Gå til innhold

Hvor mye kan bunader legges ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvde den idag.. så.. ja.. Noen som vet sånn ca? Tviler på at den noensinne kommer til å passe :(

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer an på hvor mye sømmonn det er, det. Hvis bunaden for eksempel er lagt ut mye allerede, har du kanskje ikke mer å gå på og svaret er 0. Ble den sydd til deg som konfirmant med godt mål og aldri blitt sydd ut, er det sannsynligvis en god del å gå på.

Mitt råd er at du tar med deg bunaden til noen som kan det, og spør dem hva som kan gjøres. For eksempel Husfliden.

Skrevet

Hvor langt er et tau? 

Det finnes ingen fasitsvar på hvor mye en bunad kan legges ut, siden det kommer an på hvor mye "ekstra" stoff som er lagt til den gangen bunaden ble sydd. 

Anonymkode: 886b9...7ef

Skrevet

Prøv å kjenn på sidesømmen om du kjenner ekstra stoff på begge sider. Hvilken bunad har du?

Skrevet

Mamma la ut sin med ca 7 cm i hver side ved å felle inn et stykke i hver side av livet, og legge om foldene tilsvarende.

Anonymkode: e95bb...38b

Skrevet

Det kommer jo an på hvor stor den er, hvor mye stoff det er. Umulig for oss å vite 😂

Anonymkode: 2784d...f34

Annonse

Skrevet

Det må du faktisk se på selv, klarer du ikke se dette selv må du ta den med til noen som kan dette. Min kan jeg legge ut masse, sliter med å få den nok inn uten at det blir feil iforhold til mønsteret. Bunaden ble ikke sydd til meg, en grsntsnte jeg har arvet den ifra. Jeg var større når jeg konfirmerte meg enn hva jeg er nå. 

Ser på bunaden til konfirmanten så kan den ikke legges ut eller inn uten at det synes veldig bra. Hennes tipp tipp oldemor som laget den for ørten år siden. Heldigvis så er den litt for stor, så hun har litt å gå på. Den sitter helt greit på henne, men som fjortisser er så skal jo alt sitte som støpt så igrunn det som er problemet.

Bunaden til minstejenta kan legges mye ut, selv om det er en barnebunad så tror jeg at jeg kunne sydd den ut så den hadde passet meg (den hadde bare blitt for kort)

Anonymkode: 9beaa...f3b

Skrevet
9 minutter siden, Superdolly skrev:

Det kommer an på hvor mye sømmonn det er, det. Hvis bunaden for eksempel er lagt ut mye allerede, har du kanskje ikke mer å gå på og svaret er 0. Ble den sydd til deg som konfirmant med godt mål og aldri blitt sydd ut, er det sannsynligvis en god del å gå på.

Mitt råd er at du tar med deg bunaden til noen som kan det, og spør dem hva som kan gjøres. For eksempel Husfliden.

Den er aldri lagt ut, men vet ikke hvor mye den kan legges ut, da... Men i hvert fall 20 cm!! Og skuldrene er for trange :(

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mamma la ut sin med ca 7 cm i hver side ved å felle inn et stykke i hver side av livet, og legge om foldene tilsvarende.

Anonymkode: e95bb...38b

Okei. Her må den ut 20 cm. Og i skuldrene og.. ja... føler på meg at det er et umulig prosjekt. Jeg var så smal da jeg fikk den. 

Skrevet
2 minutter siden, Tøystykke skrev:

Den er aldri lagt ut, men vet ikke hvor mye den kan legges ut, da... Men i hvert fall 20 cm!! Og skuldrene er for trange :(

Hvilken bunad har du? En annen mulig løsning er å kjøpe ny vest og sy ut skjørtet. Hvis skjørtet har godt med folder, kan du komme unna med å kjøpe bittelitt stoff og lage ny linning.

Skrevet
1 minutt siden, Superdolly skrev:

Hvilken bunad har du? En annen mulig løsning er å kjøpe ny vest og sy ut skjørtet. Hvis skjørtet har godt med folder, kan du komme unna med å kjøpe bittelitt stoff og lage ny linning.

Skjørtet passer fint. Er vesten som ikke passer, dvs over skuldrene jeg er for bred..! Jeg kan ikke gjøre noe, men kjenner noen som kan gjøre noe. Men skal kjenne etter om jeg finner noe stoff inni der.

Spm var egentlig et spm etter hvor mye som er maks, og "standard". Om det finnes. 

Skrevet
2 minutter siden, Tøystykke skrev:

Skjørtet passer fint. Er vesten som ikke passer, dvs over skuldrene jeg er for bred..! Jeg kan ikke gjøre noe, men kjenner noen som kan gjøre noe. Men skal kjenne etter om jeg finner noe stoff inni der.

Spm var egentlig et spm etter hvor mye som er maks, og "standard". Om det finnes. 

Det finnes ikke en "standard". Og hva som er maks kommer an på hvor mye sømmonn vesten har. Og til en viss grad fasong, mønster i stoffet, eventuelle broderier...

Skrevet

Hur bredt har ni hoppat?

Jeg skulle legge ut bunaden jeg fikk til konfirmasjonen, og fant ut at den kunne utvides 1,5 cm på hver side. Min bestemor (som sydde den) hadde derimot lagt inn for at jeg glatt kunne vokse 30 cm i høyden. Dessverre ble jeg ikke en bengel på 196 cm😅

Anonymkode: ea52e...e65

Annonse

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hur bredt har ni hoppat?

Jeg skulle legge ut bunaden jeg fikk til konfirmasjonen, og fant ut at den kunne utvides 1,5 cm på hver side. Min bestemor (som sydde den) hadde derimot lagt inn for at jeg glatt kunne vokse 30 cm i høyden. Dessverre ble jeg ikke en bengel på 196 cm😅

:nigo: Huffda!

Jeg har lagt på meg 30 kilo siden jeg var 14 år.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hur bredt har ni hoppat?

Min bunad som ble montert av en bunadstilvirker med lang erfaring, la heller ikke inn mer enn 2.5 cm ekstra på hver side av vesten. Og jeg var en smal konfirmant. Så nå har jeg tatt den ut så mye at den skriker om hjelp, samt har den som vektmål. Jeg forstår enda ikke hva hun tenkte på den gangen. Heldigvis hadde min mor tatt vare på restestoff slik at jeg har fått flyttet ut linningen.

Da jeg monterte bunaden til datteren min nå, la jeg inn 8 cm på hver side i vesten enda hun er voksen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...