Gå til innhold

Diabetes og føling - spørsmål til dere med diabetes

Anbefalte innlegg

Jeg har fått svangerskapsdiabetes og satte min første sprøyte med langtidsvirkende insulin idag. Skal foreløpig sette en hver morgen og se hvordan det går. Legen snakket ikke så mye om føling, sa bare at det ikke var så vanlig ved svangerskapsdiabetes, men jeg føler jo at jeg bør sette meg inn i det litt likevel siden jeg bruker insulin. Hva spiser dere når dere får føling? Tenker på hva jeg bør ha i veska/lomma... Hvor mye av det spiser dere? Hvor lavt må blodsukkeret være før det er føling? Hvor lang tid bør jeg vente fra jeg har spist noe søtt til jeg måler blodsukkeret igjen?

Håper noen her kan svare meg. Har legetime igjen neste uke, men tenkte på det da jeg plutselig følte meg svimmel og dårlig en periode idag, at hva om det er føling og jeg har jo ingenting søtt med meg som jeg kan spise... Gikk heldigvis over igjen etter en halvtimes tid, så var sikkert noe graviditetsrelatert istedet.

Anonymkode: ed861...651

Fortsetter under...

Jeg har ikke diabetes selv, men barnet mitt har. Hun får føling når blodsukkeret er under 4, som regel ned mot 3-tallet. Vi har kjøpt glucotabs på 4 gram på nett som hun alltid har med seg. Vi har fått beskjed om at hun skal ha 2g karbohydrat per 10 kg kroppsvekt. Da er det enkelt å beregne med de tablettene. De finnes i mange forskjellige smaker. Ellers er det fint med kald, søt drikke, det får blodsukkeret raskt opp. Det går an å ha en kuli eller lignende i veska, men det kan være litt vanskeligere å beregne mengde da, og glucotabsene varer jo lengre siden de kommer i et rør med lokk. (Åpent juice kan jo ikke legges tilbake i veska.)

Vi pleier å måle igjen etter ca en halv time for å se at det har økt, særlig på natten, men du merker det jo sikkert godt når følingen går over, så det er ikke sikkert det er nødvendig. 

Anonymkode: d424b...66c

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke diabetes selv, men barnet mitt har. Hun får føling når blodsukkeret er under 4, som regel ned mot 3-tallet. Vi har kjøpt glucotabs på 4 gram på nett som hun alltid har med seg. Vi har fått beskjed om at hun skal ha 2g karbohydrat per 10 kg kroppsvekt. Da er det enkelt å beregne med de tablettene. De finnes i mange forskjellige smaker. Ellers er det fint med kald, søt drikke, det får blodsukkeret raskt opp. Det går an å ha en kuli eller lignende i veska, men det kan være litt vanskeligere å beregne mengde da, og glucotabsene varer jo lengre siden de kommer i et rør med lokk. (Åpent juice kan jo ikke legges tilbake i veska.)

Vi pleier å måle igjen etter ca en halv time for å se at det har økt, særlig på natten, men du merker det jo sikkert godt når følingen går over, så det er ikke sikkert det er nødvendig. 

Anonymkode: d424b...66c

Tusen takk for gode råd! :-) 

Det holder med 3-4 sukkerdrops (f.eks fra Nille) eller en halv lovehearts ved begynnende føling. Du merker ofte føling ved at du blir uvel, svetter, kan bli svimmel og dårlig. Har to i familien med diabetes og de har føling et par ganger i uka. Glukosetabletter er jo også et alternativ.

Anonymkode: 0ffbd...b62

En annen viktig ting er å spise noe langvarig også når du er nær føling. Litt sukker for p komme raskt opp, men så noe langsomme karbohydrater for å holde det bedre. Ellers går du rett i bunn igjen. 

Jeg har diabetes og har føling når blodsukkeret er under 3.5, men dette er individuelt.

Jeg regner med du har fått blodsukkerapperat og kan måle selv?

jeg har en sjokolade i veska, en Melkerull eller lignende, og spiser deler av den eller hele ved føling. Er det ikke 77 gram i en Melkerull? Jeg merker ofte at blodsukkeret synker/blir lavt før fyllingen inntreffer, og da spiser jeg heller et eple, en brødskive eller annet. Dersom jeg spiser rent sukker (glucosetabs eller snop med mye sukker i) må jeg i tillegg etter kort tid spise noe som holder blodsukkeret oppe da rent sukker får blodsukkeret til å stige fort, men også synke fort igjen etterpå.

lykke til!

Anonymkode: 09a69...608

Annonse

Jeg har en svangerskaosdia som ikke ble oppdaget før etterpå. Denne ble jeg ikke kvitt, og behandles nå for Dia 2 med langtidsvirkende insulin. For meg kommer føling helst på natta, dette som følge av antatt restproduksjon av insulin hos meg selv. Har jeg vært mye i aktivitet så produsere jeg litt selv som legger seg oppå det jeg har tilført, og det er vanskelig å regulere dette. Får føling under fire- våkner stortsett når det blir under tre vist jeg sover. Jeg føler ofte jeg må spise «mye» for å komme opp. Et par skiver med syltetøy el banan el no, og gjerne et glass juice. Vist jeg mot formodning får det på dagtid så merker jeg at blodsukkeret faller rask, og spiser jeg gjerne enten frukt el sånne bar av noe slag. Jeg har ofte sjokolade og nøttebar el i veska og i hanskerommet. Irriterende greier.....

lykke til 😘

Anonymkode: ca437...fc7

På 17.4.2018 den 20.19, Anonym bruker skrev:

Det holder med 3-4 sukkerdrops (f.eks fra Nille) eller en halv lovehearts ved begynnende føling. Du merker ofte føling ved at du blir uvel, svetter, kan bli svimmel og dårlig. Har to i familien med diabetes og de har føling et par ganger i uka. Glukosetabletter er jo også et alternativ.

Takk for tips! Har puttet noen drops og litt sjokolade i veska. :-)

På 17.4.2018 den 20.37, Optatium skrev:

En annen viktig ting er å spise noe langvarig også når du er nær føling. Litt sukker for p komme raskt opp, men så noe langsomme karbohydrater for å holde det bedre. Ellers går du rett i bunn igjen. 

Takk for tips! Foreløpig kan jeg nesten ikke spise langsomme karbohydrater uten at blodsukkeret blir for høyt, men satser på at jeg får mer insulin snart. Det er kanskje uansett bedre med for høyt blodsukker enn for lavt?

På 17.4.2018 den 20.46, Anonym bruker skrev:

Jeg har diabetes og har føling når blodsukkeret er under 3.5, men dette er individuelt.

jeg har en sjokolade i veska, en Melkerull eller lignende, og spiser deler av den eller hele ved føling. Er det ikke 77 gram i en Melkerull? Jeg merker ofte at blodsukkeret synker/blir lavt før fyllingen inntreffer, og da spiser jeg heller et eple, en brødskive eller annet. Dersom jeg spiser rent sukker (glucosetabs eller snop med mye sukker i) må jeg i tillegg etter kort tid spise noe som holder blodsukkeret oppe da rent sukker får blodsukkeret til å stige fort, men også synke fort igjen etterpå.

lykke til!

Ja, jeg har fått blodsukkerapparat og måler og måler... Idag tidlig var fastende blodsukker på 4,4. Er det greit eller litt lavt? Har økt en enhet om dagen på langtidsvirkende insulin og er på 8 enheter nå  (har ikke fått korttidsvirkende). Er usikker på hvor lavt det fastende blodsukkeret kan være før jeg må slutte å øke doseringen? Kan fortsatt ikke spise et eple i forbindelse med måltid eller to grove brødskiver med proteinrikt pålegg til lunch uten å få for høyt blodsukker...

På 17.4.2018 den 20.46, Anonym bruker skrev:

lykke til!

Glemte å takke for tipsene! :-) Kjenner du at blodsukkeret øker, slik at du vet når du skal stoppe å spise sjokolade, eller bare spiser du så mye du til ha?

På 17.4.2018 den 23.21, Anonym bruker skrev:

Jeg har en svangerskaosdia som ikke ble oppdaget før etterpå. Denne ble jeg ikke kvitt, og behandles nå for Dia 2 med langtidsvirkende insulin. For meg kommer føling helst på natta, dette som følge av antatt restproduksjon av insulin hos meg selv. Har jeg vært mye i aktivitet så produsere jeg litt selv som legger seg oppå det jeg har tilført, og det er vanskelig å regulere dette. Får føling under fire- våkner stortsett når det blir under tre vist jeg sover. Jeg føler ofte jeg må spise «mye» for å komme opp. Et par skiver med syltetøy el banan el no, og gjerne et glass juice. Vist jeg mot formodning får det på dagtid så merker jeg at blodsukkeret faller rask, og spiser jeg gjerne enten frukt el sånne bar av noe slag. Jeg har ofte sjokolade og nøttebar el i veska og i hanskerommet. Irriterende greier.....

lykke til 😘

Anonymkode: ca437...fc7

Kjedelig, ja! Skjønner godt at det er vanskelig å regulere. Ville du ha stoppet å øke doseringen på langtidsvirkende ved fastende blodsukker på 4,4? Er litt redd for føling... Jeg kan fortsatt ikke spise to grove brødskiver med proteinrikt pålegg til lunch uten at blodsukkeret blir for høyt, og heller ikke et eple i forbindelse med et måltid som ellers ikke ville ha gitt for høyt blodsukker, så synes jo at jeg trenger mer insulin, egentlig...

Jeg mistenker at du misforstår litt her. Man skal gå opp etter å ha spist et måltid. Poenget er om det synker ned igjen etter et par timer eller om det forblir høyt. Det er også snakk om hva man våkner opp med om morgenen. Ikke øk langtidsdoseringen før du har snakket med legen. Om det fastende blodsukkeret på generell basis er 4.4 nå med medisiner så tviler jeg på at de vil at du skal øke noe mer (kroppen er antakeligvis godt mottakelig mot insulin).

Altså snakk med legen og forsøk å ha et godt og normalt/variert kosthold.

Annonse

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mistenker at du misforstår litt her. Man skal gå opp etter å ha spist et måltid. Poenget er om det synker ned igjen etter et par timer eller om det forblir høyt. Det er også snakk om hva man våkner opp med om morgenen. Ikke øk langtidsdoseringen før du har snakket med legen. Om det fastende blodsukkeret på generell basis er 4.4 nå med medisiner så tviler jeg på at de vil at du skal øke noe mer (kroppen er antakeligvis godt mottakelig mot insulin).

Altså snakk med legen og forsøk å ha et godt og normalt/variert kosthold.

Takk for svar! Jeg tror nok ikke at jeg har misforstått. Jeg vet at blodsukkeret går opp etter et måltid. Problemet mitt er at blodsukkeret to timer etter et måltid bestående av to grove brødskiver med f.eks. skinke og tomat/agurk eller to rugsprø med egg + et eple er godt over den fastsatte grensen for hva som er akseptabelt blodsukker i svangerskap, mens det fastende blodsukkeret mitt har blitt ganske lavt etter at jeg fikk insulin. Det er dessverre veldig vanskelig å ha et variert kosthold også. Jeg kan ikke spise frukt, ikke meieriprodukter og nesten ikke kornprodukter før blodsukkeret blir for høyt. Jeg lever for tiden på fisk, kjøtt, egg og grønnsaker + to-fire rugsprø og et grovt knekkebrød om dagen. Spiser jeg mer karbohydratholdig mat, får jeg for høyt blodsukker. Har prøvd meg fram litt med grovt brød, eple og gresk naturell yoghurt ( ulike måltider) etter at jeg fikk insulin, men jeg kan fortsatt ikke spise det fordi blodsukkeret blir for høyt.

Det er legen som har sagt at jeg skal øke langtidsvirkende inntil jeg får akseptable verdier to timer etter måltid. Jeg frykter bare at for at jeg skal kunne få akseptable verdier etter måltid, blir det fastende blodsukkeret altfor lavt... Skal heldigvis til legen veldig snart igjen, så får snart svar. Jeg vet ikke om det fastende blodsukkeret på generell basis  nå vil være 4,4. Det har variert mellom 5,3 og 4,6 etter at jeg fikk insulin og nå 4,4 idag, men det har generelt blitt lavere og lavere når jeg har økt i antall enheter. Det virker som om blodsukkeret er fint så lenge jeg ikke spiser karbohydrater. Etter middag for eksempel, der jeg nå kun spiser kjøtt eller fisk og grønnsaker og ikke noe annet, holder blodsukkeret seg på femtallet eller lavt på sekstallet. Legger jeg derimot til noe med karbohydrater, blir det for høyt.

Tror du har det bedre av å bli henvist til sykehuset- til en diabeteslege eller diabetessykepleier. Litt avhengig av hvilken langtidsvirkende du har så skal de ha tunga rett i munnen for å ikke overdosere deg der. Langtidsvirkende har ofte to dager på å ha effekt. Å ha litt høyt blodsukker er ingen krise i seg selv, men over lengre tid eller store svingninger over lengre tid gir uønskede effekter (blant annet større sjanse for svangerskapsforgiftning, høy fødselsvekt og problemer med føtter/synet). Høyt blodsukker er over 10 i følge diabetesforeningen, men i følge sykehuset var dette mer inviduelt. Mat som bringer deg opp til 10 går helt fint. Et familiemedlem hadde godt over 20 hver eneste dag etter frokosten (med langtidsvirkende insulin). Nå er h*n nede i 12-14 med korttidsvirkende i tillegg til langtid. Det er langtidsblodsukkeret man vil ha bukt med, samt fjerne de verste blodsukkertoppene. Om det går opp til 14 ved et måltid er det nok ingen krise så lenge det ikke er gjentakende

https://www.diabetes.no/leksikon/b/blodsukkermaling/

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/svangerskapsdiabetes

les avsnittet om hva kan du selv gjøre:

"Disse kvinnene vil få tett oppfølging av en spesialist på hormonsykdommer og fødselslege"

Høres ut som du blir fulgt opp av vanlig lege som ikke har god nok kunnskap rundt dette. Be om henvisning du.

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips! Foreløpig kan jeg nesten ikke spise langsomme karbohydrater uten at blodsukkeret blir for høyt, men satser på at jeg får mer insulin snart. Det er kanskje uansett bedre med for høyt blodsukker enn for lavt?

Det er ikke bedre med for høyt enn for lavt nei. For høyt gir mange skadevirkninger, mens lavt er ubehagelig (frem til su får skikkelig føling selvsagt, da kan det bli farlig). 

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du har det bedre av å bli henvist til sykehuset- til en diabeteslege eller diabetessykepleier. Litt avhengig av hvilken langtidsvirkende du har så skal de ha tunga rett i munnen for å ikke overdosere deg der. Langtidsvirkende har ofte to dager på å ha effekt. Å ha litt høyt blodsukker er ingen krise i seg selv, men over lengre tid eller store svingninger over lengre tid gir uønskede effekter (blant annet større sjanse for svangerskapsforgiftning, høy fødselsvekt og problemer med føtter/synet). Høyt blodsukker er over 10 i følge diabetesforeningen, men i følge sykehuset var dette mer inviduelt. Mat som bringer deg opp til 10 går helt fint. Et familiemedlem hadde godt over 20 hver eneste dag etter frokosten (med langtidsvirkende insulin). Nå er h*n nede i 12-14 med korttidsvirkende i tillegg til langtid. Det er langtidsblodsukkeret man vil ha bukt med, samt fjerne de verste blodsukkertoppene. Om det går opp til 14 ved et måltid er det nok ingen krise så lenge det ikke er gjentakende

https://www.diabetes.no/leksikon/b/blodsukkermaling/

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/svangerskapsdiabetes

les avsnittet om hva kan du selv gjøre:

"Disse kvinnene vil få tett oppfølging av en spesialist på hormonsykdommer og fødselslege"

Høres ut som du blir fulgt opp av vanlig lege som ikke har god nok kunnskap rundt dette. Be om henvisning du.

Det er diabeteslege på sykehuset jeg har vært hos, så hun vet nok hva hun gjør. :-) Det er nok mest jeg som er usikker på om jeg bare kan øke som hun sa når fastende blodsukker har blitt så lavt. Idag var det 4,7 igjen, så ikke så lavt idag heldigvis, men jeg spiste kveldsmat to ganger fordi jeg ble litt engstelig for at det skulle bli for lavt i natt. Droppet økningen idag også for tror jeg vil snakke med legen igjen før jeg øker mer. 

Det er annerledes med svangerskapsdiabetes og diabetes i svangerskap enn med vanlig diabetes. Ved svangerskap skal fastende blodsukker være under 5,3 og totimersblodsukker skal være under 6,7. Det bør ikke være mer enn ca tre målinger over disse verdiene i løpet av to uker. Jeg har verdier over nesten hver dag på tross av insulinet.

21 minutter siden, Optatium skrev:

Det er ikke bedre med for høyt enn for lavt nei. For høyt gir mange skadevirkninger, mens lavt er ubehagelig (frem til su får skikkelig føling selvsagt, da kan det bli farlig). 

Ja, det er den skikkelige følingen som er farlig som jeg bekymrer meg for, og det var derfor jeg tenkte at det kanskje var bedre med litt for høyt.  Det er kanskje en lang vei dit  (til den farlige følingen) fra et fastende blodsukker på 4,4? Hva er blodsukkeret på når det blir farlig og kjenner man det alltid før man kommer dit?

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er den skikkelige følingen som er farlig som jeg bekymrer meg for, og det var derfor jeg tenkte at det kanskje var bedre med litt for høyt.  Det er kanskje en lang vei dit  (til den farlige følingen) fra et fastende blodsukker på 4,4? Hva er blodsukkeret på når det blir farlig og kjenner man det alltid før man kommer dit?

Bra at du harkontakt med diabeteslege.

Det er ikke lang vei fra 4,4 til farlig lavt med diabetes (3,3-2,5), men dette er personavhengig. Du vil få tegn før det går for lavt. Hva som er for lavt er personavhengig, men du kjenner det i god tid før. For lavt kan for øvrig føre til koma og verste fall være dødelig. En slektning falt i koma i en uke pga for lavt blodsukker. En annen fikk heldigvis hjelp ved 1,9 før koma inntraff, men dette var diabetes type 1.

Du skal ha fått et ark med dette:

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/lavt-blodsukker-foling

Symptomer på lett til moderat føling:

• konsentrasjonsvansker

• blekhet

• skjelving, risting

• svetting

• nummenhet i lepper/tunge

• hjertebank

• hodepine

• sult/tørste

• forandring i oppførsel

• kvalme

Symptomer på alvorlig føling:

• talevansker

• dobbeltsyn

• forvirring

• sterkt unormal, eventuelt voldsom, oppførsel

• koma

Dine nærmeste skal også ha denne oversikten. Lykke til med graviditeten!

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bra at du harkontakt med diabeteslege.

Det er ikke lang vei fra 4,4 til farlig lavt med diabetes (3,3-2,5), men dette er personavhengig. Du vil få tegn før det går for lavt. Hva som er for lavt er personavhengig, men du kjenner det i god tid før. For lavt kan for øvrig føre til koma og verste fall være dødelig. En slektning falt i koma i en uke pga for lavt blodsukker. En annen fikk heldigvis hjelp ved 1,9 før koma inntraff, men dette var diabetes type 1.

Du skal ha fått et ark med dette:

https://helsenorge.no/sykdom/hormoner/diabetes/lavt-blodsukker-foling

Symptomer på lett til moderat føling:

• konsentrasjonsvansker

• blekhet

• skjelving, risting

• svetting

• nummenhet i lepper/tunge

• hjertebank

• hodepine

• sult/tørste

• forandring i oppførsel

• kvalme

Symptomer på alvorlig føling:

• talevansker

• dobbeltsyn

• forvirring

• sterkt unormal, eventuelt voldsom, oppførsel

• koma

Dine nærmeste skal også ha denne oversikten. Lykke til med graviditeten!

Tusen takk for informativt svar! :-) Jeg har ikke fått arket du nevner, men oversikten du linket til var veldig god. Nå føler jeg at jeg vet mye mer! Tusen takk! :-)

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg lurer hvorfordu ikke har hurtigvirkende insulin til måltidet? 

Jeg har en datter med diabetes, og vi regner karbohydrater og setter hurtigvirkende insulin deretter til måltider. Den har kortvarig effekt, og settes i forbindelse med måltid slik at stigningen etter måltidet ikke blir for stor. Dersom hun blir høy i blodsukker 2 timer etter måltid, justerer vi på måltidsdosen (bolus). Dersom hun ligger høyt 4 timer etter mat, eller fastende, justerer jeg basalen (det blir det samme som langtidsvirkende.)

Anonymkode: d9171...bd1

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg lurer hvorfordu ikke har hurtigvirkende insulin til måltidet? 

Jeg har en datter med diabetes, og vi regner karbohydrater og setter hurtigvirkende insulin deretter til måltider. Den har kortvarig effekt, og settes i forbindelse med måltid slik at stigningen etter måltidet ikke blir for stor. Dersom hun blir høy i blodsukker 2 timer etter måltid, justerer vi på måltidsdosen (bolus). Dersom hun ligger høyt 4 timer etter mat, eller fastende, justerer jeg basalen (det blir det samme som langtidsvirkende.)

Jeg lurte også på hvorfor jeg bare fikk langtidsvirkende. Tror egentlig at legen håpet å komme i mål med bare det. Det gikk ikke, så nå har jeg fått korttidsvirkende også. Er helt overlykkelig over det, for nå ser jeg for meg at jeg kan spise litt frukt, for eksempel uten at det blir for høyt blodsukker etterpå. Har ikke fått noe opplæring i det du nevner om basal og bonus. Vet bare at jeg skal fortsette med 8 enheter langtidsvirkende om morgenen og så skulle jeg ta to enheter korttidsvirkende idag og så tre imorgen og så øke en enhet helt til jeg ser at blodsukkeret er passe lavt. 

Datteren min bruker pumpe, så derfor er bolus og basal godt innarbeidet her:-)

Du kan laste ned gratisappen karbo og insulin, så finner du oversikt over hvor mye karbohydrater det er i ulike matvarer. Selv om du ikke skal telle karbohydrater kan det hjelpe deg til å gjøre smarte valg:-) 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min bruker pumpe, så derfor er bolus og basal godt innarbeidet her:-)

Du kan laste ned gratisappen karbo og insulin, så finner du oversikt over hvor mye karbohydrater det er i ulike matvarer. Selv om du ikke skal telle karbohydrater kan det hjelpe deg til å gjøre smarte valg:-) 

Tusen takk for godt tips! :-) Heter appen bare karbo og insulin? Det hørtes veldig nyttig ut! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...