Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #1 Skrevet 17. april 2018 Hei.. jeg har nylig flyttet inn til ny samboer, og han har fått brev om at strømmen straks kommer til å bli stengt. Jada, jeg vet at dette var ikke særlig heldig start, og han har vært utrolig dum som har fått til det her. Men uansett.. rett på sak; Kan jeg bare starte opp en strømavtale med en annen leverandør selv, og så blir dette stoppet? Så får han bare se å få fikset opp i det han er skyldig det strømselskapet han har nå.. Anonymkode: 95a93...851
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #2 Skrevet 17. april 2018 Han slipper jo at strømmen stenges om han betaler umiddelbart. Jeg håper du sikrer deg økonomisk, at du ikke er dumsnill og betaler ham ut av denne knipen og at dere har en ordentlig samboerkontrakt? Sørg for skriftlige avtaler om hvem som betaler hva. Hvis du skulle opprette et strømabonnement på deg må du selv huske å stoppe det den dag er du flytter derfra - hvis ikke fortsetter du å være ansvarlig for den strømmen han bruker. Mitt råd er: IKKE opprett et abonnement på deg, la han få rydde opp selv! Og for all del - ikke få barn med ham før han ev. har bevist at han har kontroll på økonomien sin! Anonymkode: 76a11...332
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #3 Skrevet 17. april 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han slipper jo at strømmen stenges om han betaler umiddelbart. Jeg håper du sikrer deg økonomisk, at du ikke er dumsnill og betaler ham ut av denne knipen og at dere har en ordentlig samboerkontrakt? Sørg for skriftlige avtaler om hvem som betaler hva. Hvis du skulle opprette et strømabonnement på deg må du selv huske å stoppe det den dag er du flytter derfra - hvis ikke fortsetter du å være ansvarlig for den strømmen han bruker. Mitt råd er: IKKE opprett et abonnement på deg, la han få rydde opp selv! Og for all del - ikke få barn med ham før han ev. har bevist at han har kontroll på økonomien sin! Anonymkode: 76a11...332 Huff, ja.. Han har dessverre noen ulemper når det kommer til økonomien sin. 😔 veldig synd, for ellers er han den mest fantastiske og omsorgsfulle personen jeg vet om. Så den økonomiske biten har han begynt å jobbe med, og søkt økonomisk hjelp.. så det er i hvertfall en start.. Men den biten med strømmen.. det er et alt for høyt beløp, som det ikke er mulig å få delbetalt - siden det har gått så langt som det har. Og jeg har heller ikke sjans til å hjelpe til med å betale det.. Og jeg håper virkelig - med hele hjertet, at det er mulig å stoppe stengingen, med at jeg starter opp et strømabonnement hos en annen leverandør. Er det mulig å berge seg på den måten? 😦 Anonymkode: 95a93...851
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #4 Skrevet 17. april 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Huff, ja.. Han har dessverre noen ulemper når det kommer til økonomien sin. 😔 veldig synd, for ellers er han den mest fantastiske og omsorgsfulle personen jeg vet om. Så den økonomiske biten har han begynt å jobbe med, og søkt økonomisk hjelp.. så det er i hvertfall en start.. Men den biten med strømmen.. det er et alt for høyt beløp, som det ikke er mulig å få delbetalt - siden det har gått så langt som det har. Og jeg har heller ikke sjans til å hjelpe til med å betale det.. Og jeg håper virkelig - med hele hjertet, at det er mulig å stoppe stengingen, med at jeg starter opp et strømabonnement hos en annen leverandør. Er det mulig å berge seg på den måten? 😦 Anonymkode: 95a93...851 Jeg vet ikke om det er mulig, kan være. Alle kan gjøre feil og det kan være mange årsaker til at man havner der han er økonomisk, ikke alle er like ansvarsløse. Men hvis dere skal ha en sjanse videre så tror jeg dere må lage helt tydelige skriftlige avtaler på hvem som betaler hva av utgifter - og da mener jeg alt... husleie, strøm, ev. abonnement, vedlikehold, mat, husholdningsartikler +++ Jeg synes også du skal be om innsikt i hans økonomi, eller i hvert fall at du på et eller annet vis vet at han følger opp økonomien sin og tilbakebetaling av gjeld. Det er flott at han har tatt tak og søkt hjelp, men er det store beløp vil jo hans gjeld påvirke forholdet inntil den er nedbetalt. Fall for all del ikke for fristelsen til å "hjelpe" ham med noe av det! Hva er årsaken til hans økonomiske problemer? Hvis det f.eks. avhengighet så hadde jeg ikke tørt fortsette forholdet. Og igjen - ikke bli gravid! Anonymkode: 76a11...332
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #5 Skrevet 17. april 2018 Jeg tror ikke du kan opprette ny avtale hos andre. Det er de som eier lednigene der du bor som stenger strømmen, ikke strømlevrandøren. Så om du oppretter en avtale hos andre, må de gå til de som hat stengt strømmen hor dere for å lage en avtale og dermed får du ikke avtale før regningen er betalt. Jeg tror ikke det er noen måte å komme rundt dette utenom å måtte betale regningen. Anonymkode: 5323a...fa8
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #6 Skrevet 17. april 2018 Nei, det kan du ikke gjøre. Det er nettselskapet som stenger strømmen, ikke strømleverandøren. Anonymkode: 83e97...115
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #7 Skrevet 17. april 2018 Herregud, jente! LØP!!! Anonymkode: 43142...150
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #8 Skrevet 17. april 2018 Du har blitt samboer med en som ikke betaler regninger? Løsningen er å flytte ut igjen, og be ham ordne opp i alt økonomisk uføre før du kan vurdere om det er aktuelt å bo sammen med ham. Anonymkode: a0a25...ef9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #9 Skrevet 17. april 2018 Betal no litt og litt då! Det blir jo registrert at han betaler inn. Selv om det er snakk om 1000kr og det kan ta mange måneder før dei stenger han. Mannen min jobber med det der. Det var en gang en mann som hadde ei regning på over 70.000 før dei stengte han. Anonymkode: fe13f...84d
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #10 Skrevet 17. april 2018 Hvis det kun er elektrisk oppvarming har de ikke lov til å stenge strømmen hvis det bor barn der. Men det er kun dersom det er under en viss temperatur ute. Alternativt kan du ta over strømmen og betale den i stedet for husleie, så får han nedbetale det skyldige beløpet. Men helt ærlig? Ønsker du å leve sånn? Greit han sier han har tatt tak i det, men tror du på det? Hva om han ikke betaler husleie? Hva om han har betalingsanmerkninger og dere ikke kan få lån til å kjøpe noe på sikt? De løsningene jeg foreslår er kun midlertidige. Hvis du går inn og fikser det nå, så kan han jo bare fortsette å klusse det til, for du kommer jo og redder han uansett, ikke sant? Jeg snakker av erfaring her. Tro meg. Du vil ikke leve sånn. Frykten for at noe nytt skal dukke opp kommer til å spise deg opp og sette deg i økonomisk krise til slutt. Anonymkode: 8082f...8c7
Anonym bruker Skrevet 17. april 2018 #11 Skrevet 17. april 2018 Nei.. er ikke mulig å lure seg ut av en slik situasjon dessverre ... Anonymkode: 9618b...4a6
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #12 Skrevet 18. april 2018 Håper ikke du har dratt med deg unger inn i dette? Anonymkode: c3a3d...430
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #13 Skrevet 18. april 2018 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Betal no litt og litt då! Det blir jo registrert at han betaler inn. Selv om det er snakk om 1000kr og det kan ta mange måneder før dei stenger han. Mannen min jobber med det der. Det var en gang en mann som hadde ei regning på over 70.000 før dei stengte han. Anonymkode: fe13f...84d Tidligere leieboer hos oss fikk strømmen stengt av, det var ikke 70 000 utestående, men 16000. Så selv om det er slik der mannen din jobber, så er ikke det sannheten for alle! Anonymkode: 4df97...214
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #14 Skrevet 18. april 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tidligere leieboer hos oss fikk strømmen stengt av, det var ikke 70 000 utestående, men 16000. Så selv om det er slik der mannen din jobber, så er ikke det sannheten for alle! Anonymkode: 4df97...214 ...16000 er fortsatt mange mnd utestående. Lukter Luksusfellen case her. Lurer på hvor mange spøkelser det er i skapet. Strømmen er bare det du ser, fordi den ble stengt. Fyren er sikkert kjempe snill, men her må det luftes. Klart, sommerkroppen kommer jo fort på luft og kjærlighet da. Anonymkode: 1d832...e17
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #15 Skrevet 18. april 2018 Det er nettselskapet som stenger. Dere kan i prinsippet kun betale det dere skylder til nettselskapet for å unngå stenging. Anonymkode: 9c059...9ce
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #16 Skrevet 18. april 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det kun er elektrisk oppvarming har de ikke lov til å stenge strømmen hvis det bor barn der. Men det er kun dersom det er under en viss temperatur ute. Alternativt kan du ta over strømmen og betale den i stedet for husleie, så får han nedbetale det skyldige beløpet. Men helt ærlig? Ønsker du å leve sånn? Greit han sier han har tatt tak i det, men tror du på det? Hva om han ikke betaler husleie? Hva om han har betalingsanmerkninger og dere ikke kan få lån til å kjøpe noe på sikt? De løsningene jeg foreslår er kun midlertidige. Hvis du går inn og fikser det nå, så kan han jo bare fortsette å klusse det til, for du kommer jo og redder han uansett, ikke sant? Jeg snakker av erfaring her. Tro meg. Du vil ikke leve sånn. Frykten for at noe nytt skal dukke opp kommer til å spise deg opp og sette deg i økonomisk krise til slutt. Anonymkode: 8082f...8c7 De kan stenge uansett.. hos meg sengte de i desember, har to barn. Ikke vedfyring... Anonymkode: 56836...651
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #17 Skrevet 18. april 2018 Hi, jeg har vært i samme situasjon. Jeg hadde aldri gjort det igjen! Det dukket oop mer og mer etterhvert, inkassogjeld på 130 000 tilslutt. Holdt på i 3 år for å rydde opp i det og han var full av betalingsanmerkninger. Verdens snilleste fyr, men selv om han har jobbet beinhardt i mange år med å bli flinkere så kan han ikke stoles på. Dette her er ikke verdt det, flytt ut igjen. Anonymkode: 1a770...be9
Anonym bruker Skrevet 18. april 2018 #18 Skrevet 18. april 2018 Det enkleste er vel å ringe strømselskapet og prøve å få til en avtale, hvor mye kan han betale nå også gi de en avbetalings plan. Ellers så må jeg si meg enig med resten her.....be om innsyn i hans økonomi før du involverer deg mer. Anonymkode: fe6bb...7ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå