Gå til innhold

Hvor lenge får vi bli på barsel etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster sier man må reise samme dag??? 

Anonymkode: 64509...99c

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg var nettopp gjennom en helt vanlig fødsel uten komplikasjoner, baby nr 3, var på barsel i to netter inkludert natta jeg fødte. Fikk lov å være en natt til, men valgte å dra hjem. 

Anonymkode: 0589d...e4f

Skrevet

Hvor skal du føde?
Har aldri hørt om noen som må reise samme dag. gjennomsnittlig liggetid etter fødsel er 2,7dager. 
Du KAN reise hjem samme dag OM DU VIL, men det er ingen som sender deg hjem innen det er gått 24timer.

Anonymkode: edb62...9d4

Skrevet

Fødte kl 04:30 på natta i 2015. De regnet dette som en natt, og ville egentlig sende meg hjem etter da "to", men som egentlig bare var en. Jeg var forstegangsmor, alene med barnet og klarte å krangle meg til ei natt til på barselhotellet. 

Anonymkode: e1d8b...55b

Skrevet

Jeg måtte krangle meg hjem etter fødsel nr 1 etter 24 timer. Ville dra etter 2 men fikk ikke lov. 

Med nr 2 gikk jeg lov til å dra hjem etter 6 timer. 

Anonymkode: 38a8c...714

Skrevet

Jeg har født på Bærum sykehus alle gangene, og har selv bestemt hvor lenge jeg ble. Første var jeg der i 5 dager, frem til melken kom skikkelig. De andre dro jeg hjem etter 2 dager.

Anonymkode: 88077...1a7

Annonse

Skrevet

Første fødsel måtte jeg bli fem netter for å vente på melka.  Fødte på Ahus og måtte bli i to netter med andremann. Egentlig ville de ha meg enda en natt for å vente på melka men jeg visste at jeg aldri kom til å få melk på det stressende stedet. Når tredjemann kommer reiser jeg hjem etter noen timer såfremt at fødselen er like ukomplisert som de to første. 

Så min erfaring er at man ikke blir kastet ut samme dag. Har aldri hørt om noen som har blitt det heller  

Anonymkode: 77914...842

Skrevet

Jeg fødte på Ahus, vanlig fødsel uten komplikasjoner. Fikk ammeproblemer og fikk være i fire døgn. Da var jeg klar for å dra hjem. Du må bare stå på krava dersom du føler at du blir sendt hjem for tidlig. Be om å få snakke med en av jordmødrene og snakk ordentlig ut om grunnen til at du ikke ønsker å reise hjem. Lytt til det jordmor sier. Hvis du ikke er klar, stå på krava. Du må stå opp for deg selv og babyen din.

Når det er sagt, har jeg aldri hørt om noen som blir sendt hjem samme dag, kun noen som har ønsket det selv. Du må jo ta Føllings test osv. Søsteren din prøver bare å skremme deg, som er vanvittig dårlig gjort!

Anonymkode: 4b830...970

Skrevet

Det er vel individuelt etter formen til deg og barnet og vurderes for hver enkelt tror jeg. Jeg lå 3,5 døgn m første. Lang fødsel, stort blodtap, morkake satt fast, sydd mye og dårlig form samt at det tok litt tid før bayen begynte å spise. Med nr 2 gikk fødselen fint og vi reiste hjem samme dag. Ingen som sa vi skulle det, men vi ønsket det. Jeg tror man får bli så lenge det er behov for det på en måte og hvis fødselen er normal og mor og barn friske så er det jo ikke nødvendig å ligge lenger enn 1-3 dager.

Anonymkode: 3caff...8f5

Skrevet

Jeg fødte  i uke 35 og var på barsel i 6 dager. Har venninner som er blitt sendt hjem samme dag (flere barn) derfor ammingen går seg til med engang og man ikke har komplikasjoner. Men vanligst er vell  dagen etter med vanlig fødsel

Anonymkode: 8575a...baa

Skrevet

5 døgn med første og måtte krangle meg hjem. Andre gang ville de ha meg der minst to døgn, men fikk etter litt diskusjon dra hjem etter ett døgn. 

Anonymkode: d717f...76f

Skrevet

Kanskje ikke representativt siden det er såpass lenge siden, men svarer likevel. Med første skulle jeg reise hjem etter 5 dager, fikk derimot skikkelige barseltårer da, og fikk lov å bli 2 netter til. Var førstegangsfødende, alenemor og veldig ung. Alt var nytt og skummelt.

Med andre fikk jeg reise hjem på dag 3, når følligs testen var tatt.

Det kommer vel også an på hvor du bor, og kapasiteten på det sykehuset. Vi bor såpass langt fra sykehus at det ikke er vanlig å reise hjem før føllings testen på dag 3 er tatt. Er vanligvis ikke særlig fullt der heller. Har hatt enerom mesteparten av tiden jeg har vært der, til sammen 10 dager.

Anonymkode: 42ee6...2ae

Skrevet

Var i 3døgn med begge to. Bærum og Haukeland. 

Anonymkode: e8ecb...265

Annonse

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje ikke representativt siden det er såpass lenge siden, men svarer likevel. Med første skulle jeg reise hjem etter 5 dager, fikk derimot skikkelige barseltårer da, og fikk lov å bli 2 netter til. Var førstegangsfødende, alenemor og veldig ung. Alt var nytt og skummelt.

Med andre fikk jeg reise hjem på dag 3, når følligs testen var tatt.

Det kommer vel også an på hvor du bor, og kapasiteten på det sykehuset. Vi bor såpass langt fra sykehus at det ikke er vanlig å reise hjem før føllings testen på dag 3 er tatt. Er vanligvis ikke særlig fullt der heller. Har hatt enerom mesteparten av tiden jeg har vært der, til sammen 10 dager.

Her har de tatt føllingstesten på dag 2 med begge mine. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har de tatt føllingstesten på dag 2 med begge mine. 

Mulig det er det som er vanlig nå, er 12 og 17 år siden jeg fikk barna.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig det er det som er vanlig nå, er 12 og 17 år siden jeg fikk barna.

Ok 13 år siden eldste ble født her og 1 år siden minste og er ganske sikker på at de tok den på dag 2 med eldste å men mulig det ikke spiller noe stor rolle om den tas på dag 2 eller 3. 

Skrevet

Har du fødselsdepresjon og alenemamma så får du ligge lenge :P Etter 5 dager skrev jeg meg ut av sykehuset mot deres vilje. Men på tiden var det veldig lite pasienter da,jeg hadde 4 manns rom helt alene.

Anonymkode: 784c4...9e7

Skrevet

Jeg fødte i 2015 og 2017, lå søndag-fredag med nr 1 og mandag til fredag med nr 2. Hadde dratt hjem på dag 3 om ikke begge ungene måtte ha lysbehandling. Her er iallefall normalen ca 3 dager. Men jeg fikk bli så lenge jeg ønsket begge ganger, de har vært helt fantastiske i Arendal. 

Skrevet

Her er det tre døgn for førstegangs, to døgn for fleregangs. Man kan som fleregangs dra hjem timer etter fødselen hvis alt går «som det skal» og man ønsker det selv, men det er ulikt fra person til person. Man kan komme tilbake for ulike undersøkelser, og man kan risikere å bli(når man egentlig vil hjem) fordi barnet må følges opp tettere i starten av ulike årsaker. Jeg ville ringt ditt fødested eller snakke med jordmor hvis du lurer på hvordan det er der du skal føde.

Anonymkode: ed428...4d4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok 13 år siden eldste ble født her og 1 år siden minste og er ganske sikker på at de tok den på dag 2 med eldste å men mulig det ikke spiller noe stor rolle om den tas på dag 2 eller 3. 

Kan jo være lokale forskjeller også.

Skrevet

Med første (2007) lå jeg i 3 dager pga ammeproblemer og vektnedgang hos babyen

Med andre (2009) og tredjemann (2017)reiste jeg hjem dagen etter fødsel 

Anonymkode: 53ee5...bae

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte krangle meg hjem etter fødsel nr 1 etter 24 timer. Ville dra etter 2 men fikk ikke lov. 

Med nr 2 gikk jeg lov til å dra hjem etter 6 timer. 

Anonymkode: 38a8c...714

Du vet at ingen kan holde deg på sykehuset mot din vilje? Så du kunne jo bare reist hjem. 

Anonymkode: 5e49a...207

Skrevet

man må ikke det nei :) 

Anonymkode: 62568...b93

Skrevet

Hadde ks kl 13.30 og dro hjem dagen etter kl 12, så under et døgn. 

Anonymkode: 0e7f4...dfd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...