Gå til innhold

Kan jeg nekte naboen å bygge vinterhage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det har de plutselig bestemt. Jeg liker de ikke. Flyttet hit, «rike og vellykka» og forandrer på alt. De forrige eierne var mye bedre. Og nå vil de nye bygge vinterhage. Ok, så blir den mer enn 4 meter fra oss, men når de sitter der blir det rett ved inngangspartiet vårt, og det vil jeg ikke. Ikke har de søkt i kommunen heller. Kan jeg nekte? Evt melde dem til kommunen?

Anonymkode: 136a2...54a

Fortsetter under...

Skrevet

Er bygget i tråd med regulering trenger msn ikke søke. Og at du liker drm dårligere enn de forrige eierene er ikke et argument.

Anonymkode: 53e6d...b5d

Skrevet

Sjekk i registrerer om de har utbygget maximalt på tomten allerede eller ikke.

...men du høres ikke ut som noen drømmenabo akkurat 

Anonymkode: 631fc...6b1

Skrevet

Mest sannsynlig ikke, som regel trenger man hverken søke eller sende nabovarsel om slike små ting. 

Små tilbygg, boder, verandaer o.l. er som regel ikke søknadspliktig lenger (det var det for noen år siden, men regelverket er endret).

Skjønner ikke helt hvilken rolle det spiller om de sitter ved inngangsdøra deres da, måtte da være verre om de satt rett utenfor stuevinduene deres? 

Bor man med naboer må man tåle at naboene er der......

Anonymkode: 81cdb...a2f

Skrevet

Helt klart. Å ikke like naboen er et godt og velbegrunnet argument som plan- og bygningsetaten elsker. Du får nok medhold på den 👍🏻😂😂😂

Anonymkode: 21c4a...ae8

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker de ikke. Flyttet hit, «rike og vellykka» og forandrer på alt. 

Du er den kjipe og misunnelige, litt fattigere naboen som putter kjepper i hjula for de som er mer vellykket enn deg. Hva skal man med fiender når man har naboer som deg...

Anonymkode: af493...352

Annonse

Skrevet

De må selvfølgelig søke. Om de får direkte innsyn hos dere, tar som fra deres tomt eller bygget er til sjenanse for dere på andre måter kan det godt hende de ikke får tillatelse selv om avstandskravet er oppfylt.

Anonymkode: 91a2c...4ed

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mest sannsynlig ikke, som regel trenger man hverken søke eller sende nabovarsel om slike små ting. 

Små tilbygg, boder, verandaer o.l. er som regel ikke søknadspliktig lenger (det var det for noen år siden, men regelverket er endret).

Skjønner ikke helt hvilken rolle det spiller om de sitter ved inngangsdøra deres da, måtte da være verre om de satt rett utenfor stuevinduene deres? 

Bor man med naboer må man tåle at naboene er der......

Veldig ofte er det søknadspliktig. Om vi terhagen kan regnes som beboelserom for eksempel er den automatisk søknadspliktig.

Anonymkode: 91a2c...4ed

Skrevet

De rike og vellykka vet da at de skal søke nå som de har bestemt seg. Det er de bitre og misunnelige som ikke klarer å klage på et nabovarsel på en fornuftig måte slik at de får medhold. 

Anonymkode: af493...352

Skrevet

Fint! De har ikke søkt! Kanskje det er håp for at jeg kan stoppe det da. 

Hi

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fint! De har ikke søkt! Kanskje det er håp for at jeg kan stoppe det da. 

Hi

Sylvi misunner din list👍🏻

Skrevet

Jeg er enig med noen av de andre at du har en vei å gå med holdningene dine, Hi...

Men hvis du skal gjøre noe med dette så må du opptre veldig korrekt og forholde deg til lovverket slik det er. Og hvis det viser seg at utbygget ikke er innenfor lovens rammer og du får stoppet det, da bør du huske å også da opptre på en slik måte at du ikke ødelegger naboskapet fullstendig. Opptre korrekt, hyggelig og saklig, og husk å ikke hovere om det viser seg at du kan stoppe tilbygget deres.

Og hvis tilbygget deres er lovlig, husk da at det er i din interesse å også da opptre hyggelig, korrekt og saklig. Surmuling og baksnakking vil bare slå tilbake på deg selv. Vurder også hvordan et slikt tilbygg kan påvirke verdien av deres eget hus - kan være det kan virke positivt inn ved et ev. salg, at ev. kjøpere ser større potensiale i eiendommen din osv.

Anonymkode: 351b2...d56

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sylvi misunner din list👍🏻

Thanks. Sylvi er en bra dame!

Hi

Annonse

Skrevet

Du kan sannsynligvis sinke dem, men om de søker må du begrunne din klage med mer enn smålig misunnelse.

Jeg vil heller være rik og vellykket, enn smålig og ekkel slik som deg.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Thanks. Sylvi er en bra dame!

Hi

Det ante meg at du var av en slik oppfatning.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Store endringer etter 2015. Er det over 4m til grensa, under 15kvm, ikke isolert osv trenger man nok ikke søke lengre nei

http://xn--boligsknad-5cb.no/ukategorisert/bygge-uten-soknad-fra-1-juli-2015/

Anonymkode: 3cd9b...e56

En vinterhage må jo isoleres, så da kan du regne med at naboene dine søker, HI. Og du kan levere dine innsigelser når du får nabovarsel.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan naboene både kan bygge «rett ved inngangsdøra deres» OG fire meter inn på egen eiendom? Høres ut som dere har inngangsdøra på naboens tomt! 🙈😂

Anonymkode: 5d573...8cb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En vinterhage må jo isoleres, så da kan du regne med at naboene dine søker, HI. Og du kan levere dine innsigelser når du får nabovarsel.

Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan naboene både kan bygge «rett ved inngangsdøra deres» OG fire meter inn på egen eiendom? Høres ut som dere har inngangsdøra på naboens tomt! 🙈😂

En vinterhage trenger ikke å isoleres. Vår er ikke det, men kan selvsagt ikke brukes på kalde vintre. 

Kunne ønske jeg kunne ha lest naboklagene til Hi. Nysgjerrig på hvordan hun legger frem sine synspunkter og ulemper for seg selv.

Anonymkode: 5d87b...b25

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke vanlig å isolere vinterhager, det er en innglasset veranda....

https://sunbeltspa.no/vinterhager/3246-anne-vinterhage-546-x-3-meter.html?gclid=EAIaIQobChMIocb7rLyw2gIVGGcZCh0IMQmiEAQYBCABEgJ2cfD_BwE

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For det har de plutselig bestemt. Jeg liker de ikke. Flyttet hit, «rike og vellykka» og forandrer på alt. De forrige eierne var mye bedre. Og nå vil de nye bygge vinterhage. Ok, så blir den mer enn 4 meter fra oss, men når de sitter der blir det rett ved inngangspartiet vårt, og det vil jeg ikke. Ikke har de søkt i kommunen heller. Kan jeg nekte? Evt melde dem til kommunen?

Kan tenke meg at naboene er både rike og vellykkede sammenliknet med deg, ja. Du får trøste deg med at de trolig ikke er så veldig glade for å ha white trash-naboer.

Anonymkode: 608da...dbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...