Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #1 Skrevet 18. april 2018 Sønnen min på 11 år mister stadig husnøklene sine. Han har rotet den bort flere ganger før, men da har den dukket opp igjen. For 1-2 mnd siden gav jeg opp å lete etter de han hadde mistet, og fikk filet en ny nøkkel til han. Vi bor i en blokk der det er én nøkkel til leiligheten, én nøkkel til inngangsdøra på forsiden av blokka og én nøkkel til døra på baksida. De han mistet var til leiligheten og til forsiden. Vi hadde en ekstra nøkkel til baksiden av blokka, så jeg ordnet en ny til leiliheten, og så måtte han gå inn på baksiden. Nå har han mistet de igjen, og de har vært bort i 3-4 uker nå. Dette er jo utrolig upraktisk! Han er jo ferdig på skolen flere timer før jeg kommer hjem fra jobb. Når han går etter meg, låser han da ikke døren til leiliheten, og så ringer han på til en nabo for å komme inn i blokka. Ved flere anledninger har han også passet på at verandadøra ikke har vært låst og så har han klatret opp dit og inn (vi bor i 2. etg). Jeg liker jo ikke noe særlig at leiligheten vår står ulåst hele dagen når ingen er hjemme. Det er jo heller ikke noe særlig at han klatrer opp på verandaen. Vi kan jo ikke fortsette slik, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke fortsette å file nye nøkler til han hver gang han mister de! Jeg har prøvd å feste de fast med krok i skolesekken hans, men så har det vært et eller annet, og han har løsnet de fra der og bare hatt de i lomma. Det frister heller ikke veldig å gi han mine nøkler, siden mister han de, har vi plutselig ingen nøkler. Har dere noen forslag? Anonymkode: ace4e...b59
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #2 Skrevet 18. april 2018 Ta en snakk med ham, og gjør det klart at han skal ta seg sammen. Anonymkode: 6298e...332
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #3 Skrevet 18. april 2018 bytt nøkkellåsen til yale doorman med kode problem solved. Anonymkode: 67ca1...41c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #4 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta en snakk med ham, og gjør det klart at han skal ta seg sammen. Anonymkode: 6298e...332 Jeg har jo snakket med han mye om det å ta vare på nøklene, og det hjelper jo ikke. Denne gangen ventet han i over én uke med å fortelle meg at nøklene var borte, for han var redd for at jeg skulle bli sint. Jeg fant det ut da jeg spurte han hvor nøklene hans var. Så hadde løsningen vært å bare snakke med han, så hadde det vært løst for lengst. HI Anonymkode: ace4e...b59
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #5 Skrevet 18. april 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: bytt nøkkellåsen til yale doorman med kode problem solved. Anonymkode: 67ca1...41c Alle i blokka har like dører, og ingen andre har kodelås, så jeg vet ikke om det er lov. Men uansett løser jo bare det halve problemet. For han trenger jo fremdeles nøkkel for å komme seg inn i blokka. HI Anonymkode: ace4e...b59
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #6 Skrevet 18. april 2018 Feste nøkkelen til sekken på et vis? Med sånn snurretråd for eks. Nede i sekken eller i en lomme så den ikke kan forsvinne og han ikke må ta den av for å åpne døren. Anonymkode: 0156c...f8a
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #7 Skrevet 18. april 2018 Fest nøklene i en nøklesnor el.l., og fest heke greia ibsekjen hans. Samtidig må han forstå at man faktisk ikke kan drive å miste nøkler - da kan folk som finner nøklene i verste fall komme inn i leiligheten deres. Spør om han synes det er greit at tyver kan gå inn i leiligheten deres og ta tingene hans. Kjære vene, han er stor - såpass må kunne forventes. Anonymkode: 6e445...8db
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #8 Skrevet 18. april 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Fest nøklene i en nøklesnor el.l., og fest heke greia ibsekjen hans. Samtidig må han forstå at man faktisk ikke kan drive å miste nøkler - da kan folk som finner nøklene i verste fall komme inn i leiligheten deres. Spør om han synes det er greit at tyver kan gå inn i leiligheten deres og ta tingene hans. Kjære vene, han er stor - såpass må kunne forventes. Anonymkode: 6e445...8db ibsekjen? Nope, i sekken. Anonymkode: 6e445...8db
ostepop123 Skrevet 18. april 2018 #9 Skrevet 18. april 2018 (endret) Uff, jeg hadde det akkurat som ham da jeg var på samme alder, det er ikke et spørsmål om å "ta seg sammen" altså. Noen av oss sliter mer med sånt enn andre, uansett om man forstår hvor viktig det er eller ei. Og det forstår jo din sønn! Du må hjelpe ham. Hva med å kjøpe en sånn tracker, så kan du lett finne dem igjen? https://www.coolstuff.no/TrackR-Bravo/12781?utm_medium=Textad&utm_campaign=Kelkoo&utm_source=Kelkoo&utm_content=Kelkoo&source=ke Dessuten kan du hjelpe ham med å feste nøklene i sekken, i pennalet el.l. Kanskje du kan bruke en sånn snelle som man kan dra tråden ut av? Kodelås går også an å montere på dører som også har vanlig lås, men det kan jeg lite om. Om han kun har nøkkel til inngangsdøra kan han jo ringe på hos en nabo for å komme inn i oppgangen? Edit: så ikke ut som om den trackeren jeg lenket til funker så bra, men hva med denne? https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/gps-til-friluftsliv-sykkel-og-golf/YEPZONONEWH/yepzon-one-gps-posisjonsindikator?scid=SEM6283&gclid=CjwKCAjw2dvWBRBvEiwADllhnxqW96GYCuzMQH6Y8kr9WcuL1vY70GbFoaA1zffz1FRsp-QcQyCZdxoCHc4QAvD_BwE Endret 18. april 2018 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #10 Skrevet 18. april 2018 Fest nøklene med wire til sekken slik at han ikke kan få dem løs uansett om det hadde vært greit. Sjekk at de er der hver dag etter skolen. Ha et annet nøkkelsett som han kan låne hvis han skal et sted uten sekk. Pass på at du får dem igjen med en gang han ikke trenger dem mer den dagen. Monter sporingsenhet på nøklene. Anonymkode: 9b37d...676
*Miss Marple* Skrevet 18. april 2018 #11 Skrevet 18. april 2018 Nøkkelring med snor til å feste i beltespennen på buksen? Ev feste den til sekken med streng beskjed om at det er fullstendig forbudt å løsne den.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 Ha den rundt halsen? Anonymkode: 10b8e...ad1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: bytt nøkkellåsen til yale doorman med kode problem solved. Anonymkode: 67ca1...41c Du følger tydligvis ikke med i media,ellers hadde du ikke anbefalt den. De viste hvor lett å hacke så de klarte å åpne døren på veldig kort tid. Så yale doorman gir falsk trygghet! Anonymkode: 22395...1de
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 Da hadde jeg faktisk filt opp to sett med nøkkler. Festet en i sekken med tynn kjetting og hengelås slik at han ikke kan få de av (ja, det høres voldsomt ut, men for noen så må det til. Gjort det selv og det fungerte, kunne etter noen år la barnet ha nøkkelen uten kjetting) Den andre har du, men kan låne til han når han skal ett sted der han ikke skal ha med sekken. Du passer på å få den tilbake med engang du kommer hjem. Anonymkode: f7b8a...341
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du følger tydligvis ikke med i media,ellers hadde du ikke anbefalt den. De viste hvor lett å hacke så de klarte å åpne døren på veldig kort tid. Så yale doorman gir falsk trygghet! Anonymkode: 22395...1de det er en selvfølge at man patcher firmware på alle eksponerte dingser. internet of things er ikke noe nytt fenomen sånn i fall du selv ikke følger så mye med i tiden, da... Anonymkode: 67ca1...41c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du følger tydligvis ikke med i media,ellers hadde du ikke anbefalt den. De viste hvor lett å hacke så de klarte å åpne døren på veldig kort tid. Så yale doorman gir falsk trygghet! Anonymkode: 22395...1de Det var bare brikken som gjorde det enkelt å hacke. Vi bruker kun kode, har aldri prøvd brikkene, og det er minst like trygt som en gammeldags lås. Her kommer jo ingen nøkler på avveie. Men HI kan uansett ikke bytte lås, hun bor jo i blokk. Jeg hadde samme problem med min svært distré sønn før vi byttet til kodelås. Vi løste det ved å feste nøkkelen til innsiden av sekken med en sånn fleksibel lenke som ligner en gammeldags telefonledning. Og FORBY ham å ta den av. Altså kunne han låse opp døra, men nøkkelen satt fast i skolesekken. Han mistet ikke flere nøkler etter det. Anonymkode: 58341...ea9
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Alle i blokka har like dører, og ingen andre har kodelås, så jeg vet ikke om det er lov. Men uansett løser jo bare det halve problemet. For han trenger jo fremdeles nøkkel for å komme seg inn i blokka. HI Anonymkode: ace4e...b59 Nøkkelboks kan dere ha Anonymkode: 038c8...046
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 Klatrer han opp blokken til 2.etasje? Er ikke det veldig høyt? Vi bor i andre etasje også og det er ett stykke ned. Eller er 1.etasje hos dere på bakkenivå? Slik at 2.etasje ikke blir så høyt oppe? Han er jo såpass stor at han burde lære seg å ta vare på nøkkelen og ikke miste den. Jeg hadde festet den i sekken med kjetting eller noe slik han ikke fikk den sv igjen Anonymkode: 0c4a2...460
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #19 Skrevet 18. april 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min på 11 år mister stadig husnøklene sine. Han har rotet den bort flere ganger før, men da har den dukket opp igjen. For 1-2 mnd siden gav jeg opp å lete etter de han hadde mistet, og fikk filet en ny nøkkel til han. Vi bor i en blokk der det er én nøkkel til leiligheten, én nøkkel til inngangsdøra på forsiden av blokka og én nøkkel til døra på baksida. De han mistet var til leiligheten og til forsiden. Vi hadde en ekstra nøkkel til baksiden av blokka, så jeg ordnet en ny til leiliheten, og så måtte han gå inn på baksiden. Nå har han mistet de igjen, og de har vært bort i 3-4 uker nå. Dette er jo utrolig upraktisk! Han er jo ferdig på skolen flere timer før jeg kommer hjem fra jobb. Når han går etter meg, låser han da ikke døren til leiliheten, og så ringer han på til en nabo for å komme inn i blokka. Ved flere anledninger har han også passet på at verandadøra ikke har vært låst og så har han klatret opp dit og inn (vi bor i 2. etg). Jeg liker jo ikke noe særlig at leiligheten vår står ulåst hele dagen når ingen er hjemme. Det er jo heller ikke noe særlig at han klatrer opp på verandaen. Vi kan jo ikke fortsette slik, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg kan jo ikke fortsette å file nye nøkler til han hver gang han mister de! Jeg har prøvd å feste de fast med krok i skolesekken hans, men så har det vært et eller annet, og han har løsnet de fra der og bare hatt de i lomma. Det frister heller ikke veldig å gi han mine nøkler, siden mister han de, har vi plutselig ingen nøkler. Har dere noen forslag? Anonymkode: ace4e...b59 Skru opp nøkkelskap med kode rett utenfor døra deres. Så får han fortsette å ringe på hos naboen, men i det minste kommer han seg inn i leiligheten etterpå. Anonymkode: 088f3...c26
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #20 Skrevet 18. april 2018 Vi har nøkkelboks med kode.. funker fint! Anonymkode: b3ebe...9f8
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #21 Skrevet 19. april 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Skru opp nøkkelskap med kode rett utenfor døra deres. Så får han fortsette å ringe på hos naboen, men i det minste kommer han seg inn i leiligheten etterpå. Anonymkode: 088f3...c26 Men er det virkelig naboens problem at gutten ikke klarer å holde styr på nøkler? Jeg hadde festet et nytt sett nøkler til sekken med kjetting. Da kan de ikke knytes løs eller forlegges. Anonymkode: e7fe0...481
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #22 Skrevet 19. april 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har nøkkelboks med kode.. funker fint! Anonymkode: b3ebe...9f8 Signerer denne Anonymkode: 53637...da1
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #23 Skrevet 19. april 2018 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Feste nøkkelen til sekken på et vis? Med sånn snurretråd for eks. Nede i sekken eller i en lomme så den ikke kan forsvinne og han ikke må ta den av for å åpne døren. Anonymkode: 0156c...f8a Jeg festet den i snurretråd i den ene lomma i sekken. Men den har han da tatt av når han har trengt den når han har vært steder uten sekken. HI Anonymkode: ace4e...b59
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #24 Skrevet 19. april 2018 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Klatrer han opp blokken til 2.etasje? Er ikke det veldig høyt? Vi bor i andre etasje også og det er ett stykke ned. Eller er 1.etasje hos dere på bakkenivå? Slik at 2.etasje ikke blir så høyt oppe? Han er jo såpass stor at han burde lære seg å ta vare på nøkkelen og ikke miste den. Jeg hadde festet den i sekken med kjetting eller noe slik han ikke fikk den sv igjen Anonymkode: 0c4a2...460 Ja, han klatrer opp til 2.etg. Han klatrer opp på taket over inngangspartiet, og så bort til verandaen vår. 1. etg er på bakkenivå ja. Ja, jeg har jo hatt x antall samtaler med han om hvor viktig det er at han passer godt på nøkkelen, og at han ikke kan miste den igjen. Men allikevel skjer det igjen. HI Anonymkode: ace4e...b59
Anonym bruker Skrevet 19. april 2018 #25 Skrevet 19. april 2018 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg faktisk filt opp to sett med nøkkler. Festet en i sekken med tynn kjetting og hengelås slik at han ikke kan få de av (ja, det høres voldsomt ut, men for noen så må det til. Gjort det selv og det fungerte, kunne etter noen år la barnet ha nøkkelen uten kjetting) Den andre har du, men kan låne til han når han skal ett sted der han ikke skal ha med sekken. Du passer på å få den tilbake med engang du kommer hjem. Anonymkode: f7b8a...341 Dette hørtes ikke så dumt ut. Tror jeg får investere i en tynn kjetting og hengelås. Jeg må nok ha et sett til ja, for én dag i uken tar han bussen til saxofonøving før jeg har kommet hjem fra jobb, og han kan jo ikke dra med seg skolesekken rundt i tillegg da. Men spørs om jeg får ordne et eller annet sted der den nøkkelen alltid henger hjemme. I tillegg får jeg tenke ut hvordan jeg da kan forsikre meg om at den ikke forsvinner på turen til og fra øving. Flere av dere nevner nøkkelboks, men jeg vet ikke helt hvor jeg skulle feste denne, da det er murvegger i blokka. Vet ikke hvor populært det er om jeg begynner å drille i trappeoppgangen. HI Anonymkode: ace4e...b59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå