Gå til innhold

Hvor vanskelig å drive et firma ? Regnskap etc


Anbefalte innlegg

Har et stort og egnet lokale med kjøkken som jeg for spørsmål om å leie ut til konfirmasjoner etc. 

Bygget er regulert som restaurant/kafebygg så tillatelsen er ok.   

 

Vurderer å starte et lite firma for å leie ut dette lovlig, og dermed benytte den brukstillatelsen som er gitt.  

Men hvor mange krav er det til et enkeltmannsforetak mtp regnskap, mva regnskap etc ?  Kan en normalt oppegående person klare det uten å leie inn eksternt regnskapsfirma?

 

 

Anonymkode: bea0e...382

Fortsetter under...

Jeg har et lite enkeltmannsforetak, men har ikke peiling på dette med å føre næringsoppgaven, så selv om mitt regnskap tydeligvis er «enkelt» så bruker jeg regnskapsfører. Koster rundt 6000 i året, og det får jeg jo skrevet av 27% av neste år. Synes det er verdt pengene. 

Anonymkode: b2d7a...a43

Jeg har to selskaper, begge AS, og greier fint regnskapet selv. Næringsoppgaven er mye enklere nå enn den var. Og har man trøbbel så kan man leie inn noen til å ta kun den. Regnskapet ellers bør gå helt greit med et bra regnskapssystem. Jeg gikk et regnskapskurs over to dager for det systemet jeg kjøpte. Går helt fint. 

  • 1 måned senere...
På 1.5.2018 den 10.35, Anonym bruker skrev:

Har et stort og egnet lokale med kjøkken som jeg for spørsmål om å leie ut til konfirmasjoner etc. 

Bygget er regulert som restaurant/kafebygg så tillatelsen er ok.   

 

Vurderer å starte et lite firma for å leie ut dette lovlig, og dermed benytte den brukstillatelsen som er gitt.  

Men hvor mange krav er det til et enkeltmannsforetak mtp regnskap, mva regnskap etc ?  Kan en normalt oppegående person klare det uten å leie inn eksternt regnskapsfirma?

 

 

Anonymkode: bea0e...382

Det spørs jo hvor mye kunnskap du har om regnskap selv.

Har du ingen som helst kunnskaper, kan det nok være lurt å hyre inn litt hjelp.

Det er jo en grunn til at man går tre år på høyskole og så må ha to års praksis for å bli autorisert regnskapsfører!

Hvor mange krav det er, spørs hvor stor omsetning du skal ha. Har du over 50 000 i omsetning i løpet av 12 mnd, skal du i utgangspunktet registreres i mva-registeret. Men der igjen spørs det på hvem du leier ut til. Er de du leier ut til ikke mva-pliktige, så skal det ikke beregnes mva på husleien. Grensen på 50 000 gjelder også i forhold til om du må levere inn næringsoppgave. 

Det kan nok være lurt å få en regnskapsfører til å ta skattemeldingen iallfall. Hvor dyrt det blir, spørs jo på hvor mye det er, og hvor riktig du har gjort det selv.

Jeg jobber som regnskapsfører og daglig leder i et lite regnskapsbyrå, og har flere kunder som fører regnskapet selv, der jeg hjelper de f.eks. med årsregnskap/skattemelding osv. Noen av de burde latt oss gjøre mer, for jeg bruker en del tid på å rette opp i ting de har gjort feil. Enkelte av kundene vet f.eks. ikke forksjellen på balansen og resultatet. En kunde kom og hadde ført opp alle inn- og utbetalinger fra banken og mente han hadde ført regnskapet, noe han jo da slettes ikke hadde, siden inn- og utbetalinger på bank ikke nødvendigvis er så relevant i forhold til omsetningen. 

Anonymkode: 0c725...e28

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...