Gå til innhold

Når begynner de å bruke kalkulator i matematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår sliter med å huske gangetabellen og sette høye talk under hverandre og addere/ subtrahere. Men hun klarer veldig fint mange andre deler av matematikken. Jeg tenker at med kalkulator vil det bli mye lettere for henne (ja, jeg vet st hun uansett må lære dette og vi øver og øver). Da jeg gikk på skolen, begynte vi med kalkulator på VGS, hvordan er det nå?

Anonymkode: 7170d...198

Skrevet

Første klasse, tenker jeg. 

Men ikke i slike tilfelle du snakker om. Jenta di lå øve, pugge, øve og jobbe. Dette må automatiseres, dette skal man regne raskere i hodet og på papir enn ved å bruke kalkulator. 

Anonymkode: 2cfb7...b0c

Skrevet

5 trinn

Anonymkode: ff94d...5b3

Skrevet

Jeg har to på ungdomsskolen. De har todelte tester. En med og en uten kalkulator. Gjelder ut 10’de her.

Anonymkode: 60fe5...97f

Skrevet

Jeg tenker at hvis hun ikke forstår og lærer seg de tingene som er helt grunnleggende, for det er de tingene du beskriver, så vil hun uansett få store problemer fremover. Bruk tid på å pugge sammen med henne, heller enn å glede dere til hun kan bruke kalkulator. 

Anonymkode: 7787f...93f

Skrevet

Eksamen etter tiende trinn har en del uten hjelpemidler som går gjennom de fire regningsarter, og så en del to med mer tekstoppgaver. 

Ellers kan elevene kalkulatorbruk når de kommer på ungdomsskolen. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at hvis hun ikke forstår og lærer seg de tingene som er helt grunnleggende, for det er de tingene du beskriver, så vil hun uansett få store problemer fremover. Bruk tid på å pugge sammen med henne, heller enn å glede dere til hun kan bruke kalkulator. 

Anonymkode: 7787f...93f

Det der er gammeldags tankegang, akkurat som at barn MÅ skrive pent med penn og papir. Viser seg at elever er i stand til å komme mye lengre i matematikk når de ikke bruker masse tid og ressurser på å pugge slikt som gangetabellen. Bare så det er sagt, å kunne gangetabellen handler mer om hukommelse enn forståelse. Samme gjelder å skrive for hånd. For mange som sliter med dette vil det å skrive på PC være forskjellen som skal til for at se faktisk kan levere et tilsvarende produkt som andre på samme tid. 

Er så takknemlig for at de i ppt og læreren er frempå med dette. 

Anonymkode: e9a3b...5af

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det der er gammeldags tankegang, akkurat som at barn MÅ skrive pent med penn og papir. Viser seg at elever er i stand til å komme mye lengre i matematikk når de ikke bruker masse tid og ressurser på å pugge slikt som gangetabellen. Bare så det er sagt, å kunne gangetabellen handler mer om hukommelse enn forståelse. Samme gjelder å skrive for hånd. For mange som sliter med dette vil det å skrive på PC være forskjellen som skal til for at se faktisk kan levere et tilsvarende produkt som andre på samme tid. 

Er så takknemlig for at de i ppt og læreren er frempå med dette. 

Anonymkode: e9a3b...5af

Du har et poeng. Samtidig er det forsket en del på sammenhengen mellom håndskrift og læringsutbytte, og da bør man etterstrebe en god håndskrift. Å kunne gangetabellen handler om å ha automatisert noe slik at de neste leddene blir enklere. Får man ikke til grunnmuren, raser ofte huset sammen (i form av manglende resultater og/eller motivasjon). 

For ikke å glemme at eksamen fortsatt ber om regning for hånd. 

Skrevet

Har en jente i 5.klasse, de har ikke brukt kalkulator enda.

Storebror går i 8.klasse og de brukte kalkulator ihvertfall i 7., kanskje i 6.klasse også

På tentamen på ungdomsskolen må de første løse en del uten hjelpemidler, så må de levere den og gjøre neste del med hjelpemidler. Det grunnleggende må være på plass for å få en anstendig karakter.

Anonymkode: 949ef...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...