Gå til innhold

Ang taxi til sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kronisk syk og så langt har jeg klart å kjøre selv til sykehuset (bodde nært men har flyttet) men jeg er verre så det spørs om jeg klarer det neste gang jeg må på akutten. Pga store smerter. Jeg har aldri fått ambulanse og om jeg ikke får det så må jeg ta taxi. Har ingen som kan kjøre meg. Men jeg bor ca en halv km for nært for å få dekket taxien siden regelen til Pasientreiser er minimum 10 km for å få taxi dekket. Taxi her i byen er svindyrt og jeg lever på stusslige AAP.

Så jeg må seriøst betale ca 500kr i taxi hvis jeg skal på akutten og ikke får ambulanse? Mens de som bor 500 meter lengre bort for taxien dekket. Er det virkelig så urettferdig? :( Jeg skjønner at grensa må gå en plass men en mil er langt.

Anonymkode: 9a24f...c1c

Skrevet

Har du frikort? Tror det skal være mulig å få det dekket med frikort

Anonymkode: cdec2...5e0

Skrevet

Hei

Må du til lege/sykehus og kommer deg ikke dit selv så har du krav på taxi gjennom pasientreiser.  Det kan fastlege og legevakt bestille for deg. Prisen er 149,- uten frikort. Med frikort blir det ingen egenandel.

reisens lengde har ingen betydning, har kjørt pas.reise turer på alt mellom 160 meter og 330 km

Anonymkode: e878d...30e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Må du til lege/sykehus og kommer deg ikke dit selv så har du krav på taxi gjennom pasientreiser.  Det kan fastlege og legevakt bestille for deg. Prisen er 149,- uten frikort. Med frikort blir det ingen egenandel.

reisens lengde har ingen betydning, har kjørt pas.reise turer på alt mellom 160 meter og 330 km

Det var en ny opplysning for meg.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Men dette gjelder ikke til akutten? Det er kun til avtalte timer på sykehuset.

Anonymkode: b9a72...742

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei

Hvor finner du info om dette? Det står minst 10 km på Pasientreiser sin hjemmeside. Jeg har frikort men 149kr er ikke ille uansett kontra fullpris. 

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor finner du info om dette? Det står minst 10 km på Pasientreiser sin hjemmeside. Jeg har frikort men 149kr er ikke ille uansett kontra fullpris. 

HI

Det finnes mange forskjellige regler for hva som må være for å ha rett til taxi via pasientreiser. I ditt tilfelle er det snakk om akutt sykdom/forverring av kronisk sykdom, så her er det unntaksregler. Du kan bo rett ved sykehuset og allikevel få dekket taxi (utenom egenandel) dersom du av helsemessige årsaker har behov for akutt legetilsyn. Da må du ringe legevakt/sykehus og be om at de bestiller til deg, da slipper du å legge ut selv og sende inn masse kvitteringer og bekreftelser til pasientreiser. Jeg jobber på legevakt og har bestilt taxi til mange som bor bare noen hundre meter unna. 

Anonymkode: deb40...d3b

Skrevet

Hei

det med 10 km handler om din rett til refusjon av utgifter på transport som du ordner selv utenom pasientreiser.  Egenandel på 149,- betales bare av de uten frikort, hvis du må betale inngår summen i egenandelsberegningen for å oppnå frikort

Skrevet

Om lege av helsemessige årsaker rekvirerer taxi, får du det uavhengig av distanse. 

Regelen for 10 km er at selv om det ikke går kollektiv transport, så får du ikke taxi av trafikale årsaker av Pasientreiser om du bor kortere enn 10 km fra behandlingssted. 

Men lege kan rekvirere om det så er 50 meter til behandlingssted. 

Anonymkode: 589d4...784

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...