Gå til innhold

Store barn i bleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg lurer på hvorfor det er så mange foreldre som kjøpe bleier til sine store barn. Jobbe i dagligvare butikk, har opplevd i den senere tid at foreldre kjøper str 15-30 kg i bleier. Går mest i det. Hvorfor så mange store barn med bleier.

Er det noen som kan svare på dette.... 

Fortsetter under...

Skrevet

Sansynlig vis trenger de den størrelsen. Det er mange barn som ikke er tørre om natta før de blir ganske store og den store størrelsen kan de da bruke i mange år mens de vokser ut av de minste størrelsene på noen uker.

Anonymkode: 46a94...d67

Skrevet

Vekten på bleiepakken handler mer om oppsugingsevne enn vekten på barnet. Mitt barn brukte den str ved 1,5 år selv om han bare var 11-12 kg. Jeg har en datter på 9 år og 25 kg. Selv om hun er under vektgrensa så hadde den bleien vært alt for liten til kroppen hennes. Hun bruker for øvrig ikke bleie.

Og så må du huske på at det er veldig normalt at 3-4 åringer ikke er tørr på natta. Det er heller ikke uvanlig at større barn også bruker bleier på natta...

Anonymkode: bd6eb...0ae

Skrevet

Noen 1 1/2 åringer veier faktisk over 15 kilo!!! Og mange barn er ikke klar til å bli tørr på natta før de er store. Mange barn sliter med nattevæting, ganske mange! Tenk over hva du sier, for det er mange diagnoser og problemer som og gjer at barna bruker bleier! 

Anonymkode: dbacc...2ab

Skrevet

Har en 3,5 åring her hjemme som fortsatt bruker bleie fordi han sliter endel med forstoppelse.. er 18 kilo, men har ikke vært klar før nå. Vi håper på bleieslutt i løpet av sommeren på han. Lillesøster på 1,5 er nok klar til sommeren også, mye tidligere ute enn storebror der.. barn er forskjellige. 

Anonymkode: 2059e...43b

Skrevet

Gutten vår tisset seg ut hver natt frem til langt ut i første klasse. Han var tidlig oppe i den største størrelsen, da han tisset veldig mye og trengte en stor bleie for å unngå lekkasje. Fikk lite hjelp fra helsestasjon før han begynte på skolen, de mente at det bare måtte gå i han tempo, viss dette er malen over hele linja er det nok mangen nattbleiebrukere...

Anonymkode: 5960d...f20

Annonse

Skrevet

Nattbleie ja.

Anonymkode: 9cf6c...c26

Skrevet

Jeg har jobbet med barn i over 20 år nå. Og det er et faktum at unger blir eldre og eldre når de slutter med bleie. I dag begynner de fleste barn i barnehagen som 1 åringer og de har lengre og lengre dager. I barnehagen er det såpass hektisk at de som jobbet der ikke har mulighet til ta den jobben det er å gjøre en unge tørr. Så da sier det seg selv da, at de fleste barn må vente med bleieslutt til foreldrene har ork og tid, som regel sommeren etter fylte 3 år. 

Anonymkode: 5a364...42e

Skrevet
38 minutter siden, Anonym10000 skrev:

Hei jeg lurer på hvorfor det er så mange foreldre som kjøpe bleier til sine store barn. Jobbe i dagligvare butikk, har opplevd i den senere tid at foreldre kjøper str 15-30 kg i bleier. Går mest i det. Hvorfor så mange store barn med bleier.

Er det noen som kan svare på dette.... 

Jeg jobber på småbarnsavdeling (0-2 år), og vi har bleier i flere størrelser, også i str 6 som vel er 15-30 kg. Ikke så mange barn hos oss som bruker det, men noen. Gjerne fordi de sitter bedre fordi 5 er kanskje litt trang, eller ungen er lang. På storbarnsavdelingen brukes nr 6 en god del. Så det er ikke sikkert at barna er så store som du tror.

Anonymkode: 58c7d...4fc

Skrevet

Regner med at det er str 7? Min datter på 2 år bruker str 6.... synes du hun er for gammel for bleier?

Jobber også i en barnebolig med barn som har ulike diagnoser. Mange av barna der passer heldigvis enda inn i str 7. Jeg er stadig på butikken for å kjøpe et lass med str 7 bleier til barna på 6-12 år. Synes du barn med kraftig autisme eller downs bare burde ta seg sammen og gå på do kanskje?

Anonymkode: db104...43e

Skrevet

Jeg kjøper bleier på dagligvarebutikken når det finnes der, pleier å ligge i 1/2 pris kurven. Har en 12 åring som bruker bleie om natten når hun er borte på overnatting. Lenge siden når at jeg har kjøpt på dagligvarebutikken, siden jeg nå har funnet ut at vi kan hente gratis på apoteket.

Anonymkode: e9878...565

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at det er str 7? Min datter på 2 år bruker str 6.... synes du hun er for gammel for bleier?

Jobber også i en barnebolig med barn som har ulike diagnoser. Mange av barna der passer heldigvis enda inn i str 7. Jeg er stadig på butikken for å kjøpe et lass med str 7 bleier til barna på 6-12 år. Synes du barn med kraftig autisme eller downs bare burde ta seg sammen og gå på do kanskje?

Får ikke de barna bleier på apoteket?

Skrevet

Hvis det er nr 6 bleiene du mener så begynte jeg å bruke dem på min når han var 1.5 år ca. Tisset være igjennom di andre. Når han ble 2 år og 3 mnd var han renslig på dagen og 2 år og 7 mnd var han tørr også om natten. Min niese på 1.5 har bruk bleie nr 6 lenge. Føler ikke det er så sent å slutte? 

Anonymkode: 9d8d0...251

Annonse

Skrevet

Str 6 bruker min 2-åring og. Hun er 12.5 kg. Her blir det neppe bleieslutt helt enda iallefall, de må være klare for det så det ikke blir noe negativt rundt det. Rar ting å henge seg opp i, men du har kanskje ikke barn selv?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får ikke de barna bleier på apoteket?

Vi har noen som får på apotek, og noen som ikke får det. Foreldrene betaler uansett, men om barna mangler kjøper vi inn. Vi har alltid et eget lager med ekstra bleier. 

Skrevet

Min på 13 mnd har veid 12 kg siden han var 7 mnd og vi har brukt den bleiestr du snakker om. Klarer du virkelig ikke tenke at noen barn er større enn andre? 

Anonymkode: 15fe0...2f3

Skrevet

En del store barn trenger fortsatt bleie om natten,selv etter å ha prøvd tissealarm osv. Jeg prøvde å bare ta vekk bleien selv om han hadde uhell hver natt siden han var så stor  5 år,men når han våkner å er kjempe kald fordi han er gjennomvåt av tiss så går det ikke ann å ha det sånn i lengden. Så han brukte bleie om natten til han var nesten 6 år.

Anonymkode: 0e2f2...100

Skrevet

Plutten bruker fortsatt bleie og er 3,5 år. Hin kunne godt slutta nå. Er klar for det og går på do innimellom og får til det. Men det er vanskelig å få det til å bli ordentlig forutsigbar rutine i det om vinteren med dresser av og på. Hvis man skal øve om vinteren går også alle uhell inne, i sofaer, senger, på tepper og leker... Og når man plutselig må på do er det stilongser og bukser og før man har rukket og ta av alt er det uhell... Da er det bedre å ta det på sommeren når de leker ute i hagen og det er lite klær å ta av når man plutselig må, synes jeg. 

Mannen prøvde å tvinge igjennom litt for tidlig bleieslutt med førstemann. Det ble mye skyld og skam og følelse av å ikke få til, og ingen god opplevelse for noen av oss. Tror ikke det var helt heldig for selvbildet. Er selvfølgelig deilig med tørre barn, men det er litt viktig å få det til på barnas premisser. I en travel hverdag med bhg og aktiviteter og hit og dit er det vanskelig å ha fokus på bleieslutt på barnas premisser.

Anonymkode: cf6ef...cce

Skrevet

Min veier 15 kg og bruker 7’er bleie. Den sitter rett og slett best. Ikke klar for å slutte med bleie. Sånn er det.

Anonymkode: 52f48...b16

Skrevet

Ikke alle barn er tørre tidlig. For hver gang vi prøvde tok avveningen heller et steg tilbake. Slet om dagen og brukte bleie til 5år.

Anonymkode: 0ac6b...b56

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alle barn er tørre tidlig. For hver gang vi prøvde tok avveningen heller et steg tilbake. Slet om dagen og brukte bleie til 5år.

Er nok samme utfordring vi vil få, og jeg er så lei at folk skal mene noe om bleiebruk. Er så vanvittig sårende for barna når de begynner å forstå de ikke får det til. 

Skulle ønske folk kunne vært litt rausere når det gjelder barn, de er forskjellige. 

Skrevet

Vi har en stor gutt som fremdeles går med bleie. Han blir fire år om ikke lenge. Det er noe vi som foreldre har mange vonde følelser rundt. Vi vil gjerne at han skulle ha sluttet i går, men han er ikke klar. Nå har vi begynt å ta noen små skritt i riktig retning, så vi håper å få han tørr om dagen i løpet av sommeren. Vi bruker størrelse 6 i bleier. 

Det er sikkert mange som dømmer oss fordi vi har en så stor gutt med bleier, men vi har gjort alt, bortsett fra å kjefte på ham eller fysisk tvinge ham til å sette seg ned på potte eller do. V i løpet av det siste året har prøvd belønninger og bestikkelser, vi har prøvd ros, vi har lest ca alle bøker som handler om å gå på potte, vi har latt ham gå uten bleie og naken nedentil slik at han skal kjenne når han tisser, vi har snakket med helsesøster og barnehage for å se om de hadde noen gode råd, og innimellom har vi backet helt ut fra å i det hele tatt snakke om dette fordi gutten vår har blitt lei seg og vi har sett at han føler seg presset. Gutten vår har ikke vært klar og holder fremdeles på å modnes. 

Så før noen ser ned på store barn som går med bleie så er det viktig å tenke at det sannsynligvis er få foreldre som har tenkt så hardt og mye på pottetrening som de foreldrene som har barn som slutter "sist" med bleie og må kjøpe de store bleiestørrelsene til de store barna sine. 

Anonymkode: 3175d...f5f

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en stor gutt som fremdeles går med bleie. Han blir fire år om ikke lenge. Det er noe vi som foreldre har mange vonde følelser rundt. Vi vil gjerne at han skulle ha sluttet i går, men han er ikke klar. Nå har vi begynt å ta noen små skritt i riktig retning, så vi håper å få han tørr om dagen i løpet av sommeren. Vi bruker størrelse 6 i bleier. 

Det er sikkert mange som dømmer oss fordi vi har en så stor gutt med bleier, men vi har gjort alt, bortsett fra å kjefte på ham eller fysisk tvinge ham til å sette seg ned på potte eller do. V i løpet av det siste året har prøvd belønninger og bestikkelser, vi har prøvd ros, vi har lest ca alle bøker som handler om å gå på potte, vi har latt ham gå uten bleie og naken nedentil slik at han skal kjenne når han tisser, vi har snakket med helsesøster og barnehage for å se om de hadde noen gode råd, og innimellom har vi backet helt ut fra å i det hele tatt snakke om dette fordi gutten vår har blitt lei seg og vi har sett at han føler seg presset. Gutten vår har ikke vært klar og holder fremdeles på å modnes. 

Så før noen ser ned på store barn som går med bleie så er det viktig å tenke at det sannsynligvis er få foreldre som har tenkt så hardt og mye på pottetrening som de foreldrene som har barn som slutter "sist" med bleie og må kjøpe de store bleiestørrelsene til de store barna sine. 

Anonymkode: 3175d...f5f

Det er veldig leit ja. Jeg vet hvordan dere har det. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er nok samme utfordring vi vil få, og jeg er så lei at folk skal mene noe om bleiebruk. Er så vanvittig sårende for barna når de begynner å forstå de ikke får det til. 

Skulle ønske folk kunne vært litt rausere når det gjelder barn, de er forskjellige. 

Ikke stress med det. Det og tid var de beste virkemidlene hos oss.

Jeg ga han et tidspunkt i form av en hendelese han gledet seg til langt frem i tid. Foreslo for han at når det skjer skal han slutte med bleie. Han var da enig og forbandt da bleieslutt med noe positivt, samt hadde lang tid på å forbrede seg. Da gikk det tilslutt 👍

Skrevet

1-åringen min på 9 kg bruker størrelse 5 og 6 i libero. Det er de som sitter best til hans kropp. 

Om vi kjøper rema1000 eller lillego sine bleier må vi ned i størrelse, tror libero sine er små i strl. Har alltid brukt minst en størrelse over vektgruppen til storesøsteren også. 

Anonymkode: 574e4...dc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...