen, vær den venninna som faktisk ikke dømmer men prøver å forstå og snakke fornuft. Du tjener på det i det lange løp...

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg tror en del menn ditcher kompiser som har vært utro mot kona si. Kjenner faktisk en del som gjorde det da min eks var utro og innledet et nytt forhold samtidig som han og jeg fikk barn. Klart man kan tilgi en partner som har vært utro, hvis han har nok andre positive egenskaper og forholdet ellers er bra. Forskjellen fra et ekteskap og et vennskap er vel som regel at i ekteskapet så unnskylder man seg hvis man har driti seg ut. Den jeg svarer i denne tråden hevder jo at venner ikke har noe med hva den andre gjør. 

Og jeg mener det er like selvsagt at man ikke ditcher ei venninne kun  fordi hun har vært utro. Vi mennesker gjør våre feiltrinn, og vi er langt mer enn disse feiltrinnene våre. Jeg forventer heller ikke at alle går rundt med nøyaktig selve moral som meg selv, og anser meg ikke for å være i en posisjon der jeg kan moralsk fordømme andre.

Skrevet

Hun virker jo ikke helt stabil 😱

Anonymkode: f2be0...d3f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen kompiser gjør det.

Min eks mistet noen kompiser pga det han gjorde mot meg. Og jeg har selv ikke kontakt med dem. Han fikk også et dårligere forhold til sin familie. Men det var mye mer enn utroskap her da. Men valget om å være utro og så valg han tok etterpå var det største utfallet for at han mistet kompiser og familie.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen kompiser gjør det.

Min eks mistet noen kompiser pga det han gjorde mot meg. Og jeg har selv ikke kontakt med dem. Han fikk også et dårligere forhold til sin familie. Men det var mye mer enn utroskap her da. Men valget om å være utro og så valg han tok etterpå var det største utfallet for at han mistet kompiser og familie.

Som min historie det! Min eks mistet også mange kompiser etter bruddet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...