Gå til innhold

Må slutte å drikke - hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig tatt motet til meg og gått til fastlege hvor jeg fortalte om mine alkoholvaner og depresjon. Dette resulterte i en blodprøve for å måle verdiene, som jeg tipper ender i toppsjiktet. Har lest litt rundt, og antageligvis må jeg avgi blodprøver hver mnd i 1/2 år for å kunne beholde førerkortet. Jeg vet at jeg må slutte å drikke, helst på dagen, men finner dette utrolig vanskelig. Jeg har verken mann eller barn, ingen hobbyer. Alkoholen ble et tidsfordriv, som begynte i det små før det har eskalert. Det er ikke de store mengdene, men det er litt hver kveld før leggetid. Førerkortet er en stor motivasjon, men ikke stort nok. Er helt fortvilet og vet ikke hvordan jeg skal slutte. Har tenkt på både nedtrapping og forsøke annenhver dag uten alkohol, men vil bare slutte tvert. Så enkelt, så vanskelig. Noen som har vært i lignende situasjon? Jobber fulltid, men har en turnus som ligner Nordsjøen, så det blir lange, ensomme dager hjemme. Da ser jeg bare frem til kvelden så jeg kan slå ihjel noen timer med alkohol før sengen. Liker rusen, men det går ut over livskvaliteten min, og har fått en alvorlig depresjon som følge av nåværende livsstil.

Anonymkode: 18406...df0

Skrevet

Det kan hjelpe å begynne å trene. 

Det gir deg noe positivt å gjøre, du får noe nytt å tenke på og treningen i seg selv utløser en del av de samme lykkestoffene som alkoholen.

Anonymkode: f4c8d...d22

Skrevet

Du klarer nok ikke dette aleine. Spørsmålet er hvor mye du drikker. Med tanke på at du er redd for førerkortet.

Er det 2 glass eller 4?

Du burde kanskje fått en kontaktperson å snakke med og du må fylle tomrommet ditt på kveldene med noe så du ikke sprekker.

Anonymkode: 0c92f...7d9

Skrevet

Jeg går en lang tur på 2 timer hver eneste dag. Ellers sitter jeg foran tv resten av dagen. Har tidligere vært aktiv med trening som jogging, styrke ol, men dette ble bare noe jeg gjorde uten lyst.

Skrevet

Be legen om antabus. Da blir du dausjuk om du prøver å drikke. Du er såpass reflektert og innser at du har et problem, så det tror jeg vil hjelpe deg.

Ba selv om det når jeg opplevde en livskrise og begynte å drikke daglig for å selvmedisinere. Går helt fint med meg nå, og har ikke et komplisert forhold til alkohol lenger. Be også om henvisning til psykolog. Det er godt å ha noen å prate med. Masse lykke til! Dette klarer du 💪🏻

Anonymkode: 6ee85...5dd

Skrevet

Kjære deg, så flott at du tar tak i problemet ditt!

Klarer du i første omgang la være å drikke i ukedagene og heller ta noen glass i helgen har du kommet langt! Ikke noe skam i å like å drikke eller like rusen. Det gjør jeg også! Fant ut at jeg har drukket hver dag siden påskeferiens første dag. Ikke mye, men litt eller noe mer hver kveld. Bestemte meg for å prøve hvite dager mandag til fredag, så greit med noe drikking i helgen. Hvis du klarer noen dager uten, viser du at du har selvdisiplin og kan klare deg uten. Finn andre hyggelige ting å spise og drikke. Og legg deg tidlig.

Vil også anbefale deg å trene igjen. Prøv ulike timer, personlig trener osv. Trening utløser endorfiner som gir deg velvære. Lurt med psykolog også, en utenforstående du kan snakke med om livet ditt og valgene dine.

Lykke til!!

Anonymkode: f0a0e...41d

Skrevet

Be om antabus, og hjelper ikke det så be om innleggelse 

Anonymkode: f599e...332

Skrevet

Jeg tror du trenger noe å fylle dagene dine med.

Kjenner til følelsen når kvelden endelig kommer og jeg kan slappe av med godteri(i store mengder), nydelig der og da, men det ødelegger mer en det hjelper. Godteriet og alkoholen for din del, er bare et substitutt for noe annet. (ensomhet, kjedsomhet, belønning, "nå skal jeg endelig slappe av og koooose meg litt, for det fortjener jeg..)

Siden du har mange fridager på en gang, hva med å jobbe litt frivillig? Besøke gamle på gamlehjemmet, hjelpe til i dyrebeskyttelsen, flyktningfadder? Kontakt Røde Kors og hør om de trenger hjelp. Fattighuset, Frelsesarmeen?

Dette vil gi dagene dine litt mer mening enn bare den gårturen på 2 timer. (som er supert at du gjennomfører altså, men det er fortsatt mange timer igjen til leggetid når turen er over)

Finn deg en hobby. Hva med scrapbooking,lage kort? Det er enkelt og blir du hektet på det suser timene av sted. Kortene kan du jo enten gi bort eller selge. ;)

Anonymkode: 7f5c2...af5

Skrevet

Forstår ikke hvorfor førekortet skal ryke? Kjører du i fylla? Er mange som avslutter dagen med noen øl eller vin. Så lenge du er edru når du kjører bil, så kan de vel ikke ta fra deg førerkortet?

Anonymkode: 646cb...83a

Skrevet

Jeg har aldri kjørt i påvirket tilstand, og har vært veldig bevisst på inntak av alkohol dager før jobb. De kan ikke direkte ta fra meg førerkortet, men dersom denne blodprøven viser moderat til alvorlig alkoholinntak, kan det kreves avhold i 1/2 år fremover med blodprøver hver mnd. Som sagt vil jeg slutte å drikke og har på mange måter en sterk motivasjon, samtidig som jeg føler dette tvinger meg i kne - alkohol eller førerkortet. Vil ikke synes synd i meg selv fordi jeg har på mange måter lagt opp til det selv, samtidig føler jeg nesten et overtramp, at jeg må slutte å drikke enten jeg vil eller ei. 

Tror det er som mange av dere sier, at jeg må finne noe å fylle dagene med som ikke innebærer alkohol. Men er nettopp dette som er så vanskelig :/

Skrevet

Be om hjelp, jo fortere jo bedre. Det er ruspoliklinikker både offentlige og ideelle der du kan be om samtaler. Du trenger ikke å gjøre dette alene. Jobber med dette selv og jeg vil råde deg til å be fastlege om henvisning og ikke ta hele ansvaret selv, da får du også noen å snakke med.

Anonymkode: 7096c...e53

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med deg og din situasjon?

Anonymkode: fc9f4...bbf

Skrevet

Ja, det lurer jeg på også. Eller andre som har vært i samme situasjon. Hvordan er møtet med fastlege? 

Anonymkode: fc9f4...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...