Gå til innhold

Pannetermometer vs øretermometer

Anbefalte innlegg

Hei. Har en febersyk gutt her som jeg nå har målt med både panne og øretermometer. Men jeg får så veldig forskjellig resultat! I øret får jeg 38,1-38.2 litt avhengig av hvilket øre, mens i pannen får jeg 39.4. Ut fra formen og dømme vil jeg tro øretermometeret er riktig, men har litt vanskelig for å tro at pannetermometeret viser høyere enn det som er tilfellet. Nå er det ikke veldig viktig å vite akkurat feber i denne situasjonen, men jeg har et annet barn hvor øretermometer ikke funker, og da bruker jeg bare pannetermometeret, og det er jo litt dumt om jeg hele tiden tror ham er sykere enn han faktisk er. Noen som vet hvilket termometer som er mest til å stole på?

Anonymkode: 7adff...ac4

Fortsetter under...

Av de to så er øretermometer mest pålitelig. Kommersielle pannetemometere er ikke til å stole på i det hele tatt.

Utover det så er det jo ikke så viktig om han har 38 eller 39 i temp... Det er viktigere å se om febernedsettende virker (om det må taes), og om han er våken, drikker greit, tisser og snakker «normalt».

God bedring :) 

Anonymkode: fc3e6...0cd

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp et rumpetermometer, koster en 100-lapp, og er helt nøyaktig. Da kan du bruke de du har, og kontrollmåle med rumpetermometeret når du er usikker, eller ønsker et nøyaktig resultat

Anonymkode: 0cfae...596

Kan du ikke bare svare på spørsmålet?

Ikke alle lan bruke rumpetermometer. Ja det er sjelden. Hvert år fødes det 12-15 barn med feks manglende endetarmsåpning. Min sønn er en av de. Han har nå fått rekonstruert åpning men er hysterisk redd for rumpa si pga traumer. 

Og, på sykehusene presser de IKKE gjennom å ta temperaturen i rumpa hvis barn viser frykt. Nyere forskning viser at slike ting påvirker barn svært negativt å bli presset til dette, brukte makt og tvang. Et øretermometer fungerer godt nok til å avgjøre om feberen er middels eller høy, å vite nøyaktig temperatur er unødvendig. Man skal medisinere barnet etter allmenntilstand, ikke etter temperatur. Noen ganger er de svært utilpass bare ved 38,0, andre ganger virker de upåvirket av 39,0. Det kommer selvsagt av hvorfor barnet har feber. 

HI, min erfaring er at øretermometer er mest korrekt, panne kan være litt upålitelig nå den oppadgående. Viktig at barnet har vært i ro i minst 20 minutter før måling. Ikke ligge eller hatt på seg lue, har dere feks varmepumpe så må det måles et sted den ikke blåser mot barnet da luften raskt både kan varme eller kjøle panna. 

Anonymkode: bc8c7...202

Vi har pannetermomener fra biltema og ett til rompa. Det i rompa viser maks 0.5 grader mer enn det i panna, stort sett viser di det samme. Jeg pleier å måle i panna, så dobbeltsjekker jeg med rektalt termometer før leggetid eller hvis formen er skikkelig dårlig. Viser pannetermometeret 38 og formen er god, stoler jeg på det. Viser det 38 og formen er elendig sjekker jeg rektalt før jeg gir Paracet, i tilfelle det er feil. Men feber er feber og almentilstaden avgjør alvorighetsgrad, ikke temp. Normal temp på mine barn er 37.2, og di føler seg ikke merkbart dårlige før temp er rundt 39.. Min mann har normal temp på 35.7, og ligger rett ut ved 37.5. 

Anonymkode: 74a6b...9a7

Annonse

Jeg er fornøyd med pannetermometer. Ser absolutt ingen grunn til å måle temperatur i rompa. Allmennform er viktigere enn desimaler her. Og viktigst med måling er å se om tempen stiger eller synker.

Skal ikke si min tittel her, men har møtt mange barn som har aversive minner om rompetermometer..

Anonymkode: 40760...5cd

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bare svare på spørsmålet?

Ikke alle lan bruke rumpetermometer. Ja det er sjelden. Hvert år fødes det 12-15 barn med feks manglende endetarmsåpning. Min sønn er en av de. Han har nå fått rekonstruert åpning men er hysterisk redd for rumpa si pga traumer. 

Og, på sykehusene presser de IKKE gjennom å ta temperaturen i rumpa hvis barn viser frykt. Nyere forskning viser at slike ting påvirker barn svært negativt å bli presset til dette, brukte makt og tvang. Et øretermometer fungerer godt nok til å avgjøre om feberen er middels eller høy, å vite nøyaktig temperatur er unødvendig. Man skal medisinere barnet etter allmenntilstand, ikke etter temperatur. Noen ganger er de svært utilpass bare ved 38,0, andre ganger virker de upåvirket av 39,0. Det kommer selvsagt av hvorfor barnet har feber. 

HI, min erfaring er at øretermometer er mest korrekt, panne kan være litt upålitelig nå den oppadgående. Viktig at barnet har vært i ro i minst 20 minutter før måling. Ikke ligge eller hatt på seg lue, har dere feks varmepumpe så må det måles et sted den ikke blåser mot barnet da luften raskt både kan varme eller kjøle panna. 

Det var da voldsomt for en reaksjon? Ser dette er sårt hos deg, og det forstår jeg. Men det blir faktisk født 60 000 barn med endetarmsåpning hver år. Så ditt barn er unntaket fra regelen. De aller fleste barn kan bruke et rumpetermometer. Om det skulle være noe problem så kan en kontrollmåle på seg selv. Prinsippet blir det samme. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt for en reaksjon? Ser dette er sårt hos deg, og det forstår jeg. Men det blir faktisk født 60 000 barn med endetarmsåpning hver år. Så ditt barn er unntaket fra regelen. De aller fleste barn kan bruke et rumpetermometer. Om det skulle være noe problem så kan en kontrollmåle på seg selv. Prinsippet blir det samme. 

Det er ikke sårt nei. Ei heller en overreaksjon. Men hi spør et konkret spørsmål som ikke besvares. Min historie bar bare for å illustrere hvorfor kanskje noen spør som de spør. 

Det var et enkelt spørsmål å svare på. 

Jeg ser bare ikke poenget med å svare på noe annet. 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sårt nei. Ei heller en overreaksjon. Men hi spør et konkret spørsmål som ikke besvares. Min historie bar bare for å illustrere hvorfor kanskje noen spør som de spør. 

Det var et enkelt spørsmål å svare på. 

Jeg ser bare ikke poenget med å svare på noe annet. 

Er vel ikke noe problem om det kommer et tips innimellom. Eneste problemet her var at du måtte overreagere, og at du og jeg nå ødelegger hele tråden. Ville det ikke vært bedre om bare mitt tips fikk stå? Så kunne HI bare oversett det, om det ikke var aktuelt for henne.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ikke noe problem om det kommer et tips innimellom. Eneste problemet her var at du måtte overreagere, og at du og jeg nå ødelegger hele tråden. Ville det ikke vært bedre om bare mitt tips fikk stå? Så kunne HI bare oversett det, om det ikke var aktuelt for henne.

Igjen må du påpeke at jeg overreagerer? Dårlig dårlig hersketeknikk. Det er du som fortsetter å ødelegge tråden nå, hadde du latt min kommentar stå der jeg svarer både deg og hi.

ALLE vet at rumpetermometer er mer nøyaktig. 

Nå legger jeg diskusjonen død. Nei jeg overreagerer ikke, det er du som ikke tåler å bli irettesatt og må ty til hersketeknikk for å forsøke å vinne en diskusjon. Uansett hva du måtte mene, svaret ditt var ikke av det hjelpsomme slaget.

Takk for alle råd! Jeg vet det er best med rektaltermometer, men sønnen min er 8 år og nekter. Hadde han vært virkelig syk hadde jeg nok insistert, men det er ikke nødvendig nå. Da stoler jeg mest på øretermometeret fremover. Virker som om vårt pannetermometer viser konsekvent for høyt og det kan jo føre til at jeg holder feberfrie barn hjemme fra skolen. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen må du påpeke at jeg overreagerer? Dårlig dårlig hersketeknikk. Det er du som fortsetter å ødelegge tråden nå, hadde du latt min kommentar stå der jeg svarer både deg og hi.

ALLE vet at rumpetermometer er mer nøyaktig. 

Nå legger jeg diskusjonen død. Nei jeg overreagerer ikke, det er du som ikke tåler å bli irettesatt og må ty til hersketeknikk for å forsøke å vinne en diskusjon. Uansett hva du måtte mene, svaret ditt var ikke av det hjelpsomme slaget.

Du har nok rett.

Annonse

9 minutter siden, Blondzilla skrev:

Takk for alle råd! Jeg vet det er best med rektaltermometer, men sønnen min er 8 år og nekter. Hadde han vært virkelig syk hadde jeg nok insistert, men det er ikke nødvendig nå. Da stoler jeg mest på øretermometeret fremover. Virker som om vårt pannetermometer viser konsekvent for høyt og det kan jo føre til at jeg holder feberfrie barn hjemme fra skolen. 

Morgentemperaturen er ofte vanskeligst her også med pannetermometer. Vår sønn er veldig varm når han våkner. Øre så må vi også passe på å ta i det øret som ikke har vært ned mot puta. 

Hvor lenge venter dere før dere måler? Fra han står opp til måling?

Vi har et alvorlig sykt barn, og må sjekke temperatur hver morgen og kveld. På sykehuset, bruker de kun under armen, og har gått vekk fra å plusse på 0,5. Kjøp et på apoteket, koster rundt 100-lappen. Vi har også et pannetermometer som kostet rundt 500, og det viser nokså likt som under armen. 

Anonymkode: 1c6a1...f7c

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Morgentemperaturen er ofte vanskeligst her også med pannetermometer. Vår sønn er veldig varm når han våkner. Øre så må vi også passe på å ta i det øret som ikke har vært ned mot puta. 

Hvor lenge venter dere før dere måler? Fra han står opp til måling?

Bør nok vente en halvtimes tid ihvertfall. Pannen/tinningen blir varm av å ligge mot puten. I sted prøvde jeg det på meg selv, og nærmest øret ser jeg har lent hodet mot sofaen var temperaturen 38.6. Jeg har absolutt ikke feber nå så den bare tuller. Mitt termometer er fra Ridian og har fått best i test...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...