Gå til innhold

Noen som har penger/sparekonto mannen ikke vet om?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er ikke enige om hvordan penger skal brukes. Jeg ønsker å spare til framtiden, både pensjon og uforutsette utgifter. Han vet jeg sparer, men vet ikke hvor mye jeg har. Oppgir alltid en mindre sum enn jeg har, hvis ikke så vil han at vi skal bruke pengene, på ting som i mine øyne er tull. Jeg har også et billån jeg betaler ned en del ekstra på.

Vi har ikke felles økonomi, så jeg stjeler ikke fra han ved å spare. Men jeg juger jo.

Er jeg helt bak mål?

Anonymkode: 0caea...446

Skrevet

For meg høres det litt sprøtt ut, men om samboeren din er litt "luksusfellen" så forstår jeg deg godt. 

Mannen min sparer mye mer enn meg og vi har også ikke felles økonomi, men om jeg spør så får jeg vite hvor mye han har. 

Anonymkode: e0e9b...463

Skrevet

Men om dere er gift og har felleseie så må du huske at mannen har krav på halvparten av disse pengene ved en evt skilsmisse.

Anonymkode: 12a94...479

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men om dere er gift og har felleseie så må du huske at mannen har krav på halvparten av disse pengene ved en evt skilsmisse.

Anonymkode: 12a94...479

Vi er ikke gift, og skal heller ikke gifte oss. Pensjonssparingen er individuell (ips) så den kan ikke deles om vi en dag skulle gå fra hverandre. Bilen jeg betaler ned på står i mitt navn. Studielånet er også i mitt navn, betaler av og til inn litt der og. Pengene på konto og fond er det kanskje verre med? Måtte i så fall ha satt de inn på lånene mine eller noe, for ikke å miste dem ved et eventuelt brudd.

Skrevet

Vi har fellesøkonomi og tjener ca likt. Før vi ble samboere hadde jeg noen aksjer som fortsatt løper, tror ikke han tenker helt på de. De er mine. Ca 200 000. Jeg eier et hus i tillegg til det vi har sammen. Her har jeg leieinntekter. Han tror nok mesteparten går i fellespotten, men jeg har inntekter og utgifter på dette huset på egen konto i mitt navn, nå står det ca 150 000 på den kontoen og husets verdi er ca 1 800 000. Bruker deler av det til fellesting, men huset og inntektskontoen står i mitt navn. Dvs at hvis vi går fra hverandre er dette kun mitt. Vi har vært samboere i 20 år og har kun felles barn.

Anonymkode: 7100a...422

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres det litt sprøtt ut, men om samboeren din er litt "luksusfellen" så forstår jeg deg godt. 

Mannen min sparer mye mer enn meg og vi har også ikke felles økonomi, men om jeg spør så får jeg vite hvor mye han har. 

Anonymkode: e0e9b...463

Han er ikke luksusfelle-kandidat. Men han lever i nuet, tenker ikke på morgendagen eller at renten kan stige.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har fellesøkonomi og tjener ca likt. Før vi ble samboere hadde jeg noen aksjer som fortsatt løper, tror ikke han tenker helt på de. De er mine. Ca 200 000. Jeg eier et hus i tillegg til det vi har sammen. Her har jeg leieinntekter. Han tror nok mesteparten går i fellespotten, men jeg har inntekter og utgifter på dette huset på egen konto i mitt navn, nå står det ca 150 000 på den kontoen og husets verdi er ca 1 800 000. Bruker deler av det til fellesting, men huset og inntektskontoen står i mitt navn. Dvs at hvis vi går fra hverandre er dette kun mitt. Vi har vært samboere i 20 år og har kun felles barn.

Anonymkode: 7100a...422

Du har større verdier enn meg. Sparepengene mine er kun femsifret, enn så lenge. Jeg skal få en «mindre» sekssifret pengegave snart. Samboer vet at jeg skal få denne gaven. Jeg vet ikke summen enda. Har da tenkt å betale ut billånet. Men er summen større enn billånet ender jeg vel opp å juge om det også. Hvis ikke så vil han bruke pengene, eller så forventer han at jeg skal betale ditt og datt med resten av de.

De fleste jeg kjenner som har barn, er kun samboere. En av mine nærmeste venninner sparer for seg selv, og forteller ikke om det til samboeren sin. Tror egentlig det er ganske vanlig. Prøvde å Google litt, og undersøkelser viser at det er tilfelle. Mange skjuler dårlig økonomi. Men på den andre siden finnes det også mange som juger om både inntekt, lån og sparepenger til sin partner. Jeg juger ikke om inntekt. Men om sparepenger. Og har lagt på litt når det gjelder billån, sier det er 40 000 mer enn det er. Han vet jeg betaler inn ekstra der når jeg har mulighet. 

De få jeg kjenner som er gift har felles økonomi, og i alle tilfellene tjener dama vesentlig mindre enn mannen. De damene som er samboere tjener selv mest eller eier større verdier. Sikkert ikke tilfeldig.

Skrevet

Vi er gift så vi lignes jo sammen og har innsyn i hverandres selvangivelse, så ingen hemmeligheter her.

Vi tjener det samme også, tror han tjener 30.000 mer enn meg i året.

Anonymkode: 8204e...d05

Skrevet

Vi er gift og har jo egentlig felles økonomi. Mannen betaler alt av faste utgifter, mat deler vi på og jeg betaler klær til barna. Om ikke han handler med dem, noe han sjelden gjør.

Vi eier et hus sammen, han betaler lånet.

i tillegg eier jeg en leilighet min mor bor i som er verdt rundt 1 million, har og aksjer/fond/sparepenger til rundt 1 million. Gubben vet om dette.

Må og nevne at han tjener minst dobbelt så mye som meg, jeg har ikke penskjonsparing gjennom jobb og at det av flere grunner er svært lite sannsynlig at vi går fra hverandre.

Til dere som "lyver" om penger, det er jo egentlig et tegn på at noe er galt i forholdet deres vel? Penger handler i stor grad om prioriteringer, det er derfor det gjerne er en kilde til konflikter.

Anonymkode: 2adb3...0c5

Skrevet

Dere har ikke felles økonomi, men dere har likevel et fellesskap. Om han bidrar mye mer til ting i hverdagen eller ferier så er det ikke riktig at du skal nyte godt av det, mens du lyver om at du har mer penger enn han vet, at du har høyere lån ++.

Men om han bruker sine ekstra penger på seg selv og egne aktiviteter så står han fritt til det, men jeg forstår likevel ikke hvorfor du skal lyve til ham om dine penger.

Når du lyver til ham så sier du egentlig at du og han er så uenige om dette og at du er konfliktsky og at du velger å lyve for ham fremfor å være ærlig med ham. Det sier meg at du trolig ikke egentlig er helt i forholdet, men at du driver og sikrer deg selv og fremtiden din (som ikke er ufornuftig) til en tilværelsen uten ham. Men du vil ikke kommunisere dette til ham. Eller, du er så konfliktsky at du velger å ikke kommunisere dette til ham. Det er helt tydelig at noe er galt i forholdet deres - ta tak i det!

Anonymkode: 0cf22...adb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere har ikke felles økonomi, men dere har likevel et fellesskap. Om han bidrar mye mer til ting i hverdagen eller ferier så er det ikke riktig at du skal nyte godt av det, mens du lyver om at du har mer penger enn han vet, at du har høyere lån ++.

Men om han bruker sine ekstra penger på seg selv og egne aktiviteter så står han fritt til det, men jeg forstår likevel ikke hvorfor du skal lyve til ham om dine penger.

Når du lyver til ham så sier du egentlig at du og han er så uenige om dette og at du er konfliktsky og at du velger å lyve for ham fremfor å være ærlig med ham. Det sier meg at du trolig ikke egentlig er helt i forholdet, men at du driver og sikrer deg selv og fremtiden din (som ikke er ufornuftig) til en tilværelsen uten ham. Men du vil ikke kommunisere dette til ham. Eller, du er så konfliktsky at du velger å ikke kommunisere dette til ham. Det er helt tydelig at noe er galt i forholdet deres - ta tak i det!

Etter at de månedlige utgiftene er betalt bruker han sine egne penger på seg og sitt. Jeg kjøper mer mat, alt til barna av klær, utstyr og kontigenter. Det hender han betaler mat eller inngang når vi er på ferie, men det er jeg som betaler fly/båt/hotell. Vi bruker alltid min bil, både ferie og andre reiser i hverdagen utenom jobb. Det er jeg som også alltid betaler bensin og vedlilehold av den bilen. Han har sin egen bil med mindre utgifter da han har kortere vei til jobb.

Jeg betaler mest, fordi jeg tjener mest. Det er ok. Jeg har også mest gjeld. Studielånet mitt er veldig høyt da jeg har studert i mange år.

Mulig jeg er konfliktsky. Han er klar over hvordan jeg vil prioritere pengene jeg har igjen, til nedbetaling av min gjeld og sparing til pensjon og buffer. Tidligere hadde jeg en stor buffer, og da ville han at jeg skulle kjøpe ny data til han til 20 000, nytt ditt og nytt datt. Maste på meg, og jeg var den kjipe som sa nei. Han ville også at vi skulle ta opp mer lån i boligen slik at han kunne kjøpe seg ny data og noen andre ting. Jeg sa nei, ble den kjipe igjen, som sa nei til han og som satt på pengesekken min. Jeg vil derfor ikke at han skal vite hvor mye penger jeg har på bok, for da kommer alle disse spørsmålene igjen. I mitt hode er dette idiotisk bruk av penger.

Jeg forsøker ikke å sikre meg selv for å leve uten han. Men jeg ønsker å sikre framtiden min, enten den er med eller uten han. Begge deler ganger jo barna våres. Jeg skulle alltids greid meg uten han, må ikke sikre meg for et brudd. Hadde overlevd da jeg har en ok lønn og er bosatt et sted som ikke koster skjorten.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter at de månedlige utgiftene er betalt bruker han sine egne penger på seg og sitt. Jeg kjøper mer mat, alt til barna av klær, utstyr og kontigenter. Det hender han betaler mat eller inngang når vi er på ferie, men det er jeg som betaler fly/båt/hotell. Vi bruker alltid min bil, både ferie og andre reiser i hverdagen utenom jobb. Det er jeg som også alltid betaler bensin og vedlilehold av den bilen. Han har sin egen bil med mindre utgifter da han har kortere vei til jobb.

Jeg betaler mest, fordi jeg tjener mest. Det er ok. Jeg har også mest gjeld. Studielånet mitt er veldig høyt da jeg har studert i mange år.

Mulig jeg er konfliktsky. Han er klar over hvordan jeg vil prioritere pengene jeg har igjen, til nedbetaling av min gjeld og sparing til pensjon og buffer. Tidligere hadde jeg en stor buffer, og da ville han at jeg skulle kjøpe ny data til han til 20 000, nytt ditt og nytt datt. Maste på meg, og jeg var den kjipe som sa nei. Han ville også at vi skulle ta opp mer lån i boligen slik at han kunne kjøpe seg ny data og noen andre ting. Jeg sa nei, ble den kjipe igjen, som sa nei til han og som satt på pengesekken min. Jeg vil derfor ikke at han skal vite hvor mye penger jeg har på bok, for da kommer alle disse spørsmålene igjen. I mitt hode er dette idiotisk bruk av penger.

Jeg forsøker ikke å sikre meg selv for å leve uten han. Men jeg ønsker å sikre framtiden min, enten den er med eller uten han. Begge deler ganger jo barna våres. Jeg skulle alltids greid meg uten han, må ikke sikre meg for et brudd. Hadde overlevd da jeg har en ok lønn og er bosatt et sted som ikke koster skjorten.

Fortsetter du å leve med denne mannen så er jo disse frustrasjonene du føler noe du velger helt bevisst å ha resten av livet. Dere har mange år igjen til pensjon - du vil øke dine reserver, han vil mase på deg. Dere når pensjonstilværelsen, du får høyere pensjon og har penger i bakhånd, han fortsetter å mase på deg.

Dette velger du selv.

Smart av deg å sikre deg som du gjør og ikke kaste bort penger på mannen, men dere burde virkelig gjøre noe med forholdet, for slik dere holder på nå har dere en stor ubalanse som jeg tror på sikt vil føre dere til brudd uansett. Han blir frustrert, du blir frustrert, du begynner å se ned på ham for hans sløsing og hans masing på deg. Må være mye bedre å ta ansvar for forholdet - enten gå i parterapi og rydde opp i forholdet og bli enig om prioriteringer fremover... eller droppe hverandre før dere blir bitre og føler dere har kastet bort år av livet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...