Gå til innhold

Spørsmål i muntlig privatisteksamen i samfunnsfag

Anbefalte innlegg

Noen som hadde vært oppe til muntlig eksamen i samfunnsfag som privatist i det siste? Jeg skal opp snart,og lurer på hvordan spørsmålsformuleringene er på privatisteksamen? Noen som kan gi eksempler?

Anonymkode: 6cf4b...98d

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å svare på. Manntrekker tema, får 30 min på forberedelse og så må man bare skravle i vei om temaet man får. De står ikke og stiller spørsmål etter spørsmål du skal svare på. Du eller den før deg trekker tema og så skal du presentere det. Så stiller de evt spørsmål på slutten 

Anonymkode: 7aae1...c85

Mulig jeg formulerte meg slik at det var vanskelig å skjønne hva jeg ville fram til. 

Men jeg prøver igjen:

Er det noen som har eksempel på formulering av problemstillig/tema på muntlig eksamen i Samfunnsfag? Får man bare et tema,f.eks velferdsstaten,eller får man en problemstilling rundt eks velferdsstaten? F.eks hvordan fungerer velferdsstaten i Norge sammenlignet med andre land,eks USA?

Får man bare tema politikk,eller en problemstilling runt dette,eks gjør rede for styresettet i Norge.

Håpet dette var lettere å forstå.

HI

Annonse

Med forbehold om at det er annerledes på privatisteksamen (jeg har kun hatt elever som følger ordinært løp oppe, de får da tema 24 timer før eksamensdagen):

Presentasjonen er utgangspunktet for samtalen. Elevene trekker tema, formulerer problemstillingen selv. Anbefaler alltid elevene mine å føre samtalen mest mulig selv, slik at det blir mindre rom for å stille spørsmål om ting de eventuelt ikke kan så mye om. 

Sørger for å stille spørsmål om noen andre områder innenfor kompetansemålene også. Hvor mange det blir, avhenger av hvor usikker jeg er på karakter og hvorvidt eleven faktisk fører samtalen og ikke bare er spørsmålsbesvarer. 

Anonymkode: 1a00e...89c

Tusen takk for svar begge to😊 Hvis det er slik at en får et tema,og ikke en spesifikk problemstilling vil det jo være greit å hale i land en grei karakter,såfremt man har kontroll på temaet generelt. Da satser vi på at det går bra😊

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...