Gå til innhold

Må man ha 3 uker sammenhengende ferie? Eller plukke dager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er opp til arbeidsgiver.

Arbeidsgiver plikter å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie, men hvordan den tas ut kan arbeidsgiver og arbeidstaker bli enig om.

Noen tror de får mer ferie ved å plukke enkeltdager, men en ferieuke er ikke 7 arbeidsdager så du kan ikke plukke 7 arbeidsdager istedenfor en uke ferie altså. En uke ferie er 5 virkedager pluss lørdag og søndag, så om du skal plukke enkeltdager kan du bare plukke 5 virkedager istedenfor å ta en uke.

Anonymkode: ff6a7...a6e

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er opp til arbeidsgiver.

Arbeidsgiver plikter å sørge for at alle ansatte tar ut lovbestemt ferie, men hvordan den tas ut kan arbeidsgiver og arbeidstaker bli enig om.

Noen tror de får mer ferie ved å plukke enkeltdager, men en ferieuke er ikke 7 arbeidsdager så du kan ikke plukke 7 arbeidsdager istedenfor en uke ferie altså. En uke ferie er 5 virkedager pluss lørdag og søndag, så om du skal plukke enkeltdager kan du bare plukke 5 virkedager istedenfor å ta en uke.

Selvsagt teller ikke helg som feriedag når en ikke jobber helg. Jeg har 25 feridager og kan da ta 25 feriedager...

Det er ikke for å få mer ferie, men for å få logistikk til å gå opp i heimen med stengte skoler/SFO og bhg ferier osv.

Anonymkode: 20b81...4c5

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt teller ikke helg som feriedag når en ikke jobber helg. Jeg har 25 feridager og kan da ta 25 feriedager...

Det er ikke for å få mer ferie, men for å få logistikk til å gå opp i heimen med stengte skoler/SFO og bhg ferier osv.

De fleste har 5 uker ferie, eller som du sier 25 dager om du jobber 5 dager i uken.

Men jeg har møtt på folk som mener at 5 uker ferie er 5 gange 7 dager, og at de da kan plukke 35 enkeltdager, og sånn fungerer det jo ikke.

For en person som jobber 80% og fire dager i uka vil 5 uker ferie bety 5 gange 4 dager, altså 20 dager.

Det er flere som ikke skjønner det altså.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har 5 uker ferie, eller som du sier 25 dager om du jobber 5 dager i uken.

Men jeg har møtt på folk som mener at 5 uker ferie er 5 gange 7 dager, og at de da kan plukke 35 enkeltdager, og sånn fungerer det jo ikke.

For en person som jobber 80% og fire dager i uka vil 5 uker ferie bety 5 gange 4 dager, altså 20 dager.

Det er flere som ikke skjønner det altså.

Javel, mulig det. Har aldri hørt om at noen tror det, men når det gjelder deltidsjobb har jeg hørt om at noen prøver seg på at en uke med 2 eller 3 arbeisdager skal telle som 2 eller 3 dager og ikke en uke (5 dager). Hos oss står det at vi har 25 dager, uker nevnes ikke.

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Javel, mulig det. Har aldri hørt om at noen tror det, men når det gjelder deltidsjobb har jeg hørt om at noen prøver seg på at en uke med 2 eller 3 arbeisdager skal telle som 2 eller 3 dager og ikke en uke (5 dager). Hos oss står det at vi har 25 dager, uker nevnes ikke.

Jeg er butikksjef, og tro meg, jeg har møtt på flere ;)

Om du kan plukke dager er opp til arbeidsgiver. Hos oss står det i personalhåndboka at vi må avvikle tre uker sammenhengende mellom en spesifikk dato i midten av juni og august. Naturlig siden aktiviteten om sommeren er så mye lavere.

Anonymkode: 0118f...2cc

Når det kommer til ferie, så er det arbeidstaker sine rettigheter som er ivaretatt lovmessig. Man kan kreve to uker sammenhengende (eller er det blitt 3?), men du kan avtale med arbeidsgiver å organisere det annerledes, feks ved å plukke ut dagene slik du tenker. Hovedregelen er at det ikke skal bli en dårligere avtalt ferie enn hva som står i loven. Er det til fordel for deg og arbeidsgiver synes det er ok, så er det ikke et problem.

Anonymkode: d96ca...04e

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du kan plukke dager er opp til arbeidsgiver. Hos oss står det i personalhåndboka at vi må avvikle tre uker sammenhengende mellom en spesifikk dato i midten av juni og august. Naturlig siden aktiviteten om sommeren er så mye lavere.

Personalhåndboka sier bare tre uker mellom, ordet sammenhengende er ikke med.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Personalhåndboka sier bare tre uker mellom, ordet sammenhengende er ikke med.

Da får du spørre på jobb. Mange foretrekker at ansatte tar ut ferien sin sammenhengende slik at bemanningen er ryddig og driften forutsigbar. Men det kan bare jobben din svare på.

Ferieloven sier st man har krav på tre uker sammenhengende ferie mellom mai og september. Man har medbestemmelse men det er til syvende og sist arbeidsgiver som bestemmer feriekabalen. 

Man gar ikke krav på å ta ut enkeltdager - det er i tilfelle opp til arbeidsgiver. 

En ferieuke er 6 dager fordi man også teller lørdag som virkedag selv om man ikke jobber lørdager. Derfor er 4 uker ferie 24 dager jamfør ferieloven. Det er lovfestet 25 feriedager i Norge. Den siste dagen kan disponeres fritt. 

Ferieuken begynner på en mandag. En ferieuke er en ferieuke selvom man har en fridag midt i uka. Man får ikke denne fridagen igjen. Likeså; dersom arbeidsuken begynner igjen med en fridag så begynner man på jobb først neste dag. 

Når dette er sagt så kan arbeidsgiver selvsagt gi arbeidstakerne sine bedre rettigheter :)

Anonymkode: 84f32...4a5

Annonse

Ulik praksis rund omkring. 

Ferietid på min jobb, betyr andre arbeidstider og dager enn normalt. For de som ønsket det flere timer også. Så å plukke enkelt dager fungerer ikke hos oss siden vi får nye arbeidslister i ferieukene. Men jeg kan velge meg ferie i enkelte dager om jeg ønsker det, men får ikke noe lenger ferie av den grunn siden vi får nye arbeidslister. Min exmann som jobbet på sykehuset kunne velge enkeltdager. Han måtte ha så og så mange feriedager hver sommer, og de kunne han plukke fritt. Ett år satte han seg ned og plukket slik at han fikk mye ferie. Tror han endte med åtte uker fri, men jobbet noen uker innimellom. Ukene han jobbet var veldig ulike, på en uke kunne han ha en vakt, mens på en annen ha fem, så når han tok fri i alle de små ukene og jobbet ukene han hadde mye vakter ble det veldig mye fri. 

Anonymkode: ce7cc...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...