Gå til innhold

Hvordan lære en på 8 å tørke seg skikkelig etter do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er jo så stor og bæsjer de stoore kablene😅 Han vil helst ikke tørke seg selv, men det må han jo nå. 

Det er fullt av bæsj igjen når han er ferdig, og han sier jo selv stakkar at "han ser jo ikke bak der".,, hvordan hjelpe han til å få til dette greit? 

Anonymkode: 6d5b8...da5

Skrevet

Dette burde han jo lært for fire fem år siden. Våre barn har tørket seg et par ganger, deretter kikket på papiret helt til man tørker uten at det kommer noe på papiret. Det er vel sånn de fleste gjør det?

Anonymkode: 43863...834

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette burde han jo lært for fire fem år siden. Våre barn har tørket seg et par ganger, deretter kikket på papiret helt til man tørker uten at det kommer noe på papiret. Det er vel sånn de fleste gjør det?

Vi prøver jo si det. Ha mye papir så du ikke får det på fingrene, tørk til det ikke kommer noe. Likevel så sitter det en del igjen oppover i sprekken liksom 🙊

Skrevet

Hvordan sitter han når han bæsjer da? Kanskje han burde ha en lav krakk foran do eller noe så rompeballene spriker litt mer? Det er jo meningen kabelen skal skli ut uten å etterlate seg så mye bæsj å tørke vekk.. 

Anonymkode: 0fadd...ac9

Skrevet

min gjorde ikke det selv før han var 10, så må nok hjelpe til litt mer,mens søsterene var 7 og 8 når de klarte selv

Anonymkode: ee61e...d07

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

min gjorde ikke det selv før han var 10, så må nok hjelpe til litt mer,mens søsterene var 7 og 8 når de klarte selv

Dette må jo være tull??? Skolebarn som trenger hjelp til å tørke rumpa går jo ikke an. Fikk de hjelp av læreren? Til fjerde klasse? Å sende barn på skole med beskjed om at de trenger hjelp til å tørke rumpa går jo ikke an!

Mine tre barn har begynt å øve på å tørke selv rundt treårsdagen. Da har vi selvsagt tørket etter at de tørket selv. Rundt fire år har de blitt så flinke å tørke selv at det ikke var nødvendig at en voksen «sjekket» lengre. Det er grunnleggende hygiene, og foreldrenes oppgave å lære barna. 

Skrevet

Se litt på kostholdet. Når mn har et godt kosthold skal det ikke være noe bæsj å tørke. Papiret bør være uten bæsj etter 1-2 tørk. Eller hva med våtservietter? 

Anonymkode: c6d51...0d9

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi prøver jo si det. Ha mye papir så du ikke får det på fingrene, tørk til det ikke kommer noe. Likevel så sitter det en del igjen oppover i sprekken liksom 🙊

Da gnir han det vel mer utover, en å tørke det av da. Dårlig teknikk 🤨

Anonymkode: aab61...4fa

Skrevet

Dere kan tørke annethvert tørk, så kjenner han det hvis han tørker på samme måte. De blir fort såre hvis de voksne slutter brått med tørking.

Anonymkode: 46f43...15c

Skrevet
På 17.4.2018 den 18.44, Anonym bruker skrev:

Dette må jo være tull??? Skolebarn som trenger hjelp til å tørke rumpa går jo ikke an. Fikk de hjelp av læreren? Til fjerde klasse? Å sende barn på skole med beskjed om at de trenger hjelp til å tørke rumpa går jo ikke an!

Mine tre barn har begynt å øve på å tørke selv rundt treårsdagen. Da har vi selvsagt tørket etter at de tørket selv. Rundt fire år har de blitt så flinke å tørke selv at det ikke var nødvendig at en voksen «sjekket» lengre. Det er grunnleggende hygiene, og foreldrenes oppgave å lære barna. 

Vet du, sånn kan du ikke ordlegge deg. Litt empati er lov.

Anonymkode: c3f14...f19

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, sånn kan du ikke ordlegge deg. Litt empati er lov.

Anonymkode: c3f14...f19

Jeg kan fint ordlegge meg sånn når det ser ut til å være alvorlige mangler ved grunnleggende foreldreferdigheter, som igjen medfører at barna lider ved å ikke ha lært å ivareta personlig hygiene. 

Når noen går rundt og tror at det er helt normalt at barn i skolealder (opp til 10 år!!!) trenger hjelp til å tørke seg i rumpa, så trenger vedkommende en justering av sin virkelighetsoppfatning.

Stakkars barn som enten ydmykes ved å måtte be lærer, trener, foreldre til venner osv om hjelp på do, eller går rundt med avføring i rumpa som de ikke selv klarer å tørke bort... Da har foreldrenes omsorg alvorlige mangler!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan fint ordlegge meg sånn når det ser ut til å være alvorlige mangler ved grunnleggende foreldreferdigheter, som igjen medfører at barna lider ved å ikke ha lært å ivareta personlig hygiene. 

Når noen går rundt og tror at det er helt normalt at barn i skolealder (opp til 10 år!!!) trenger hjelp til å tørke seg i rumpa, så trenger vedkommende en justering av sin virkelighetsoppfatning.

Stakkars barn som enten ydmykes ved å måtte be lærer, trener, foreldre til venner osv om hjelp på do, eller går rundt med avføring i rumpa som de ikke selv klarer å tørke bort... Da har foreldrenes omsorg alvorlige mangler!

Du synes ikke det er normalt men jeg synes absolutt ikke det er normalt med 3åringer som ikke får hjelp på do. Har aldri hørt om 3 åringer som tørker seg selv. Og hva gjelder hygiene, ja det er nettopp derfor de fleste tørker 3 åringer.

Selvsagt er 10 år å dra det for langt men du drar det for langt andre veien!

Anonymkode: 0d7da...67e

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine begynte å tørke seg selv i tre-fireårsalderen, med gradvis mindre hjelp, men jeg klarer likevel å se at det er forskjell på modenhet og motorikk hos barn. Noen kan trenge hjelp lenger, akkurat som noen ikke er så gode til å balansere tidlig, og noen lærer å sykle, svømme eller lese sent. Jeg er sikker på at HI har prøvd å lære barnet å tørke seg, men hvis barnet er umodent/har umoden motorikk, kan jeg helt greit forstå at det kan være vanskelig. 

Anonymkode: 610ea...e6a

Skrevet
På 17. april 2018 den 18.44, Anonym bruker skrev:

Han hadde problemer, lærerene hjalp han, eller luktet han best

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...