Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #1 Skrevet 28. april 2018 Hvordan hadde du følt det om sjefen/avd.leder hadde krevd at alle skal legge mobilen på h*ns kontor, du hadde fått den tilbake ved lunsj og når arbeidsdagen er over.. personlig liker jeg dette dårlig, da jeg har barn, skole som kan ringe om noe er galt, vet jeg kan gi nr til jobben men likevel... pluss at jeg mener mobilen er personlig, og at det er maktbruk å ta den fra oss. Anonymkode: 7e2af...19f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #2 Skrevet 28. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan hadde du følt det om sjefen/avd.leder hadde krevd at alle skal legge mobilen på h*ns kontor, du hadde fått den tilbake ved lunsj og når arbeidsdagen er over.. personlig liker jeg dette dårlig, da jeg har barn, skole som kan ringe om noe er galt, vet jeg kan gi nr til jobben men likevel... pluss at jeg mener mobilen er personlig, og at det er maktbruk å ta den fra oss. Anonymkode: 7e2af...19f Jeg hadde ikke likt å legge den på sjefens kontor, jeg hadde sagt at jeg legger den i garderoben. Men vi har heller ikke lov til å gå med privat telefon på oss. Den må ligge igjen i garderoben, noe jeg er glad for. Altfor mange som ikke kunne la den være i arbeidstida før. Anonymkode: 49aaa...1e8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #3 Skrevet 28. april 2018 Jeg hadde nektet på prinsipielt grunnlag. Det er elendig ledelse å være så mistroisk overfor sine ansatte, og sjefen har ingenting med å forlange utlevert ansattes eiendeler. Det vedkommende har anledning til er å forby bruk av privat telefon i arbeidstiden, og det ville jeg forholdt meg til (mens jeg søkte jobb hos en leder som virket). Anonymkode: f23fe...eb9
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #4 Skrevet 28. april 2018 Arbeidsgiver kan fint forby bruk av privat mobil i arbeidstiden ogkreve at den legges igjen utenfor arbeidsstedet, feks i garderoben. Han kan ikke kreve at den legges på hans kontor. Anonymkode: d7fe5...c41
Yellow Brick Road Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Aldri i verden om jeg hadde gått med på at telefonen skulle ligge på kontoret. Men å forby telefonbruk i arbeidstida, det er en annen ting. Som voksne burde vi jo alle sammen kunne klare å ha telefonen med oss uten å missbruke den, men jeg ser jo at ikke alle klarer det og det er forferdelig slitsomt med folk som er mer opptatt av å lese meldinger og ta telefoner enn å gjøre jobben sin. Så jeg skjønner at noen sjefer må legge ned fullstendig forbud.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2018 #6 Skrevet 28. april 2018 Det hadde ikke jeg gått med på! Her må alle legge mobilene i garderoben men er ingen som sjekker om vi faktisk gjør det. Å selv sjefen sitter på mobilen når det er pause. I pausen får vi selvsagt lov å bruke mobilen. Anonymkode: caf9a...082
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Høres merkelig ut å legge den på sjefens kontor, men jeg kan forstå problemet, og forstå sjefen som truer med dette. På min arbeidsplass har vi flere ganger fått beskjed om at vi ikke får bruke mobil i arbeidstiden, likevel er det mange som gjør det. Jeg har gjerne mobilen i lomma, men på lydløs, og tar den helst ikke opp utenom pauser. Anonymkode: 1760f...d67
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Det kan være flere grunner til å måtte legge igjen mobilen. Noen steder kan sett være på grunn av hygiene eller avlyttingsproblematikk i tillegg til at den kan ta mye tid og fokus vekk fra arbeidsoppgavene. Det å måtte legge den på kontoret kan være en grei løsning for mange. Det kan være sikrere mot tyveri enn garderoben og det kan være en måte å kontrollere at den faktisk lir låkt igjen. Noen ganger er slik kontroll nødvendig. Det å legge den igjen hos sjefen kan også være en sikkerhet hvis sjefen tar telefonen om den ringer. Da kan man få beskjed hvis barnet blir sykt på skolen ol. Anonymkode: 39a72...981
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være flere grunner til å måtte legge igjen mobilen. Noen steder kan sett være på grunn av hygiene eller avlyttingsproblematikk i tillegg til at den kan ta mye tid og fokus vekk fra arbeidsoppgavene. Det å måtte legge den på kontoret kan være en grei løsning for mange. Det kan være sikrere mot tyveri enn garderoben og det kan være en måte å kontrollere at den faktisk lir låkt igjen. Noen ganger er slik kontroll nødvendig. Det å legge den igjen hos sjefen kan også være en sikkerhet hvis sjefen tar telefonen om den ringer. Da kan man få beskjed hvis barnet blir sykt på skolen ol. Anonymkode: 39a72...981 Så sjefen skal sitte å svare på alle ansatte sine telefoner som ringer i løpet av en arbeidsdag fordi det kan være at det er skolen eller barnehagen som ringer? 😂 Anonymkode: 1fa42...9dc
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #10 Skrevet 29. april 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det å legge den igjen hos sjefen kan også være en sikkerhet hvis sjefen tar telefonen om den ringer. Da kan man få beskjed hvis barnet blir sykt på skolen ol. Haha, tuller du nå Anonymkode: 49aaa...1e8
Serepta Skrevet 29. april 2018 #11 Skrevet 29. april 2018 Du oppgir selvsagt jobbens telefonnummer til SFO, BHG og skole. Det er helt vanlig. Mobilen kan ligge i garderobe om dere har det, eller evt i bilen. Han kan ikke kreve at den ligger på hans kontor, men han kan kreve at den ikke er med inn på arbeidsplassen utenom pausene .
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #12 Skrevet 29. april 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, tuller du nå Anonymkode: 49aaa...1e8 For noen kan det være en god løsning, spessielt for dem som må være tilgjengelig på telefon pga barn øl. Da kan man stille inn telefonen slik at den bare ringer fra spesielle nummer, for eksemel bare fra skolen eller barnehagen. Anonymkode: 39a72...981
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #13 Skrevet 29. april 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så sjefen skal sitte å svare på alle ansatte sine telefoner som ringer i løpet av en arbeidsdag fordi det kan være at det er skolen eller barnehagen som ringer? 😂 Anonymkode: 1fa42...9dc Du trenger jo ikke sjekke den hele tiden det er jo bare hysterisk! Har selv en i 1.klasse men går ikke med mobilen på meg på jobben,den er i jakkelommen i garderoben å sjekker den kun om jeg likevel skal på do eller ved pause. Det holder lenge. Anonymkode: caf9a...082
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #14 Skrevet 29. april 2018 Jeg tenker at hvis sjefen faktisk tenker dette er en reell mulighet, sier det litt om hvor mye tid de ansatte faktisk bruker på mobilen i arbeidstiden. Jeg ville som ansatt tatt til meg det sterke signalet og skjerpet meg betydelig. Anonymkode: 4289e...3cb
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #15 Skrevet 29. april 2018 Hadde en sjef som sa at det ikke var lov til å ha med privat tlf på jobb, MEN mandag og torsdag var jeg på tur med brukere i skogen. Da ringte kollegaer og sjefen på den private mobilen, vi måtte også ringe ambulanse eller forsterkning av annet personale når noe uforutsett skjedde med private mobiler. Jobbet også i to forskjellige enheter av hjemmetjenesten, var jo umulig for barnehage og skole å holde styr på hvor jeg var når noe skjedde med ungene. Så jeg sa klart ifra at jeg kom til å ha med privat mob. Anonymkode: 6b640...e35
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #16 Skrevet 29. april 2018 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: For noen kan det være en god løsning, spessielt for dem som må være tilgjengelig på telefon pga barn øl. Da kan man stille inn telefonen slik at den bare ringer fra spesielle nummer, for eksemel bare fra skolen eller barnehagen. Anonymkode: 39a72...981 Tviler på at sjefen tenker det er en god løsning å sitte telefonvakt med de ansattes telefoner. At du i det hele tatt tenker at det er en god ide får meg til å le høyt Anonymkode: 49aaa...1e8
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #17 Skrevet 29. april 2018 hvis man bruker tlf mye på jobb kan jeg forstå det, her må vi legge de i skapet hvis man ikke venter en viktig tlf Anonymkode: 247e6...05a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #18 Skrevet 29. april 2018 Vi har ikke lov å gå med personlig mobil på jobb, dette står i våre ansettelsespapirer. Så egentlig burde dette være en smal sak, men slik er det ikke lengre i dagens samfunn. Min sjef har sagt at de som har nøkkel til jobb, de skal ha sin private mobil på jobb. Dette er noen få, vi er også de som må gjøre hans jobb når han ikke er på jobb så derfor han vil vi skal ha mobilen med oss. Selv irriterer jeg meg grønn over at folk ikke kan overholde reglene. Er du på jobb så er du på jobb, da skal ikke mobilen være tilgjengelig. Skulle det skje noe med unger eller annet så kan de bli nådd via jobbtlf. Dette med mobilbruk blir bare værre og værre, tidligere var det unge som alltid måtte være tilgjengelige men dette sprer seg bare mer og mer. Mulig jeg er gammeldags for jeg har tatt dette opp på jobb og det har blitt innstramninger. Alle trodde det var sjefen som hang opp lapper med reglene som gjalt hos oss, men det var meg som hang opp og skrev hans navn under (sendte han bilde av lappen jeg han opp og fikk tommel opp. Han skrudde faktisk av internett på jobb og det var utrolig mange reaksjoner på dette, så da kom det frem hvor mye folk var på tlf hele tiden. ) Jeg har også to barn som jeg har ansvaret for alene om. De vet godt at npr jeg er på jobb så er jeg på jobb. De kan ringe om det er krise, men da skal deg faktisk være krise. De kan sende meg en mld, men om jeg ser den før jeg skal hjem vet jeg ikke. Er det noe de raskt trenger hjelp til, svar på osv så er det raskere gå til naboen. Utrolig hvor mye naboen kan hjelpe til med (det går samme veien når nabobarna trenge hjelp til noe, lurer på noe når ikke foreldrene er hjemme. Ett plaster, lån av ditt eller datt siden de ikke vet hvor det ligger hjemme, leksehjelp eller bare ett sted å være siden de glemte nøkkelen. Foreldre med barn som ikke kan ha mobil på jobb må faktisk finne løsninger som passer for familien når de ikke kan være tilgjengelieg på mobil på jobb. ) Vil du ikke ha mobilen på ett kontor, i garderoben osv så får du legge den hjemme. Anonymkode: fcfcb...f80
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #19 Skrevet 29. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tviler på at sjefen tenker det er en god løsning å sitte telefonvakt med de ansattes telefoner. At du i det hele tatt tenker at det er en god ide får meg til å le høyt Anonymkode: 49aaa...1e8 Arbeidsplasser er veldig forskjellige. Selv om det er utenkeig hos deg kan det fungerer fint hos andre. Det er uansett ikke så mange nødvendige samtaler man må ta imot p en uke. Anonymkode: 39a72...981
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #20 Skrevet 29. april 2018 Her har jeg gitt beskjed til bhg til guttene at de må ringe meg på jobb hvis de trenger å få tak i meg, eller ringe mannen så får han ringe på meg på jobb. Sjekker tlf i pausen min. Anonymkode: ce7e7...338
Superdolly Skrevet 29. april 2018 #21 Skrevet 29. april 2018 Jeg har full forståelse for at det kan bli altfor mye tid som kastes bort på mobilen, men jeg hadde stusset på kravet om at telefonen skal ligge på sjefens kontor. Det kan jo selvsagt være tryggere mot tyveri enn garderoben, det kommer jo an på arbeidsstedet. På min arbeidsplass har vi ikke regler, men de færreste drar rundt på mobilen. Noen har den i lomma på lydløs, noen har den med seg av og til. Selv velger jeg stort sett å la den ligge i veska i skapet mitt (låsbart skap) i garderoben. Barnehagen og skolen får tak i meg uansett, de har nummeret til jobben. De klarte å få tak i meg den gangen nesten ingen hadde mobil også, ved å ringe på jobb.
Yellow Brick Road Skrevet 29. april 2018 #22 Skrevet 29. april 2018 18 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg har full forståelse for at det kan bli altfor mye tid som kastes bort på mobilen, men jeg hadde stusset på kravet om at telefonen skal ligge på sjefens kontor. Det kan jo selvsagt være tryggere mot tyveri enn garderoben, det kommer jo an på arbeidsstedet. På min arbeidsplass har vi ikke regler, men de færreste drar rundt på mobilen. Noen har den i lomma på lydløs, noen har den med seg av og til. Selv velger jeg stort sett å la den ligge i veska i skapet mitt (låsbart skap) i garderoben. Barnehagen og skolen får tak i meg uansett, de har nummeret til jobben. De klarte å få tak i meg den gangen nesten ingen hadde mobil også, ved å ringe på jobb. Hos oss har vi heller ingen regler, i alle fall ikke skrevne. Faktisk fikk vi beskjed om at sjefen stolte på at vi var fornuftige folk som ikke trengte regler for bruk, men at det sier seg selv at man ikke står og taster på mobilen eller sjekker den i et sett. Det var til og med sånn at om det nå skulle være sånn at det var en dag vi av en eller annen grunn virkelig trengte å ha telefonen på fordi vi ventet en veldig viktig beskjed, så avtalte vi bare det sammen med de vi jobbet samme med. Det kunne være en alvorlig syk foreldre, sykt barn som var hjemme alene, en viktig legetime man ventet beskjed om eller noe annet som alle visste at var unntak og viktig. Dette har fungert veldig bra, helt til nå... Nå har vi noen (veldig få) som av en eller annen grunn alltid er så viktige at de ikke bare må ha telefonen på, men de må stadig sjekke, taste, lese, ta telefoner hit og dit... og det tar ikke bare 1 minutt eller to på gangen eller et tomt grupperom en gang i halvåret. Det er kjempesynd, for nå ser jeg for meg at det snart kommer / må komme et totalt forbud. Det er ingen krise, men synd - for det har vært mange gode ting mobilene har vært brukt til, for eksempel interne beskjeder som man selvfølgelig ikke leser med en gang, men som kan lese i full fart f.eks i en pause, på do eller i begynnelsen av et friminutt etc. Det kan være beskjeder av typen "Elev A er syk i dag, kan du gå til klasse X i stede for neste time, der kan de trenge litt hjelp."
Anonym bruker Skrevet 29. april 2018 #23 Skrevet 29. april 2018 3 timer siden, Yellow Brick Road skrev: Hos oss har vi heller ingen regler, i alle fall ikke skrevne. Faktisk fikk vi beskjed om at sjefen stolte på at vi var fornuftige folk som ikke trengte regler for bruk, men at det sier seg selv at man ikke står og taster på mobilen eller sjekker den i et sett. Det var til og med sånn at om det nå skulle være sånn at det var en dag vi av en eller annen grunn virkelig trengte å ha telefonen på fordi vi ventet en veldig viktig beskjed, så avtalte vi bare det sammen med de vi jobbet samme med. Det kunne være en alvorlig syk foreldre, sykt barn som var hjemme alene, en viktig legetime man ventet beskjed om eller noe annet som alle visste at var unntak og viktig. Dette har fungert veldig bra, helt til nå... Nå har vi noen (veldig få) som av en eller annen grunn alltid er så viktige at de ikke bare må ha telefonen på, men de må stadig sjekke, taste, lese, ta telefoner hit og dit... og det tar ikke bare 1 minutt eller to på gangen eller et tomt grupperom en gang i halvåret. Det er kjempesynd, for nå ser jeg for meg at det snart kommer / må komme et totalt forbud. Det er ingen krise, men synd - for det har vært mange gode ting mobilene har vært brukt til, for eksempel interne beskjeder som man selvfølgelig ikke leser med en gang, men som kan lese i full fart f.eks i en pause, på do eller i begynnelsen av et friminutt etc. Det kan være beskjeder av typen "Elev A er syk i dag, kan du gå til klasse X i stede for neste time, der kan de trenge litt hjelp." Sånn som dere har det, hadde vi det i mange år. Det fungerte kjempefint helt til vi fikk enkelte nyansatte og vikarer som ikke kunne la telefonen være i fred. Da ble det mobilforbud, kjedelig bare fordi enkelte ikke kan la den være. De hadde blitt advart flere ganger, det var så ille at de gjorde ikke jobben sin ordentlig. Anonymkode: 49aaa...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå