Gå til innhold

Noen som har erfaring med å ta tog i Italia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal farte litt rundt i Italia i sommer, men siden jeg er mest vandt til å kjøre på bygda i Norge, tør jeg ikke leie bil der nede. Satser på tog. Tenkte å bestille billetter fra nå av, både mtp pris (blir den dyrere jo lenger man venter?), og fordi vi er redd det vil bli utsolgt etterhvert. 

Det jeg lurer på er hvor presise togene der nede er? Vi må f.eks. bytte tog underveis, og lurer på hvor lang transfer tid det er nødvendig å legge inn. Er 40 min nok, for eksempel? Eller er det da stor sjanse for å misse neste tog?

Hilsen bygdisen :)

Anonymkode: 6f08a...d57

Skrevet

Ingen som har tatt tog i Italia her?

Skrevet

Vet ikke om jeg har så mye erfaring, men har tatt tog der to ganger😅 Etter min beskjedne erfaring er togene presise, men det bør vel finnes statistikk på dette? Eller er det bare nordmenn, svensker og tyskere som driver med slikt?🙃

Togene var forresten fine, men toalettene var helt grusomme. Gikk ikke inn der selv, men mannen kjenner min skepsis til offentlige toalett, og ba meg holde meg laaangt unna.

Anonymkode: 628f8...231

Skrevet

Har tatt noe lokaltog. Forskjellen fra vi krysset grensen fra frankrike var påfallende - bare kaos med billettkjøp og mye forsinkelse.  Men vi hadde god tid og tok det stort sett med fatning. Ville lagt inn gode marginer hvis du kjøper billetter på fohånd. Og det er jo mulig det er litt mer orden på rutene på større linjer. 

Anonymkode: 93530...ce1

Skrevet

Tatt litt tog i Italia, jeg kjøpte biletter på stasjonen, ikke noe problemer. Og ingen tog var forsinket, og bytte gikk fint.

Anonymkode: 4a505...f0e

Skrevet

Tatt tog i Italia, det har vært veldig bra og i rute. Ikke som Østfoldbanen foråsiresånn... :-)

Anonymkode: e629d...a6f

Skrevet

Hmm, 3 mot 1 i italiatogenes favør ser jeg. Kanskje jeg bare skal sjanse på at 40 min er nok, da? 😁 takk for svar! 👍

Skrevet

Jeg har reist en del med tog i Italia.

Min erfaring er at å ta tog i Italia er det samme som å ta tog i Norge.

Anonymkode: dff2d...866

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har reist en del med tog i Italia.

Min erfaring er at å ta tog i Italia er det samme som å ta tog i Norge.

Jeg har bare tatt tog i Norge én gang for 20 år siden, så det sier ikke meg så mye, dessverre 🙈

Skrevet

De togene jeg har tatt i Italia (nord)  har vært veldig bra, nye og helt strøkne, med aircondition. 

Skrevet
8 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

De togene jeg har tatt i Italia (nord)  har vært veldig bra, nye og helt strøkne, med aircondition. 

God komfort er et stort pluss. Men det viktigste for meg er at de er presise så jeg rekker neste tog. Er 40 min transfertid nok? Ville dere sjanset på det?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God komfort er et stort pluss. Men det viktigste for meg er at de er presise så jeg rekker neste tog. Er 40 min transfertid nok? Ville dere sjanset på det?

40 minutter hadde jeg sjangset på.

Hvor skal dere bytte tog?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

40 minutter hadde jeg sjangset på.

Hvor skal dere bytte tog?

I Bologna. Virker som det er et knutepunkt? Både mellom øst og vest, og nord og sør. 

Skrevet

Har tatt mye tog i Italia. Alltid presis og bra.

NSB er drit i forhold.

Skrevet

Har også toget i Italia. Kun kjøpt ved stasjonene, både til landsbygdene og storbyene, aldri vært noe problem. Presise og ingen kanselleringer👌🏼

Skrevet

Dette høres lovende ut! Er forskjellen stor på 1. og 2. klasse? Litt redd for bagasjen vår..

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres lovende ut! Er forskjellen stor på 1. og 2. klasse? Litt redd for bagasjen vår..

Ehm, det er Italia, ikke India. 

Skrevet
24 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Ehm, det er Italia, ikke India. 

Jepp, den uerfarne bygdisen her 😂 ✌️

Har bare hørt mye om tyverier i Italia, og tenkte det ikke er så kjekt å ikke ha oppsyn med bagasjen? Så hørte jeg at det ofte er plass på 1.klasse til å ta med bagasjen inn? Har med meg to gamle, bekymra foreldre ;) 

Skrevet

På et par av togene vi har reist med kan du bestille 1. klasse, og det er litt som i Norge, mer komfort, egenregulert aircondition, ladestasjon til alle osv.

Vi har reist på «vanlig» og bare hatt kofferten ved siden av oss. 

Skrevet

Hvorfor hyperplanlegger du om du uansett bare skal rundt i Italia?

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Hvorfor hyperplanlegger du om du uansett bare skal rundt i Italia?

Fordi jeg hverken har vært i Italia før, eller er spesielt bereist. Har alltid vært stasjonert på ett sted ved tidligere reiser. Samtidig er det litt viktig for meg at ting går knirkefritt, ettersom jeg har med meg både gamle foreldre og små barn, samtidig som vi har skal møte andre folk rundt omkring. Ønsker for eksempel ikke å ankomme kl. 21 istedenfor 13, pga dårlig planlegging (forsinkelser, utsolgte billetter, for lite transfertid osv). 

Takk for hjelp, hilsen novisen :)

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg hverken har vært i Italia før, eller er spesielt bereist. Har alltid vært stasjonert på ett sted ved tidligere reiser. Samtidig er det litt viktig for meg at ting går knirkefritt, ettersom jeg har med meg både gamle foreldre og små barn, samtidig som vi har skal møte andre folk rundt omkring. Ønsker for eksempel ikke å ankomme kl. 21 istedenfor 13, pga dårlig planlegging (forsinkelser, utsolgte billetter, for lite transfertid osv). 

Takk for hjelp, hilsen novisen :)

Det er lurt å planlegge. Og så er det en del av det å glede seg! Eller - det bør i hvert fall være det. 😊

Skrevet

Generelt så vil jeg anbefale å lage buffere underveis, og ikke forflytte seg så langt per dag. Du rekker sikkert transfer på 40 minutter, men rekker dere å spise? Finne en kafe eller supermarked og kjøpe lunsj osv? Finne toalettet på stasjonen, alt det der. Nå vet jeg jo ikke hvor lang denne togturen er, jeg tenker bare at det er lurt å ikke gape over for mye.

Det er kort vei mellom perlene i Italia. 

Hvor skal dere forresten? 

Skrevet
15 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Det er lurt å planlegge. Og så er det en del av det å glede seg! Eller - det bør i hvert fall være det. 😊

Da har vi veldig forskjellig oppfatning av ferie, gitt. Planlegging er kjedelig. Alt som kan gjøres etter innfallsmetoden er ferie.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Da har vi veldig forskjellig oppfatning av ferie, gitt. Planlegging er kjedelig. Alt som kan gjøres etter innfallsmetoden er ferie.

Planlegge er jo bare en mer konkret variant av å drømme. I hvert fall når vi snakker om ferie!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...