Gå til innhold

Velferdspermisjon, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en samboer som skal inn til gastroskopi forløpende (hastesak) og i den forbindelse får han/ønsker han medisiner som gjør at han ikke kan kjøre bil i etterkant. Jeg ønsker derfor å ta fri fra jobb fir å kunne kjøre han til og fra undersøkelsen. Jeg er sykepleier og spurte sjefen min om å få velferdspermisjon. Han sa at han måtte se ann hvor mye folk han hadde på jobb den dagen og gjorde det ganske klart at om jeg tar/får innvilget velferdspermisjon, så er dette uten lønn. Om det er lønn eller ikke spiller ikke så stor rolle for meg, men jeg ønsker ikke å være på jobb og la noen andre kjøre han. Å la han ta "pasientreisebussen" er for meg uverdig. Jeg vet ikke om det er et tilbud en gang.

I kveld hadde jeg besøk av min venninne og vi snakket litt om dette. Hun hadde for noen år siden en kreftsyk man som hun fikk velferdspermisjon for med lønn for å være med på undersøkelser. Begge er kommunalt ansatt men i forskjellige kommuner. Jeg gjør henne oppmerksom på at det er forskjell på min samboer som "kun" skal til gastroskopi og hennes mann som på da dette tidspunktet var kreftsyk. Hun mener likevel jeg har krav på lønn. Hun forteller også om at kollegaer av henne har brukt sine velferdspermisjonsdager (10 i året) på å følge mammaen sin til vanlige fastlegetimer MED LØNN.

Er det noen som vet om jeg har krav på veldferdspermisjon? Med eller uten lønn?

Anonymkode: 0e0dd...450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan i alle dager kan det å ta pasientreisebussen være uverdig? Det er jo det den er ment for! Jeg har tatt gastroskopi, fikk da bedøvelsesspray i svelget og hadde ikke noe problem med å kjøre etterpå..

Anonymkode: a33cc...148

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager kan det å ta pasientreisebussen være uverdig? Det er jo det den er ment for! Jeg har tatt gastroskopi, fikk da bedøvelsesspray i svelget og hadde ikke noe problem med å kjøre etterpå..

Anonymkode: a33cc...148

Du varer ikke på det jeg spør om. Ved gastroskopi kan man få beroligende i forkant hvis man ønsker det, og det ønsker min samboer. Da kan man ikke kjøre bil.

Anonymkode: 0e0dd...450

Skrevet

Jeg TROR arbeidsgiver selv kan vurdere om det er med eller uten lønn. Feks ved begravelse, er det tanta di, så får du permisjon, men uten lønn, er det foreldrene dine velger de fleste å gi med lønn. Siden du tydeligvis jobber i helsevesenet selv, så ser det ut som at din arbeidsgiver tenker at dette kunne latt seg gjøre uten at du skal være taxi. Du får permisjon, men det er ikke noe dere ikke kunne ordnet på en annen måte, eller så vanskelig at han trenger støtte, så derfor får du uten lønn.

Anonymkode: 08e9e...043

Skrevet

velferdspermisjon er opp til arbeidsgiver. på en del steder har fagforeningene forhandlet fram avtaler ved enkelte forhold/situsjoner

Anonymkode: d82bf...ced

Skrevet

Det bestemmes av arbeidsgiver (både OM permisjon skal innvilges, og om den evt er lønnet). 

Dersom det ikke er noe alvorlig som feiler din mann (som det vanligvis ikke er ved gastroskopi), ser jeg ingen grunn til at du skal behøve å kjøre han (selv om han ikke kan kjøre selv). 

Som arbeidsgiver hadde jeg nok innvilget permisjon, men da uten lønn. Det får virkelig være grenser for hva arbeidsgiver skal belastes med.

Anonymkode: 47011...753

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å la han ta "pasientreisebussen" er for meg uverdig.

Uverdig? I alle dager, det var da voldsomt så høyt på strå dere er. Sier du det samme til alle pasienter du er borti? Hva er uverdig med det?

Anonymkode: a7b11...9b2

Skrevet

Som arbeidsgiver ville jeg gitt permisjon uten lønn i dette tilfellet. Mannen din er ikke døende, og han kan fint bruke pasientreiser. Hvordan i all verden er det "uverdig"? Tror du har brukt feil ord, du mener kanskje "upraktisk"?

Anonymkode: df66c...034

Skrevet

Du har ikke krav på noen av delene, og å be om lønnet permisjon er også helt urimelig. Ulønnet permisjon vil være helt innenfor å be om, men også kurant av arbeidsgiver å avslå med mindre din mann er livstruende syk.

Anonymkode: 8f60f...74f

Skrevet

Nei, setter ikke noe du har krav på. 

His oss måtte du evt brukt en feriedag eller avspasering. 

Og nei, det eg ikke uverdig å bruke pasienttransport. Jeg har vært inne til to operasjoner i år allerede. I narkose og derfor ikke kjørbar etterpå. Jeg tok offentlig buss til sykehuset og fikk drosje hjem. 

Anonymkode: 76420...f72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...