Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #1 Skrevet 1. mai 2018 Jeg kjøpte meg hund for 1 mnd siden, som nå er snart 4 mnd. Jeg var forberedt på ofte lufting og mye omsorg. Men jeg trodde at den etterhvert ville tisse og bæsje ute. Men det gjør den så og si bare inne. Er lenge ute, men den nekter å gjøre noe som helst. Bare snuser og leker. Den sover lite på dagtid, så derfor ikke mulighet til å ha rutine med å lufte den hver gang den våkner. Den andre utfordringen er at den stadig biter i buksa og sokker til både meg og barna, mens vi går/står. Den har både leker og gnagebein. Er dette normalt for en hvalp? Noe jeg gjør feil eller er det noe som går seg til med alderen? Litt småfrustrert. Vet det er mye jobb med en hvalp. Men var litt mer en forventet. Har hatt hund før, men aldri hvalp, så derfor ikke erfaring med det. Anonymkode: 6ead0...605
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #2 Skrevet 1. mai 2018 Jeg kjøpte meg hund for 1 mnd siden, som nå er snart 4 mnd. Jeg var forberedt på ofte lufting og mye omsorg. Men jeg trodde at den etterhvert ville tisse og bæsje ute. Men det gjør den så og si bare inne. Er lenge ute, men den nekter å gjøre noe som helst. Bare snuser og leker. Den sover lite på dagtid, så derfor ikke mulighet til å ha rutine med å lufte den hver gang den våkner. Den andre utfordringen er at den stadig biter i buksa og sokker til både meg og barna, mens vi går/står. Den har både leker og gnagebein. Er dette normalt for en hvalp? Noe jeg gjør feil eller er det noe som går seg til med alderen? Litt småfrustrert. Vet det er mye jobb med en hvalp. Men var litt mer en forventet. Har hatt hund før, men aldri hvalp, så derfor ikke erfaring med det. Anonymkode: f00cb...2ba
skinnfilla Skrevet 1. mai 2018 #3 Skrevet 1. mai 2018 Det er slitsomt med valp, men du må være på hele tida og se etter tegn på at den skal tisse/bæsje. Bær den konsekvent ut, om så pissende ut, og skryt uhemmet og gi godbit når den gjør fra seg ute. Ang biting i sokker og bukse, det går over , men ta den bort og si nei. Få også barna til å sette grenser og si nei. Gå ut ofte en periode, hvert kvarter om du må. valp er vanvittig mye mer jobb enn enn baby😅
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #4 Skrevet 1. mai 2018 Herligehet, den er 4 mnd! Det er mye jobb med en valp, men du har nok gjort noe feil, hvis den BARE tisser inne. Prøv å se på valpen hva den gjør før den må tisse. Ofte piper dem litt, snuser mye osv FØR den tisser. Med det minste tegn til at den må ut, løp ut med den. Belønn gjerne for hver gang. Skryt er viktig! Når den tisser ute når dere er ute, skryt da også. Si gjerne "gå på do" eller noe annet fast hver gang (da kan du bruke det for å si i fra om at den må tisse når det er ute, før dere går inn Når den er voksen.) Ang napping og biting. Den klør i tennene, og deres bein er bevegelige leker. Dere må konsekvent si nei, og fjerne valpen fra bena. Ha ett teppe eller en kurv stående i stua. Når valpen napper, Si nei og plasser den på plass HVER GANG! En valp trenger konsekvente beskjeder og handlinger. Vakler man, og er usikker, blir hunden usikker. Klare og tydelige regler! Dette virket bra på min hund hvertfall. Lykke til! Anonymkode: 3ce14...03b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #5 Skrevet 1. mai 2018 Du trodde den skulle bli voksen på en måned? Hjelpes. Den er dom et barn fortsatt. Alt må læres. Håper du ikke tar ut din frustrasjon på det stakkars dyret? Den vil nok trenge et par måneder til før den roer seg, noen raser trenger opp mit ett år, de verste kan ha nykker i flere år. Angående bitingen, den vil nok avta når den mister melketennene. Hvorfor kan du inne ta den ut hver gang dem har sovet? Valper liker ofte å tisse der andre hunder har tisset eller der den har tisset selv mange ganger. Gå ut til en rolig plass, gjerne der det er gress, så bare står du rolig og venter, dere må IKKE leke med den eller mase på den. Stå rolig og vær kjedelig, da vil den nok gjøre fra seg. Anbefaler å gå uten ungene i starten da de neppe klarer å la vær å gi den oppmerksomhet. Les deg litt opp om ha valp du. Anonymkode: f3be6...49b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #6 Skrevet 1. mai 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du trodde den skulle bli voksen på en måned? Hjelpes. Den er dom et barn fortsatt. Alt må læres. Håper du ikke tar ut din frustrasjon på det stakkars dyret? Den vil nok trenge et par måneder til før den roer seg, noen raser trenger opp mit ett år, de verste kan ha nykker i flere år. Angående bitingen, den vil nok avta når den mister melketennene. Hvorfor kan du inne ta den ut hver gang dem har sovet? Valper liker ofte å tisse der andre hunder har tisset eller der den har tisset selv mange ganger. Gå ut til en rolig plass, gjerne der det er gress, så bare står du rolig og venter, dere må IKKE leke med den eller mase på den. Stå rolig og vær kjedelig, da vil den nok gjøre fra seg. Anbefaler å gå uten ungene i starten da de neppe klarer å la vær å gi den oppmerksomhet. Les deg litt opp om ha valp du. Anonymkode: f3be6...49b Voksen, nei overhode ikke. At den av og til tisser inne er greit, men ikke at den så og si aldri tisser ute. Har lest litt. Men fått intrykk av at de sover mye. Men ikke her. Nei, gir den ikke kjeft for tissing og bæsing inne. Men når den biter og får ungen til å gråte, så må jeg jo snakke til den. Anonymkode: 6ead0...605
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #7 Skrevet 1. mai 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Herligehet, den er 4 mnd! Det er mye jobb med en valp, men du har nok gjort noe feil, hvis den BARE tisser inne. Prøv å se på valpen hva den gjør før den må tisse. Ofte piper dem litt, snuser mye osv FØR den tisser. Med det minste tegn til at den må ut, løp ut med den. Belønn gjerne for hver gang. Skryt er viktig! Når den tisser ute når dere er ute, skryt da også. Si gjerne "gå på do" eller noe annet fast hver gang (da kan du bruke det for å si i fra om at den må tisse når det er ute, før dere går inn Når den er voksen.) Ang napping og biting. Den klør i tennene, og deres bein er bevegelige leker. Dere må konsekvent si nei, og fjerne valpen fra bena. Ha ett teppe eller en kurv stående i stua. Når valpen napper, Si nei og plasser den på plass HVER GANG! En valp trenger konsekvente beskjeder og handlinger. Vakler man, og er usikker, blir hunden usikker. Klare og tydelige regler! Dette virket bra på min hund hvertfall. Lykke til! Anonymkode: 3ce14...03b Tusen takk for tips. Skal prøve å følge de:-) Anonymkode: 6ead0...605
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #8 Skrevet 1. mai 2018 14 minutter siden, skinnfilla skrev: Det er slitsomt med valp, men du må være på hele tida og se etter tegn på at den skal tisse/bæsje. Bær den konsekvent ut, om så pissende ut, og skryt uhemmet og gi godbit når den gjør fra seg ute. Ang biting i sokker og bukse, det går over , men ta den bort og si nei. Få også barna til å sette grenser og si nei. Gå ut ofte en periode, hvert kvarter om du må. valp er vanvittig mye mer jobb enn enn baby😅 Takk for tips. Skal prøve å følge tipsene dine. Blir enda oftere lufting fra nå av:-) Anonymkode: 6ead0...605
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #9 Skrevet 1. mai 2018 Jeg fikk litt valpesjokk jeg og, selv om dette er vår tredje hund. Sikkert mange som synes det er høl i huet, men sånn er det. Dette er min evaluering av valpetiden ut i fra det du spør om: 1. En valps blære og tarmer er ikke ferdig modnet ved fire måneders alder. Akkurat som på babyer/småbarn. Og det er individuelt fra hund til hund når den er i stand til å holde seg. I mellomtiden, gå ut hver time og øk tiden etterhvert (siden den ikke sover) Men den leker jo masse, og etter en halvtimes lek trenger den nok å gå ut. Når den nettopp har drukket trenger den å gå ut. Når den har spist trenger den å gå ut. Osv. Men plutselig vil du oppdage at den faktisk klarer å holde seg😊 2. Biting. Mye av valpebitingen avtar av seg selv. Forst litt mindre når den mister tenner. Så blir det gradvis mindre jo eldre den er. MEN, utrolig viktig å avvise den når den biter, så den lærer seg at det ikke er Ok. avslutt lek hvis det bites. Snu ryggen til hvis det bites. Løft den bort fra situasjonen hvis det bites. Osv. Da vil den lære at dette ikke er sosialt akseptert. Og husk, selv om valper er smarte og kan lære mye, så er det likevel aller mest grøt inni hodet til hunder de første levemånedene. Det tar litt tid før hjernen er ferdig utviklet, akkurat som på mennesker. Så det viktigste er å være tydelig (ja eller nei, ingen hunder skjønner kanskje) og konsekvente. Da kommer du langt 😊 Anonymkode: 5f407...76a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Ta den med på valpekurs!!! Om det er første valpen dere har er det spesielt viktig, det er så lett å gjøre feil. Anonymkode: a087f...fa0
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 Tips: Luft hunden etter lek, mat og drikke, og etter den har sovet. Luft mye, og ros den hver gang den tisser eller bæsjer ute. Den er fortsatt veldig ung, og det tar tid å trene en hund på renhold. Ja, den leker og snuser mye ute, men bruk god tid, så kommer det av seg selv. Anonymkode: 85b6b...c0a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk litt valpesjokk jeg og, selv om dette er vår tredje hund. Sikkert mange som synes det er høl i huet, men sånn er det. Dette er min evaluering av valpetiden ut i fra det du spør om: 1. En valps blære og tarmer er ikke ferdig modnet ved fire måneders alder. Akkurat som på babyer/småbarn. Og det er individuelt fra hund til hund når den er i stand til å holde seg. I mellomtiden, gå ut hver time og øk tiden etterhvert (siden den ikke sover) Men den leker jo masse, og etter en halvtimes lek trenger den nok å gå ut. Når den nettopp har drukket trenger den å gå ut. Når den har spist trenger den å gå ut. Osv. Men plutselig vil du oppdage at den faktisk klarer å holde seg😊 2. Biting. Mye av valpebitingen avtar av seg selv. Forst litt mindre når den mister tenner. Så blir det gradvis mindre jo eldre den er. MEN, utrolig viktig å avvise den når den biter, så den lærer seg at det ikke er Ok. avslutt lek hvis det bites. Snu ryggen til hvis det bites. Løft den bort fra situasjonen hvis det bites. Osv. Da vil den lære at dette ikke er sosialt akseptert. Og husk, selv om valper er smarte og kan lære mye, så er det likevel aller mest grøt inni hodet til hunder de første levemånedene. Det tar litt tid før hjernen er ferdig utviklet, akkurat som på mennesker. Så det viktigste er å være tydelig (ja eller nei, ingen hunder skjønner kanskje) og konsekvente. Da kommer du langt 😊 Anonymkode: 5f407...76a Takk for saklig svar. Skal følge rådene dine. Fikk litt mer forståelse nå. Har vel ikke helt tenkt på det er på likt nivå som med en baby. Får bare jobbe hardt med å være konsekvent og oftere lufting. Og håpe det bedrer seg etterhvert:-) Anonymkode: 6ead0...605
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tips: Luft hunden etter lek, mat og drikke, og etter den har sovet. Luft mye, og ros den hver gang den tisser eller bæsjer ute. Den er fortsatt veldig ung, og det tar tid å trene en hund på renhold. Ja, den leker og snuser mye ute, men bruk god tid, så kommer det av seg selv. Anonymkode: 85b6b...c0a Takk for tips. Oftere lufting fremover. Anonymkode: 6ead0...605
Kaffekjerring Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 Det er ikke poeng for meg å repetere alle de saklige, gode svarene her. Men tenk litt på hvor du lufter? Lufter du kun i hage, så er det ikke sikkert den vil gjøre noe så tett på territoriet sitt. Gå litt lengre unna. Og så er jeg glad i positiv forsterkning, men jeg ville "satt den på plass" på sånne ting som biting. Det går seg til, men den må lære et sted. Det jeg har gjort med de to jeg har hatt når de har blitt tatt i å tisse inne er å løfte den ut etter nakkeskinn uten å si noe. Passe på at den ikke er for tung, holdt under magen da. Jeg har hatt en retriever som var husren etter en måned og en sheltie det tok to måneder med. Uhell her og der første halve året. Ellers så trente vi mye kontakt i begynnelsen med sheltien, hun vi har nå. Det lønte seg veldig! Fikk litt pepper fra enkelte foreldre som ikke syns noe om sirkushunder, men heldigvis så har hun elsket det med hele seg😊
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 Å ha valp kan sammenlignes litt med det å ha baby, sånn rent arbeidsmessig. Litt værre faktisk.... Man kan bli temmelig oppgitt av lufteturer 4 x per time, hele døgnet, tiss og bæsj inne i maaange måneder, at ting blir gnagd i stykker, at valpen biter i stykker klær og fingre.... Det ER mye mer jobb med valp enn man kan forestille seg, og det tar mye lengre tid enn 1 måned- MYYYE lengre tid!! Etter 1 år er valpen blitt ok i hus (som regel). Men en hund er ikke voksen før ved 2 - 3 års alderen. Tips: Tålmodighet. Valpekurs. Tålmodighet Anonymkode: 324e9...a97
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ha valp kan sammenlignes litt med det å ha baby, sånn rent arbeidsmessig. Litt værre faktisk.... Man kan bli temmelig oppgitt av lufteturer 4 x per time, hele døgnet, tiss og bæsj inne i maaange måneder, at ting blir gnagd i stykker, at valpen biter i stykker klær og fingre.... Det ER mye mer jobb med valp enn man kan forestille seg, og det tar mye lengre tid enn 1 måned- MYYYE lengre tid!! Etter 1 år er valpen blitt ok i hus (som regel). Men en hund er ikke voksen før ved 2 - 3 års alderen. Tips: Tålmodighet. Valpekurs. Tålmodighet Anonymkode: 324e9...a97 Samt å være ekstremt konsekvent. Og lære seg å skrive valp. Anonymkode: 7311b...459
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #17 Skrevet 2. mai 2018 Herregud, gjør litt research før du tar dyr i hus, da. Og meld deg på et valpekurs. Anonymkode: 4e543...0b8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #18 Skrevet 2. mai 2018 Du burde googlet valp, ikke hvalp, da du var i startfasen av å skaffe deg en valp. Valpekurs er nok tingen for deg. Anonymkode: 55a00...c26
Pobie Skrevet 2. mai 2018 #19 Skrevet 2. mai 2018 Ja, disse tingene er helt normalt for en valp. De kan godt være 12 mnd gamle før de blir husrene. Tips: Hvis valpen ikke gjør fra seg selv om dere er lenge ute, gå inn igjen, og deretter ut igjen innen ett minutt. Hvis den har holdt seg lenge hvis det å gå inn igjen gjerne trigge den til å ville tisse, og hvis dere da tar den med ut igjen tisser den ut. Og belønn selvsagt hver gang den gjør fra seg ute, ikke bare med ros, men med godbiter. Biting er helt vanlig adferd for valper. Ha masse forskjellige leker lett tilgjengelig og putt en leke i munnen dens hver gang den biter dere.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 lær deg og skriv, heter VALP ,ikke Hvalp Anonymkode: a7b83...5cd
Superdolly Skrevet 2. mai 2018 #21 Skrevet 2. mai 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: lær deg og skriv, heter VALP ,ikke Hvalp Anonymkode: a7b83...5cd Du burde absolutt følge ditt eget råd. Lær deg grunnleggende rettskriving og enkel grammatikk. Det ser bare dumt ut å kritisere andres skrivefeil når du har så mange flere selv.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #22 Skrevet 2. mai 2018 Hei. Småbitingen er slitsom, men det gir seg. Ikke kjeft eller stress med det, bare fjern sokk, finger, bukseben. For å få valpen stueren må du ha den under oppsikt og lese tegn på at den må på do. Innskrenk områdene den kan bevege seg på innendørs slik at det er lettere å passe på (lukk dør, kjøp en pakke med kompostbinge på plantasjen, de 4 grønne gjerdene er geniale for å skjerme ting fra valpen, stenge av et område ol. Anonymkode: c722d...92c
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #23 Skrevet 2. mai 2018 En valp må tisse umiddelbart etter den har spist, sovet eller lekt. Stå klar når den har spist, og bær den rett ut. Ikke begynn å fomle med påkledning, da er det forsent. Hunder er renslige av natur, de tisser ikke inne, når de modner litt. Mine hunder har blitt renslige ved seks måneders alder, og hatt et og annet uhell til de er ca et år. Bitingen har du fått gode tips av de andre med. De slutter med det, når det ikke klør i tennnene mer. En ting er å la valpen være i fred på teppet eller puta si, og ikke gå bort til den når den sover. Jeg leker heller ikke ubegrenset med valper, da blir de stresset, og det fortsetter de å være når de blir voksne. De må trene på å roe seg. Lykke til. Det blir bedre om et par måneder. Bare å holde ut, så får du en fin voksen hund, som dere kan ha glede av i årevis fremover. Anonymkode: fa261...515
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #24 Skrevet 2. mai 2018 min ble stueren på to uker. Anonymkode: 06dba...209
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2018 #25 Skrevet 2. mai 2018 Jeg håper mange som tenker på å skaffe hund leser dette innlegget. Det er alt or mange som skaffer seg valp uten å ha satt seg godt inn i hvor mye arbeid det faktisk medfører. De periodene jeg har hatt valp i hus har vært mye mer slitsomme enn det har vært å ha baby. Og jeg hadde i tillegg kolikkbaby. Men valpeperioden er kort og intens, og dersom man legger ned den jobben som kreves, så vil belønningene etter hvert være en lydig og harmonisk hund som man har glede av i de nest 15 årene. I tillegg er det en ting man alltid må være bevisst på og jobbe kontinuerlig med, dersom man skaffer seg et flokkdyr. Jeg driver også med hest og ser noe av samme greia der. Har man ikke peiling på hva man driver med, så vil både hesten og hunden bli gradvis mer og mer ulydig. Et flokkdyr vil alltid vurdere alle de møter utfra hvor de er på rangstigen. Et dyr som er lav i rang, vil underkaste seg lett, mens ett som er høy på rang må jobbes med hele tiden. Særlig en av hundene mine testet meg nesten daglig for å få bekreftet min posisjon som flokkleder. Jeg måtte til slutt gi han bort til et barnløst par, for barnet mitt klarte ikke å være så konsekvent som den hunden trengte. Hadde jeg vært barnløs, så ville jeg selvfølgelig beholdt han, han var en flott hund. Han trengte bare mer lydighetstrening og at alle var 100% konsekvente med han hele tiden, enn de andre hundene mine.Den jeg fikk etterpå, var derimot så mild at han aksepterte sin plass i fokken uten å mukke. Han gjorde noen små forsøk som unghund, men gav seg med en gang. Han måtte også oppdras mildt for ikke bli usikker. Anonymkode: 94d68...4e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå