Gå til innhold

Ferie, vi som jobber i turnus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber 100/ i turnus. Varierer mellom fem og fire vakter i uken. Er det slik at jeg blir trekt fem vakter i min ferieuke, selv om jeg bare jobber fire vakter. Det er litt merkelig syns jeg, fordi jeg har fem uker ferie, og tre av de ukene jobber jeg fire vakter. Dvs at jeg mister tre feriedager, det syns jeg er mye. 

Anonymkode: 3bd66...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss blir det etterregnet og vi får beskjed om hvor mange vakter til vi skal ha ferie.

Anonymkode: e0761...9e1

Skrevet

Ja, det blir du.

Anonymkode: bf6e5...2cc

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss blir det etterregnet og vi får beskjed om hvor mange vakter til vi skal ha ferie.

Anonymkode: e0761...9e1

Det hørtes bra ut. 

Anonymkode: 3bd66...293

Skrevet

Min sjef prøvde på det, om jeg hadde ferie i en uke der jeg bare hadde tre dager, sa hun at det ble regnet som fem dager. Det viste seg å være feil, selvsagt, så nå er det antall vakter man har i ferien som teller. Slik at i fjor endte jeg opp med 12 dager(vakter) igjen av feriedager. Om du forstår😊

Anonymkode: f871c...e72

Skrevet

En ferieuke er en ferieuke uansett hvor mange vakter du jobber. 

Om du f.eks jobber 3 dager i uka og «plukker» de som enkeltdager så kan du jo ha sinnsykt mange ferieuker og sånn funker det ikke. 

Anonymkode: 25bd6...f06

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ferieuke er en ferieuke uansett hvor mange vakter du jobber. 

Om du f.eks jobber 3 dager i uka og «plukker» de som enkeltdager så kan du jo ha sinnsykt mange ferieuker og sånn funker det ikke. 

Det gjelder om du jobber deltid. Om du jobber 70% og tre dager i uka er en ferieuke 3 dager.

Men en person som jobber 100% i turnus kan fort jobbe 6 dager en uke og 4 dager en annen, da skal hun ha 5 dager ferie i hver ferieuke.

Anonymkode: d489d...f35

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det gjelder om du jobber deltid. Om du jobber 70% og tre dager i uka er en ferieuke 3 dager.

Men en person som jobber 100% i turnus kan fort jobbe 6 dager en uke og 4 dager en annen, da skal hun ha 5 dager ferie i hver ferieuke.

Anonymkode: d489d...f35

Nei. Det er feil. 

En feriedag er en virkedag, ikke en arbeidsdag. Så om du jobber 6 dager en uke og 3 den andre så blir du like fullt trekt for 2 uker ferie (12 dager) 

Skrevet

Min sjef regner ut antall timer vi har krav på fri per ferieuke, jeg som jobber 80% har 28,5 timer per uke. Dersom jeg har ferie i turnusuker hvor jeg jobber mer enn 28,5 timer må jeg jobbe inn det senere og har jeg ferier i uker med mindre enn 28,5 timer får jeg igjen timer et annet sted. Så min sjef regner det i timer, tror det blir mest riktig for de som jobber i turnus. 

Anonymkode: e549e...3e5

Skrevet

Jeg har 23 vakter på 6 uker. Min ferie blir da regnet 23/6 ×5= 19,16.  Jeg har da krav på 19 feriedager. Har jeg 3 uker ferie og jeg kun har 11 arbeidsdager de 3 ukene, har jeg 8 feriedager igjen.

Skrevet

En ferieuke (5 feriedager) i 100% stilling (i turnus i helsevesenet) er 35,5 t. Der jeg jobber har vi årsturnus, så da blir ferieukene lagt inn på forhånd, og hver uke «bruker» 35,5 t. 

Hvis ferien skal legges inn i etterkant, må man velge en uke tilsvarende sin egen stillingsprosent, dvs 50% 2 eller 3 vakter, i 100% stilling 4 eller 5 vakter (5 vakter er litt mer enn 35,5 t). 

Anonymkode: d6077...da7

Skrevet

Du skal ha et vist antall arbeidstimer på et år.  Hvis du får ferie en uke du normalt har få arbeidstimer får du andre uker med få arbidstimer. Om du har ferie en uke med mange arbeidstimer får du flere arbeidstimer andre uker. Hvilken uke du har fri skal ikke påvirke hvor mange timer du får totalt på et år.

Anonymkode: cf616...d06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...